Każda firma, prowadząca kampanię reklamową w sieci, walczy o to, by być jak najlepiej widoczną w wyszukiwarce Google. To najlepszy sposób na to, by trafić do potencjalnych klientów. O lepszą widoczność w przeglądarce możemy zabiegać na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest pozycjonowanie – to jednak opcja dla cierpliwych. Proces SEO jest długotrwały, tak jak i jego efekty. Jeśli natomiast naszym priorytetem jest natychmiastowy rezultat, powinniśmy skorzystać z Google AdWords. Różnic, dzielących obie te formy promocji jest jednak więcej. Podejmując decyzję, którą kampanię wybrać, warto przeanalizować wady i zalety obu z nich.

 

Adwords kontra pozycjonowanie

 

Pozycjonowanie i AdWords rządzą się zupełnie innymi prawami. Właściwie jedynym, co łączy obie te kampanie, jest fakt, że każda z nich pozwala poprawić widoczność naszej firmy w Google. Jednak sposób, w jaki do tego celu dochodzimy jest w każdej z nich zupełnie inny.

Podstawowe założenia pozycjonowania

Zadaniem pozycjonowania jest lepsze wyeksponowanie naszej strony w wynikach wyszukiwania Google. Pozycjonowanie służy temu, by nasza strona pojawiała się jak najwyżej – najlepiej wśród trzech pierwszych wyników na pierwszej stronie wyszukiwania. Pierwszym krokiem, do osiągnięcia celu, jest zoptymalizowanie naszej strony. Kiedy witryna jest już odpowiednio przystosowana, trzeba zająć się pozyskiwaniem prowadzących do niej odnośników na innych stronach. Można zdobywać je na wiele sposobów, jednak zawsze trzeba dbać o to by linki prowadzące do naszej strony były jak najlepszej jakości. Jeśli odnośniki do naszej strony znajdują się na renomowanym serwisie, mają większą siłę działania. Bardzo ważnym elementem strategii marketingowej opartej na pozycjonowaniu jest tworzenie wartościowych treści – artykuły, poradniki i recenzje, jeśli są dobrze napisane i unikalne, są bardzo pożądane przez Google i dają nam większą szansę na znalezienie się na szczycie listy wyszukiwania. Dzięki dobrym treścią możemy też dłużej utrzymać się na takiej pozycji.

Pozycjonowanie to strategia, która wymaga czasu, ale daje długofalowe efekty – poza tym, kiedy osiągniemy już odpowiednio wysoką pozycję w wyszukiwarce, za kliknięcie w odnośnik do naszej strony nic nie płacimy.

Ograniczenia związane z pozycjonowaniem

Chociaż pozycjonowanie może dać bardzo dobre efekty, to ta metoda promowania firmy w sieci ma też pewne ograniczenia. Pierwszym i chyba najważniejszym z nich, jest to, że wyniki pozycjonowania nie pojawią się od razu. Zdobycie pierwszego miejsca w wyszukiwarce to długi i żmudny proces. Pozycjonowanie nie jest więc rozwiązaniem dla tych, którzy chcą natychmiastowych efektów.

Kolejnym problemem, jest ograniczona liczba wartościowych słów kluczowych. Wybranych słów kluczowych raczej nie powinniśmy zbyt często zmieniać, ponieważ to zmusi nas do rozpoczęcia całej pracy od nowa. Przez to dopasowanie się do aktualnych trendów bywa bardzo trudne.

Poza tym, zasady dobrego pozycjonowania ciągle się zmieniają – co jakiś czas Google przeformułowuje swoje algorytmy, wywracając listę wyszukiwania do góry nogami. Wtedy trzeba szukać nowych dróg na jej szczyt.

Jak działają reklamy Google AdWords?

Jeśli zależy nam na natychmiastowym osiągnięciu efektu i szybkim dotarciu do nowych klientów, powinniśmy skorzystać z Google AdWords. Tego rodzaju reklamy to idealne rozwiązanie dla niecierpliwych – wyświetlają się na samym szczycie strony wyszukiwania i są dodatkowo wyróżnione.

Przewagą AdWords nad pozycjonowaniem, jest to, że taka kampania może być uruchomiona właściwie natychmiast. To, co musimy zrobić przed jej rozpoczęciem, to przygotowanie słów kluczowych i tekstów reklamowych. Poza tym, niezbędne jest określenie budżetu kampanii – pamiętajmy, że w kampanii AdWords płacimy za kliknięcie w naszą reklamę. Samo wyświetlanie reklamy w Google jest bezpłatne. Kwoty za kliknięcie mogą być bardzo zróżnicowane – w zależności od branży i konkurencji. Najniższe stawki za „klik” utrzymują się na poziomie 2 groszy. Najwyższe wynoszą nawet kilkanaście złotych. To bardzo wygodne rozwiązanie, bo AdWords daje nam możliwość zachowania pełnej kontroli nad wydatkami przeznaczonymi na promocję.

Bardzo ważną zaletą reklam Google AdWords, jest możliwość szybkiego reagowania na zmiany w trendach zapytań. Możemy dowolnie zmieniać treść reklamy i sprawdzać, na co lepiej reagują nasi klienci. Od nas zależy też to, na jakim obszarze reklama będzie wyświetlana. W przeciwieństwie do pozycjonowania, tutaj konieczność wymiany słów kluczowych nie wymaga od nas stawiania całej kampanii od zera. Poza tym AdWords widać na każdej stronie wyszukiwarki, a dzięki temu, że reklamy tego typu można szybko modyfikować, są one dobrym rozwiązaniem dla serwisów, które chcą promować swoje produkty na przykład w czasie promocji lub wyprzedaży,

Zastanawiając się nad wdrożeniem kampanii reklamowej w Google AdWords, pamiętajmy, że dziś to już nie tylko specjalnie wyróżniony wynik w Google, ale także reklamy ze zdjęciami i cenami naszych produktów.

Jakie są wady AdWords?

Reklamy tego typu, uznawane są za rozwiązanie sezonowe – to dobry sposób na intensywną, ale krótką promocję. Żeby jednak ją przeprowadzić, potrzebny nam będzie budżet znacznie wyższy, niż w przypadku pozycjonowania – powinniśmy w nią zainwestować co najmniej 1000 zł miesięcznie. Taką formę promocji warto wybrać wtedy, kiedy zależy nam na dużym, ale nie długofalowym wzroście sprzedaży. Wraz z końcem finansowania kampanii AdWords, przestaje ona przynosić jakiekolwiek efekty. Wadą jest także fakt, że klienci do treści jawnie sponsorowanych podchodzą zwykle z większym dystansem.

Wybierz optymalne rozwiązanie

Jak widać, zasady działania AdWords i pozycjonowania kompletnie się różnią. Najlepsze efekty możemy więc osiągnąć umiejętnie żonglując tymi rozwiązaniami. Pozycjonować warto się na frazy, które generują największy ruch. Wybrać takie frazy może pomóc kamapnia AdWords. Zanim jednak się na to zdecydujemy, porównajmy koszty obu kampanii – jeśli budżet potrzebny na AdWords na konkretną frazę jest niemal taki sam, jak na jej pozycjonowanie, bezpieczniej będzie wybrać AdWords. Z pozycjonowaniem zawsze wiąże się większe ryzyko.

AdWords warto też stosować jako narzędzie sprawdzające skuteczność konkretnych fraz – jeśli zobaczymy, że przynoszą one wymierne korzyści, możemy przenieść kampanię na pozycjonowanie, ograniczając w ten sposób ryzyko inwestowania w nieopłacalne słowa kluczowe.

Jeżeli zależy nam na zdominowaniu wyników wyszukiwarki,

A mamy dość duży budżet to należy rozważyć promowanie najważniejszych fraz zarówno w AdWords jak i poprzez pozycjonowanie. Obie kampanie uzupełniają się, a połączenie ich pozwoli osiągnąć bardzo dobre wyniki.