Przejdź do

Influencer Marketing

Efektywne kampanie z influencerami

Influencer Marketing

Influencer Marketing to niezwykle popularna i szybko rozwijająca się branża. Bazuje przede wszystkim na zaufaniu odbiorców do swoich ulubionych twórców, którzy przyciągają do siebie tysiące, a nawet setki tysięcy osób. W ten sposób budują swoją społeczność, tworzą z nią niemal realne relacje i – chcąc nie chcąc – stają się influencerami.

Internetowym rekomendacjom wierzymy już prawie tak samo jak rekomendacjom osobistym – od bliskich czy znajomych osób. W związku z tym coraz bardziej spada nasze zainteresowanie popularnymi reklamami typu: pop-up, display czy baner.

letni dred lawka

Czym jest Influencer Marketing?

Influencer Marketing to w ostatnich latach jedna z najbardziej popularnych form marketingu internetowego. Polega na wykorzystywaniu swego rodzaju więzi i zaufania, którym odbiorcy darzą swoich ulubionych twórców – czy to internetowych, czy po prostu znanych i wpływowych, przynajmniej w obrębie danej społeczności. Tych twórców określa się mianem influencerów, którzy – w dużym skrócie – potrafią wywierać wpływ na opinię innych ludzi i tworzą z nimi swego rodzaju relacje. Dzięki temu są w stanie osiągać lepsze wyniki niż niejedna kampania reklamowa o wysokim budżecie.

kampanie_facebook

Robiąc zakupy, chcemy mieć pewność, że dokonujemy wyboru najlepszego z możliwych. Z roku na rok kupujemy coraz bardziej świadomie, w związku z czym wolimy wybierać produkty czy usługi marek, o których wiemy już nieco więcej i które darzymy zaufaniem. Nie musi być ono zależne od naszych doświadczeń; może być budowane właśnie przez influencerów o podobnych do naszych upodobaniach czy zainteresowaniach.

Można zatem stwierdzić, że Influencer Marketing jest odpowiedzią na potrzebę otrzymywania rekomendacji ze strony wiarygodnych osób. Tymi osobami są influencerzy, których można już zestawić z niejedną gwiazdą wielkiego formatu, przewijającą się w reklamach puszczanych między programami w telewizji.

Jak tworzyć kampanie z influencerami?

Skutecznie prowadzony influencer marketing wymaga opracowania odpowiedniej strategii. Dzięki temu kampanie influencerskie mogą mieć stosunkowo przewidywalne wyniki i sprawny, uporządkowany przebieg, a sami influencerzy mogą realnie wpływać na decyzje zakupowe swoich odbiorców. Jak wygląda opracowywanie takiej strategii i przygotowanie kampanii influencer marketingowej?

1 Określenie Twoich celów

Na pierwszym etapie zastanów się, jaki jest Twój cel i jakie efekty chcesz osiągnąć. Dzięki temu uzyskamy niezbędną wiedzę, która pomoże zarówno nam, jak i Tobie obrać właściwy kierunek dalszych działań. Wybierzemy media, dostosujemy narzędzia, dobierzemy odpowiednich influencerów i przeprowadzimy kampanię tak, by osiągnęła wszystkie zamierzone przez Ciebie cele.

2 Ustalenie grupy odbiorców

Stworzymy profil odbiorcy, na którym najbardziej Ci zależy. Wspólnie określimy lub doprecyzujemy, kto należy do Twojej grupy docelowej. Na tej podstawie wybierzemy skuteczny, najbardziej efektywny oraz dostosowany do Twoich celów i potrzeb sposób komunikacji. Dobierzemy media oraz influencerów, którzy najpewniej sprawdzą się w danej grupie docelowej. Dzięki temu przestaniesz „błądzić” i dotrzesz do osób potencjalnie zainteresowanych tym, co masz im do zaoferowania, a co za tym idzie – bardziej skorych do sfinalizowania sprzedaży.

3 Wybór właściwych influencerów

Sporządzimy listę influencerów, którzy – naszym zdaniem – najbardziej pasują do Twojej kampanii. Sprawdzimy, jak angażują swoich odbiorców oraz jaki sposób przekazu preferują. Przy pomocy specjalistycznych narzędzi zweryfikujemy również ich zasięgi. Dzięki temu w Twojej kampanii wezmą udział sami rzetelni, kompetentni i wartościowi influencerzy, którzy tworząc swoją społeczność, mają wśród jej członków wiele do powiedzenia – i to także w Twoim imieniu.

4 Dobór odpowiedniego kanału

Social media czy tylko blogi? A może video marketing na YouTube? Wybór właściwego kanału pozwoli na precyzyjne dotarcie influencera do Twoich odbiorców. Zależy m.in. od tego, kto należy do Twojej grupy docelowej, jakie działania prowadzi dany influencer oraz jakie są Twoje cele. Warto wiedzieć, że w influencer marketingu nie ma kanałów lepszych i gorszych – wszystko zależy bowiem od Twojego produktu, strategii, sposobu promocji produktu i wymienionych wyżej czynników.

5 Określenie KPI i stworzenie kampanii

KPI (Key Performance Indicators) to Kluczowe wskaźniki efektywności, czyli po prostu określenie wskaźników, które pokazują, czy kampania jest skuteczna. Każda kampania może mieć inne wskaźniki: może to być sprzedaż, zasięgi, ale także liczba reakcji, wysłanych wiadomości czy pozostawionych komentarzy. Określenie KPI pomaga także w ustaleniu działań (inaczej będzie wyglądała kampania, gdy jej celem będzie sprzedaż, a inaczej, gdy za wskaźnik ustalimy zwiększenie zaangażowania fanów na profilu influencera).

Oprócz stworzenia, prowadzenia i nadzorowania kampanii możemy zająć się także dodatkowymi czynnościami, takimi jak odpowiadanie na wiadomości fanów czy organizowanie promocji i konkursów. Dzięki temu zaoszczędzisz dużo czasu, a my będziemy nad wszystkim czuwać.

Jakie korzyści płyną z Influencer Marketingu?

Dzięki twórcom internetowym dowiadujemy się o najnowszych produktach interesujących nas marek, a także o aktualnych promocjach. Często nawet dzieje się tak, że to influencerzy oferują nam różnego rodzaju zniżki czy bony rabatowe, które dostają od firm – i to właśnie w ramach współpracy z markami.

Influencer Marketing pozwala więc przede wszystkim generować zasięgi i zwiększać świadomość marki. Oryginalne kampanie na YouTubie, w social mediach czy po prostu recenzje blogerskie to nowoczesne produkty promocyjne, umożliwiające marce zaistnienie, wyróżnienie się i dotarcie do grupy docelowej z ciekawym, angażującym oraz skutecznym przekazem.

Kampanie YouTubereklama na TikTokureklama na Snapchacie czy reklama na Facebooku to nasza codzienność. Prowadzimy zarówno mniej, jak i bardziej skomplikowane kampanie – w wielu kanałach i na różnych płaszczyznach. Jesteśmy na bieżąco z tym, co dzieje się w social mediach. Wiemy też, w jaki sposób trafiać do każdego typu i generacji odbiorców – w tym także do milenialsów i pokolenia Z. To właśnie ich w internecie jest najwięcej; to oni stanowią większą część fanów, widzów czy obserwatorów popularnych influencerów. Teraz – za pośrednictwem swoich ulubionych twórców – mogą poznać i sprawdzić również to, co Ty i Twoja marka macie im do zaoferowania.

Influencer marketing w social mediach

Influencer marketing prężnie funkcjonuje w social mediach. Niektórzy influencerzy działają tylko w mediach społecznościowych lub nawet wyłącznie na wybranych platformach, takich jak Instagram, Facebook czy TikTok. Nie znaczy to jednak, że są mniej skuteczni od tych, którzy prowadzą działania na wielu kanałach; może być jednak tak, że przez social media łatwiej będzie dotrzeć do określonych grup odbiorców (np. fanów danej platformy czy do pokolenia Z, którego przedstawicieli najwięcej jest na TikToku). Nie ma jednak reguły – jeśli zależy Ci na odbiorcach związanych z jakąś niszą, dobrym rozwiązaniem mogą być działania marketingowe prowadzone na blogach. Influencerzy docierają do swoich odbiorców różnymi drogami.

W ramach influencer marketingu możemy prowadzić działania reklamowe w mediach społecznościowych, takich jak Kampanie YouTube, reklama na TikToku, reklama na Snapchacie czy reklama na Facebooku. Pomożemy w promocji konkretnego produktu, poszerzaniu zasięgów czy zdobywaniu nowych fanów.

Kampanie reklamowe na blogach

Za pomocą influencer marketingu możemy dotrzeć również do tych osób, które nie korzystają z social mediów, ale lubią czytać blogi. Influencerzy dotrą tam z Twoim produktem lub usługą do swoich odbiorców, a Twoich potencjalnych klientów. Mogą to być różne rodzaje kampanii – zarówno testy i recenzje produktów, jak i bardziej dyskretne lokowanie produktu lub usługi. Możemy także zaprosić osoby prowadzące blogi i zorganizować im sesję zdjęciową w Twoim hotelu, firmie lub innym, atrakcyjnym miejscu związanym z Twoją marką. Możemy także opublikować wpis gościnny danego influencera na blogu firmowym Twojej marki, co uwiarygodnieni produkt lub usługę w oczach Twoich klientów (influencerzy są dla nich autorytetem, dzięki czemu realnie wpływają na decyzje zakupowe klientów). Możliwości jest naprawdę wiele – ale zawsze dobieramy rodzaj działań na blogu tak, aby kampania była maksymalnie skuteczna.

Influencer marketing na YouTube

Jeśli dany produkt lub marka ma potencjał wizualny, to zamiast lub oprócz blogów warto zastanowić się nad influencer marketingiem w formie video i kampanią na YouTube. Video jest jedną z najlepiej odbieranych form wśród internautów, ponieważ umożliwia przekazanie treści w bardzo atrakcyjnej i przystępnej formie – za pomocą obrazu, muzyki, głosu oraz wizerunku samego influencera. Influencer marketing na YouTube może przybrać różne formy: jesteśmy w stanie wykreować influencera lub postać na potrzeby danej kampanii, jak i prowadzić stały influencer marketing Twojej marki. Zapewnimy przy tym bardzo wysoki poziom zarówno jeśli chodzi o treści, zgodność z aktualnie panującymi trendami jak i profesjonalny sprzęt filmowy, pracę na planie czy obróbkę video.

Jakie są rodzaje influencerów?

Na pierwszy rzut oka influencerzy różnią się jedynie popularnością, liczoną w polubieniach czy liczbie osób śledzących dany profil. Warto jednak wiedzieć, że różnice między influencerami są znacznie głębsze i dotyczą wielu innych aspektów ich działalności, takich jak dana nisza, charakter treści, emocje związane z wizerunkiem danego influencera czy skala ich działań (a mniejsza skala wcale nie musi oznaczać mniejszej skuteczności – może być wręcz na odwrót). Dlatego też tak ważny jest przemyślany wybór odpowiedniego influencera do danej kampanii i marki.

Megainfluencerzy i celebryci

To influencerzy mający ponad milion śledzących ich osób. Nierzadko tacy influencerzy stają się celebrytami – można ich spotkać nie tylko na własnych profilach, ale także w telewizji, w prasie drukowanej i na znanych portalach internetowych. W przypadku megainfluenerów często sprawdza się, że duża liczba obserwujących wcale nie oznacza lepszych wyników, ponieważ zazwyczaj obserwatorzy nie są tak zaangażowani jak w przypadku mniej znanych influencerów – choć oczywiście nie jest to regułą.

Makroinfluencerzy

Mają od 10 tys. do 100 tys. obserwujących osób. Często stali się znani z tego, że są np. rozpoznawalnymi dietetykami, dobrymi prawnikami czy specjalistami w innych dziedzinach i zajmują się na co dzień czymś więcej niż samym influencer marketingiem. Tego typu influencerzy świetnie nadają się do tego, aby reklamować konkretny produkt lub prowadzić działania influencer marketingowe w danej dziedzinie, np. zdrowym żywieniu, ponieważ ich odbiorcy są zauważalnie bardziej zaangażowani niż w przypadku megainfluencerów.

Mikroinfluencerzy

Mikroinfluencerów obserwuje od 1000 do 10 tys. osób. W porównaniu do makroinfluencerów to niedużo, jednak w ich przypadku bardzo często sprawdza się zasada „mniej znaczy więcej”, ponieważ ich grupa docelowa jest bardzo zaangażowana i obdarza ich dużym zaufaniem, co przekłada się na wyniki niektórych rodzajów kampanii – np. sprzedażowych. Bardzo często są to osoby będące specjalistami w swojej branży lub zajmujące się niszowymi zajęciami i zagadnieniami, np. określonym gatunkiem książek czy jakimś rodzajem diety. Świetnie więc nadają się do promocji produktów z danej branży.

Nanoinfluencerzy

Można wyróżnić także influencerów mających mniej niż 1000 obserwatorów. Zazwyczaj mają oni autorytet w określonej grupie, np. w społeczności swojego miasta, w danym obszarze lub w jakiejś niszy. Mała liczba obserwatorów i niskie zasięgi nie oznaczają, że nie warto wchodzić z nimi we współprace – skuteczność kampanii prowadzonej przez nanoinfluencera może być zaskakująco wysoka, jeśli oczywiście będzie przemyślana, dobrze zaplanowana i sprawnie poprowadzona.