Przejdź do

Czym jest E-mail marketing?

Marketing wykorzystujący pocztę elektroniczną jako kanał komunikacyjny to bezpośrednia forma reklamy, której zasadniczym celem jest budowanie więzi lojalnościowej między twórcą przekazu a określoną grupą konsumentów.

E-mail marketing – czyli co dokładnie?

E-mail marketing zalicza się do kategorii marketingu bezpośredniego, który jako kanał komunikacji z odbiorcą wykorzystuje pocztę e-mail. Jego celem jest przede wszystkim sprzedaż produktów i usług, ale także podtrzymywanie relacji z klientami, na przykład poprzez regularnie przesyłany newsletter.

Bardzo ważnym aspektem tego typu działań jest możliwość personalizacji. To znaczy, że można stworzyć grupy odbiorców, które będą otrzymywały konkretne treści. Mowa tutaj nie tylko o osobach, które są zainteresowane danym typem produktów czy usług.

Narzędzia do prowadzenia kampanii mailingowych pozwalają na przesyłanie wysoce spersonalizowanych treści. Może to być na przykład podziękowanie za zakup, które trafi do odbiorcy określoną ilość czasu po złożeniu zamówienia czy nawet życzenia urodzinowe.

Tworzenie treści do kampanii mailingowych opiera się zatem na bardzo wysokim stopniu zindywidualizowania przekazu. Odbiorca powinien odczuć, że wiadomość jest przygotowana specjalnie dla niego, dzięki czemu chętnie zapozna się z jej treścią.

Zalety e-mail marketingu

Ten rodzaj kampanii jest bardzo chętnie wykorzystywany przez firmy, ponieważ daje dobre efekty, a jego przeprowadzenie nie wymaga dużych nakładów finansowych ani czasowych. Do głównych zalet e-mail marketingu należą:

  • małe koszty,
  • szybkość przekazu,
  • możliwość bardzo dokładnego określenia grupy docelowej,
  • możliwość precyzyjnego mierzenia skuteczności podejmowanych działań (na przykład liczby otwartych e-maili, liczby konwersji i wygenerowanej sprzedaży).

Kampanie mailingowe można prowadzić przy użyciu nowoczesnych narzędzi, które jeszcze bardziej ułatwiają osiąganie zamierzonych celów marketingowych.

Z jakich elementów składa się e-mail marketing?

Marketing za pośrednictwem poczty e-mail to nie tylko rozsyłanie wiadomości. Aby prezentowane treści wywołały konwersję, konieczne jest odpowiednie zaplanowanie poszczególnych etapów kampanii. Chodzi między innymi o wybór grupy docelowej, napisanie interesujących treści, zachęcenie do podjęcia danego działania, a także analizę wyników przeprowadzonych czynności.

E-mail marketing opiera się na analizowaniu, realizowaniu oraz planowaniu procesów związanych z:

  • kontrolą dostępnych adresów;
  • przygotowywaniem wysyłanych treści;
  • wysyłaniem komunikatów do użytkowników poczty elektronicznej;
  • serwisem informacji zwrotnych;
  • tworzeniem modeli komunikacyjnych.

Podczas prowadzenia kampanii e-mail marketingowych należy także zwrócić szczególną uwagę na aspekty prawne, czyli przede wszystkim na uzyskanie zgód marketingowych osób, do których trafią wiadomości.

E-mail marketing – podstawowe strategie

Podstawowe narzędzia strategii to: newsletter, biuletyn wewnętrzny oraz dziennik elektroniczny. E–mail marketing inspirowany jest koncepcją promocji permission, w której odbiorca musi wyrazić chęć otrzymywania danego komunikatu.

Wykorzystuje się go w:

  • pakietach lojalnościowych;
  • analizach marketingowych;
  • metodach PR;
  • relacjach inwestorskich.

Efektywność e-mail marketingu oceniana jest na podstawie współczynnika CTR (click through rate) oraz wskaźnika OR (open rate). Odzwierciedlają one liczbę internautów, którzy otworzyli wiadomość oraz procent osób, które podjęły dane działanie.

Bazy klientów w e-mail marketingu

Pierwszym etapem prowadzenia każdej kampanii mailingowej jest zebranie bazy adresów mailowych odbiorców. Co istotne, jest to obwarowane przepisami zabraniającymi prowadzenia masowej wysyłki wiadomości do osób, które nie wyraziły na to zgody.

Istnieje kilka sposobów, które pozwalają na legalne pozyskanie adresów potencjalnych klientów. Pierwszym z nich jest umożliwienie zapisania się do newslettera na stronie internetowej. Użytkownik podaje adres mailowy, który może zostać zapisany w bazie.

Kolejną możliwością jest zakup bazy danych od firmy zewnętrznej. Co ważne, takie zbiory mogą być ściśle dobrane do potrzeb danej firmy. Jeśli na przykład zajmujesz się sprzedażą kosmetyków, możesz kupić bazę klientów zainteresowanych branżą beauty. Możesz także dobrać ich dane demograficzne czy lokalizacyjne.

Jeśli planujesz zakup bazy adresów, pamiętaj, by korzystać jedynie ze sprawdzonych, legalnie działających źródeł.