Przejdź do

Czym jest wskaźnik CTR (Click through rate)?

Click through rate, czyli współczynnik klikalności, to pojęcie często używane przez specjalistów marketingu internetowego skrótem CTR. Współczynnik wyraża procentowy stosunek między liczbą poszczególnych kliknięć a wyświetleniami danej reklamy. Efektywność przekazu jest zależna między innymi od jego właściwego ukierunkowania na grupę docelową.

Jak oblicza się CTR?

CTR to współczynnik, dzięki któremu osoba zlecająca reklamę za pośrednictwem Google Ads może sprawdzić, jak często internauci ją otwierają. CTR ma obiektywny charakter, w przeciwieństwie do wykładnika otwarć. W ten sposób można określić skuteczność (czyli trafność dobrania) słów kluczowych i innych czynników wpływających na popularność komunikatu.

CTR to liczba kliknięć reklamy podzielona przez liczbę jej wyświetleń. Oblicza się go ze wzoru: kliknięcia / wyświetlenia = CTR.

Jeśli Twoja reklama miała na przykład 10 kliknięć i 100 wyświetleń, to CTR wyniesie 10%. Współczynnik klikalności można na bieżąco kontrolować na koncie klienta w Google Ads.

W jakim celu interpretuje się Click through rate?

Jeśli Twoje reklamy wykazują wysoki współczynnik CTR, to znaczy, że internauci uważają je za trafneprzydatne. Oznacza to po prostu, że chętnie je klikają, gdyż ich treść jest związana z tym, czego aktualnie szukają.

Bardzo duży wpływ na poziom CTR ma dobór słów kluczowych. Właśnie dlatego warto na bieżąco monitorować ten wskaźnik, ponieważ dostarcza on informacji, czy frazy kluczowe, które wybrałeś, się sprawdzają. Istotny jest także wybór grupy docelowej, a także atrakcyjna forma samej reklamy.

Jeśli współczynnik CTR Twojej reklamy jest wysoki, to świadczy o:

  • dużym zainteresowaniu produktem,
  • odpowiednim dobraniu słów kluczowych,
  • odpowiednim dopasowaniu oferty do potrzeb internautów,
  • dobrej integracji kontekstu oraz frazy kluczowej z przekazem reklamowym,
  • intensywnym zaangażowaniu odbiorców.

Taka kampania będzie generowała zyski w postaci wysokiej konwersji i zwiększonego zainteresowania produktami lub usługami danej firmy. Czy jednak zawsze wysoki CTR oznacza wysoką liczbę konwersji? Niekoniecznie. Skuteczna reklama, czyli taka, która jest chętnie klikana, to dopiero połowa sukcesu.

Wysoki współczynnik CTR a niska konwersja – przyczyny

Wysoki współczynnik CTR zwykle stanowi dla przedsiębiorcy dowód, że jego reklama jest skuteczna. Jednak, aby rzetelnie analizować efekty kampanii marketingowej, warto wziąć pod uwagę także inne aspekty.

Może się okazać, że Twoja reklama jest chętnie klikana, jednak nie wywołuje pożądanych działań, czyli konwersji. W skrócie – internauci przechodzą na Twoją stronę, jednak szybko ją opuszczają lub nie podejmują żadnych aktywności.

Taka sytuacja jest wysoce niekorzystna, ponieważ reklamodawca ponosi koszty kampanii, która nie generuje zysków. Co może być tego przyczyną? Wśród najczęstszych błędów w tworzeniu reklam w Google Ads można wskazać:

  • złe dopasowanie reklamy do treści strony,
  • złe dopasowanie reklamy do słów kluczowych,
  • nieatrakcyjną ofertę,
  • skomplikowaną ścieżkę konwersji.

Szczególną uwagę trzeba zwrócić na słowa kluczowe. Wielu przedsiębiorców wybiera frazy, które są bardzo popularne, co sprawia, że ich reklama jest droga, a mało skuteczna, ponieważ konkurencja w obrębie wybranych słów kluczowych jest bardzo duża. Może się też zdarzyć, że niska konwersja wynika z pominięcia istotnego szczegółu, na przykład lokalizacji.

Zdecydowanie należy też unikać umieszczenia w treści reklamy fałszywych informacji, czyli tak zwanych clickbaitów. Może to być na przykład bardzo atrakcyjna oferta produktu w niskiej cenie, który nie jest dostępny na Twojej stronie.

Zadbaj również o właściwą ścieżkę konwersji. Jeśli link przeniesie internautę na stronę główną, zamiast do zakładki oferty, użytkownik zwykle szybko ją opuści, gdyż nie znajdzie tam tego, czego szuka.

Warto zatem monitorować współczynnik CTR, ponieważ dostarcza on wielu przydatnych danych. Dobrą praktyką jest jednak nieograniczanie się jedynie do kontrolowania klikalności. Aby reklama była skuteczna, muszą zostać spełnione także inne kryteria.