Content Marketing
„Content is King” – to zdanie było pisane i powtarzane tak często, że dla wielu osób straciło już swoje znaczenie. Być może nie wiesz, że było ono tytułem eseju napisanego przez Billa Gatesa w 1996 roku. Dlaczego o tym wspominamy? Bo już pod koniec XX wieku Gates doskonale wiedział, że Internet to nie tylko narzędzie, to rewolucja. Że „szerokie możliwości dla większości firm obejmują dostarczanie informacji lub rozrywki. Żadna firma nie jest zbyt mała, aby w tym uczestniczyć”. To nie zmieniło się do dzisiaj. Wielkie i mniejsze firmy korzystają z treści, by zwiększyć swoją widoczność, wykreować wizerunek ekspercki czy zyskać zaufanie odbiorców. Dlatego właśnie content marketing jest jedną z najbardziej popularnych i skutecznych strategii. Magia słów działa, choć trzeba wiedzieć, jak ją przywołać.
Jednak słowa oczarowują nas nie od końca XX wieku, a znacznie, znacznie dłużej. To nie Bill Gates stoi za zrozumieniem potrzeby komunikowania się. Ta sztuka doskonalona jest już od bardzo dawna. Już od czasów prehistorycznych ludzie dążyli do porozumiewania i przekazywania swoich historii. Początkowo w formie rysunkowej, następnie pisemnej, a obecnie – całkowicie dowolnej. Posługiwać się można każdym rodzajem komunikatu – od tekstów, artykułów, przez raporty i podcasty, aż do obrazków oraz infografik. Ogranicza nas tylko wyobraźnia, a Internet daje możliwość docierania ze swoim przekazem do osób potencjalnie nim zainteresowanych. Dzięki korzystaniu z content marketingu, a zatem świadomego używania wszelkiego rodzaju treści, by aktywizować potencjalnych klientów, możemy zwiększyć zaangażowanie w relacje z marką, wzbudzić zaufanie klienta, zwiększyć ruch na stronie, a co za tym idzie – także widoczność w Google.
Content marketing to coś więcej, niż tworzenie treści. To kreowanie odczuć, emocji, historii. A to właśnie one najlepiej sprzedają.
Czym tak naprawdę jest content marketing?
Content marketing to strategia, której korzenie sięgają do roku 1895. Pomimo że na przestrzeni tak wielu lat wprowadzona została do ogromnej ilości mniejszych i większych firm, nadal niektórzy twierdzą, że pisanie tekstów na blogu nie wystarczy, by przyciągnąć klienta. Wyjaśnimy może zatem, czym jest content marketing i dlaczego jest to coś znacznie większego, niż prowadzenie firmowego bloga. Strategia content marketingowa opiera się na wszelkiego rodzaju treściach, jednak wywodzi się ze zrozumienia potrzeb samego odbiorcy – osoby, do której chcesz dotrzeć ze swoim produktem.
Content marketing nie opiera się na przypuszczeniach, ale na analizie danych – przede wszystkim słów kluczowych i tematów. Za pomocą odpowiednich narzędzi możliwe jest zidentyfikowanie potrzeb użytkowników i dopasowanie treści marki bezpośrednio do nich. Tak, słowo „strategia” nie jest tu użyte na wyrost. Content marketing musi bazować również na analizie działań konkurencji – które słowa kluczowe sprawdzają się u nich, a które nie i przede wszystkim dlaczego tak jest. Jak zatem widzisz, nie jest to tylko wrzucanie postów na blogu firmowym. Strategia content marketingowa jest dużo bardziej rozbudowana.
Dla kogo jest content marketing?
Content marketing, jak mówił Gates, jest odpowiedni dla każdej firmy – niezależnie od jej rozmiarów. Prawdopodobnie jednak zastanawiasz się, czy technika stosowania wartościowych treści sprawdzi się akurat w Twojej branży.
Działania content marketingowe przeznaczone są przede wszystkim dla tych firm, którym zależy na budowaniu długotrwałej relacji z użytkownikami. Content marketing jest jednym z najlepszych narzędzi do tworzenia społeczności skupionych wokół konkretnej marki. Spójrz chociażby na to, co robi Nike. Oni nie sprzedają butów czy koszulek sportowych, ale produkty, które umożliwiają odbiorcom dołączenie do pewnego grona. Nike kreuje społeczność inkluzywną właśnie poprzez stosowanie strategii content marketingowych. Ty również, poprzez publikację treści (często wspartych opinią influencera) możesz sprowokować użytkowników do aktywności. Oczywiście wpływa to na generowanie zasięgu i rozpoznawalności wśród internautów, dlatego efekty content marketingu z łatwością zauważysz w danych. Dobrze przemyślana kampania content marketingowa może wywołać efekt wirusowy, w wyniku którego użytkownicy będą samodzielnie rozprzestrzeniać treści publikowane przez Twoją firmę.
Marketing treści wskazany jest również dla tych, którzy pozycjonują swoją stronę internetową. Niezależnie od tego, czy prowadzisz stronę marki osobistej, czy też e-commerce, prawdopodobnie zależy Ci na tym, by wyświetlać się na pierwszej stronie Google. Po wpisaniu słów kluczowych związanych z Twoją branżą, zapytań dotyczących produktu, jego montażu czy specyfikacji, użytkownik otrzyma wszystkie niezbędne odpowiedzi właśnie od Ciebie. A produkt będzie tuż obok, by dodać go do koszyka. Dzięki unikalnym i atrakcyjnym, ale także wyczerpującym temat artykułom, rośnie zainteresowanie Twoją marką nie tylko wśród bezpośrednich odbiorców, ale również w wyszukiwarce Google. Pamiętaj, że roboty też lubią długie, wartościowe treści – właśnie te pisane z myślą o ludziach, którzy poszukują informacji.
Jeżeli chcesz osiągnąć większy ruch na Twojej stronie internetowej, większą widoczność w Google i większe zaufanie klienta do Twojej marki, to content marketing jest właśnie dla Ciebie. Widzisz zatem, że niezależnie od branży czy też charakteru Twojej strony, możesz skorzystać na wprowadzeniu działań content marketingowych bezpośrednio w ramach witryny i w mediach społecznościowych.
Co w ramach content marketingu możemy dla Ciebie zrobić?
Wybierając dla swojej marki strategię content marketingową musisz liczyć się z tym, iż tworzenie contentu nie należy do najłatwiejszych zadań. Tym zajmują się zwykle specjaliści, którzy na pisaniu zjedli już zęby i doskonale wiedzą, co zrobić, by zwrócić uwagę, wzbudzić emocje i zachęcić do zakupów. Co my możemy zrobić dla Ciebie i Twojej marki, by skutecznie wprowadzić content marketing w Wasze szeregi?
To oczywiście nie wszystko, co w ramach content marketingu możemy dla Ciebie zrobić. Napisz do nas, by dowiedzieć się więcej na temat tego, co możemy razem zdziałać. A jeśli nadal nie masz pewności, czy content marketing to odpowiednia strategia dla Twojej marki, nie przestawaj czytać.