Przejdź do

Co to Black hat SEO?

Black hat SEO to działania podejmowane podczas pozycjonowania strony www, które są niezgodne z zasadami wytyczonymi przez Google. Choć na krótką metę mogą przynieść pozytywne efekty, dość szybko może okazać się, że pozycja domeny zostanie znacząco obniżona. Wśród black hat można znaleźć różnego typu nieuczciwe praktyki. Warto ich unikać, ponieważ kary nakładane przez wyszukiwarkę mogą być dotkliwe

Black hat SEO – co to jest?

Black hat SEO to techniki pozycjonowania stron internetowych, które nie są zgodne z polityką Google. Wyszukiwarka dba o to, by prezentować użytkownikom strony najbardziej dopasowane do ich zapytań. Nieuczciwe praktyki podejmowane przez pozycjonerów zaburzają prawidłowe działanie algorytmu, dlatego są traktowane jako niepożądane.

Stosowanie czarnego SEO może narazić właściciela strony na przykre konsekwencje. Przede wszystkim taka witryna spada w rankingu, a w skrajnym przypadku może zostać usunięta z indeksu wyszukiwania. Pracownicy Google mogą również nałożyć osobiście karę ręczną. Każda z tych sytuacji jest wysoce niekorzystna z punktu widzenia pozycjonowania, dlatego technik black hat zdecydowanie warto unikać.

Po co stosuje się black hat SEO?

Algorytmy Google premiują strony, które są przyjazne dla użytkowników, czyli skonstruowane w najbardziej naturalny sposób. Pozycjonerzy od lat podejmują jednak kroki, aby „przechytrzyć” automatyczne narzędzia, przemycając treści, które mają poprawić zasięg danej strony.

Warto jednak zdawać sobie sprawę, że Google co jakiś czas wprowadza aktualizacje, które mają ukrócić nieuczciwe praktyki. Ich zadaniem jest między innymi wychwycenie stron, które zawierają:

  • treści niskiej jakości,
  • linkowanie zewnętrzne pochodzące ze słabej jakości źródeł (z tak zwanych farm linków),
  • zbyt duże nagromadzenie fraz kluczowych,
  • nieuczciwe działania dotyczące danych strukturalnych.

Osoby pozycjonujące strony często wychodzą z założenia, że podejrzane działania zostaną zauważone dopiero po pewnym czasie. Jest to nieuczciwe przede wszystkim w stosunku do ich klientów, którym gwarantują umieszczenie witryny na wysokiej pozycji, nie dbając o to, że niebawem może znaleźć się na samym dole listy.

Dlatego wśród dobrych praktyk pozycjonerów jest ustalanie z właścicielem strony długofalowej strategii. W jej przypadku działania uznawane za black hat SEO się nie sprawdzą.

Jakie techniki są zaliczane do „black hatowych”?

Black hat SEO obejmuje wiele różnych praktyk, które mają na celu „przechytrzenie” algorytmu. O ile pozycjonowanie stron ze swojej zasady służy podniesieniu wartości strony dla wyszukiwarki, o tyle Google karze działania, które mają to sprawić zbyt szybko i ze szkodą dla internautów.

Do najczęściej wykorzystywanych technik black hat można zatem zaliczyć:

  • umieszczanie treści, w których jest zbyt dużo fraz kluczowych (keyword stuffing),
  • ukrywanie treści i linków (na przykład stosując czcionkę w rozmiarze 0),
  • powielanie treści z innych lub z tej samej witryny,
  • korzystanie z farm linków,

Wszystkie wymienione techniki bazują na znajomości działania algorytmu, którą wykorzystuje się w sposób nieuczciwy i szkodliwy z punktu widzenia użytkownika. Dlatego nie powinny dziwić kary nakładane na takie strony przez algorytm wyszukiwarki lub jej pracowników.