Istota Audytu SEO

Zanim powiemy więcej o tym, jak ważny jest audyt SEO dla prawidłowego funkcjonowania strony w Internecie, należy zastanowić się nad tym, czym on właściwie jest.

Audyt SEO to jeden z podstawowych elementów procesu optymalizowania strony. Jego celem jest dokładne sprawdzenie witryny internetowej pod kątem znalezienia rozwiązań, które przyczynią się do polepszenia pozycji danej strony w wyszukiwarkach internetowych, oczywiście głównie dotyczy to Google.
Zwykle w ramach audytu SEO przeprowadzamy takie działania jak:

  • analiza dostosowania poszczególnych elementów strony pod kątem SEO,

  • analiza optymalizacji strony, wskazanie mocnych i słabych punktów,

  • opracowanie wskazówek dotyczących poprawy optymalizacji poszczególnych elementów,

  • określenie potencjalnych problemów w dostosowaniu strony pod kątem wcześniej obranego kierunku poprawek.

Ostatecznie, dzięki przeprowadzeniu audytu SEO, posiadamy informacje dotyczące tego co możemy poprawić w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników pod kątem pozycjonowania danej strony. Jest to fundament działań SEO, ponieważ pozwala określić, w jakim miejscu znajduje się witryna w danym momencie i jak powinna wyglądać docelowo. Warto pamiętać, że jednorazowa optymalizacja pod kątem SEO będzie niewystarczająca na przestrzeni lat. Wytyczne Google dotyczące optymalizacji regularnie się zmieniają, dlatego audyt SEO należy powtarzać co jakiś czas – my rekomendujemy robić go co 9 miesięcy.

Już wiesz czym jest audyt SEO i jak istotną rolę odgrywa przy procesie pozycjonowania. Uchylając rąbka tajemnicy, chcielibyśmy pokazać Ci nasz subiektywny wybór 11 narzędzi, z których sami korzystamy w różnych konfiguracjach i wariantach.

  1. Senuto

Senuto jest jednym z najważniejszych narzędzi na rynku polskim, jeżeli chodzi o SEO. Posiada ciekawe funkcje i daje dostęp do sporej ilości danych.

Działa w oparciu o dwa tryby:

Tryb dzienny: w tym trybie codziennie sprawdzane są wyniki dla 2,5 miliona słów kluczowych, które mają więcej niż 50 wyszukiwań miesięcznie.

Tryb tygodniowy: co tydzień sprawdza wyniki dla 19 milionów słów kluczowych, które mają więcej niż 10 wyszukiwań miesięcznie.

  1. Google Search Console

Google Webmaster Tools to zestaw narzędzi, który pomoże Ci określić, w jaki sposób Google widzi Twoją stronę. Pomoże Ci w przeprowadzeniu audytu SEO i określeniu, na czym stoisz.

Za pomocą tych narzędzi będziesz w stanie dotrzeć do informacji dlaczego poszczególne strony w ramach Twojej domeny są słabo widoczne  i wskazują kody wymagające usunięcia, sprawiające problemy etc.

Oprócz tego warto zapoznać się z PageSpeed Score – czyli rankingiem, który ocenia prędkość działania strony internetowej. Generalnie im wyższy wynik się w nim otrzyma tym lepiej. Zakłada się, że od 85 w górę – to bardzo dobry wynik i oznacza to, że strona jest dobrze zoptymalizowana.

  1. SEMstorm

Umożliwia codzienne sprawdzanie swojej pozycji oraz konkurentów. Dzięki temu narzędziu możesz pracować w grupie,  w ramach kooperacji z agencją marketingową, współpracownikami lub nawet klientami.

  1. SEO Majestic

Jest to jedna z najbardziej popularnych aplikacji, po które chętnie sięgają pozycjonerzy. Pozwala na analizowanie strony, na której umieszczono linki, dzięki czemu program może sprawdzić źródło linków. Ta aplikacja, umożliwia również sprawdzenie strony konkurencji. Sporą zaletą jest to, że pokazuje pozycjonerowi 50% więcej linków niż dedykowane narzędzie udostępnione przez Google.

  1. Seoptimer

Seoptimer to polska aplikacja, która sprawdza kod strony i informuje nas o tym co należy potencjalnie zmienić w kontekście SEO. W wygenerowanym raporcie, na górze, umieszczona jest lista  sugerowanych poprawek, które pozytywnie wpłyną na działanie strony.

  1. Found SEO Audit Tool

Found SEO Audit Tool zwraca wyniki już parę sekund po wpisaniu adresu danej strony internetowej. Informacje, jakie od niego otrzymujemy, nie są specjalnie szczegółowe, za to są bardzo czytelne.

To narzędzie informuje nas o najbardziej podstawowych elementach, które należy poprawić, takich jak nagłówki czy metascripty, a kończąc na bardziej poważnych błędach dotyczących optymalizacji SEO. W ramach tej aplikacji istnieje możliwość, aby zapisać audyt SEO w formacie PDF.

  1. MySiteAuditor

MySiteAuditor to narzędzie skrojone na miarę większych agencji SEO. Posiada szeroki zakres funkcjonalności, jest kompatybilny z algorytmami Google.

Za pomocą tej aplikacji można sporządzić audyt SEO danej strony pod kątem konkretnych słów lub fraz kluczowych. Dokument można pobrać w formacie PDF lub przesłać za pomocą maila.

  1. Xenu Link Sleuth

Xenu Link Sleuth to narzędzie, które jest bardzo ważne, jeżeli chodzi o audytowanie. W branży uchodzi za bardzo istotne i popularne – nie przez przypadek. Za pomocą Xenu będziesz w stanie przeanalizować linki, zdjęcia, skrypty, style CSS i inne. Określisz wiele słabych stron swojej witryny i jednoznacznie stwierdzisz co należy poprawić.

Wadą tej aplikacji jest brak intuicyjnej obsługi, przestarzały interfejs oraz brak aktualizacji. Nie zmienia to jednak faktu, że jeżeli ma się trochę cierpliwości, aby opanować to narzędzie, to z całą pewnością warto. Szczególnie że jest dostępne za darmo.

  1. Sistrix

Jak chwali się firma, która stworzyła ten program, jest on najpopularniejszym narzędziem SEO w Niemczech. Dostarcza dużą ilość wskaźników SEO dla dowolnej domeny. Nie wymaga instalacji oprogramowania, Sistrix działa z poziomu przeglądarki. Jest to na pewno narzędzie, któremu warto się przyjrzeć.

  1. Screaming Frog SEO Spider

Screaping Frog SEO Spider, to narzędzie, które jest zaprojektowane szczególnie w celu testowania stron pod kątem najczęściej spotykanych błędów w SEO. Często przydaje się do tego, aby przeprowadzić audyt SEO na dużej stronie, na której w normalnych warunkach zajęłoby to godziny czy dni.

Ta aplikacja opiera się o Javascript i jest bardzo intuicyjna oraz łatwa w nawigowaniu. Oprócz tego pozwala na przerzucenie wszystkich danych do Excela w celu dalszej analizy. Jest to na pewno duża zaleta tego narzędzia.

  1. Kwfinder

Najciekawszą zaletą kwfindera jest wynajdowanie słów kluczowych z long-tale (długiego ogona wyszukiwanych fraz). W szczególności, że jest on w stanie znaleźć słowa kluczowe, które przegapiła nasza konkurencja, a więc dzięki użyciu tego narzędzia, możemy uzyskać sporą przewagę. Jest relatywnie niedrogie, jego cena zaczyna się już od ok. 13 dolarów miesięcznie.

Wykonanie audytu SEO jest pierwszym i najważniejszym krokiem

w procesie pozycjonowania. Daje on pełen obraz sytuacji, w której znajduje się strona, jakie należy wprowadzić poprawki i wyznacza kierunek rozwoju witryny. Im dokładniejszy audyt, tym pracy jest więcej, ale efekty są długotrwałe. Aby dowiedzieć się czy sam sprostasz wyzwaniu SEO zajrzyj przynajmniej do 4 narzędzi wskazanych przez Pawła Gontarka – naszego SEO Directora: Senuto, Google Search Console, SEO Majestic, Screaming Frog SEO Spider, a potem napisz do nas: kontakt@fabrykamarketingu.pl