Przejdź do
baner_under_the_fold-3-2048×486 (1)

Pięć użytecznych narzędzi do analityki internetowej

Strona główna > Czytelnia > SEM > Pięć użytecznych narzędzi do analityki internetowej

Jednym z najważniejszych procesów marketingu internetowego jest analityka internetowa. Dzięki niej możesz analizować dane na temat ruchu na stronach internetowych oraz śledzić kroki użytkowników. Zdobyte w ten sposób informacje pomogą Ci dopasowywać treści (np. reklamowe) do zainteresowań potencjalnych klientów, co zwiększy Twoją szansę na efektywną sprzedaż.

Na analitykę internetową (potocznie nazywaną analityką webową) składają się:

  • agregowanie danych na temat użytkowników strony internetowej,
  • analiza tychże i wyciąganie wniosków,
  • wdrożenie zmian, umożliwiających realizację celów.

Korzystając z odpowiednio dobranej palety narzędzi do analityki internetowej, jesteś w stanie sprawdzić, które działania marketingowe przynoszą zysk szybko, a którym trzeba poświęcić więcej czasu. Ponadto dowiesz się, co należy zrobić, aby poprawić wydajność projektu marketingowego.

Rozwiązania Google – Analytics oraz Search Console

Google to lider rynku marketingu internetowego. W ramach swoich usług dostarcza rozwiązania Google Analytics i Google Search Console.

Google Analytics

Google Analytics (GA) to narzędzie, które będziesz wykorzystywać pod kątem mierzenia ruchu, źródła jego pochodzenia oraz sposobu korzystania z Twojej strony przez użytkowników. Inne funkcje GA to możliwość analizowania współczynnika konwersji. Dzięki temu dowiesz się, ilu użytkowników wykonało oczekiwaną czynność – na przykład zarejestrowało się lub zgłosiło przez formularz kontaktowy. Dane zebrane przez Google Analytics są przedstawiane w sposób intuicyjny i przejrzysty. Za wyborem tego narzędzia przemawia fakt, że jest darmowe oraz w pełni integruje się z platformą Ads.

Google Analitics ma też swoje wady. Jedna z nich to generowanie wielu raportów. Jeśli twoja strona ma dużo odwiedzin, ich liczba może okazać się przytłaczająca. Kolejna wiąże się z przetwarzaniem danych. Należy pamiętać, że GA jest usługą i wszystkie zgromadzone dane należą do usługodawcy, czyli Google. W przypadku firm, dla których poufność jest szczególnie ważna, opisywane narzędzie może wymagać dodatkowej konfiguracji.

 Google Search Console

Google Search Console to darmowe narzędzie, które wykorzystasz do działań z zakresu monitoringu w wyszukiwarce Google i zarządzania swoimi stronami. Dla starszych marketingowców rozwiązanie to znane jest pod nazwą Google Webmaster Tools. Do podstawowych funkcjonalności należą:

  • sprawdzanie, czy usługi Google mają dostęp do Twoich witryn,
  • zarządzanie materiałami do indeksowania,
  • blokowanie wyświetlania niektórych materiałów w wynikach wyszukiwania,
  • rozwiązywanie problemów powstałych w wyniku złośliwego oprogramowania i spamu,
  • informowaniu o błędach indeksowania.

Google Search Console przeznaczone jest dla:

  • Właścicieli firm, które zlecają innym obsługę swoich stron internetowych – warto poznać podstawy działania tego rozwiązania, by móc monitorować postępy firmy oraz planować strategię marketingową.
  • Specjalistów SEO i marketingu internetowego – narzędzie pomaga specjalistom SEO w monitorowaniu natężenia ruchu w witrynie, optymalizowaniu pozycji oraz ustalaniu kolejnych kroków w trakcie długofalowych działań.
  • Administratorów witryn – mogą oni zadbać o prawidłowe działanie strony internetowej. Administratorzy monitorują i rozwiązują problemy związane z serwerem, ładowaniem stron oraz bezpieczeństwem (ataki hackerskie i złośliwe oprogramowanie).
  • Deweloperów – w czasie tworzenia znaczników lub pisania kodu, który zostanie wykorzystany na stronie internetowej Search Console, pomoże ci monitorować i rozwiązywać typowe problemy.

Semstorm – arsenał analityka

Semstorm  to kolejne narzędzie, bez którego dobry specjalista marketingu internetowego nie wyobraża sobie pracy. Wykorzystując cały arsenał funkcjonalności zautomatyzujesz codzienne zadania związane z SEO/SEM. Na co pozwala Semstorm?

  • bieżący monitoring pozycji słów kluczowych w podziale na regiony;
  • analizę słów kluczowych vs ruch w witrynie;
  • analizę widoczności;
  • analizę porównawcza z konkurencją;
  • analizę mówiąca, które słowa kluczowe dają serwisowi widoczność;
  • wyświetlanie największych konkurentów dla danej frazy;
  • informację o tym, które podstrony w serwisie przyciągają największy ruch;
  • generator najbardziej optymalnych tematów artykułów dla copywriterów;
  • słownik synonimów słów kluczowych do tworzenia treści SEO;
  • zautomatyzowany audyt contentu.

Za niewielką opłatą otrzymujesz narzędzie generujące raporty, których nie stworzyłbyś samodzielnie, nawet poświęcając na to wiele godzin.

Majestic – płatna konkurencja rozwiązań analitycznych Google

Majestic jest jednym z najbardziej popularnych narzędzi służących do analizowania linków, które prowadzą do stron internetowych. Program ten wykorzystywany jest głównie przez profesjonalistów w branży SEO, ponieważ jest znacznie bardziej rozwinięty od konkurencyjnych produktów Google. Poza tym jest prosty w obsłudze, o czym możesz się przekonać w wersji bez pakietu.
Jego główne funkcje to:

  • Site Explorer – służy do szczegółowej analizy adresu URL;
  • Backlink History Checker – pozwala na określenie liczby backlinków wykrytych przez roboty Majestic w ramach czasowych;
  • Serach Explorer – pozwala na przeszukiwanie indeksów Majestic pod kątem odpowiednich słów kluczowych i innych parametrów.

Ahrefs – badanie konkurencji i sprawdzanie linków

Ahrefs pozwoli Ci zwiększyć ruch przychodzący z wyszukiwarki internetowej Google oraz na bieżąco monitorować ruchy twoich użytkowników czy konkurencji. W standardzie Ahrefs otrzymujesz bogaty pakiet funkcjonalności i analiz:

  • Analiza konkurencyjności – które frazy wykorzystywane są przez twoją konkurencję,
  • Badanie słowa kluczowego – trafne sugestie słów kluczowych,
  • Badanie linku zwrotnego – największy indeks linków zwrotnych na świecie,
  • Badanie treści – treści, które najlepiej działają w social mediach,
  • Śledzenie pozycji – dokładne raporty o pozycjach twojej witryny wg. fraz,
  • Monitorowanie sieci – powiadomienia o aktualnych ruchach w Twojej branży.

Opisane w niniejszym artykule narzędzia do analityki internetowej posiadają samouczki, dzięki którym zrozumiesz podstawy. Nie trzeba korzystać ze wszystkich podanych przez nas rozwiązań, by prowadzić skuteczny marketing internetowy, ale dobrze jest znać ich funkcje.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Jak budować lojalność klienta? – sprawdź nasze sposoby

    Na dzisiejszym nadmiernie nasyconym rynku miliardy rozmaitych marek nieustannie konkurują o uwagę konsumentów. Klienci od świtu do zmierzchu...

    Oto 5 powodów, dlaczego reklama w wyszukiwarce jest niezbędna dla Twojej firmy

    Digital marketing stale ewoluuje. Zmieniają się trendy i udział poszczególnych kanałów w generowaniu konwersji oraz zysków. Jednak...

    Etyka w marketingu: jakie praktyki są akceptowalne, a które mogą zaszkodzić wizerunkowi marki?

    Czy w dzisiejszych czasach marketing jest etyczny? Wiele osób ma duże wątpliwości – czarny PR, nieuczciwe praktyki rynkowe czy brak...

    Co to jest Consent Mode 2.0 i dlaczego należy je wdrożyć?

    Rewolucja w sieci – te słowa najlepiej określają ustawę o rynkach cyfrowych (DMA) i akt o usługach cyfrowych (DSA). Mają...