Przejdź do

Czym jest webwriting?

Copywriting polega na tworzeniu treści promocyjnych, umieszczanych na blogach, forach internetowych itd. Każdy tekst powinien być zwięzły, prosty i przejrzysty, aby jego treść przemówiła do osób, odwiedzających daną domenę. Webwriting obejmuje różnorodne formy działania, m.in. content marketing oraz opisy produktów.

Webwriting – co to takiego?

Webwriting to tworzenie tekstów z myślą o tym, aby zostały one umieszczone w Internecie i by były atrakcyjne dla jego użytkowników. Technika ta polega na opracowywaniu treści pod kątem tego, gdzie się one znajdą i do kogo mają być skierowane.

Webwriting pozwala stworzyć przyciągające uwagę i angażujące teksty na strony firmowe, portale tematyczne, na blogi oraz przeznaczone do publikacji w mediach społecznościowych. Mają one odpowiednią formę, przemyślaną strukturę, są pisane przystępnym dla danej grupy odbiorców językiem oraz zachęcają do interakcji.

Webwriting to także sposób kreowania treści tak, by były one dopasowane do aktualnych trendów internetowych. Przekłada się to na większe szanse, że teksty opublikowane na stronie firmowej, fanpage’u czy blogu wzbudzą zainteresowanie czytelników i zostaną przeczytane.

Webwriting – jaki jest jego cel?

Zasadniczym celem pisania w sieci jest promocja danej witryny i polepszenie jej pozycji w wyszukiwarce Google. Webwriting często opiera się na odpowiednim wykorzystaniu słów kluczowych i fraz SEO. Teksty te mają również swoją merytoryczną wartość, jednak ich podstawową funkcją jest generowanie ruch organicznego na danej witrynie internetowej. Wśród najczęściej używanych form warto wskazać teksty zapleczowe oraz artykuły presell page.

Celem webwritingu jest nie tylko promocja produktu lub usługi, ale przede wszystkim skupienie uwagi odbiorcy na konkretnej treści. Interesujący tekst powinien być zatem zwięzły, a jego język dostosowany do środowiska osób, korzystających z Internetu. Webwriting obejmuje również zasady edycji, dlatego warto zadbać o odpowiednie sformatowanie artykułu przed jego publikacją.

Zasady webwritingu

Zgodnie z zasadami webwritingu tekst przeznaczony do publikacji w Internecie powinien:

  • powstawać z uwzględnieniem tzw. odwróconej piramidy

Stosowanie szablonu odwróconej piramidy polega na umieszczaniu na początku tekstu najważniejszych informacji – czyli takich, które są odpowiedzią na konkretne pytania lub stanowią wyjaśnienie problemu pojawiającego się w temacie. Zgodnie z tą zasadą dopiero dalsza treść powinna odnosić się do dodatkowych, uzupełniających informacji, pozwalających lepiej zrozumieć dane zagadnienie;

  • być atrakcyjny wizualnie

Aby tekst wyświetlany na monitorze komputera czy na wyświetlaczu urządzenia mobilnego zachęcał do czytania, powinny znajdować się w nim wyróżniki. W tym celu należy stosować pogrubienia, pochylenia czcionki i wypunktowane lub numerowane listy.

Zgodnie z zasadami webwritingu tekst nie może stanowić „ściany znaków”. Powinien być podzielony odpowiednimi nagłówkami, a tworzące go akapity nie mogą być zbyt długie.

  • być przystępny dla czytelnika

Treści do publikacji na stronach internetowych muszą być napisane prostym, zrozumiałym językiem dopasowanym do konkretnej grupy odbiorców. Aby przekaz tekstu trafił do czytelników, należy tworzyć dość krótkie, niezłożone zdania i unikać skomplikowanych słów czy branżowego żargonu.

  • zachęcać do interakcji

Aby tak się stało, należy umieszczać w tekstach bezpośrednie zwroty do czytelników – w formie pytań lub trybu rozkazującego.

  • być hipertekstowy

W tym celu w tekstach umieszcza się anchory odnoszące się do innych podstron danej witryny czy do stron zewnętrznych.

  • być bezbłędny

W tekście publikowanym na witrynie online powinny znajdować się rzetelne, dokładnie sprawdzone informacje. Ponadto treść musi być bezbłędna pod względem stylistycznym, ortograficznym i interpunkcyjnym.

Znaczenie webwritingu

Webwriting to sztuka pisania tekstów, które mają wpływ na kreowanie wizerunku firmy, przekazują wartościowe informacje, które zachęcają do interakcji – poprzez odpowiednią formę i znajdujące się w nich zwroty. Technika ta pozwala na tworzenie treści, które są dopasowane do panujących w Internecie trendów i które korzystnie wpływają na optymalizację stron pod kątem SEO.