Przejdź do

Czym jest agencja reklamowa?

Agencja reklamowa (z ang. Advertising agency) zajmuje się opracowywaniem profesjonalnych strategii marketingowych dla firm, producentów oraz dystrybutorów produktów. Pierwsze tego typu przedsiębiorstwo zostało utworzone na początku XIX wieku w Wielkiej Brytanii, choć już wcześniej podejmowano różnego typu działania mające na celu zwiększenie zainteresowania produktami i usługami.

Co robi agencja reklamowa?

Agencja marketingowa to firma prowadząca działalność marketingową na rzecz innych podmiotów. Takie działania mogą przyjmować wiele różnych form – od produkowania gadżetów reklamowych, po pozycjonowanie stron internetowych w sieci. Funkcjonowanie agencji reklamowych jest najczęściej ściśle związane z rozwojem nowoczesnych technologii i poszukiwaniem nowych kanałów dotarcia do odbiorcy.

Takie firmy zwykle są tworzone przez zespoły specjalistów, którzy zajmują się poszczególnymi obszarami marketingu. Do ich głównych zadań należy:

  • planowanie kampanii marketingowych,
  • analiza skuteczności podejmowanych działań,
  • dobieranie środków przekazu do potrzeb i oczekiwań zleceniodawcy,
  • realizacja działań marketingowych,
  • zarządzanie budżetem na reklamę.

Rodzaje agencji reklamowych

Obecnie sposobów dotarcia do konsumentów jest wiele, dlatego też agencje marketingowe muszą uwzględniać to w swoim działaniu. Można zatem spotkać firmy, które działają kompleksowo, zajmując się różnymi obszarami marketingu (są to tak zwane agencje full service). Dużą popularnością cieszą się także przedsiębiorstwa wyspecjalizowane w danej dziedzinie, na przykład agencje SEO czy butiki kreatywne.

Sporo agencji funkcjonuje obecnie w marketingu internetowym, jako że sieć jest kanałem komunikacji z konsumentem, który cieszy się ogromną popularnością. Jednak nawet w tym obszarze, poszczególne firmy mogą mieć określone specjalizacje. Nieco inne zadania stoją przed agencją SEO/SEM, która zajmuje się pozycjonowaniem witryn internetowych, a inne przed zespołem prowadzącym kampanie w mediach społecznościowych.

Nie można zapominać o przedsiębiorstwach, które specjalizują się w reklamie tradycyjnej, czyli na przykład outdoorowej, w prasie czy w telewizji. Każda z agencji ma swoje miejsce na rynku, które odpowiada zapotrzebowaniu klientów na określony typ działań marketingowych.

Zadania agencji marketingowej

Celem działania agencji marketingowej jest zwiększanie zainteresowania produktami lub usługami oferowanymi przez przedsiębiorcę korzystającego z jej usług. Aby uzyskać taki cel, agencje podejmują różnego typu działania.

Zwykle nawiązanie współpracy z zespołem specjalistów w dziedzinie marketingu rozpoczyna się od analizy potrzeb przedsiębiorcy oraz od określenia grupy docelowej, do której chce skierować swoje działania. Następnie można przejść do właściwej pracy, czyli opracowywania strategii marketingowej i jej wdrożenia. Ostatnim etapem jest analiza skuteczności podejmowanych aktywności.

Wśród usług, jakie można zlecić agencji, znajdują się między innymi:

  • tworzenie identyfikacji wizualnych,
  • przeprowadzanie badań rynku,
  • tworzenie produkcji telewizyjnych,
  • projektowanie i wykonywanie druków reklamowych i bilbordów,
  • tworzenie haseł marketingowych,
  • tworzenie treści na strony internetowe,
  • prowadzenie kampanii w social mediach,
  • pozycjonowanie stron www.

Zakres działania agencji marketingowych jest zatem bardzo szeroki. Warto przed nawiązaniem współpracy z konkretną firmą, dobrze określić swoje potrzeby.