Linkowanie wewnętrzne, czyli co?
Jeżeli chcesz, aby Twoje działania w Internecie przynosiły zyski, powinieneś zdecydować się na optymalizację i pozycjonowanie Twojej strony internetowej. Jednym z istotnych elementów pracy nad serwisem jest linkowanie wewnętrzne. Nie wymaga ono dużego nakładu pracy, a już na starcie pozwala nam zyskać uznanie wyszukiwarki i użytkownika. Polega ono na stworzeniu takiej struktury serwisu, aby można było z łatwością dotrzeć do wszystkich jego podstron. Dzięki odpowiedniej architekturze serwisu roboty Googla wiedzą gdzie i dlaczego mają podążać, a użytkownicy pozostaną na Twojej stronie dłużej. Chcesz widzieć czego unikać a co robić, by linkowanie było właściwe? Zachęcamy do lektury poniższego artykułu.
Linkowanie przypadkowych fraz
Więcej o linkach i pozycjonowaniu możesz przeczytać tu.
Powyższe zdanie jest przykładem linkowania przypadkowej frazy, które nie da żadnego SEO efektu, choć dla użytkownika będzie jasne i czytelne. Jeżeli chciałbyś osiągnąć sukces na obu płaszczyznach, to dla każdej podstrony powinieneś mieć wybrane słowa kluczowe, na które chcesz, żeby była ona widoczna. Jeżeli chciałbyś pozycjonować się np. na frazę „kosiarki spalinowe” to powinieneś w taki sposób ułożyć artykuł blogowy czy inny tekst, aby zawierał właśnie to słowo kluczowe i to w nim powinien być umieszczony odnośnik.
Dobrą praktyką jest również umieszczenie linka w postaci pełnego adresu url, gdzie słowo kluczowe zawarte jest właśnie w nim, np. domena.pl/slowo-kluczowe-w-adresie
Mała liczba linków prowadząca do ważnej strony
Przy stosowaniu linków wewnętrznych znaczenie ma nie tylko jakość i linkowana fraza, ale ważna jest także ilość. Śmiało można powiedzieć, że im więcej tym lepiej. Szczególnie jeżeli będziemy mówić o ważnych dla Ciebie .
Jeżeli prowadzisz bloga, możesz umieszczać w nim artykuły opisujące Twój produkt, jego zastosowanie czy wady i zalety. W takim tekście możesz z łatwością dodać link do produkt. Ma to wpływ na roboty Google – dostają jasny sygnał, jaka strona jest dla Ciebie istotna, a także na użytkowników, którzy z większą swobodą będą poruszać się po Twoim serwisie.
Brak optymalizacji starego contentu
To bardzo istotny element, o którym zapomina większość właścicieli stron. W czasach, w których Content Marketing is the King, istotne jest, by nie tylko tworzyć nowe, wartościowe treści. Ważne jest również wracanie do napisanych już wcześniej artykułów i aktualizowanie ich.
Odświeżanie może polegać na rozszerzeniu lub dodaniu treści, a także umieszczaniu w niej linków wewnętrznych do nowych artykułów. Jest to istotne z kilku powodów:
– im starsza strona tym większym zaufaniem od strony wyszukiwarki jest obdarzona;
– większe zaufanie = większa moc SEO, którą przekazuje.
Jeśli tego nie zrobimy to nie wzmocnimy nowszych stron, a stare się dezaktualizują. A jak już wspomnieliśmy wyżej – im więcej linków, tym lepiej.
First Link Counts
Nie popadaj też ze skrajności w skrajność i nie twórz artykułów z samymi linkami wewnętrznymi w treści. Po pierwsze – wygląda to źle i nienaturalnie, a po drugie możesz sobie zaszkodzić. Jeśli umieścisz, np. trzy razy link do tej strony to robot wyszukiwarki weźmie pod uwagę tylko pierwszy link. Dlatego zalecamy, aby na jeden artykuł na 3000 – 4000 znaków, umieszczone były 2-3 linki wewnętrzne o różnych adresach.
Brak reguły 3 kroków
Użytkownik strony musi się po niej swobodnie poruszać. Nie będzie chciał szukać danego produktu czy kategorii w gąszczu linków zwłaszcza, gdy trafia na konkretną podstronę z wyszukiwarki. Zdarza się, że użytkownik wejdzie na stronę i kompletnie nie wie, gdzie się znajduje, a url w wyszukiwarce zamiast wskazywać /kategoria/produkt, wyświetla przypadkowe znaki (co oznacza, że nie są zastosowane przyjazne adresy url).
Dlatego – szczególnie w przypadku sklepów staraj się stosować regułę 3 kroków, która zakłada, że do każdej strony w serwisie można dojść za pomocą 3 kliknięć. Jednym z przykładów może być następujący układ: domena.pl -> kategoria -> produkt lub domena.pl-> kategoria ->podkategoria -> produkt
Taka struktura pozwala użytkownikowi na szybkie przejście do interesującej go kategorii albo produktu bez błądzenia po witrynie. To także działanie wpływające korzystnie na działanie robota wyszukiwarki, któremu wskazujemy właściwą drogę i prowadzimy go od strony głównej, przez kategorię aż do produkty. Przyspiesza to indeksację strony, a więc wprowadzane na niej zmiany będą szybciej przynosiły efekty.
Brak (rozbudowy) struktury serwisu
Rozbudowanie struktury serwisu wpływa pozytywnie na linkowanie wewnętrzne, jak i ogólne działania związane z SEO. Przy publikacjach artykułów oraz tworzeniu nowych podstron linkowanie można wykorzystać w dwóch kierunkach. Z nowych treści linkować do starszych już artykułów i odwrotnie – z dawnych już artykułów linkować do tych, które dopiero powstały.
Ukrywanie linków przed robotami i użytkownikami
Na koniec przestrzegamy przed stosowaniem zabiegu, jakim jest ukrywanie linków. Mamy tu na myśli, np. nadawanie tego samego koloru literom, co tło strony. To także ukrywanie tekstu za obrazem lub ustawienie zerowego rozmiaru czcionki.
Zdajemy sobie sprawę, że niektóre osoby mogą robić to nieświadomie, ale pamiętaj, że za takie działanie grozi kara. Często związana jest ona z usunięciem strony z wyników wyszukiwania. Więcej o ukrywaniu linków przeczytasz na stronie Google https://support.google.com/webmasters/answer/66353?hl=pl
Może się wydawać, że podane przez nas przykłady przytłaczają. I na dodatek jest więcej możliwości popełnienia błędu niż odniesienia sukcesu. Na koniec chcielibyśmy podać 4 praktyki, do których powinieneś się stosować, jeżeli chcesz aby Twoje linkowanie wewnętrzne było poprawne:
- Linki powinny mieć atrybut „dofollow”;
- Linkowanie powinno być różnorodne, np. z bloga do sklepu, z produktu do kategorii;
- Linkowanie wpisów oraz artykułów tematycznie powiązanych ze sobą
- Wszystkie linki muszą być takie same albo z WWW albo bez WWW – dla robotów wyszukiwarek to dwie inne witryny
Jeżeli chciałbyś się dowiedzieć czy linkowanie na Twojej stronie jest poprawne, albo chciałbyś dowiedzieć się co jeszcze możesz zrobić, aby poprawić pozycję Twojej strony internetowej, skontaktuj się z nami: kontakt@fabrykamarketingu.pl i zleć wykonanie audytu SEO Twojej strony www.