Przejdź do
baner_under_the_fold-5-2048×486

Wpływ bloga na SEO w branży e-commerce?

Strona główna > Czytelnia > SEO > Wpływ bloga na SEO w branży e-commerce?

Jeżeli Twoim celem jest nawiązanie relacji z klientem, przedstawienie mu swojej oferty w nieszablonowy sposób, czy wyróżnienie się spośród konkurencji to istnieje na to wiele sposobów. Chcemy przedstawić jeden z nich. Niezależnie od branży w której działasz powinieneś mieć bloga. Prowadzenie go będzie wymagać  sporo pracy i zaangażowania, ale efekty Cię zadowolą. Dzięki regularnemu publikowaniu wpisów poprawisz SEO swojej witryny. Będzie ona bardziej widoczna w wyszukiwarce, a użytkownicy częściej i chętniej będą na nią zaglądać.
[fusion_text]
Powinieneś pamiętać, że Twoje treści mają trafić do 2 typów odbiorców: czytelników i wyszukiwarki internetowej. Publikowane treści będą nie tylko wpływały na odbiorców, a również na SEO Twojej strony internetowej. SEO przynosi efekty w postaci zwiększonego ruchu organicznego na stronie, większego zaangażowania użytkowników, a co za tym idzie – większej konwersji.
Odpowiedzmy sobie na pytanie, czym jest SEO? Jest to ogół działań na stronie i poza nią dążący do wyświetlania jej na jak najwięcej zapytań, które znajdą się na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Dobre treści blogowe mają znaczący wpływ na pozycjonowanie serwisu. Dzięki nim Twoja witryna (w zależności od branży, strategii i konkurencyjności) będzie mogła zawalczyć o większą liczbę fraz na pierwszej stronie wyników wyszukiwania oraz znacznie szersze ich spektrum. Wyznaczone cele osiąga się przede wszystkim za pomocą wysycaniu treści słowami kluczowymi, rozbudowie struktury serwisu i zwiększaniu jego merytorycznej wartości. Efekty jakie daje SEO najlepiej weryfikować na podstawie zmian w ruchu organicznym, a także w widoczności strony w Google.

Jakościowa treść

Zanim zabierzesz się za zakładanie bloga i pisanie tekstów zastanów się do kogo będzie on skierowany. Dokładne określenie grupy odbiorców jest podstawą sukcesu całej strategii marketingowej. Inaczej będziesz formułował komunikat skierowany do 18-latka, a inaczej do 50-letniej kobiety.
Następnie przyjrzyj się krytycznie treściom na swojej stronie. Zwróć uwagę w jaki sposób opisane są Twoje produkty i zastanów się, czy ten opis zachęciłby Cię do interakcji bądź kupna. Ponadto zapoznaj się ze stronami swojej bezpośredniej konkurencji. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zainspirują Cię do tego jak prowadzić własnego bloga lub będą wskazówką jak tego nie robić. W czasach powstaje więcej treści niż jesteśmy w stanie przyswoić. Najważniejsze  jest wyróżnienie się z tłumu, dlatego  powinieneś zaprezentować własny punkt widzenia i sposób prezentacji treści. Będzie on wyróżnikiem nie tylko dla bloga, a także dla Twojej firmy.
Dobre merytorycznie treści i ciekawe artykuły zwiększą zainteresowanie nie tylko Twoją stroną internetową, a również ofertą. Decyzję o zakupie klienci często analizują dokładnie produkty, dlatego też blog jest doskonałym miejscem wsparcia sprzedaży produktów lub usług. Prezentując je w nieszablonowy sposób możesz zachęcić do kupna lub innego rodzaju interakcji. Powinieneś jednak wystrzegać się zbytniej kontrowersyjności. Istnieje wiele przykładów marek, które po wpadce musiały całkowicie zmienić strategię komunikacji, co zawsze wiąże się z dużymi kosztami i trudnościami organizacyjnymi.

Słowa kluczowe

Jeżeli pracujesz już nad SEO możesz ominąć ten punkt. Jeżeli nie, to mamy klika dobrych rad w jaki sposób prowadzić bloga, aby osiągnąć najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Przeglądając treści na stronie zastanów się nad frazami kluczowymi – hasłami, na które chcesz być widoczny w wyszukiwarce. Bloga wykorzystuje się przede wszystkim do pozycjonowania fraz long-tale – składających się z 3 i więcej wyrazów.  Dobrze jest wybierać charakterystyczne słowa związane z Twoim biznesem. Prowadząc kwiaciarnię online możesz mieć usługę ,,bukiety ślubne”, a równocześnie tworzyć artykuły dotyczące bukietów ślubnych z poszczególnych kwiatów. W sklepach e-commerce sprawdzają się takie frazy jak: ranking laptopów do x zł, najlepsza sukienka na lato, najciekawsze miejsca na weekendową wycieczkę czy wózek dziecięcy do X zł.
Google preferuje treści o dużej ilości znaków i wartości merytorycznej. Przy tekstach blogowych rekomendujemy minimum 3-4 tysiące znaków ze spacjami. Dla wyszukiwarki jest to sygnał, że temat został wyczerpany i jest realną odpowiedzią na potrzeby czytelnika. Należy pamiętać, że roboty wyszukiwarki są w stanie analizować tekst. W związku z tym wszelkiego rodzaju plagiaty są karane, a chcąc odpowiednio wysycić tekst daną frazą kluczową powinieneś użyć jej 2-3 razy na 1000 znaków.
Warto też  co jakiś czas sprawdzać na jakie słowa kluczowe blog często się wyświetla,choć generuje to bardzo mało przejść z wyszukiwarki na bloga. Dzieje się tak m.in. dlatego, że blog pojawia się na badane frazy daleko na pozycjach i są to słowa, które są często szukane w wyszukiwarce. Warto w tym momencie wykonać recycling treści, drobne korekty i reedecyję lub ewentualnie dopisać akapit optymalizując go pod nowe słowa kluczowe. Tę czynność należy powtarzać przynajmniej raz na kwartał.

Typy postów

Chociaż sposób prezentacji treści powinien być czymś indywidualnym dla każdej firmy, istnieje kilka uniwersalnych praktyk, które ułatwią Ci rozpoczęcie działań. Przede wszystkim powinieneś tworzyć oryginalne treści. Ma to wpływ i na wyszukiwarkę i na czytelnika. Użytkownicy spędzający wiele czasu na poszukiwaniu idealnego produktu. Jeżeli przyciągniesz ich uwagę ciekawymi pomysłami, utkwisz w pamięci i zwiększysz prawdopodobieństwo wyboru Twojej marki.  Dlatego nigdy nie kopiuj treści.
Twoje treści powinny być zawsze aktualne. Jedną z ważniejszych kwestii jest regularne publikowanie. Przygotuj sobie kilka tekstów na zapas. Systematyczne publikowanie wpisów blogowych jest sygnałem dla wyszukiwarki, że serwis się nieustannie rozwija. Dodatkowo przyzwyczaisz użytkownika do świeżych i wartościowych treści na stronie, więc chętniej będzie na nią wracał.
Chcielibyśmy podzielić się także typami postów, które przynoszą najlepsze efekty. Czytelnicy najchętniej po nie sięgają i dzielą się nimi. Przekładają się na zwiększenie sprzedaży i popularności marki.
Typy postów:

  1. Rankingi, wyliczenia –tworząc artykuł na przykład pod tytułem: 13 ciuchów, które powinien mieć każdy, umożliwiasz prezentację aż 13 swoich produktów
  2. Q&A, FAQ – są to wpisy na zasadzie pytań i odpowiedzi. Jeżeli zdarza Ci się, że często dostajesz zapytanie o konkretną rzecz – możesz o tym napisać artykuł. Dzięki temu, że opiszesz dane zagadnienie na stronie, nie będziesz musiał robić tego osobiście.
  3. User generated content – zachęć swoich klientów do przesyłania Ci zdjęć, na których widoczny jest Twój produkt. Dzięki temu wzrośnie zaangażowanie w markę.
  4. (Info)grafiki – dużo łatwiej przyjmujemy informacje podane nam w formie graficznej. Mając tę wiedzę, postaraj się ją wykorzystać. Urozmaicaj treści publikowane na Twojej stronie o ilustrujące je grafiki. Mogą to być zdjęcia, schematy czy chociażby wypunktowane najważniejsze informacje z artykułu.
  5. Zastosowanie w praktyce, Inspiracje – niezależnie od tego co sprzedajesz, możesz pokazać w jaki ciekawy sposób można wykorzystywać Twój produkt. Być może w ten sposób staniesz się natchnieniem dla klientów, którzy będą wykorzystywali Twoje towary w wielu obszarach i momentach swojego życia.

Warto tworzyć posty trzymające się jednego zakresu tematycznego. Robiąc takie posty jak laptopy do gier do 2000 zł, 3000zł czy 5000 zł z jednej strony zawężasz grupę odbiorców, a z drugiej strony bardzo jasno ją określisz, więc łatwiej będzie do niej dotrzeć. Osoby chcące dokonać zakupu i mające określony budżet będą lepiej konwertowały niż te, które szukają informacji, czym jest laptop.
Im więcej wartościowej treści zawiera Twój blog, tym dłużej użytkownik pozostanie na stronie. Pracując nad tekstami powinieneś łączyć je w grupy tematyczne. Ułatwi Ci to pisanie. Ponadto, jeżeli zgrupujesz artykuły w silosy tematyczne, które zainteresują czytelnika i połączysz je ze sobą linkami wewnętrznymi, zwiększysz długość przebywania użytkownika na stronie. Dobrą praktyką jest umieszczanie pod wpisem blogowym hiperłączy w postaci kafelków czy listy powiązanych postów. Ma to wpływ również na roboty Google, które będą poruszały się po Twoim serwisie z większą swobodą.

Linkowanie wewnętrzne

Takie posty jak rankingi czy zestawienia pozwalają na linkowanie wewnętrzne prowadzące użytkowników, a także roboty wyszukiwarki, z bloga do strony właściwego produktu. Na niej może dokonać konwersji.
Linkowanie wewnętrzne wzmacnia serwis, a także poszczególne podstrony. Im więcej linków prowadzących do zakładki (osadzonych w odpowiednim słowie kluczowym), tym lepiej. Jest to informacja dla wyszukiwarki, że dana strona jest ważna.
Dobrą praktyką pod kątem SEO i wykorzystania w nim bloga jest linkowanie tematyczne i tworzenie tzw. „silosów”. W praktyce wygląda to tak, że prowadząc bloga dla sklepu ze sprzętem elektronicznym, warto stworzyć katalogi tematyczne grupujące artykuły osobno na te, które traktują o laptopach, o myszkach, o monitorach itd. Następnie linkujemy z nich jedynie do produktów powiązanych z wymienionymi w artykule.

Problemy z prowadzeniem bloga

Tworzenie dobrych i angażujących tekstów wymaga wiedzy i czasu specjalisty. Zazwyczaj w firmach tego brakuje, dlatego tworzenie ich zlecane jest zewnętrznym copywriterom. To generuje koszty, które wahają się od stu do nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie. Dodatkowo ciężko jest znaleźć od razu stałego partnera do współpracy, z którego będziesz w pełni zadowolony. Na początku będziesz musiał poświęcić dużo czasu na sprawdzanie tekstów i ich redakcję. Z czasem jednak wypracujecie wspólny styl i w ostatecznym rozrachunku zlecanie artykułów na zewnątrz pozwoli zaoszczędzić wiele czasu.
Ciężko jest utrzymać poziom i ciężko jest uniknąć nudy. Dlatego też, chociaż pisaliśmy jak bardzo istotne jest regularne publikowanie, jeżeli nie masz niczego ciekawego to nie publikuj na siłę. Użytkownicy dostrzegą różnicę i może to mieć negatywny wpływ na ich stosunek do Twojej firmy. Tekst musi być unikalny. Wyszukiwarki podchodzą negatywnie do wszelkich prób kopiowania treści.

SEO pozycjonowanie – najczęstsze błędy na blogach

W SEO najlepsze efekty przynosi odpowiednia strategia wykorzystywania słów kluczowych. Mogą Cię doprowadzić do celu, równie dobrze mogą od niego oddalić. Przedstawiam błędy, które najczęściej są popełniane podczas optymalizowania tekstów:

  1. Słaby poziom indeksacji bloga – oznacza to, że pomimo publikowania nowych treści nie są one widoczne w wyszukiwarce. Powodów może być kilka: niepoprawna architektura strony, brak przycisków kierujących do podstron czy brak mapy strony.
  2. Thin content – nie jest to błąd związany z wykorzystaniem słów kluczowych, jednak niesie za sobą zagrożenie kary od wyszukiwarki. Wywołują ją artykuły o małej ilości znaków (200-300 zss), a więc wątpliwej wartości merytorycznej.
  3. Kanibalizacja słów kluczowych – tak jak już wspominaliśmy – każda fraza kluczowa powinna mieć przypisaną jedną stronę docelową. Oznacza to, że np. na hasło „laptopy do gier do 2000 zł” powinna pojawiać się tylko jedna podstrona. Jeżeli na tej frazie będziesz opierał kilka artykułów blogowych, wyszukiwarka nie będzie wiedziała który z nich wyświetlać.
  4. Brak optymalizacji pod frazę kluczową – następuje wtedy, gdy potencjał danej strony nie jest wykorzystany, a pozycjonowane słowo kluczowe pojawia się w tekście zbyt rzadko. W takiej sytuacji podstrona nie jest w stanie zdobyć wysokiej pozycji, ponieważ wyszukiwarka nie będzie wiedziała co jest jej tematem.
  5. Keyword stuffing – jest dokładną odwrotnością punktu 2 i oznacza przesycenie tekstu frazami. W takiej sytuacji słowa kluczowe wykorzystywane są w nienaturalny sposób i utrudniają odbiór tekstu.

Wpływ bloga na SEO w branży e-commerce

Na koniec zostawiliśmy najciekawsze – efekty jakie daje blog. Na przykładzie naszych 2 klientów możemy pokazać jak wiele się zmieniło:

  1. Sklep ze zdrową żywnością:

W chwili zgłaszania się do nas, problemem sklepu naszego klienta była niska regularność publikowania treści na blogu, słaby poziom indeksacji bloga i nieprzemyślana strategia linkowania wewnętrznego.
W pierwszym etapie współpracy skupiliśmy się na pozyskiwaniu linków zewnętrznych prowadzących do bloga oraz strony głównej. Pozwoliło to na zaindeksowanie wszystkich artykułów, a w następstwie zwiększyło ogólną widoczność serwisu.
Następnym krokiem była poprawa linkowania wewnętrznego. Skupiliśmy się na wzmocnieniu odnośnikami przede wszystkim stron kategorii.
Pierwsze, zadowalające efekty przyszły po ok 3 miesiącach od rozpoczęcia współpracy.

Wykres pochodzący z Senuto przedstawiający ilość fraz w Top3 i Top10 dla omawianego klienta. Czerwona linia oznacza początek współpracy

                2. Kwiaciarnia:

Klient pozwolił nam na pełną swobodę działań prowadzonych w ramach bloga, dzięki czemu, w pełni kontrolowaliśmy proces powstawania tekstów, ich publikacji i linkowania wewnętrznego. Artykuły zamieszczaliśmy niezbyt często, ale regularnie – minimum 4 wpisy miesięcznie. Każdy tekst był zoptymalizowany pod wybraną frazę kluczową. Ponadto rozbudowaliśmy schemat linkowania wewnętrznego – nie tylko łączyliśmy ze sobą publikacje dotyczące np. goździków, a również stworzyliśmy bloki tematyczne z artykułami dotyczącymi poszczególnych okazji takich jak ślub czy chrzciny. Dzięki temu pozycjonujemy się na prawie 150 fraz kluczowych.
Na przestrzeni 1,5-rocznej współpracy, widoczność strony w Google (mierzona za pomocą Senuto) wzrosła ponad 4-krotnie. Działaniom content marketingowym na blogu towarzyszyły optymalizacje podstron ofertowych i linkbuilding.

Wykres pochodzący z Senuto przedstawiający ilość fraz w Top3 i Top10 dla omawianego klienta. Czerwona linia oznacza początek współpracy

Wraz ze wzrostem widoczności szło zwiększenie się ruchu organicznego na stronie. Poniższy wykres przedstawia jak zmieniał się na przestrzeni naszej współpracy:

Wykres pochodzący z konta klienta w Google Analytics i przedstawia zmiany w ruchu organicznym.

Ponadto każdy biznes ma swoją sezonowość, którą staramy się wykorzystać. W przypadku kwiaciarni są to między innymi Walentynki i Dzień Kobiet. Na wykresie poniżej widać jak duży wpływ miały te okazje na ruch organiczny:

Wykres pochodzący z konta klienta w Google Analytics. Porównuje rok do roku ruch organiczny  w okresie luty-marzec. 

Mamy nadzieję, że po lekturze naszego artykułu, wiesz jak duży wpływ może mieć blog na widoczność Twojej strony w Internecie i jak prowadzić go efektywnie. Zachęcamy do zaangażowania się w tworzenie treści. Dzięki temu nawiążesz bliższy kontakt z potencjalnymi klientami i zwiększysz współczynnik konwersji.
Niniejszy artykuł, autorstwa Hanny Piekarskiej i Mateusza Malinowskiego, ukazał się w magazynie E-commerce.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Jak budować lojalność klienta? – sprawdź nasze sposoby

    Na dzisiejszym nadmiernie nasyconym rynku miliardy rozmaitych marek nieustannie konkurują o uwagę konsumentów. Klienci od świtu do zmierzchu...

    Oto 5 powodów, dlaczego reklama w wyszukiwarce jest niezbędna dla Twojej firmy

    Digital marketing stale ewoluuje. Zmieniają się trendy i udział poszczególnych kanałów w generowaniu konwersji oraz zysków. Jednak...

    Etyka w marketingu: jakie praktyki są akceptowalne, a które mogą zaszkodzić wizerunkowi marki?

    Czy w dzisiejszych czasach marketing jest etyczny? Wiele osób ma duże wątpliwości – czarny PR, nieuczciwe praktyki rynkowe czy brak...

    Co to jest Consent Mode 2.0 i dlaczego należy je wdrożyć?

    Rewolucja w sieci – te słowa najlepiej określają ustawę o rynkach cyfrowych (DMA) i akt o usługach cyfrowych (DSA). Mają...