Sprawdź naszego

SEObooka

Na co zwracać uwagę przy zlecaniu prowadzenia działań agencji?

///Na co zwracać uwagę przy zlecaniu prowadzenia działań agencji?

Marketing w social mediach to doskonałe narzędzie do promocji biznesu. Zarówno Facebook, jak i Instagram, dzięki rozbudowanym systemom reklamowym, dają wielkie możliwości. Jednocześnie jednak ich obsługa, tworzenie reklam, testowanie i analizowanie wyników pochłania sporo czasu. Jeśli więc postanowiłeś przekazać tę część działań zewnętrznej firmie, sprawdź, jak wybrać tę najlepszą.

Po pierwsze, doświadczenie

Czy wiesz, że Facebook – w samym tylko Menedżerze Reklam – wprowadza zmiany średnio kilka razy w miesiącu? Czasem trudno za wszystkimi nadążyć, dlatego warto wybrać specjalistę, który na co dzień śledzi wszystkie nowinki i wykorzystuje je w praktyce. Agencja obsługująca firmowe social media powinna przede wszystkim posiadać doświadczenie w tej materii.

Istotny może być również staż danej firmy na rynku. Nie warto, kierując się np. niską ceną, wybierać agencji zupełnie bez doświadczenia – ryzykujesz bowiem wówczas, że profil Twojej firmy będzie jej służył jako poligon doświadczalny.

Wiele osób przy wyborze agencji bierze pod uwagę, czy dotychczas obsługiwani przez nią klienci należeli do tej samej branży. Często może to być dobry trop – jeśli agencja specjalizuje się np. w obsłudze firm kosmetycznych albo sklepów wnętrzarskich, może jej być łatwiej prowadzić kolejny podobny profil, korzystając ze zidentyfikowanych do tej pory grup docelowych czy najskuteczniejszych form reklam. Może to być jednak również pułapka, jeśli zależy Ci na tym, aby odróżnić się od konkurencji, tworząc na rynku nową jakość.

Po drugie, zakres prac

Zanim ostatecznie wybierzesz agencję, poproś o dokładny zakres działań, które obejmować będzie Wasza umowa. Samo „prowadzenie kanału w social media” to zdecydowanie za mało. Pod tym pojęciem może kryć się np. tylko dodawanie postów, ale bez odpowiadania na komentarze fanów oraz obsługi skrzynki odbiorczej.

Po trzecie, komunikacja

Bogate portfolio zrealizowanych projektów i świetnie napisana strategia działań to z pewnością ważne aspekty wyboru najlepszej agencji social media, ale same w sobie nie zapewnią jeszcze sukcesu. Niezbędny jest także dobry kontakt z obsługującą nas firmą czy osobą. W przypadku agencji najczęściej osobą kontaktową jest Account Manager, który pośredniczy pomiędzy klientem a zespołem contentowców, grafików i analityków. Stąd przed ostateczną decyzją warto poprosić o spotkanie z osobą, która zostanie wyznaczona do kontaktu, i zwyczajnie sprawdzić, czy dobrze Wam się rozmawia.

Oprócz dobrego porozumienia istotną kwestią w social mediach jest także indywidualne podejście i kreatywność. Dlatego podczas rozmowy z przyszłym wykonawcą warto zapytać np. o jego pomysły na posty, grafiki czy kampanie reklamowe na Twoim profilu. Dzięki temu możesz ocenić, czy w trakcie współpracy będziesz mógł liczyć na jego inicjatywę, czy też prowadzenie profilu będzie miało raczej charakter odtwórczy.

Idealna agencja lub osoba prowadząca działania w social media powinna mieć przede wszystkim doświadczenie w marketingu internetowym, znać narzędzia stosowane do promocji i aktualne trendy, ale także być komunikatywna, otwarta na kontakt i Twoje pomysły. Bez tego trudno będzie zbudować satysfakcjonującą dla obu stron relację biznesową, a Tobie – osiągnąć założone cele reklamowe.

Po czwarte, decyzyjność

Czasem podejmowane przez agencję działania zostają wstrzymane, ze względu na oczekiwanie na decyzyjność firmy. Oczywistym jest, że jako właściciel chcesz trzymać rękę na pulsie, jednak na pewnym etapie warto zaufać specjalistom. W przypadku, gdy zatrudniasz pracowników, wyznacz jednego z nich do prowadzenia w Twoim imieniu współpracy z agencją. Niech ta osoba decyduje we wszystkich kwestiach, dopiero na końcu zaakceptuj całość lub poinformuj o konieczności wdrożenia drobnych poprawek.

Partnerskie relacje to klucz do sukcesu, zarówno we współpracy z agencją, jak i wewnątrz firmy. Jeżeli agencja nie traktuje Cię poważnie lub Ty patrzysz na działania agencji z góry, nie zbudujecie relacji, przez co efekty nie będą zadowalające. Gdy napotkacie na problemy, starajcie się wspólnie poszukać rozwiązanie, nie forsuj na siłę pomysłów niemożliwych do zrealizowania, nie powinna robić tego także agencja.

Po piąte, ustal realistyczny budżet

Nie ucinaj drastyczne budżetu. Spójrz: jeżeli planujesz wakacje, ale chcesz przeznaczyć na nie tylko połowę wymaganej kwoty, musisz liczyć się z tym, że wyjazd może nie spełnić Twoich oczekiwań lub zwyczajnie nie udać się. Podobnie jest z reklamą. Obcinanie kwoty koniecznej do zrealizowania marketingowego celu nie spowoduje jego realizacji.

Jeśli chcesz być właścicielem świetnie działającego profilu w social media lub też strony internetowej, które przyciągną  klientów i zwiększą konwersje, musisz liczyć się z wydatkami. W przypadku, gdy nie jesteś w stanie przeznaczyć wymaganego budżetu, zacznij od zmniejszenia celu, a gdy go osiągniesz – wyznacz kolejny, już z większym budżetem. Poinformuj agencję, jaki budżet jest w Twoim zasięgu i pozwól specjalistom dopasować działania.

Podsumowanie

Zanim wydasz pieniądze na reklamę poinformuj agencję, jakim budżetem dysponujesz. Myśl długofalowo – opracuj z agencją plan działań na kilka miesięcy, w taki sposób, aby kilka pomniejszych celów doprowadziło do osiągnięcia tego największego. Bądź szczery ze specjalistami, mów jasno czego oczekujesz, ale też postaraj się słuchać drugiej strony. Przed rozpoczęciem współpracy sprawdź czy agencja Ci odpowiada – zobacz, jakie ma doświadczenie oraz z kim współpracowała. Gdy już zdecydujesz się na najlepszą dla Ciebie opcję – zaufaj specjalistom i pozwól im zaufać Tobie – relacja partnerska jest kluczem do osiągnięcia sukcesu obydwu stron.

2019-06-18T13:31:49+02:00

Subscribe to our newsletter