Przejdź do

Ruch organiczny – czym jest?

Ruch organiczny to kumulacja użytkowników internetowych, którzy trafili na daną domenę w wyniku przekierowania z darmowych linków wyświetlonych przez wyszukiwarkę. Odnośniki te udostępniane są na stronach internetowych lub platformach społecznościach. Znaleźć je można także w wiadomościach e-mailowych.

Ruch organiczny – definicja

Ruch organiczny (ang. Organic Traffic) to bezpłatny ruch na danej stronie, czyli taki, który pochodzi od samych użytkowników Internetu. Generują go oni, kiedy wchodzą na konkretną witrynę wyświetlaną w wynikach wyszukiwania SERP. SERP to strona, która wyświetla się po wyszukaniu określonego hasła, słowa klucza przez przeglądarkę internetową.

Ruch organiczny jest generowany wtedy, gdy użytkownik:

  • kliknie jeden z wyników wyszukiwania SERP;
  • wpisze w przeglądarce adres URL danej strony internetowej, a następnie ją wyszuka;
  • przejdzie na stronę poprzez link udostępniony, np. w wiadomości e-mail.

Organic traffic stoi w opozycji do ruchu generowanego poprzez wejścia na stronę po kliknięciu płatnych reklam – dlatego też jest on tak pożądany przez właścicieli stron i sklepów internetowych.

Ruch organiczny – jak powstaje?

Organic Traffic generowany jest zazwyczaj przez dziesięć kolejnych linków, znajdujących się w dolnej części witryny Google, Bing lub Yahoo.

Tworzy się on na wiele sposobów:

  • długofalowo, gdyż odpowiednia pozycja witryny wymaga systematycznych i dobrze zorganizowanych działań, reaktualizujących treść oraz odnośniki;
  • strategicznie, ponieważ słowa kluczowe powinny być dostosowane do formuł wyszukiwarek, a sam przekaz adresowany do właściwych odbiorców.

Widoczność witryny w sieci nic nie kosztuje, ale sam ruch organiczny wymaga nakładów czasu i pracy oraz pewnego kapitału. Same słowa kluczowe to za mało. Istotna jest również merytoryczna wartość publikowanych artykułów oraz meta opisy i tytuły.

W tym celu, aby zwiększyć ruch organiczny na witrynie, a tym samym dotrzeć do większej grupy odbiorców, należy podjąć także inne działania – pozycjonuje się strony internetowe pod kątem algorytmów wyszukiwarek.

To, jak duży będzie ruch organiczny, zależy od:

  • jakości treści prezentowanej na stronie

Zwiększeniu ruchu organicznego sprzyja zamieszczanie na witrynach wartościowych, interesujących oraz merytorycznych treści. To właśnie dzięki temu użytkownicy Internetu chętniej odwiedzają daną stronę, zostają na niej dłużej oraz uważają ją za bardziej wiarygodną. Tym samym taka witryna zaczyna znajdować się wyżej w wynikach wyszukiwania SERP – oznacza to, że ma szansę do niej dotrzeć coraz więcej osób, co korzystnie wpłynie na ruch organiczny;

To, jaki ruch organiczny będzie można osiągnąć w przypadku konkretnej strony, zależy od tego, czy znajdzie się ona na wysokiej pozycji na liście wyszukiwania. By tak się stało, należy umieszczać na niej treści nasycone właściwymi frazami kluczowymi. Muszą zostać one dobrane pod kątem danej branży i najczęstszych zapytań użytkowników Internetu. Oprócz tego treści muszą mieć odpowiednią długość i poprawną strukturę nagłówków;

  • linkowania wewnętrznego

Treść strony internetowej powinna zostać wzbogacona o linki odsyłające do innych podstron czy produktów. Mogą one znajdować się na samych podstronach, ale też w artykułach blogowych. Większa liczba kliknięć linków korzystnie wpływa na ruch organiczny, a tym samym na miejsce strony w wynikach wyszukiwania SERP.

  • linkowania zewnętrznego

Lepsze wyniki dotyczące ruchu organicznego można osiągnąć, umieszczając linki do danej strony na innych witrynach – dzięki temu znacznie więcej osób ma okazję poznać stronę internetową.

Jakie znaczenie ma organic traffic?

Budowanie ruchu organicznego jest długofalowym procesem. Pozycjonowanie i optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek internetowych pozwala na zajęcie przez witrynę wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania SERP. Dzięki temu istnieje większe prawdopodobieństwo, że ten, kto szuka informacji, produktów, usług po wpisaniu określonego słowa kluczowego czy hasła, trafi na link do danej witryny.