Przejdź do
baner_under_the_fold-2-2048×486

Od czego zacząć pozycjonowanie strony?

Strona główna > Czytelnia > SEO > Od czego zacząć pozycjonowanie strony?

Dawno skończyły się czasy, gdy do zaistnienia w Internecie wystarczyło samo wykupienie domeny i postawienie strony WWW. Dziś równie ważne co sama strona jest tworzenie dobrych treści, a następnie ich pozycjonowanie, czyli dbanie o wysoką pozycję w wyszukiwarce i łatwość w znalezieniu naszej strony przez zainteresowanych. Jak i kiedy się za to zabrać, aby zrobić to efektywnie?

Ustalenie fraz kluczowych

Pozycjonowanie zaczyna się tak naprawdę przed napisaniem jakichkolwiek treści na stronę. Jeśli mamy już istniejącą stronę zapełnioną contentem, to oczywiście nic straconego – można (i warto) zoptymalizować ją według standardów SEO. Jeżeli jednak zaczniemy o tym myśleć przed tworzeniem treści, to zaoszczędzimy sobie sporo czasu i wysiłku.

Pierwszą naszą czynnością jest wybranie fraz kluczowych, na które będziemy się pozycjonować. Są one ściśle uzależnione od tego, jakiej branży dotyczy nasza strona, a jeśli prowadzimy np. bloga lifestylowego – to warto ustalić, jaki temat przewija się u nas najczęściej lub z czym chcemy być kojarzeni. Wybór fraz to jedno, a drugie to ich popularność i konkurencyjność – jeżeli nie mamy ogromnego budżetu i nie stoją za nami znane marki, a nasza strona lub sklep jest z bardzo popularnej branży (jak np. kosmetyki, części samochodowe czy sprzęt sportowy) to mamy znikome szanse, by przebić się na takich frazach jak „kosmetyki damskie” czy „sklep sportowy”. Jak więc z tego wybrnąć?

Pewnym rozwiązaniem jest wybranie jakiejś specjalizacji lub pozycjonowanie się na działania lokalne – o wiele łatwiej będzie nam zaistnieć na frazie „kosmetyki Kielce”, niż ogólnym „kosmetyki damskie”. Można też pozycjonować się na frazy z długiego ogona (więcej na ten temat w artykule o poprawności tekstów i rekomendacji odnośnie do tworzenia treści). Do wyboru fraz należy użyć odpowiedniego narzędzia – opiszemy je w dalszej części tego tekstu.

Pozyskiwanie linków zewnętrznych

Każda szanująca się strona zawiera linkowanie wewnętrzne (o którym można dowiedzieć się więcej z artykułu o skutecznym linkowaniu wewnętrznym). Jednak oprócz linków wewnętrznych warto także zadbać o linki zewnętrzne (external linking lub backlink) – polega to na tym, że wartość naszej strony rośnie, gdy poleca i linkuje do nas inna strona o podobnej tematyce.

Tu ważna uwaga – liczy się nie liczba stron i linków, które nas polecają, ale jakość tych stron i ich wysoka pozycja w rankingu. Działa to dokładnie tak samo, jak w relacjach międzyludzkich – jeśli poleci nas kilka osób o kiepskiej reputacji, to takie polecenie może nam nie tylko nie pomóc, ale wręcz zaszkodzić; ale jeśli poleci nas jedna osoba, będąca szefem w dużej i uznanej firmie, to bardzo zyskamy w oczach innych.

Jeśli jednak nie mamy takich internetowych „znajomości”, to należy o nie zadbać – np. prowadząc bloga połączonego z kontem w mediach społecznościowych, na którym będziemy udostępniać treści wartościowe dla naszych odbiorców – innymi słowy, prowadzić content marketing. Później, mając już jakąś treść, można też wchodzić we współpracę z innymi twórcami czy serwisami z naszej tematyki – bardzo nam to pomoże w uzyskaniu dobrych jakościowo linków do naszej strony.

Audyt i optymalizacja strony

Kiedy postanowimy pozycjonować już istniejącą stronę to należy zacząć od audytu. Audyt ma na celu wykazanie słabych cech, które należy poprawić, aby strona działała szybciej i lepiej się pozycjonowała. Dla przykładu: po zbudowaniu strony i wstawieniu treści może się okazać, że nasza strona działa wolno, ponieważ wstawiliśmy zdjęcia i grafiki, które zajmują sporo miejsca na serwerze. W dodatku mogliśmy też nie nadać zdjęciom opisów ALT, które znacznie pomagają w wyszukiwaniu naszej strony.

Oprócz zdjęć jest jeszcze sporo innych czynników: przystosowanie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, szybkość odpowiedzi serwera, zgodność metadanych z wytycznymi Google’a czy odpowiednie ustawienie nagłówków H1-H6. Może to brzmieć przerażająco – jednak narzędzia, które są wylistowane poniżej, bardzo nam to zadanie ułatwią, a niekiedy wręcz poprowadzą za rękę i powiedzą, jak przeprowadzić zmiany. Na samym końcu tekstu znajdziemy także poradę, która jeszcze bardziej ułatwi nam pracę.

Narzędzia pomocne przy pozycjonowaniu strony

Przejdźmy teraz do obiecanych narzędzi ułatwiających pierwsze kroki w pozycjonowaniu. Sporo z nich proponuje sam Google. Są to przykładowo:

Google Keyword Planner – sprawdza popularność słów kluczowych oraz bada, jaki wynik może uzyskać kombinacja kilku różnych fraz. Narzędzie teoretycznie przeznaczone jest do prowadzenia kampanii Google Ads, ale śmiało możemy z niego skorzystać do ustalenia fraz.

Google Page Speed Insights – przeprowadza audyt szybkości naszej strony i wskazuje elementy, które należy poprawić aby strona działała szybciej i osiągała lepszy wynik w wyszukiwarce. W wielu punktach prowadzi za rękę i podaje instrukcję, jak dany element poprawić. Warto używać tego narzędzia nie tylko po postawieniu strony, ale regularnie co pewien czas.

Google Search Console – darmowa platforma internetowa stworzona przez Google  dla administratorów stron internetowych. Pozwala na sprawdzenie statusu indeksowania witryny prze wyszukiwarkę oraz zoptymalizowanie widoczności strony. GCS pozwala na wysłanie i sprawdzenie statusu mapy witryny, przegląd statystyk indeksowania strony, analizę widoczności oraz analizę wewnętrznych i zewnętrznych linków strony.

O czym warto pamiętać podczas pozycjonowania strony

Internet jest dziś przeładowany stronami, serwisami i treściami, dlatego nawet mając treści naprawdę wysokiej jakości, należy przeprowadzać działania zwiększające naszą pozycję w Google. Jednak liczba aspektów wpływających na widoczność strony i sam ten mechanizm, jak i działania niemalże na pograniczu programowania, mogą się nam wydawać przerażające.

Dlatego też warto pamiętać o jednej, bardzo ważnej sprawie – odbiorcą naszych treści jest przede wszystkim drugi człowiek, do którego kierujemy nasz sklep, serwis czy bloga. I to dla niego tworzymy w pierwszej kolejności – a algorytmy Google mogą nam już tylko pomóc w dotarciu do niego. Nie musimy się więc bać, że gdy zapomnimy o którymś z elementów, to nikt nie znajdzie naszej strony. Naszą dewizą niech będą słowa Billa Gatesa: content is king! Czyli najpierw człowiek i content, a dopiero potem algorytmy.

 


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Jak budować lojalność klienta? – sprawdź nasze sposoby

    Na dzisiejszym nadmiernie nasyconym rynku miliardy rozmaitych marek nieustannie konkurują o uwagę konsumentów. Klienci od świtu do zmierzchu...

    Oto 5 powodów, dlaczego reklama w wyszukiwarce jest niezbędna dla Twojej firmy

    Digital marketing stale ewoluuje. Zmieniają się trendy i udział poszczególnych kanałów w generowaniu konwersji oraz zysków. Jednak...

    Etyka w marketingu: jakie praktyki są akceptowalne, a które mogą zaszkodzić wizerunkowi marki?

    Czy w dzisiejszych czasach marketing jest etyczny? Wiele osób ma duże wątpliwości – czarny PR, nieuczciwe praktyki rynkowe czy brak...

    Co to jest Consent Mode 2.0 i dlaczego należy je wdrożyć?

    Rewolucja w sieci – te słowa najlepiej określają ustawę o rynkach cyfrowych (DMA) i akt o usługach cyfrowych (DSA). Mają...