Przejdź do

Co to programmatic buying?

Współcześni reklamodawcy muszą dostosować swój przekaz do indywidualnych potrzeb konkretnej grupy docelowej. Automatyzacja tego procesu możliwa jest dzięki formule programmatic buying, ułatwiającej personalizację komunikatu i niwelującej ryzyko zignorowania konkretnej treści przez internautów.

Programmatic buying – definicja

Programmatic buying jest modelem automatycznego zakupu różnego rodzaju mediów poprzez reklamy w internecie. Łączy on wiele narzędzi analityki internetowej z marketingiem. Dzięki temu reklamodawcy mogą docierać ze swoim komunikatem do grupy docelowej, która została uprzednio dokładnie sprecyzowana. Takie działania sprawiają, że reklama jest skuteczniejsza, co bezpośrednio przekłada się na efekty sprzedażowe.

W skrócie: programmatic buying jest masowym zakupem powierzchni reklamowej w konkretnym modelu aukcyjnym. Bazuje on na danych o użytkownikach, które poprzez odpowiednią analitykę można wykorzystać do określenia grupy docelowej.

Programmatic buying pozwala na uzyskanie widocznych efektów. Jego największą zaletą jest przede wszystkim efektywność. Płatność następuje bowiem za konkretną liczbę odsłon reklamy, a więc ma pewność, że trafia ona do odbiorców. Sprzedaż takich reklam jest także zautomatyzowana. To wydawca udostępnia przestrzeń, a reklamodawcy mają za zadanie wygrać z ofertą, która zadecyduje, jaka reklama zostanie wyświetlona na stronie. Największym atutem programmatic buying jest jednak ogromna personalizacja. Treści trafiają do dokładnie określonej grupy docelowej, zwiększając szansę na skorzystanie z Twojej oferty przez osobę, która zobaczyła reklamę.

Programmatic buying a rola wydawcy

Wydawca w modelu programmatic ma za zadanie udostępnić swoją powierzchnią reklamową z wykorzystaniem specjalnego programu, jakim jest SSP, czyli Supply Side Platform. W ten sposób może on określić miejsca, w którym mają znaleźć się reklamy, wraz z ich rozmiarem, położeniem, a także kontekstem emisji. Reklamodawca może natomiast wziąć udział w aukcji, by móc zaprezentować swoją reklamę na wybranej powierzchni. Wówczas wykorzystuje on system DSP, czyli Demand Side Platform. To sposób na pewną automatyzację sprzedaży powierzchni reklamowych w internecie.

Programmatic – co daje?

Masowy odbiorca nie jest pożądanym celem większości firm decydujących się na inwestycję w profesjonalne kampanie reklamowe. Badania dowodzą, że odpowiednia selekcja grupy konsumenckiej to najlepszy sposób na zwiększenie zysków przedsiębiorstwa.

Programmatic umożliwia automatyczne dostosowanie kanału emisyjnego do formy generowanego komunikatu. Treść odpowiada zatem aktualnym potrzebom odbiorcy, nie jest natomiast dobierana pod dominantę danej witryny. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych modeli informatycznych programmatic buying substytuuje tym samym pracę człowieka.

Program może gromadzić duże ilości danych, dzięki czemu kolejne etapy lejka sprzedażowego prowadzone są z dużą precyzją i skutecznością. W ostatnim czasie ta metoda emisji reklam staje się coraz popularniejsza. Z roku na rok korzysta z niej więcej firm, zauważając wyraźne korzyści z możliwości trafienia do ściśle określonej grupy docelowej.

Najważniejsze cechy programmatic buying

Programmatic buying bazuje na masowym zakupie, dzięki czemu reklamodawca może dotrzeć do internautów korzystających z większości dostępnych stron i portali. Zazwyczaj reklamy publikowane zgodnie z tym systemem przyjmują formę bannerów, ale zdarzają się także treści wideo czy nawet native ads. Jakość emisji można na bieżąco monitorować, zgodnie ze standardami rynkowymi. Istnieje opcja wykorzystania różnych mechanizmów w celu optymalizacji wskaźników kampanii.

Aby wyświetlić reklamę, konieczne jest wygranie aukcji, w której biorą udział również inni reklamodawcy. Często w ten sposób można zakupić miejsce na publikację treści w bardzo atrakcyjnej cenie. Programmatic buyingowi towarzyszy również dokładne analizowanie danych o użytkownikach – mowa tu m.in. o lokalizacji czy dostawcy internetu. Wszystkie te informacje mogą się przydać do wydzielenia grupy docelowej, do której chcesz dotrzeć.