Przejdź do
baner_under_the_fold-3-2048×486

Podcast elementem marketingu?

Strona główna > Czytelnia > Content > Podcast elementem marketingu?

Podcasty cieszą się dobrą sławą. Jeśli jesteś na etapie poszukiwania nowych dróg i kanałów, które pomogą pozyskać klienta, warto zastanowić się nad dzieleniem się swoją wiedzą właśnie w formie internetowych audycji. W niniejszym tekście wyjaśniamy, jak działają podcasty oraz dlaczego warto zastosować je w swoich działaniach marketingowych.

Podcasty: czym są i jak je wykorzystywać w reklamie?

Podcast jest zapisem dźwiękowym (czasem także video) wypowiedzi bądź rozmowy. Nazwa podcast pochodzi od angielskich słów broadcast (nadawać) i pod (jak iPod). Niektóre źródła podają również wersję, gdzie pod bierze się od określenia Personal on Demand. Według Google Trends, pierwsze zapytania dotyczące podcastów notuje się na koniec roku 2004.
Wtedy ilość wyszukań zawierających frazę podcast oscylowała w okolicach 500 (słownie pięciuset). Rok później było to już sto milionów. Z początku traktowano je jako formę rozrywki lub hobby, dzisiaj podcasty mogą posłużyć jako świetne narzędzie w marketingu. Czym są podcasty i jak są wykorzystywane w reklamie i marketingu w roku 2018?

Czym dokładnie jest podcast?

Podcast to darmowa treść publikowana przez twórców w Internecie, zarówno w formie nagrania audio, jak i video z rozmowy lub wypowiedzi autora. Pierwotnie podcasty nadawane były na platformie iTunes należącej do Apple i odsłuchiwane mogły być głównie na urządzeniach iPod – stąd prawdopodobnie nazwa PODcast.
Apple ITunes do dzisiaj pozostaje największym katalogiem podcastów na świecie, choć istnieje już wiele innych platform hostujących podcasty, np. Youtube, który skupia na jednej stronie twórców z niemal każdej dzieciny życia. Wiele kanałów prowadzonych jest w typowo podcastowy sposób:

  • każde nagranie video jest tematyczne;
  • materiał opiera się na rozmowie lub wypowiedzi autora bez większej obróbki produkcyjnej;
  • materiały ładowane są do internetu cyklicznie w równych odstępach czasu.

Popularną formą podcastów stają się również materiały w formule talk show, gdzie autor zaprasza do swojego podcastu gości, będących ekspertami w danej dziedzinie, przedstawiających fakty lub opinie z punktu widzenia specjalisty.

Buduj wizerunek eksperta w swojej dziedzinie za pomocą podcastów

W sieci znajdziemy wiele przykładów podcastów z ekspertem w roli głównej. Sukcesem cieszą się ci autorzy, którzy wchodzą w interakcję ze swoimi widzami lub słuchaczami. Tworzy się w ten sposób społeczność, dzięki której rośnie rozpoznawalność marki oraz tworzy się jej autorytet.
Użytkownicy Internetu z pewnością spędzają dużo czasu na poszukiwaniu rzetelnych informacji dotyczących twojej branży. Dobrze wypromowany i prowadzony kanał podcastowy pozwoli im na szybkie odnalezienie ważnych informacji oraz utożsamienie twojej marki z czymś polecanym, sprawdzonym i bezpiecznym. Reklama produktów nie może być jednak nachalna, pozwól swoim słuchaczom wyciągać wnioski.

Podcasty oparte o scenariusz – promuj swoje usługi i produkty

Nie obrażaj inteligencji słuchaczy. Mimo że podcast z założenia będzie reklamą Twoich usług i produktów, to treść reklamowa nie powinna być ostentacyjna. Ponadto musisz kontrolować rynek twojej branży i starać się przewidywać kolejne trendy – dowiaduj się co obecnie jest najpopularniejsze, a co jest największą bolączką.
Każda z tych informacji jest potencjalnym tematem twojego kolejnego podcastu. Im bardziej popularny temat, tym więcej słuchaczy przyciągnie. Niezależnie od problemu, rozwiązaniem (bezpośrednio lub pośrednio) powinna być Twoja usługa lub produkt.
Podcast ma sprawiać wrażenie spontanicznego i nie zaplanowanego, jednak w rzeczywistości musi być przemyślany. Tworzenie podcastu może być częścią większej akcji marketingowej, gdzie działania są skoordynowane, a tematy podcastu dotyczą aktualnej promocji, mailingu czy szeptanki.
Dla zwiększenia wiarygodności powinieneś zapraszać gości, którzy wypowiadać się w tonie niezależnych ekspertów. Gośćmi mogą być przedstawiciele innych marek powiązanych z twoją działalnością, ale też twoi klienci. Pamiętaj jednak, aby promocja produktów i usług nie była zbyt agresywna.

Odpowiadanie na pytania klientów – sesja Q&A (Questions and Answers)

Doskonałym sposobem na żywą komunikację ze społecznością, która być może zechce coś od ciebie kupić, są sesje Q&A (Questions and Answers). Raz na jakiś czas poproś swoich fanów o zadanie ci dowolnego pytania, a następnie przeznacz cały odcinek podcastu na odpowiedzi.
Dobór pytań jest istotny. Przedstaw się w jak najlepszym świetle i nie zapominaj, że również tego rodzaju audycje powinny być oparte o dobry scenariusz. Wszystko po to, aby zacieśnić więź między tobą (twoją marką), a klientami.

Podsumowując

Budując społeczność wiernych widzów lub słuchaczy potrzebujesz co najmniej trzech rzeczy: ciekawych tematów podcastów, charyzmatycznego prowadzącego i, co ważne, kontaktu z odbiorcami. Odpowiadaj na komentarze, udzielaj się na portalach społecznościowych, twórz kampanie online, które zmobilizują ich do działania. Pamiętaj, że wiele zależy od tego, w jakiej branży działasz i do kogo kierujesz swoje produkty. Jest to istotne także dla procesu tworzenia schematu podcastu. W niektórych branżach luźne podejście w audycjach może być pożądane, ale czasami należy zachować powagę. Niezależnie od poruszanych przez ciebie tematów, sposób prezentacji musi być przemyślany.
https://soundcloud.com/user-726683568/podcast-elementem-marketingu-internetowego


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Co to ROI i w jaki sposób można je policzyć?

    Wskaźnik ROI oznacza wartość lub zysk, jaki możesz osiągnąć po dokonaniu inwestycji początkowej. Obliczanie ROI pozwoli Ci podejmować...

    Marketing B2B – kompleksowa wiedza na ten temat

    Marketing jest podstawą w większości firm działających na rynku, niezależnie od tego, czy jej potencjalnymi klientami są osoby...

    Analiza marketingowa – co to jest? Jak ją wykorzystać?

    Marki, które chcą odnosić sukcesy, muszą dobrze rozumieć rynek oraz dysponować odpowiednią wiedzą zarówno o swojej konkurencji, jak...

    Jak budować lojalność klienta? – sprawdź nasze sposoby

    Na dzisiejszym nadmiernie nasyconym rynku miliardy rozmaitych marek nieustannie konkurują o uwagę konsumentów. Klienci od świtu do zmierzchu...