Przejdź do
baner_under_the_fold-8-2048×486

Skuteczne linkowanie wewnętrzne

Strona główna > Czytelnia > SEO > Skuteczne linkowanie wewnętrzne

Skuteczne linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne, czyli co?

Jeżeli chcesz, aby Twoje działania w Internecie przynosiły zyski, powinieneś zdecydować się na optymalizację i pozycjonowanie Twojej strony internetowej. Jednym z istotnych elementów pracy nad serwisem jest linkowanie wewnętrzne. Nie wymaga ono dużego nakładu, a już na starcie pozwala nam zyskać uznanie wyszukiwarki i użytkownika. Polega ono na stworzeniu takiej struktury serwisu, aby można było z łatwością dotrzeć do wszystkich jego podstron. Dzięki odpowiedniej architekturze witryny roboty Googla wiedzą, gdzie i dlaczego mają podążać, a użytkownicy pozostaną na Twojej stronie dłużej. Chcesz wiedzieć, czego unikać a co robić, by linkowanie było właściwe?  Zachęcamy do lektury poniższego artykułu!

Rola linkowania wewnętrznego w strategii SEO

W linkowaniu wewnętrznym tkwi olbrzymi potencjał, jeśli chodzi o powodzenie procesów SEO i pozycjonowania strony internetowej. Warto tutaj wymienić takie korzyści, jak choćby poprawę statystyk Page Rank (tzw. przepływu mocy witryny), łatwiejszą i skuteczniejszą indeksację podstron czy przyspieszenie procesu pozycjonowania słów kluczowych. Czym są linki wewnętrzne i jak wpływają na widoczność witryny w wyszukiwarce Google?

Linkowanie wewnętrzne a algorytmy wyszukiwarek – jak to działa?

Linki wewnętrzne (inaczej wewnętrzne odnośniki lub hiperłącza) to linki umieszczone wewnątrz struktury witryny, które prowadzą do innych podstron, postów lub np. stron produktowych na tej samej stronie www. Odnośniki te mają duże znaczenie w kontekście efektywnego pozycjonowania i dobrej widoczności w wyszukiwarce. Linkowanie wewnętrzne ułatwia robotom Google przeszukiwanie i skanowanie zawartości witryny – dzięki temu wiedzą one, jak skonstruowana jest konkretna strona oraz na jakie klastry tematyczne została podzielona.

W jaki sposób skuteczne linkowanie wpływa na widoczność strony w wynikach wyszukiwania?

Umieszczenie linków wewnętrznych pozwala tworzyć optymalne połączenia pomiędzy poszczególnymi podstronami i treściami, co owocuje poprawieniem wydajności i parametrów SEO całego serwisu. Roboty indeksujące są wówczas w stanie skutecznie „przeczytać” zawartość danej strony internetowej, zrozumieć jej strukturę i wartość poszczególnych podstron. Warto pamiętać, że Google premiuje witryny i sklepy z dużą ilością linków wewnętrznych, zwiększając ich widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.

Kluczowe aspekty linkowania wewnętrznego w treściach

Odpowiednie linkowanie wewnętrzne to m.in. umiejętność wdrożenia odnośników w optymalnych miejscach na stronie oraz zachowania ich naturalnego nasycenia. Jak to wygląda w praktyce?

linkowanie wewnętrzne

Znaczenie umiejętnego umieszczania linków w treściach artykułów

Linki wewnętrzne powinny pojawić się w różnych miejscach na danej stronie internetowej – na stronie głównej, podstronach ofertowych, w opisach kategorii i produktów, wpisach blogowych itd. Przemyślana strategia linkowania wewnętrznego zakłada umieszczenie odnośników w:

  • menu głównym i bocznym – w głównym menu warto postawić na anchory (teksty linków) zawierające główne słowa kluczowe, natomiast menu boczne pozwala naturalnie zwiększyć liczbę wewnętrznych linków i dodatkowo ułatwia nawigację po strukturze witryny; linki w menu to przykład tzw. linków site-wide, czyli odnośników pojawiających się na każdej podstronie w obrębie witryny;
  • stopce – stopka strony, choć jest dość niepozornym i nieoczywistym miejscem na linki wewnętrzne, świetnie sprawdza się właśnie pod tym kątem (warto tutaj umieścić konkretne informacje o swojej firmie);
  • treści strony – wewnętrzne odnośniki zamieszczone w treści zachęcają użytkowników do dłuższego pozostania na stronie internetowej oraz do wykonania konkretnej akcji;
  • nawigacji okruszkowej, tzw. breadcrumbs – tego rodzaju linki wewnętrzne ułatwiają użytkownikom sprawne poruszanie się po stronie i w wyraźny sposób pokazują, w którym miejscu aktualnie się oni znajdują.

Jak unikać nadmiernego linkowania i zachować naturalność tekstu?

W tym celu ważna jest odpowiednia struktura linkowania wewnętrznego – czyli zaplanowanie i rozmieszczenie linków na wszystkich podstronach w obrębie danej witryny. Linkowanie wewnętrzne, podobnie jak pozostałe procesy związane z SEO, wymaga dobrego wyczucia. Google nie podaje oficjalnych wytycznych dotyczących dopuszczalnego limitu linków w pojedynczym tekście, dlatego warto kierować się zdrowym rozsądkiem – czytelnością tekstu i jego atrakcyjnością dla użytkowników.

Pamiętaj, że każda podstrona powinna zostać podlinkowana, ale nie oznacza to, że wrzucanie odnośników „na oślep” zapewni Ci jakiekolwiek efekty. Kluczowe jest zachowanie umiaru, a więc umieszczanie wartościowych linków wewnętrznych w tekście w optymalnych miejscach i odstępach. Więcej o tym oraz o zasadzie First Link Counts przeczytasz w dalszej części tekstu.

Optymalizacja treści i linkowanie wewnętrzne

Aktualizacja istniejących treści jako kluczowy element strategii SEO

Rozbudowywanie struktury serwisu wpływa pozytywnie na linkowanie wewnętrzne, jak i ogólne działania związane z SEO. Przy publikacjach artykułów oraz tworzeniu nowych podstron można wykorzystać linki wewnętrzne dwutorowo: z nowych treści linkować do starszych już artykułów i odwrotnie – z wcześniejszych artykułów linkować do tych, które dopiero powstały.

linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne a indeksacja strony: Jak przyspieszyć proces?

Skoro wiesz już, na czym polega linkowanie wewnętrzne, warto zastanowić się nad tym, jaki jest realny wpływ tego procesu na ideksację strony. Otóż okazuje się, że podstrony, które nie są w żaden sposób podlinkowane, mają olbrzymi problem ze znalezieniem się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania – umieszczenie ich w indeksie Google może się znacząco wydłużyć.

Dlatego przy dodawaniu linków wewnętrznych na poszczególnych podstronach/w tekstach na stronie warto pamiętać o zaktualizowaniu mapy strony i dodaniu jej do narzędzia Google Search Console. To przyspieszy proces indeksacji. Opcjonalnie możesz to zrobić ręcznie – prosząc w Google Search Console o zaindeksowanie wybranej podstrony.

Dlaczego struktura linków wewnętrznych wpływa na tempo indeksacji strony?

Tak jak wspomnieliśmy, linki wewnętrze tworzą swego rodzaju mapę – drogowskazy, z których korzystają roboty wyszukiwarek internetowych podczas skanowania zawartości strony głównej oraz poszczególnych podstron i zakładek. Dzięki temu wszystkie podlinkowane treści są skutecznie odkrywane, sprawnie indeksowane i stają się lepiej widoczne wynikach wyszukiwania Google.

Struktura URL a skuteczność linkowania wewnętrznego

Znaczenie przyjaznych adresów URL dla użytkownika i robota wyszukiwarki

Przyjazne adresy URL to przede wszystkim te, które są czytelne – zarówno dla „ludzkiego” odbiorcy, jak i dla robotów indeksujących. Jasno komunikują one zawartość danej strony, są krótkie i spójnie zaprojektowane dla całej witryny. Zbyt zawiłe i skomplikowane adresy URL mogą negatywnie wpłynąć na optymalizację pod kątem SEO, a także działać odstraszająco na potencjalnych użytkowników i klientów.

Jak dostosować strukturę URL do strategii linkowania wewnętrznego?

Warto kierować się zasadą, że wybrane strony produktowe czy podstrony kategorii powinny zawierać w adresie URL najważniejsze słowo kluczowe opisujące ich zawartość. W ten sposób chcąc podlinkować daną podstronę np. we wpisie blogowym, można to zrobić poprzez umieszczenie w treści artykułu wewnętrznego odnośnika do tej kategorii lub produktu z odpowiadającym anchor textem.

Skuteczne linkowanie wewnętrzne w e-commerce

Jak wykorzystać linkowanie wewnętrzne w kontekście sklepu online? Ogólne zasady są podobne, jak przy każdej innej stronie internetowej – mowa m.in. o wykorzystaniu fraz kluczowych w anchor textach. Pojawiają sie jednak dodatkowe kwestie, o których należy pamiętać.

Linkowanie wewnętrzne w sklepach online – strategie i praktyki

  • Analiza ruchu generowanego przez linki wewnętrzne – w tym takie aspekty, jak zachowania użytkowników po kliknięciu w konkretny odnośnik, działania optymalizacyjne na podstawie zebranych danych itd. Jeśli chcesz sprawdzić linkowanie wewnętrzne w swoim sklepie e-commerce i uzyskać mniejszy współczynnik odrzuceń, wykorzystaj profesjonalne narzędzia, jak Google Analytics;
  • Umieszczanie linków wewnętrznych w nowych treściach – np. linki z wpisu blogowego prowadzące do konkretnych produktów.
  • Aktualizowanie linków, w tym sprawdzanie ich spójności i ważności – dzięki czemu zachowasz przejrzystą strukturę strony i intuicyjną nawigację.
  • Wykorzystanie konkretnych atrybutów linków – wykorzystuj odpowiednie rodzaje linków wewnętrznych, jak „dofollow” czy „rel”, by ułatwić robotom Google zrozumienie celu, znaczenia i wartości poszczególnych odnośników.
  • Wykonywanie testów i śledzenie zmian – regularnie sprawdzaj, jak modyfikacje strategii internal linking wpływają na parametry SEO sklepu, pozyskiwany ruch oraz współczynnik konwersji.

Zabiegi zabronione: Ukrywanie linków a konsekwencje dla SEO

Linkowanie wewnętrzne uważane jest za względnie bezpieczne działanie – znacznie łatwiej jest popełnić błąd i dostać karę od Google, wdrażając linki zewnętrzne pochodzące z innych witryn. Nie zmienia to jednak faktu, że praca z odnośnikami wewnętrznymi także wymaga zachowania pewnej rozwagi i stosowania się do ogólnych wytycznych.

Jednym z takich niezalecanych zabiegów w kontekście linkowania wewnętrznego jest ukrywanie linków. Mamy tu na myśli, np. nadawanie tego samego koloru literom, co tło strony. To także ukrywanie tekstu za obrazem lub ustawienie zerowego rozmiaru czcionki.

zle praktyki seo

Dlaczego ukrywanie linków jest praktyką niezalecaną?

Zdajemy sobie sprawę, że niektóre osoby mogą robić nieświadomie ukrywać linki wewnętrzne, ale pamiętaj, że za takie działanie grozi kara. Często związana jest ona z usunięciem strony z wyników wyszukiwania.  Więcej o ukrywaniu linków przeczytasz na stronie Google.

Ryzyko kary od wyszukiwarki: Jak unikać ukrywania linków na stronie?

Najważniejsze, by linki wewnętrzne były odpowiednio oznaczone i wyróżniały się na tle całego tekstu. Wyraźnie oznaczaj anchor texty poprzez wybór innego koloru czcionki lub podkreślenie – a najlepiej wykorzystując obie te metody. Wpływa to pozytywnie na UX, czyli doświadczenia użytkowników przeglądających stronę.

Dodawanie linków wewnętrznych – najczęstsze błędy

Niestety wciąż na niektórych stronach internetowych – klasycznych blogach oraz w sklepach internetowych – można natknąć się na linki wewnętrzne, które dodawane są nieumiejętnie. Może to wynikać z gapiostwa, choć częściej jest to spowodowane po prostu brakiem wiedzy. Sprawdź poniższe punkty i zweryfikuj, czy na Twojej stronie www zastosowane jest odpowiednie linkowanie wewnętrzne.

Linkowanie przypadkowych fraz

Więcej o linkach i pozycjonowaniu możesz przeczytać tu.

Powyższe zdanie jest przykładem linkowania przypadkowej frazy, które nie da żadnego SEO efektu, choć dla użytkownika będzie jasne i czytelne. Jeżeli chciałbyś osiągnąć sukces na obu płaszczyznach, to dla każdej podstrony powinieneś mieć wybrane słowa kluczowe, na które chcesz, żeby była ona widoczna. Jeżeli chciałbyś pozycjonować się np. na frazę „kosiarki spalinowe”, to powinieneś w taki sposób ułożyć artykuł blogowy czy inny tekst, aby zawierał właśnie to słowo kluczowe i to w nim powinien być umieszczony odnośnik. Dobrą praktyką jest również umieszczenie linka w postaci pełnego adresu url, gdzie słowo kluczowe zawarte jest właśnie w nim, np. domena.pl/slowo-kluczowe-w-adresie.

Mała liczba linków prowadząca do ważnej strony

Przy stosowaniu linków wewnętrznych znaczenie ma nie tylko jakość i linkowana fraza – ważna jest także liczba linków. Śmiało można powiedzieć, że im więcej, tym lepiej. Szczególnie jeżeli będziemy mówić o tych ważnych dla Ciebie.

Jeżeli prowadzisz bloga, możesz umieszczać w nim artykuły opisujące Twój produkt, jego zastosowanie czy wady i zalety. W takim tekście możesz z łatwością dodać link do produktu. Ma to wpływ na roboty Google – dostają jasny sygnał, jaka strona jest dla Ciebie istotna, a także na użytkowników, którzy z większą swobodą będą poruszać się po Twoim serwisie.

Brak optymalizacji starego contentu

To bardzo istotny element, o którym zapomina większość właścicieli stron. W czasach, w których Content Marketing is the King, istotne jest, by nie tylko tworzyć nowe, wartościowe treści. Ważne jest również wracanie do napisanych już wcześniej artykułów i aktualizowanie ich.
Odświeżanie może polegać na rozszerzeniu lub dodaniu treści, a także umieszczaniu w niej linków wewnętrznych do nowych artykułów. Jest to istotne z kilku powodów:

  • im starsza strona, tym większym zaufaniem od strony wyszukiwarki jest obdarzona;
  • większe zaufanie = większa moc SEO, którą przekazuje.

Jeśli tego nie zrobimy, to nie wzmocnimy nowszych stron, a stare się dezaktualizują. A jak już wspomnieliśmy wyżej – im więcej linków, tym lepiej.

analityka linków wewnętrznych

First Link Counts

Nie popadaj też ze skrajności w skrajność i nie twórz artykułów z samymi linkami wewnętrznymi w treści.  Po pierwsze – wygląda to źle i nienaturalnie, a po drugie możesz sobie zaszkodzić. Jeśli umieścisz, np. trzy razy link do tej samej strony, to robot wyszukiwarki weźmie pod uwagę tylko pierwszy link. A jaka ilość linków wewnętrznych będzie optymalna? Zalecamy, aby na jeden artykuł na 3000 – 4000 znaków przypadały 2-3 linki wewnętrzne o różnych adresach.

Brak reguły 3 kroków

Użytkownik strony musi się po niej swobodnie poruszać. Nie będzie chciał szukać danego produktu czy kategorii w gąszczu linków, zwłaszcza gdy trafia na konkretną podstronę z wyszukiwarki. Zdarza się, że użytkownik wejdzie na stronę i kompletnie nie wie, gdzie się znajduje, a URL w wyszukiwarce zamiast wskazywać /kategoria/produkt, wyświetla przypadkowe znaki (co oznacza, że nie są zastosowane przyjazne adresy URL).

Dlatego – szczególnie w przypadku sklepów – staraj się stosować regułę 3 kroków, która zakłada, że do każdej strony w serwisie można dojść za pomocą 3 kliknięć.  Jednym z przykładów może być następujący układ:  domena.pl -> kategoria  -> produkt lub domena.pl-> kategoria ->podkategoria  -> produkt.

Taka struktura pozwala użytkownikowi na szybkie przejście do interesującej go kategorii albo produktu bez błądzenia po witrynie. To także działanie wpływające korzystnie na działanie robota wyszukiwarki, któremu wskazujemy właściwą drogę i prowadzimy go od strony głównej, przez kategorię, aż do produktów. Przyspiesza to indeksację strony, a więc wprowadzane na niej zmiany będą szybciej przynosiły efekty.

Odpowiednie linkowanie wewnętrzne i strategia internal linking – podsumowanie

Może się wydawać, że podane przez nas przykłady przytłaczają. I na dodatek jest więcej możliwości popełnienia błędu niż odniesienia sukcesu. Na koniec chcielibyśmy podać 4 praktyki, do których powinieneś się stosować, jeżeli chcesz, aby Twoje linkowanie wewnętrzne było poprawne:

  • Linki powinny mieć atrybut „dofollow”;
  • Linkowanie powinno być różnorodne, np. z bloga do sklepu, z produktu do kategorii;
  • Linkowanie wpisów oraz artykułów tematycznie powiązanych ze sobą;
  • Wszystkie linki muszą być takie same (albo z WWW albo bez WWW – dla robotów wyszukiwarek to dwie inne witryny).

Jeżeli chciałbyś się dowiedzieć czy linkowanie na Twojej stronie jest poprawne, albo zastanawiasz się, co jeszcze możesz zrobić, aby poprawić pozycję Twojej strony internetowej, skontaktuj się z nami: kontakt@fabrykamarketingu.pl i zleć wykonanie audytu SEO Twojej strony www – w tym audytu linków wewnętrznych.

Konrad Sinkiewicz

Konrad Sinkiewicz

Junior SEO Specialist

Doświadczony w analizowaniu stron www, tworzeniu audytów i prowadzeniu projektów SEO.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Co to ROI i w jaki sposób można je policzyć?

    Wskaźnik ROI oznacza wartość lub zysk, jaki możesz osiągnąć po dokonaniu inwestycji początkowej. Obliczanie ROI pozwoli Ci podejmować...

    Marketing B2B – kompleksowa wiedza na ten temat

    Marketing jest podstawą w większości firm działających na rynku, niezależnie od tego, czy jej potencjalnymi klientami są osoby...

    Analiza marketingowa – co to jest? Jak ją wykorzystać?

    Marki, które chcą odnosić sukcesy, muszą dobrze rozumieć rynek oraz dysponować odpowiednią wiedzą zarówno o swojej konkurencji, jak...

    Jak budować lojalność klienta? – sprawdź nasze sposoby

    Na dzisiejszym nadmiernie nasyconym rynku miliardy rozmaitych marek nieustannie konkurują o uwagę konsumentów. Klienci od świtu do zmierzchu...