Przejdź do

Czym jest Call to Action?

CTA to odnośnik, po którego kliknięciu internauta zostaje przekierowany na landing page lub stronę produktu. Call to Action ma nakłonić użytkownika do działania określonego przez właściciela domeny lub reklamodawcę. Stosowane jest często na końcu wiadomości e-mailowej jako zachęcający zwrot, np. „pobierz już teraz”, „sprawdź” itd.

CTA – jakie formy może przybierać?

Call to action to wezwanie do działania. Jego zadaniem jest zachęcenie internauty do wykonania konkretnej akcji, na przykład kliknięcia linku, zasubskrybowania newslettera czy zakupu produktu.

Popularną formą, którą przybiera call to action, jest przycisk znajdujący się na stronie. Jego kliknięcie przenosi internautę w określone miejsce. Jest on zwykle mocno wyróżniony, na przykład kolorem i wielkością, tak aby rzucał się w oczy. Niezbędne jest odpowiednie opisanie takiego przycisku, aby użytkownik spodziewał się, jaką akcję wywoła jego naciśnięcie

Może to być jedynie krótki komunikat, na przykład: „wchodzę”, „zamawiam”, który jest poprzedzony zachętą do wykonania określonego działania. Może być to również nieco dłuższy tekst, na przykład: „subskrybuję newletter” czy „korzystaj przez miesiąc za darmo”.

Jednak odnośnik w formie przycisku na stronie lub w aplikacji to nie jedyne zastosowanie call to action. Wezwanie do działania można spotkać w wielu miejscach w sieci. Bardzo często zachętą do wykonania określonej czynności kończą się:

  • e-maile marketingowe,
  • metadane w wyszukiwarce,
  • opisy usług na stronach ofertowych.

Niezależnie od formy, jaką przybiera CTA, powinno być ono dobrze zaprojektowane. W przypadku przycisków – odnośników, oprócz napisania chwytliwej treści, liczą się także walory wizualne, czyli wielkość, kolor czy lokalizacja na stronie. Kluczowe jest także to, aby użytkownik spodziewał się, gdzie zostanie przekierowany po kliknięciu i jaką akcję to wywoła.

Call to Action – kiedy jest skuteczne?

Powinno wyróżniać się ono na tle innych komunikatów oryginalną i ciekawą formą. Według badań strategia może zwiększyć popularność domeny nawet o 45%. Efektywna konwersja CTA możliwa jest dzięki zastosowaniu odpowiednich technik, wśród których warto wskazać:

  • dobranie charakterystycznej kolorystyki przycisku;
  • stworzenie odpowiedniej wielkości linku na tle całego tekstu;
  • użycie jednego odnośnika dla jednego landing page’a,
  • zredagowanie zachęcającego do działania komunikatu,
  • wezwanie do działania powinno być jasne i konkretne.

Call to Action wykorzystywane jest w różnorodnych strategiach, m.in. reklamach display (banery, billboardy, skyscrapers), e-mail marketingu (newsletters) oraz Google Ads.

Jak badać skuteczność call to action?

Na skuteczność działania CTA wpływa wiele różnych czynników. Oprócz wspomnianego już rodzaju przekazu (który powinien być jasny i prosty), duże znaczenie ma także miejsce umieszczenia przycisku na stronie, a nawet jego kolor czy kształt.

Może się okazać, że odnośnik na górze strony będzie generował dużą konwersję, natomiast taki sam na dole strony nie wzbudzi zainteresowania użytkowników. Może być również zupełnie odwrotnie – jak zatem to sprawdzić?

Podstawą do analizowania skuteczności wykorzystywania CTA na stronach www są testy. Warto przygotować kilka różnych wersji (różniących się kolorem przycisku, treścią wezwania czy miejscem umieszczenia) i sprawdzić, która z nich wywoła największą liczbę pożądanych działań.

To, jak internauci zachowują się na stronie, ile czasu na niej spędzają i jakie działania podejmują, zależy od wielu czynników. Dziedziną, która się tym zajmuje, jest UX (z ang. user experience). Konieczne jest zatem przetestowanie, jaki typ CTA najlepiej się sprawdzi, warto także wyciągnąć z tego wnioski na przyszłość.

Trzeba mieć na uwadze, że CTA w różnych formach jest bardzo skutecznym elementem działań marketingowych w sieci. Mimo to na wielu stronach (nawet do 70%) nie znajdują się wezwania do działania. Może to oznaczać, że właściciele witryn wciąż sceptycznie podchodzą do tego rozwiązania lub nie wiedzą, jak go używać, by przyniosło pożądane efekty.