Przejdź do
baner_under_the_fold 2

Ile kosztuje pozycjonowanie i SEO?

Strona główna > Czytelnia > SEO > Ile kosztuje pozycjonowanie i SEO?

Chcesz zwiększyć widoczność swojej strony w internecie? Pozycjonowanie może Ci w tym pomóc. Aby jednak uzyskać odpowiednie efekty, warto wybrać dobrego fachowca. Nie wiesz, ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych? Sprawdź ceny SEO!

Ile kosztuje SEO miesięcznie?

Przede wszystkim musisz zadać sobie odpowiednie pytanie. Zamiast zastanawiać się, ile kosztuje pozycjonowanie stron, pomyśl raczej, jaki efekt chcesz osiągnąć – czy jest to obecność w wynikach wyszukiwania, konkretny poziom ruchu na stronie, sprzedaż, czy jeszcze coś innego. Pozycjonowanie stron i jego koszty są zależne od wielu czynników, które trzeba na wstępie przeanalizować. Działania należy dopasować indywidualnie nie tylko do strony i branży, ale również do Twojego budżetu i celów.

SEO, a w konsekwencji także pozycjonowanie stron, są działaniami złożonymi. Z tego powodu ich składowych nie da się pobieżnie ustalić np. na podstawie statystyk oglądalności witryny lub konkurencji – należy je dobrać indywidualnie dla Twojego przedsiębiorstwa. Generalnie można jednak stwierdzić, że im większy będziesz miał budżet, tym szersze działania będziesz mógł podjąć.

Koszty SEO zazwyczaj ustalane są na podstawie dwóch kategorii – najczęściej jest to stawka godzinowa albo abonament miesięczny. W przypadku konsultacji potrzebną liczbę godzin można oszacować, jednak ich ostateczna liczba może ulec zmianie. Zaletą stawki godzinowej jest możliwość modyfikacji budżetowych w poszczególnych miesiącach. W przypadku abonamentu koszt pozycjonowania strony jest znany odgórnie i nie ulegnie zmianie bez wcześniejszych ustaleń.

Koszty pozycjonowania stron internetowych mogą sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie, jednak najtańsze pakiety SEO zaczynają się od ok. 3 000 zł. Taki budżet pozwala już na efektywne działania, aczkolwiek oznacza ograniczoną ilość treści na stronę czy działań w ramach link buildingu.

seo

Od czego zależy cena pozycjonowania?

Kluczowe dla ceny są składowe oferty SEO. Porównując je, warto zwrócić uwagę na:

  • treści na stronę – ile znaków ze spacjami oferuje dany dostawca,
  • link building – w tym przypadku ma znaczenie nie ilość, a jakość źródeł,
  • obecność audytu SEO i jego zakres (również to, czy obejmuje research fraz kluczowych),
  • sposób weryfikacji skuteczności strategii – czy agencja raportuje swoje działania i w jakiej formie,
  • możliwość bieżących konsultacji.

Przede wszystkim należy pamiętać, że nad projektem SEO po stronie agencji pracuje sztab specjalistów: specjalista SEO, specjalista ds. treści, project manager. Ich wiedza i doświadczenie to również koszt pozycjonowania, o którym często zapomina się porównując oferty.

Na cenę wpływ ma również poziom skomplikowania projektu. Mogą też dojść elementy dodatkowe, jak szkolenia. Wszystko to kształtuje ostateczną cenę oferty.

Jak wycenić pozycjonowanie stron internetowych?

Zaczęliśmy od kosztów, bo są one bardzo istotne przy wycenie. Przystępując do niej, należy wykonać wstępną analizę serwisu i konkurencji oraz zaplanować strategię, która będzie mogła pozytywnie wpłynąć na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Następnie należy ustalić budżet, zaczynając od minimum. Koszt pozycjonowania może się tutaj różnić między agencjami, dlatego trzeba wybrać taką ofertę, która będzie jak najbardziej dopasowana do potrzeb i możliwości firmy.

Cena SEO jest tym większa, im więcej pracy bierze na siebie dostawca. Przykładowo, w sytuacji gdy content on-site tworzymy wewnętrznie, istnieje możliwość obniżenia wysokości miesięcznego budżetu. Należy jednak pamiętać, że takie działanie będzie mocno obciążało nasze wewnętrzne zasoby.

W zależności od branży, jaką się zajmujesz, również koszty poszczególnych działań mogą się różnić. Warto pamiętać o podstawowej regule – im większy zakres prac, tym wyższa cena pozycjonowania.

Ile kosztuje pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne jest zazwyczaj najtańszym rodzajem usługi SEO. Wpływ na to ma przede wszystkim niższa konkurencyjność. W większych miastach to bardzo dobry sposób na uzyskanie lepszej pozycji w Google i dotarcie do jeszcze szerszego grona potencjalnych klientów.

Ile kosztuje SEO dla lokalnej firmy? Ceny zazwyczaj zaczynają się od 2 000-3 000 zł. Będą jednak rosły, gdybyśmy chcieli promować ten sam biznes w Warszawie i Sochaczewie. Zakres prac, który zaproponuje agencja, w dużej mierze będzie opierał się na optymalizacji on-site i link buildingu. Content w tym przypadku stanowi mniej istotny aspekt.

 

audyt_seo

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Pozycjonowanie sklepu internetowego jest droższą formą pozycjonowania. Optymalizacja strony i jej rozbudowa pochłaniają dużo pracy. Sklepy internetowe działają krajowo, nie ograniczają się lokalizacją miast. W związku z tym często konkurencyjność jest znacznie wyższa.

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego? Tu ceny zaczynają się od 3 000-4 000 zł. Jednak oferty z przedziału 5 000-10 000 (i więcej) nie są rzadkością. Poza wizją rozwoju warto w ich przypadku zwrócić uwagę na content on-site (główny koszt pozycjonowania przy wyższych pakietach), który oferuje agencja. Może być on bardzo potrzebny np. pod opisy kategorii, produktów i blog.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony firmowej?

Pozycjonowanie strony www firmy również może być dość kosztowne. Jej optymalizacja często jest bardzo rozległa.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej dla firm? Budżet, z jakim możemy zacząć rozważać wsparcie agencji SEO, to 3 000 zł. Gdy działamy w mocno konkurencyjnej branży ceny mogą sięgnąć nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Jakie działania obejmuje pozycjonowanie stron internetowych?

Agencja SEO powinna przedstawić plan pozycjonowania – strategię, która pokaże, jakie działania w jej ocenie będą w stanie poprawić notowania serwisu. Kluczowym elementem przy wyborze oferty jest zakres proponowanych usług. Oferta z wyceną pozycjonowania powinna zawierać odpowiedź na pytania:

  • czy agencja proponuje wartościowe linki,
  • czy jest w stanie dostarczyć content na stronę.

Koszt jednego artykułu z linkiem dofollow wynosi ok. 300-400 zł. Zbyt duża liczba linków powinna dać nam do myślenia, czy aby na pewno dana agencja stawia na jakość.

Dodatkowo należy również zweryfikować, czy dostawca ma pomysł na rozwój serwisu i wie, jakie elementy techniczne na stronie warto zoptymalizować. Kompletna oferta SEO to nie tylko liczba linków, ale też perspektywa dogłębnej analizy w audycie SEO oraz synergia działań on-site i off-site.

Bez tytułu

Ile kosztuje audyt strony internetowej?

Audyt SEO to zazwyczaj pierwszy etapfundament pozycjonowania serwisów, będący także istotnym elementem weryfikacji oferty. Jest narzędziem, które pomaga w sprawdzeniu jakości witryny internetowej. Jego obecność jest kluczowa dla dobrze wykonanego projektu SEO, ponieważ pokazuje, jak powinna przebiegać optymalizacja strony. Audyt obejmuje analizę witryny pod kątem typów treści, linków, elementów technicznych oraz fraz kluczowych.

Ile kosztuje audyt strony? Cena za audyt serwisu zaczyna się od 2 000 zł. Najdroższy jest audyt stron e-commerce, w przypadku których rozmiar serwisu jest największy.

Działania on-site – dlaczego treści są tak ważne?

Działania on-site mają kluczowy wpływ na pozycję witryny. Dzielimy je na dwa główne obszary:

W przypadku tych drugich ważne jest zbadanie szeregu elementów, które mają wpływ na klarowność odczytu zawartości strony oraz komfort użytkownika na stronie. Przykładami takich elementów są:

  • układ nagłówków,
  • meta tagi,
  • szybkość ładowania strony,
  • linkowanie wewnętrzne.

Treść to z kolei najważniejszy czynnik, wpływający na pozycję witryny. Teksty powinny być unikalne i wartościowe. Duplikacja treści nie tylko nie pomoże, ale może wręcz zaszkodzić pozycjonowaniu serwisu.

Tworzenie treści nie jest łatwym zadaniem. Powinna nieść ona wartość dla użytkownika, a jednocześnie być zoptymalizowana pod roboty wyszukiwarki. Warto postawić więc na profesjonalną agencję, która zaproponuje rozwiązanie łączące oba cele.

Link building – off-site i jego wpływ na pozycjonowanie strony www

Link building w SEO to proces polegający na budowaniu odnośników zewnętrznych do naszej witryny. Jego celem jest podniesienie rankingu serwisu w wyszukiwarkach internetowych oraz zwiększenie widoczności firmy w internecie. Tego typu działania dobrze jest powierzyć doświadczonemu specjaliście SEO, który zadba, aby odnośniki i strategia ich pozyskiwania były bezpieczne dla serwisu.

Strategia pozyskiwania linków znacznie się zmieniła na przestrzeni ostatnich lat. Obecnie Google preferuje naturalny link building, a więc pozyskiwanie linków zgodnie z zasadami White Hat SEO. Agencja pozycjonująca nasz serwis powinna stawiać więc na jakość, a nie na ilość. W praktyce oznacza to, że kupowanie dużej liczby tanich linków może zaszkodzić naszemu serwisowi.

Link buidling ma duży wpływ na to, ile kosztuje pozycjonowanie. Dobry link building to połowa sukcesu, choć niestety bywa kosztowny.

Performance_marketing

Analiza i raportowanie – to również koszt pozycjonowania strony

Warto też wiedzieć, że w cenie pozycjonowania zawiera się także monitorowanie widoczności Twojej strony. Zatrudniony przez Ciebie SEOwiec lub agencja SEO powinni co miesiąc przesyłać Ci raport pokazujący, co się dzieje z Twoją stroną. Na tej podstawie podejmuje się decyzje odnośnie do kolejnych działań. Oczywiście możesz także sam nadzorować pracę agencji SEO, co jest świetnym sposobem na poznanie mechanizmów działania Google i pozycjonowania.

Metody rozliczania za pozycjonowanie

Na rynku funkcjonuje kilka sposobów rozliczenia za pozycjonowanie:

  • model abonamentowy – polega na miesięcznej opłacie, w ramach której wykonywane są ustalone prace. Ten model jest transparentny, elastyczny i zakłada systematyczną pracę rozłożoną w czasie, co w pozycjonowaniu ma największy potencjał. Nie wywiera także presji na wykonawcy, dzięki czemu nie robi on nieprzemyślanych i ryzykownych ruchów;
  • rozliczenie za efekt – pojawia się coraz rzadziej, choć można się z nim jeszcze spotkać. Niesie ze sobą dość duże ryzyko ze względu na dążenie wykonawcy do jak najszybszego osiągnięcia dużych efektów – a w SEO dobre efekty rzadko kiedy przychodzą szybko. Rezultaty takich działań mogą być więc widoczne na krótką metę, ale w dłuższej perspektywie takie pozycjonowanie prędzej zaszkodzi. Opłata też jest mniej transparentna, ponieważ wykonawca może zażyczyć sobie więcej, niż zakładano początkowo, jeśli efekt rzeczywiście będzie imponujący;
  • model hybrydowy, czyli abonament (stały koszt pozycjonowania) + dodatek za efekt – z pozoru taki system wygląda bezpiecznie dla klienta, jednak w praktyce może (choć nie musi) mieć wady systemu rozliczenia za efekt przy jednoczesnej opłacie abonamentowej. Nie jest to jednak regułą – zazwyczaj umowy przy tym rodzaju rozliczenia są bardzo dopasowane do konkretnej sytuacji i klienta, więc nie warto tego modelu z góry skreślać.

Przykładowy cennik pozycjonowania w Fabryce Marketingu

W Fabryce Marketingu ceny zawsze proponujemy indywidualnie, starając się dopasować je do potrzeb i możliwości klienta. Możemy jednak przedstawić poglądowy cennik pozycjonowania stron internetowych.

Podstawowe pakiety zaczynają się od 3 000 zł i zawierają pełny audyt SEO wraz z bieżącymi analizami i raportowaniem. W ich skład wchodzi również link building. W przypadku sklepów internetowych dolna granica jest jednak wyższa – 4 000 zł. Wynika to ze znacznie większego zapotrzebowania na content on-site.

W przypadku średniej wielkości serwisów internetowych najczęściej rekomendujemy pakiety cenowe mieszczące się w przedziale między 5 000 a 8 000 zł. Jednak gdy klient chce stworzyć własne zaplecze SEO, wtedy ceny mogą być i dwukrotnie wyższe.

Pozycjonowanie stron – dlaczego warto?

Warto pamiętać, że SEO i usługa pozycjonowania to inwestycja w jakość Twojej witryny. Koszt pozycjonowania stron internetowych może wydawać się wysoki, ale jeśli weźmiesz pod uwagę długoterminowe korzyści – wzrost ruchu, leadów i sprzedaży – jasne jest, że inwestycja w SEO to mądra decyzja.

 

 

Mateusz Malinowski

Mateusz Malinowski

SEO Director

Od 2016 roku prowadzi działania SEO w Fabryce Marketingu. Specjalizuje się w tworzeniu kompleksowych strategii SEO (rynek krajowy i zagraniczny), audytowaniu serwisów, rekomendacjach contentmarketingowych pod kątem SEO oraz działaniach e-commerce SEO. Na swoim koncie ma ponad 100 zrealizowanych projektów SEO. Szkolił w firmach takich jak: E. Wedel, Eveline Cosmetics, Blue Media, Skarbnica Narodowa, El Digital, DUKA, Lightbox, Etam, Herbapol, Golden Rose oraz Substral.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Jak budować lojalność klienta? – sprawdź nasze sposoby

    Na dzisiejszym nadmiernie nasyconym rynku miliardy rozmaitych marek nieustannie konkurują o uwagę konsumentów. Klienci od świtu do zmierzchu...

    Oto 5 powodów, dlaczego reklama w wyszukiwarce jest niezbędna dla Twojej firmy

    Digital marketing stale ewoluuje. Zmieniają się trendy i udział poszczególnych kanałów w generowaniu konwersji oraz zysków. Jednak...

    Etyka w marketingu: jakie praktyki są akceptowalne, a które mogą zaszkodzić wizerunkowi marki?

    Czy w dzisiejszych czasach marketing jest etyczny? Wiele osób ma duże wątpliwości – czarny PR, nieuczciwe praktyki rynkowe czy brak...

    Co to jest Consent Mode 2.0 i dlaczego należy je wdrożyć?

    Rewolucja w sieci – te słowa najlepiej określają ustawę o rynkach cyfrowych (DMA) i akt o usługach cyfrowych (DSA). Mają...