Przejdź do

Kim jest brand hero?

Bohater marki to spersonifikowana postać ułatwiająca nawiązanie więzi między klientem a daną firmą. Jego wizerunek, charakteryzacja lub oryginalny atrybut nawiązuje do profesji przedsiębiorstwa albo obszaru rynkowego, w którym ono działa. Brand hero to sposób na generowanie storytellingu, który jest jedną z najbardziej atrakcyjnych dla klienta form przekazu.

Brand hero – co to takiego?

Brand hero, czyli bohater marki, to fikcyjna postać, która pełni rolę maskotki firmowej. Taka postać może być obecna w identyfikacji wizualnej, reklamach i innych materiałach związanych z produktami i usługami oferowanymi przez daną firmę. Wśród znanych na całym świecie marek wykorzystywanie wizerunku brand hero jest niezwykle popularne. Warto podkreślić, że nie są to wyłącznie firmy adresujące swoją ofertę do dzieci. Fioletowa krowa Milki, uśmiechnięta paczka Inpost, Ronald McDonald czy ludzik Michelin to jedynie niektóre przykłady bardzo umiejętnie tworzonych bohaterów marki.

Takie postaci, które mogą przybierać formę osoby, zwierzęcia czy nawet przedmiotu, pozwalają na stworzenie ciekawej identyfikacji marki, zwiększając rozpoznawalność bez używania sloganów reklamowych.

Jakie korzyści daje bohater marki?

Najważniejszą korzyścią z wykorzystywania w działaniach marketingowych bohatera marki jest zwiększenie rozpoznawalności. Nawet jeśli Twoi klienci zapomną nazwę Twojej firmy, oferowane przez Ciebie produkty będą im się kojarzyć z konkretną postacią. Jeśli zostanie ona stworzona umiejętnie, takie skojarzenia z pewnością będą pozytywne.

W czym jeszcze może pomóc brand hero?

Dzięki bohaterowi marki możesz:

  • tworzyć spójne kampanie marketingowe (np. działania w mediach społecznościowych, reklamy telewizyjne),
  • budować rozpoznawalność,
  • wyróżnić się na tle konkurencji,
  • budować pozytywne skojarzenia ze swoją marką,
  • rozładować atmosferę – żartobliwy przekaz lepiej trafia do klienta (choć nie sprawdzi się w każdej branży).

Maskotka marki przełamuje także barierę anonimowości pomiędzy firmą a konsumentem. Sympatyczne stworzenie lub ludzka postać o określonych cechach staje się uosobieniem całej firmy i pozwala na budowanie głębszych relacji.

Najbardziej rozpoznawalni bohaterowie marek

Każdy z pewnością potrafi wymienić co najmniej kilku bohaterów marek. Wynika to z łatwego przenikania obecności takich postaci do świadomości konsumentów. Nawet tych, którzy nigdy nie kupili produktu danej firmy. Znane maskotki firmowe można spotkać zarówno wśród wielkich korporacji zagranicznych, jak i mniejszych lokalnych firm. Do najbardziej popularnych należą:

  • ludzik Michelin,
  • króliczek Duracell,
  • Ronald McDonald,
  • fioletowa krowa Milki,
  • żubr z reklamy piwa Żubr,
  • paczka Inpost.

Duża rozpoznawalność tych postaci jest najlepszym dowodem, że brand hero może przynieść marce sporo korzyści pod względem marketingowym.

Brand hero – jak go stworzyć?

Na stworzenie bohatera marki decydują się firmy będące dystrybutorami wysokiej jakości produktów. Cykle sprzedażowe oraz promocyjne takich przedsiębiorstw mają najczęściej stabilny wymiar, jednak duża konkurencja sprawia, że potrzebują one wyróżnika na rynku, jakim może być właśnie brand hero.

Jeśli chcesz stworzyć brand hero dla swojej marki, pamiętaj o kilku ważnych zasadach, czyli przede wszystkim:

  • Nic na siłę – jeśli trudno Ci znaleźć postać, która odpowiadałaby temu, czym zajmuje się Twoja firma, nie twórz jej za wszelką cenę. Nie w każdej branży maskotka marki to najlepszy wybór.
  • Dobierz wygląd i cechy postaci do Twojej grupy docelowej.
  • Postaw na postać, która ma ludzkie cechy (nawet jeśli jest to przedmiot lub zwierzę). Dzięki temu brand hero ma szansę sprawić lepsze wrażenie na odbiorcach.
  • Wygląd bohatera powinien być związany z identyfikacją wizualną marki.

Generowanie atrakcyjnej historii to dobry sposób na pozyskanie klienta, a postać utożsamiana z daną marką pozwala zbudować trwałą więź z konsumentem. Wynika to z mechanizmów psychologicznych. Klient decyduje się na zakup konkretnego produktu nie tylko ze względu na jego jakość, ale również opowieść z nim związaną, którą ogląda w przekazach generowanych za pomocą różnorodnych kanałów emisyjnych.

Podczas tworzenia brand hero, warto skorzystać z pomocy doświadczonych specjalistów w dziedzinie marketingu. W szczególności osób, które specjalizują się w storytellingu.