Przejdź do

Audyt SEO

Czyli przegląd techniczny serwisu www

Czy zaryzykowałbyś podróż samochodem, nie będąc pewnym stanu technicznego pojazdu? A może chciałbyś się wybrać w nieznane bez mapy czy innych wskazówek? Nie? My też nie.

Dlatego przed podjęciem się procesu, jakim jest pozycjonowanie, rekomendujemy wykonanie audytu SEO Twojej strony internetowej. Jest to element wprowadzający, pozwalający rozeznać się w widoczności i czytelności pozycjonowanej strony www. Dzięki niemu możemy wskazać elementy serwisu, które wymagają poprawy, a także zaproponować dalszy kierunek rozwoju witryny.

audyt seo

Czym jest audyt SEO strony internetowej?

Audyt strony www jest pierwszym krokiem w procesie jej pozycjonowania i optymalizacji. To wnikliwa analiza SEO, przedstawiona w postaci dokumentu, zawierającego informacje na temat elementów strony wymagających poprawy pod kątem wyszukiwarki internetowej. Dzięki audytowi działania podejmowane w ramach SEO realizowane są w przemyślany sposób, na podstawie konkretnych danych, ale przede wszystkim – mają ściśle określony cel, jakim jest zajmowanie wysokich pozycji w rankingach wyszukiwarek.

Pozycjonowanie stron internetowych to złożony i czasochłonny proces. Po wnikliwej analizie Twojej strony wskażemy Ci jej elementy wymagające poprawy lub całkowitej modyfikacji. Wszystkie dane przedstawimy w postaci czytelnego raportu, po czym wspólnie go omówimy. Znajdziesz w nim również nasze rekomendacje i wskazówki dotyczące dalszych działań oraz kierunku rozwoju witryny – one pozwolą Ci ustalić szczegółowy i dokładnie przemyślany plan pozycjonowania.

Warto jednak, żebyś pamiętał, że audyt SEO jest działaniem jednorazowym – dlatego też często nazywa się go pozycjonowaniem pasywnym. Wprowadzając zmiany w nim opisane, sprawiasz, że strona staje się bardziej atrakcyjna dla wyszukiwarek. Prace optymalizacyjne należy więc wykonywać równolegle z pozycjonowaniem aktywnym – wtedy efekty na pewno będą zadowalające.

 

Dla kogo jest audyt SEO?

Wierzymy, że każda firma, której zależy na widoczności w Google, powinna zdecydować się na audyt strony internetowej. Z reguły jest on podstawą do rozpoczęcia procesu jej optymalizowania. Szczegółowa analiza strony przyda się jednak każdemu, kto chce, by jego witryna zajmowała wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Spośród innych sytuacji, w których przeprowadzenie audytu SEO będzie najlepszym rozwiązaniem, możemy wymienić także następujące:

  • Widoczność strony spada lub witryna od dłuższego czasu nie wykazuje progresu. Audyt SEO pomoże ustalić, w czym tkwi przyczyna takiego stanu rzeczy.
  • Twoja konkurencja nagle znajduje się wyżej w wynikach wyszukiwania. Dzięki audytowi strony internetowej będziemy mogli określić moment, w którym liczba osób odwiedzających witrynę gwałtownie spadła lub kiedy strona przestała pojawiać się w SERP-ach.
  • W serwisie zostają wprowadzone zmiany techniczne. Audyt SEO dostarczy informacji na temat wpływu tych zmian na wszelkie dotychczasowe działania SEO i cały proces optymalizacji witryny.
  • Podejmujesz decyzję o zmianie agencji SEO, z którą do tej pory współpracowałeś. Analiza strony pozwoli zweryfikować, czy wybrana przez Ciebie agencja stosuje bezpieczne i skuteczne metody działania.
  • Nie masz czasu, żeby śledzić nowinki ze świata SEO i być na bieżąco ze wszystkimi aktualizacjami Google. Dzięki audytowi strony internetowej będziemy mogli ocenić, które elementy należy dostosować do aktualnych wymogów algorytmów.

Nic też nie stoi na przeszkodzie, żeby wykonanie audytu SEO zlecać okresowo. Jest to na pewno dogodna opcja dla osób, którym zależy na utrzymaniu wypracowanej pozycji w rankingach.

Wybranie indywidualnie dopasowanych fraz kluczowych

Dobrze dopasowane słowa kluczowe ułatwiają proces audytowania oraz pozycjonowania strony internetowej. W celu ich ustalenia, przy pomocy specjalistycznych narzędzi, analizujemy konkurencję i specyfikę branży, po czym sprawdzamy, które frazy związane z Twoim biznesem mają największy potencjał wyszukiwania. Wtedy sporządzamy ich listę i wybieramy wszystkie najbardziej adekwatne, a przy tym wartościowe słowa kluczowe.

Techniczna optymalizacja serwisu

Skupiamy się na zbadaniu poprawności wykonania witryny i sprawdzeniu, czy jest ona czytelna – zarówno dla jej użytkowników, jak i poszczególnych robotów Google’a. Odpowiednie skonstruowanie poprawnych i wartościowych tekstów, osadzenie ich w serwisie, a także wprowadzenie zmian technicznych zwiększają wiarygodność portalu. Podobnie zresztą jak inne czynniki, które wpływają na ocenę witryny przez jej użytkowników – intuicyjność strony, jej logiczne rozplanowanie czy szybkość ładowania.

Określenie kierunku rozwoju serwisu

Na tym etapie wskazujemy rekomendowany przez nas kierunek rozwoju treści na stronie lub sugerujemy jej całkowitą przebudowę. Analizujemy konkurencję, badamy specyfikę Twojej branży i tworzymy strategię, która na pewno ułatwi Ci podjęcie decyzji o dalszych działaniach optymalizacyjnych. Nie zostawiamy Cię również samego z wdrażaniem wszystkim zmian wskazanych w audycie SEO. Współpracujemy z deweloperami Twojej strony, a po wprowadzeniu zaleceń przeprowadzamy również reaudyt serwisu. Dzięki niemu możemy sprawdzić, w jaki sposób nasze działania wpłynęły na lepszą widoczność witryny i zmianę jej pozycji w rankingach.

Jak działa audyt SEO? 

Audyt SEO jest dokumentem, będącym efektem pracy analityka SEO. Dostarczymy Ci go w formie czytelnego i przejrzystego raportu, do którego będziesz miał nieograniczony dostęp. Prawdą jest, że audyt strony internetowej sam w sobie nie ma mocy sprawczej, jednak jest podstawą do wdrożenia zaawansowanych działań optymalizacyjnych. Bez niego próby zdobywania wysokich pozycji w rankingach wyszukiwarek będą mniej przemyślane, a w efekcie także mniej efektywne.

Strony internetowe składają się z wielu elementów, takich jak metatagi czy adresy URL, których zmiana nie pochłania dużych nakładów czasu i pieniędzy, a może mieć ogromny wpływ na SEO i widoczność witryny. Dlatego też w przygotowanym przez nas audycie SEO wskażemy Ci wszystkie części składowe serwisu, na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę. Podpowiemy Ci również, co należy zrobić, by móc sprawnie (i skutecznie) wdrożyć wszystkie nasze rekomendacje zawarte w audycie.

Większość prac optymalizacyjnych związana będzie z tworzeniem treści – opisów produktów czy artykułów blogowych – a także publikowaniu ich w określony sposób. Oprócz zaleceń związanych z pracą nad tekstem audyt strony internetowej dostarczy Ci także informacji na temat jej stanu technicznego. Dzięki temu zyskasz gotowy materiał i wytyczne dla web developera – on z kolei na ich podstawie będzie mógł przystąpić do wdrażania konkretnych poprawek i zmian na stronie.

Jeżeli jednak martwisz się, że wprowadzone przez Ciebie działania optymalizacyjne wpłyną na niekorzyść witryny, to od razu Cię uspokajamy. Po wdrożeniu wszystkich zaleceń z dostarczonego przez nas audytu SEO wykonamy reaudyt serwisu. Dzięki niemu sprawdzimy, w jaki sposób wdrożone działania wpłynęły na lepszą widoczność witryny i zmianę jej pozycji w rankingach.

 

Co zawiera audyt strony www?

Czynników wpływających na widoczność i pozycję witryny jest mnóstwo – to już wiemy. Jednak w audycie strony internetowej można wyróżnić pewne obszary, które są szczególnie brane pod lupę. Będą nimi:

  • indeksacja – badamy, czy strona jest dostępna dla robotów wyszukiwarek;
  • mapa witryny XML i HTML – sprawdzamy, czy te pliki są prawidłowo wykonane;
  • tytuł i metadane – analizujemy, czy ich długość jest odpowiednia, czy zawierają frazy kluczowe oraz czy na stronie nie ma ich duplikatów;
  • nawigacja i struktura podstron – w tym linkowanie wewnętrzne, które jest niezwykle istotne zarówno dla robotów wyszukiwarek, jak i użytkowników;
  • grafiki i zdjęcia na stronie – analizujemy ich rozmiar, rozdzielczość, a także stosowanie atrybutów alt, odpowiednich rozszerzeń czy nazw plików;
  • nagłówki – sprawdzamy, czy są odpowiednio rozmieszczone i nasycone słowami kluczowymi;
  • budowa adresów URL – badamy, czy zawierają frazy kluczowe i wskazują na zawartość konkretnych podstron;
  • słowa kluczowe – analizujemy, czy zostały one odpowiednio dobrane do specyfiki branży (z uwzględnieniem liczby wyszukań, konkurencyjności i ich potencjału);
  • treści – badamy, czy są unikalne, poprawne pod względem merytorycznym i językowym, a także wartościowe dla użytkownika;
  • duplikacja treści – sprawdzamy, czy treści na stronie nie są powielane;
  • kanibalizacja słów kluczowych – analizujemy, czy podstrony nie są zoptymalizowane pod te same słowa kluczowe;
  • linkowanie zewnętrzne – badamy, skąd pochodzą linki prowadzące do strony, i sprawdzamy, jaka jest ich wartość.

Podczas przeprowadzania audytu SEO analizujemy również pozostałe czynniki, które mogą mieć wpływ na postrzeganie strony przez jej użytkowników. Będą to między innymi: szybkość ładowania witryny, jej intuicyjność, dostosowanie do urządzeń mobilnych, jak również błędy 404 czy niepotrzebne przekierowania.