Przejdź do

Czym jest marketing szeptany?

Zasadniczym celem marketingu szeptanego jest stworzenie przekazu, który umożliwiłby dotarcie do konkretnego odbiorcy. Zazwyczaj generowany komunikat przypomina formy stosowane w popularnym przekazie oralnym, takie jak opowiadanie lub bezpośrednia dyskusja.

Marketing szeptany – definicja

Marketing szeptany, inaczej nazywany buzz marketingiem, whisper marketingiem i word of mouth marketingiem, to zestaw technik, które mają za zadanie poinformować klientów lub kontrahentów o zaletach konkretnego produktu, lub usługi. Następuje to jednak w inny sposób niż w przypadku klasycznej reklamy. Ma on na celu generować pozytywne odczucia u klientów i kontrahentów – bez korzystania z praktyki stosowania sztucznych opinii. Marketing szeptany bazuje na dodawaniu poradników, komentarzy, porad, wyjaśnień czy porównań, doskonale widocznych dla potencjalnych konsumentów produktów lub usług danej firmy. Są one bardziej wiarygodne niż treści typowo reklamowe.

Marketing szeptany bazuje na następujących celach:

  • docieranie do klienta na podstawie jego zainteresowań,
  • tworzenie naturalnych, prawdziwych opinii wystawianych przez klientów,
  • konfrontowanie się z niepochlebnymi opiniami, by zachować wiarygodność,
  • kreowanie i utrwalanie marki w internecie.

Marketing szeptany zachęca do dzielenia się opiniami. Jego celem jest także tworzenie grup dyskusyjnych. Dzięki temu informacje o działalności danej firmy rozprzestrzeniają się w sposób naturalny i w pełni wiarygodny.

Marketing szeptany – jak działa?

Marketing szeptany korzysta z odpowiedniej grupy podmiotowej, np. najbliższych osób z otoczenia klienta, którzy mogliby wpłynąć na odpowiednie działania konsumenta. W strategii tej wyróżnia się dwa rodzaje rodzin:

  • prokreacyjną (żona/mąż oraz dzieci użytkownika);
  • wychowującą (rodzice nabywcy towaru).

Przekazywane informacje o danej usłudze lub oferowanym produkcie związane są z podobnymi emocjami, które towarzyszą nawiązywaniu trwałych relacji, takich jak przyjaźń itp. Skuteczny marketing szeptany to długotrwały cykl, w wyniku którego nie tylko zostaje wypromowany produkt na tle konkurencji, ale również jego nabywcy chcą wziąć udział w procesie interakcyjnym z danym podmiotem gospodarczym, którego przestają traktować jako anonimowego przedsiębiorcę.

Gdzie prowadzi się buzz marketing?

Buzz marketing jest wykorzystywany na wszelkiego rodzaju blogach, forach, portalach społecznościowych i stronach z opiniami na temat działalności konkretnych firm. Zwykle działania tego typu rozpoczyna się od zaczęcia dyskusji na dany temat wśród użytkowników danego portalu. W trakcie takiej rozmowy należy wspomnieć o marce lub produkcie, ale w sposób bardzo subtelny i nienachalny. W innym przypadku można wzbudzić niechęć do konkretnej firmy, a także jej usług czy produktów. Z tego powodu marketing szeptany powinien być odpowiednio zaplanowany, a także przeprowadzany przez specjalistów, którzy doskonale orientują się w jego działaniu i najważniejszych zasadach.

Aby realizować założenia marketingu szeptanego, nie zawsze trzeba zakładać nowe wątki. Czasem dobrym sposobem jest także dołączenie do już istniejących. Należy to jednak zrobić w umiejętny sposób, wplatając informacje i opinie o marce nienachalnie, nie wskazując na wyraźną reklamę. Rozmówcy prowadzący dyskusję nie powinni zorientować się, że wzmianka o produktach lub usługach są celowe i wchodzą w skład strategii marketingu szeptanego.

Najważniejsze zasady związane z marketingiem szeptanym

Szeptanka powinna być przeprowadzana umiejętnie i w nienachalny sposób. Znaczenie ma również zachowanie etyki. Nie można wystawiać negatywnych opinii na temat konkurencji, które są niezgodne z prawdą. Nie wolno również przekazywać kłamliwych informacji na temat promowanej firmy, a także innych marek działających w obrębie tej samej branży. Wszelkie wpisy realizowane poprzez marketing szeptany powinny być umiarkowanie pozytywne, niewzbudzające podejrzeń. Warto zachować neutralność. Odpowiednio zastosowana metoda tego typu może pomóc zbudować wizerunek danej firmy, wpływając na efekty sprzedażowe.