Przejdź do

Promocja aplikacji mobilnych

Obecnie istnieje ponad 6 mln aplikacji mobilnych: 3,6 mln w Google Play, ok. 2 mln w App Store, ponad 760 000 w Amazon Appstore (dane z początku 2022 roku). Dosyć spora konkurencja, prawda? Aplikacje mobline towarzyszą nam niemal przy każdym użyciu smartfona. Ich funkcje i zastosowania są coraz bardziej zróżnicowane. Współcześnie największą trudnością związaną z aplikacją mobilną nie jest jej stworzenie, a odpowiednio poprowadzony marketing.

Bez tytułu

Dla kogo jest promocja aplikacji?

Niezależnie od tego, czy Twoja aplikacja jest odpowiednikiem Twojego sklepu internetowego, czy może służy do dobierania biżuterii pod kolor paznokci – kluczem do jej sukcesu jest odpowiednia promocja.

Istnieje wiele różnych sposobów promowania aplikacji mobilnej. Dzięki temu jesteśmy w stanie dotrzeć do niemal każdej określonej przez Ciebie grupy odbiorców. Oferując usługi osobom, które faktycznie są nimi zainteresowane, zwiększamy prawdopodobieństwo pobrania aplikacji i zaangażowania w nią.

Analityka

Dzięki wnikliwej analityce internetowej jesteśmy w stanie optymalizować kampanie, co prowadzi do zwiększenia współczynnika realizacji celu.

Dobór grupy docelowej i kanałów dystrybucji

Decyzja, czy promować aplikację na Facebooku, w Google Ads czy może za pomocą programmatic buying w narzędziu DoubleClick jest w dużej mierze zależna od grupy docelowej, do której chcesz dotrzeć.

Monitoring i optymalizacja kampanii

Promowanie aplikacji to nie tylko zachęcanie użytkowników do jej pobrania. To także działania mające na celu zwiększenie zaangażowania w aplikację i jej wykorzystania.

Na czym polega promocja aplikacji mobilnych?

Najczęściej spotykamy dwa typy promocji aplikacji mobilnych:

kampanie mobilne promujące instalację aplikacji – mają na celu nic innego jak zwiększenie liczby instalacji. Najczęściej rozliczane są w modelu CPI (Cost Per Instalation);

• kampanie ogólne – np. aplikacje taksówkarskie czy bankowe – tam najlepiej sprawdzają się narzędzia takie jak: Facebook oraz Google Ads.

W obu ekosystemach użytkownicy zostawiają wiele informacji dotyczących swoich zainteresowań, potrzeb, preferencji, dzięki czemu jesteśmy w stanie precyzyjniej targetować kampanie.

Dzięki wykorzystaniu remarketingu możemy dotrzeć do użytkowników, którzy już zainstalowali Twoją aplikację. W ten sposób możemy zwiększyć ich zaangażowanie. Według danych dostępnych na platformie Think with Google po 7 dniach od zainstalowania aplikacji tylko 10–12% użytkowników pozostaje aktywnych. Dzięki dopasowanym reklamom możemy zachęcić ich do powrotu do aplikacji albo do wykonania w niej jakiejś czynności. Realizując obie kampanie równocześnie – tą, której celem jest instalacja aplikacji, i remarketingową – mamy szansę na pozyskanie większej liczby zaangażowanych użytkowników.

Promocja aplikacji mobilnej w Google Ads – na czym polega?

Jednym ze sposobów na reklamę aplikacji mobilnej jest kampania w Google Ads, czyli w najpopularniejszym na świecie systemie reklamowym. Dlaczego warto poświęcić część budżetu marketingowego właśnie na ten kanał?

Otóż oferuje on naprawdę szerokie możliwości – pozwala twórcom aplikacji wyświetlać reklamy zarówno na stronie SERP, czyli w sieci wyszukiwania, jak i w Google Display Network, czyli w sieci reklamowej, do której należą produkty Google (Google Play, YouTube, Gmail), a także zewnętrzne serwisy partnerskie.

Dzięki temu przekaz reklamowy podąża za użytkownikami niemal po całym Internecie, co daje znacznie większe szanse na wzrost liczby pobrań czy zrealizowanie innego celu. Niezależnie od tego, kim są Twoi docelowi odbiorcy, system Google Ads najprawdopodobniej pozwoli Ci do nich dotrzeć.

Na czym polega kampania promująca aplikację?

Uniwersalna kampania promująca aplikację

Dawniej wybierając cel Promowanie aplikacji w systemie Google Ads, reklamodawcy mieli do wyboru trzy typy kampanii:

zaangażowanie w aplikację mobilną,

instalacje aplikacji mobilnej,

uniwersalne kampanie promujące aplikacje.

W 2017 roku firma Google wprowadziła zmiany i zostawiła wyłącznie jedną opcję – oprócz uniwersalnej kampanii promującej aplikację reklamodawcy nie mieli do wyboru nic innego.

Kilkanaście miesięcy później została ona zastąpiona Kampanią promującą aplikację. Na szczęście zmiana dotyczyła wyłącznie nazwy, a nie funkcjonalności.

Dostępna do dziś kampania pozwala na wybór jednego z dwóch celów: instalacje aplikacji oraz wcześniejsza rejestracja na aplikację.

Jak stworzyć kreację reklamy internetowej?

Tworzenie reklam promujących aplikacje mobilne w systemie Google Ads wygląda nieco inaczej niż w przypadku innych typów kampanii. Aby zachęcić potencjalnych użytkowników do instalacji czy do zaangażowania w aplikację, Google Ads sam tworzy najskuteczniejsze kreacje reklam. Jak to działa?

Wszystko, co musisz zrobić jako reklamodawca, to wybrać propozycję nagłówków, tekstów, obrazów, wideo i innych materiałów, które chcesz wykorzystać do promowania swojego produktu. Format reklam będzie generowany automatycznie na podstawie celu, a także wcześniejszych obserwacji systemu – Google Ads wyświetli kreację, która sprawdza się najlepiej. Wykorzystywany jest tutaj tzw. mechanizm samouczący się.

Gdzie będą wyświetlały się reklamy?

Twoja reklama może wyświetlać się zarówno w sieci wyszukiwania, jak i w sieci reklamowej Google. Działa to podobnie do generowania kreacji reklamy – system szuka najskuteczniejszego rozwiązania, aby (w zależności od celu i tego, jaki docelowy CPA lub CPI ustawisz) zyskać nowych użytkowników aplikacji lub zaangażować tych, którzy już ją pobrali.

Dzięki temu, że reklamy promujące aplikacje mobilne są w dużej mierze zautomatyzowane, ich konfiguracja jest nieco prostsza niż w większości innych kampanii, a uruchomienie trwa krócej.

To jednak nie oznacza, że wystarczy kilka kliknięć a kampania natychmiast zwiększy liczbę pobrań Twojej aplikacji. I w tym przypadku niezbędne są poprawne ustawienia, a także cierpliwość. Warto wspomnieć, że błędy w konfiguracji są najczęstszą przyczyną braku efektywności reklamy.

Jeśli nie jesteś pewien, czy Twoja wiedza i doświadczenie w tym obszarze pozwalają Ci na stworzenie skutecznej promocji, jesteśmy do Twojej dyspozycji – skontaktuj się z nami!

Czym jest ASO i dlaczego jest ważne w marketingu aplikacji mobilnych?

Ponad połowa użytkowników instalujących aplikacje mobilne znajduje je bezpośrednio w sklepie Google Play czy App Store. To oznacza, że brak dbałości o widoczność na tych platformach to świadome odbieranie sobie szansy na sukces. Marketing aplikacji mobilnych powinien obejmować również – a może i przede wszystkim – ASO. Co to takiego?

Co to jest ASO?

ASO to skrót od wyrażenia App Store Optimization, które oznacza pozycjonowanie aplikacji na platformach takich jak Google Play lub App Store. Można powiedzieć, że jest to odpowiednik SEO – chodzi o to, aby zwiększyć widoczność produktu cyfrowego i dotrzeć do szerszej publiczności.

Celem ASO jest nie tylko pozyskiwanie nowych użytkowników, ale również zwiększenie świadomości aplikacji, zachęcenie do aktywnego korzystania i wiele innych pobocznych kwestii.

Jak pozycjonować aplikacje mobilne w sklepach Google Play i App Store?

Na widoczność aplikacji w wynikach wyszukiwania w sklepie wpływa masa różnych czynników. Na niektóre z nich niestety nie mamy wpływu – związane są one przede wszystkim z jakością produktu i zachowaniami użytkowników. Główne czynniki rankingowe w ASO to:

nazwa i opis aplikacji,

słowa kluczowe,

liczba pobrań,

oceny i recenzje.

Na pierwsze dwa aspekty masz bezpośredni wpływ. Możesz stworzyć odpowiednią nazwę i opis zawierający najistotniejsze informacje dla odbiorcy, a także zadbać o obecność słów kluczowych, dzięki którym potencjalny użytkownik trafi do Twojego produktu.

Na liczbę pobrań największy wpływają mają natomiast: ikona aplikacji, która musi przyciągać uwagę; wideo i zrzuty ekranu przedstawiające sposoby korzystania z produktu; kategoria, w której umieszczona jest aplikacja oraz po prostu jej jakość. Ostatnia kwestia wpływa również na oceny i recenzje. Jeśli użytkownicy uznają Twój produkt za atrakcyjny, będą polecać go innym i dzielić się pozytywnymi opiniami w sklepie.

Warto wspomnieć, że algorytm ustalający pozycję w Google Play nieco różni się od tego w sklepie Apple. Dlatego przy planowaniu strategii marketingowej należy wziąć pod uwagę to, na jakiej platformie znajduje się produkt.

Dlaczego ASO jest tak istotne?

Marketing aplikacji mobilnych nie byłby skuteczny bez ASO, niezależnie od rodzaju pozostałych kanałów dystrybucji. Dlaczego? Jak wspominaliśmy wcześniej, spora część użytkowników aplikacji pochodzi bezpośrednio z Google Play czy sklepu Apple. Na tych platformach szukają oni za pomocą słów kluczowych produktów, których aktualnie potrzebują.

Jeśli chcesz, aby Twoja aplikacja wyświetlała się wysoko na liście proponowanych, musisz zadbać o pozycjonowanie. Dzięki temu potencjalni użytkownicy będą mieli szansę się z nią zapoznać. Im więcej użytkowników znajdzie Twoją aplikację, tym większa szansa na instalacje.

Działa to podobnie jak w przypadku SEO. Strony, które nie wyświetlają się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, mają niewielkie szanse na to, aby wygenerować ruch, a tym samym konwersje. Odpowiednio przeprowadzony proces ASO zapewni wzrost liczby instalacji, zwiększy świadomość aplikacji, a także poprawi współczynnik CTR i współczynnik konwersji.

Należy pamiętać, że konkurencja na rynku aplikacji mobilnych jest ogromna, a do tego stale rośnie. Twórcy produktów cyfrowych bez przerwy muszą rywalizować z innymi i zabiegać o zainteresowanie użytkowników. Dlatego marketing aplikacji mobilnych obejmujący strategię ASO to absolutna konieczność.

Jak zwiększyć zaangażowanie użytkowników?

Trzeba pamiętać, że marketing aplikacji nie polega wyłącznie na pozyskiwaniu nowych użytkowników i zachęcaniu do pobrania aplikacji. Istotne jest również utrzymanie zainteresowania osób, które wcześniej Twoją aplikację zainstalowały. Często jest to nawet trudniejsze. Według serwisu NowyMarketing.pl 23% użytkowników aplikacji rezygnuje po pierwszym ich użyciu.

Dlatego warto walczyć o zaangażowanie i regularnie przypominać o swoim produkcie. Jak to zrobić? Sposobów jest kilka.

Strona internetowa

Witryna internetowa doskonale sprawdzi się zarówno do zwiększenia liczby instalacji, jak i do utrzymywania zainteresowania i zaangażowania użytkowników. Atrakcyjne treści na blogu potrafią zdziałać cuda. Za pomocą artykułów możesz edukować, rozwiązywać problemy użytkowników, informować o nadchodzących aktualizacjach czy nowych funkcjach, a także bezpośrednio zachęcać do konwersji.

Pamiętaj, że działanie aplikacji nie zawsze jest do końca jasne i zrozumiałe. Blog pozwoli Ci wyjaśnić wszystkie istotne kwestie, dzięki czemu użytkownicy będą mogli wykorzystać cały potencjał Twojego produktu.

Widoczność strony internetowej promującej aplikację możesz zwiększyć za pomocą SEO (użytkownicy będą trafiali na nią za pomocą fraz kluczowych, zwłaszcza tych w formie pytań), a także poprzez płatne kampanie reklamowe. Landing page stworzony specjalnie dla aplikacji daje większe możliwości, jeśli chodzi o wybór miejsca wyświetlania reklamy.

Ważne jest to, aby strona zawierała wartościowy content, a także była zoptymalizowana pod kątem UX i dostosowana do urządzeń mobilnych. Istotne jest też oczywiście bezpośrednie przekierowanie użytkownika do Google Play czy sklepu Apple.

Social media

Znaczenie mediów społecznościowych w marketingu internetowym jest dziś ogromne. Można powiedzieć, że obecnie są one jednym z najważniejszych kanałów reklamowych. Dlatego warto wziąć je pod uwagę przy planowaniu strategii, zarówno w przypadku promowania aplikacji, jak i utrzymywania zaangażowania.

Social media pozwalają prowadzić działania marketingowe na dwa sposoby: poprzez płatne kampanie reklamowe oraz publikowanie treści na profilu firmowym (bezpłatnie).

Serwisy takie jak Facebook czy LinkedIn oferują nam rozbudowane systemy reklamowe, które działają podobnie do Google Ads, choć różnią się miejscem wyświetlania reklam. Ogromną ich zaletą są szerokie możliwości, jeśli chodzi o targetowanie. Użytkownicy serwisów społecznościowych bardzo chętnie dzielą się swoimi danymi, a także informacjami na temat zainteresowań czy wykonywanego zawodu.

Bezpłatna forma marketingu w social mediach polega natomiast na publikowaniu wartościowych i angażujących treści, które pomogą zebrać szeroką społeczność i utrzymać lojalnych użytkowników aplikacji.

E-mail marketing

E-mail marketing to forma marketingu bezpośredniego. Polega na wysyłaniu wiadomości do osób, które wyraziły zgodę na ich otrzymywanie, czyli zapisały się na listę mailingową. Adresy e-mail możesz pozyskiwać np. przy rejestracji, pytając użytkowników o zgodę na wysyłanie wiadomości.

Dzięki temu będziesz mógł regularnie przypominać o swoim produkcie, informować o nadchodzących zmianach i nowych funkcjach, a także zachęcać do korzystania z aplikacji. Poczta elektroniczna to doskonałe narzędzie do zwiększenia liczby aktywnych użytkowników.

Pamiętaj, że efektywny marketing składa się z działań wykonywanych w różnych kanałach. Nie warto ograniczać się do jednej strategii.

Ile kosztuje marketing aplikacji mobilnych?

To, że aplikację mobilną trzeba promować, jest już jasne. Bez dobrej reklamy nawet najlepszy produkt nie osiągnie wysokiej liczby instalacji czy konwersji. A ile kosztuje marketing aplikacji mobilnych? Mimo że niektóre działania można przeprowadzić bezpłatnie, za kompleksową promocję, a także utrzymywanie zaangażowania użytkowników, trzeba zapłacić.

Co składa się na koszt działań marketingowych promujących aplikację?

Koszt działań reklamowych zależy przede wszystkim od tego, czy twórca aplikacji prowadzi je samodzielnie, czy korzysta z usług agencji. Rekomendowane jest raczej drugie rozwiązanie. Wynika to m.in. z dużej konkurencji. Aby wyróżnić się wśród milionów innych produktów, trzeba zastosować zaawansowane działania, co dla osób niedoświadczonych może być sporym wyzwaniem.

Jeśli zdecydujesz się na współpracę z agencją, na koszt marketingu będzie składał się budżet medialny (np. środki na działanie kampanii reklamowej w Google Ads lub Facebook Ads) oraz opłata za obsługę kampanii przez agencję.

Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie „ile kosztuje marketing aplikacji?”. Na wysokość kosztów wpływ będą miały takie kwestie jak rodzaj kampanii, konkurencja, cel oraz liczba kanałów dystrybucji.

Modele rozliczeniowe kampanii promujących aplikację

Najczęściej wybieranym modelem rozliczeniowym jest CPI (Cost Per Install), czyli koszt za każdą instalację aplikacji. Może on wynosić od kilku do kilkudziesięciu złotych. Wszystko zależy od typu kampanii, miejsca wyświetlania reklam, konkurencji i potencjału.

W przypadku reklam w Google Ads samodzielnie możesz ustalić średni dzienny budżet, jaki chcesz przeznaczać na działanie kampanii. Gdy się on wyczerpie, reklamy po prostu przestaną się wyświetlać.

Przy konfiguracji możesz też określić maksymalny koszt pozyskania użytkownika lub konwersji (w zależności od celu kampanii). Przykładowo, jeśli Twój budżet dzienny to 50 zł, a CPI wynosi 6 zł, to jednego dnia możliwe będzie wygenerowanie ok. 8 pobrań aplikacji.

Jakie KPI uwzględnić w analityce aplikacji mobilnych?

Przewagą digital marketingu nad działaniami tradycyjnymi jest możliwość łatwego i dokładnego zmierzenia wyników, a tym samym efektywności kampanii. W Internecie możesz zanotować każde kliknięcie i zachowanie użytkownika, co pomaga analizować skuteczność prowadzonych działań i wprowadzać ewentualne modyfikacje. Analityka jest nieodłączną częścią marketingu, a także samego funkcjonowania produktów cyfrowych.

KPI aplikacji mobilnych – co to jest?

KPI (Key Performance Indicators) to kluczowe wskaźniki efektywności. Są to dane, które pozwalają określić, czy wdrażane działania przybliżają nas do wyznaczonego celu. KPI to termin, który odnosi się nie tylko do marketingu internetowego. Stosuje się go w wielu procesach pomiaru stopnia realizacji celów.

Dlatego też nie ma jednego uniwersalnego zestawu wskaźników. Dla każdego kanału, strategii oraz celu powinny być one dobierane indywidualnie. W końcu inne dane potrzebne są, aby przeanalizować wyniki sprzedażowe i inne, aby sprawdzić realizację takiego celu jak budowanie świadomości marki.

Najważniejsze wskaźniki w analityce aplikacji:

CPI,

liczba instalacji,

CTR (współczynnik klikalności),

źródło ruchu (np. z landing page, z reklamy na YouTube),

liczba aktywnych użytkowników,

współczynnik konwersji,

Churn Rate (wskaźnik rezygnacji),

czas jednej sesji,

CAC (koszt pozyskania jednego użytkownika),

LTV (wartość życiowa użytkownika),

częstotliwość wizyt w aplikacji.

Dlaczego warto śledzić wskaźniki KPI?

Brak analizowania wyników, jakie osiąga aplikacja, to łatwy sposób na przepalenie budżetu. Jeśli nie chcesz niepotrzebnie przeznaczać środków na coś, co nie działa, nigdy nie zapominaj o analityce.

Śledzenie istotnych dla wyznaczonego celu wskaźników KPI pozwala nie tylko zwiększyć skuteczność działań reklamowych, ale również poprawić jakość i atrakcyjność aplikacji. Informacje takie jak liczba pobrań, współczynnik konwersji, liczba odinstalowań czy długość sesji pomagają ustalić, gdzie leży problem i co trzeba zmienić, aby aplikacja osiągnęła sukces.

Analityka – dlaczego tak długo trwa instalacja śledzenia?

Platformy z aplikacjami, takie jak sklep Google czy Apple, to zamknięte programy rozwijane w cyklach programistycznych. Aby wpiąć kody SDK, należy wpasować się w okno nowego cyklu, czyli nową wersję aplikacji (która może pojawiać się np. co cztery tygodnie). Co więcej, jeśli kody zostaną błędnie wpięte, konieczne będzie czekanie na nową wersję przez kolejny miesiąc.

Z tego względu proces ustawiania analityki jest dość czasochłonny, co wpływa również na czas trwania całej kampanii. Aby osiągnąć zadowalające wyniki przy najniższych możliwych kosztach pozyskania, rekomendujemy przynajmniej trzy miesiące stałej kampanii.

Chcesz promować aplikację? Skontaktuj się z nami! Zaprojektujemy strategię dopasowaną do Twoich celów, grupy docelowej i budżetu.