Przejdź do

Czym jest grupa docelowa?

Targetowanie reklamy wymaga określenia grona konsumentów będących jej bezpośrednimi odbiorcami. Grupa docelowa powinna spełniać odpowiednie kryteria społeczno-demograficzne, by dany komunikat odpowiadał ich zapotrzebowaniu na dany produkt lub oferowaną usługę. Niezbędne jest również analizowanie, jakie osoby są aktualnie zainteresowane Twoją ofertą.

Grupa docelowa – dlaczego jest tak ważna?

Inaczej wyglądają reklamy kierowane do kobiet, a inaczej do mężczyzn. Inny przekaz będą preferowały osoby starsze, inny trafi do młodzieży. Skąd te różnice? Przede wszystkim stąd, że każdy produkt lub usługa ma grono osób, które są nim najbardziej zainteresowane lub mają szansę być, jeśli dotrze do nich przekaz reklamowy. Dlatego właśnie tak ważne jest określenie grupy klientów, do których skierujesz swoje działania promocyjne.

Nieznajomość klienta może przynieść firmie poważne straty, nie tylko finansowe. Właściwa grupa docelowa umożliwia stworzenie odpowiedniej strategii promocyjnej oraz dopasowanie usługi do oczekiwań konsumenckich. Grono odbiorców warto traktować jako pojedynczą jednostkę społeczną. W ten sposób można przeprowadzić dokładną analizę marketingową uwzględniającą m.in.:

  • lokalizację;
  • zawód oraz wykształcenie;
  • status materialny;
  • zainteresowania;
  • znajomość branży;
  • oczekiwania wobec produktu.

Dobre rozeznanie wewnątrz członków grupy docelowej pozwala stworzyć konkurencyjną ofertę w danym sektorze rynkowym. Niweluje ono również ryzyko powielenia strategii stosowanych przez inne firmy. Grupa docelowa to fundamentalne zagadnienie zarówno tradycyjnych form marketingu, jak i reklamy online.

Jak określić grupę docelową?

Określenie grupy docelowej jest ważne zawsze – niezależnie czy kierujesz ofertę do sektora B2B, czy B2C. Wielu specjalistów w dziedzinie marketingu jest zdania, że brak sprecyzowanego odbiorcy, czyli kierowanie reklamy „do każdego”, skazuje takie działania na brak skuteczności.

Określenie grupy docelowej może jednak wydawać się skomplikowanym zadaniem, szczególnie w przypadku produktów popularnych, kupowanych przez różne typy konsumentów. Warto jednak zastanowić się, kim jest Twój „idealny klient”. Aby ułatwić to zadanie, tworzy się tak zwaną personę.

Jest to modelowy profil klienta, czyli wizualizacja tego, czym może się charakteryzować osoba zainteresowana typem produktów lub usług, które oferujesz. Do zbudowania persony wykorzystuje się informacje:

  • demograficzne,
  • psychograficzne,
  • behawioralne.

Co ważne, taki opis powinien być jasny i zwięzły, ale przy tym szczegółowy. Podczas jego tworzenia warto uwzględnić takie cechy, jak:

  • wiek,
  • płeć,
  • miejsce zamieszkania,
  • potrzeby i obawy,
  • styl życia,
  • motywację do skorzystania z Twojej oferty,
  • miejsce poszukiwania produktów i usług.

Im więcej szczegółowych danych będzie zawierał opis persony, tym większe szanse na powodzenie działań marketingowych, które zostaną skrojone pod konkretnego odbiorcę.

Jak poznać swojego klienta?

Stworzenie grupy docelowej jest bardzo ważne, jednak nie uda się ono, jeśli nie uzyskasz danych na temat osób, które są aktualnie zainteresowane Twoją ofertą. Jak zrobić to skutecznie?

Podstawowym narzędziem, które pozwala na bardzo precyzyjną analizę, jest Google Analytics. Dzięki niemu możesz zbierać bardzo dokładne informacje na temat osób, które odwiedzają Twoją witrynę. To pozwoli Ci na lepsze planowanie wszelkich działań marketingowych.

Google Analytics jest wyposażone w wiele opcji. Nie zawsze trzeba korzystać ze wszystkich, warto wybrać te, które w danej sytuacji dostarczą wartościowych danych. Ważnym kryterium jest między innymi to, jakimi kanałami użytkownicy trafiają na Twoją stronę. Przykładowo, jeśli ruch pochodzi głównie z mediów społecznościowych, to właśnie tam warto wzmocnić swoje działania.

Niezwykle ważne jest także poznanie potrzeb swoich klientów. Działania marketingowe bardzo często opierają się na sprzedaży nie tyle samego produktu, ile rozwiązań danego problemu, w czym produkt ma pomóc. Reklamy często koncentrują się wokół takich zagadnień, jak atrakcyjność, zdrowie, troska o najbliższych. Dzieje się tak dlatego, że są to wartości istotne dla dużej grupy osób. A zatem, poznając potrzeby klienta, można lepiej adresować do niego działania marketingowe.