Przejdź do

Co to event marketing?

To rodzaj działań marketingowych, które polegają na organizacji różnego typu wydarzeń promujących określoną markę. Zwykle jest to narzędzie wspomagające innego typu działania reklamowe. Ich celem jest sprzedaż konkretnego produktu oraz ekspozycja danej marki. Event marketing stanowi bezpośrednią formę reklamy, w której nierzadko wykorzystuje się również media masowe.

Czym jest event marketing?

To pojęcie może być rozumiane na dwa sposoby. Choć obie definicje są podobne, skupiają się na nieco innych aspektach. A zatem zgodnie z definicjami event marketing to:

  • promowanie produktu lub usługi podczas wydarzeń w celu zdobycia nowych klientów,
  • promowanie wydarzeń w celu przyciągnięcia uczestników.

Bliższa celom marketingowym jest zdecydowanie pierwsza z nich. Event marketing jest wciąż traktowany jako innowacja w działaniach reklamowych, dlatego zwykle stanowi wsparcie dla innych przedsięwzięć. Najczęściej wykorzystują go wielkie korporacje, choć jego popularność rośnie wśród start-upów, małych firm czy organizacji naukowych.

Główną zaletą tego typu działań jest ich nietypowa forma. Konsumenci mają do czynienia z tradycyjnymi formami reklamy w telewizji, prasie czy Internecie. Wydarzenia promujące daną markę lub jej konkretny produkt są zatem czymś nowyminteresującym. Nie bez znaczenia jest też fakt, że uczestnicy eventu mogą wynieść z niego określone wartości – na przykład spędzić przyjemnie czas czy skorzystać z wiedzy ekspertów.

Jakie korzyści przynosi marketing eventowy?

Warto przyjrzeć się temu, jakie cele marketingowe może osiągnąć firma, decydując się na taki rodzaj działań. Główną z nich jest zwiększanie świadomości marki u odbiorców, a ponadto:

  • skuteczna promocja nowego produktu,
  • pozyskanie nowych klientów,
  • poprawa wizerunku marki,
  • korzyści w dziedzinie PR.

Lista korzyści, jakie można uzyskać, jest znacznie dłuższa, jednak wiele zależy od tego, w jakim celu firma organizuje dane wydarzenie oraz kto stanowi docelową grupę odbiorców jej kampanii. Podobnie jak w innych dziedzinach, tutaj także można postawić na działanie skierowane do konkretnego konsumenta, jak również adresować przekaz do odbiorcy masowego. Z drugiej opcji najczęściej korzystają duże korporacje.

Znane wydarzenia, które stanowią przykład umiejętnie wykorzystywanego event marketingu, to na przykład:

  • Orange Warsaw Festival,
  • Open’er Festival,
  • Coachella Valley Music and Arts Festival.

Bardzo często takie wydarzenia są sponsorowane przez firmy zainteresowane promocją produktu wśród uczestników.

Event marketing – jak działa?

Strategia bazuje na emocjach osób, które biorą udział w koncertach, wyjazdach oraz różnego rodzaju pokazach i happeningach. Tego rodzaju wydarzenia są dużym przeżyciem, a reklamodawcy skutecznie to wykorzystują.

Event marketing opiera się również na strategiach bezpośredniego kontaktu, jak w przypadku relacji B2B. Pojęcia nie można jednak utożsamiać z procesem zarządzania wydarzeniami. Event marketing korzysta natomiast ze sponsoringu jako formy wsparcia, jednak samą organizację happeningu wspomaga przedsiębiorstwo, które odpowiada również za jego koncepcję.

Metoda stosowana jest przez wiele brandów w celu osiągnięcia korzyści biznesowych i w dziedzinie PR. Event marketing promuje również samo wydarzenie.

Event marketing a sponsoring

Event marketing nie zawsze musi polegać na organizowaniu wydarzenia przez firmę chcącą promować dany produkt. Często przybiera on formę sponsoringu. Polega to na współpracy firmy z organizatorami wydarzenia, którzy umożliwiają promocję produktu na określonych zasadach.

Przykładem może być Pol’and’Rock Festival (dawniej Woodstock). Organizatorzy wydarzenia współpracują ze sponsorami, którzy podczas trwania eventu prezentują swoje produkty, usługi lub samą markę. Najbardziej znanymi firmami, które zdecydowały się na ten typ działań marketingowych, są: Play, mBank i Lech.

Warto mieć na uwadze, że sponsoring nie wpisuje się idealnie w ideę event marketingu, który zakłada zaangażowanie danego przedsiębiorstwa w organizację wydarzenia od A do Z. Oba typy działań są jednak do siebie mocno zbliżone.