Przejdź do

Jak poprawić jakość reklamy Google Ads? Sprawdź nasze rozwiązania

Strona główna > Czytelnia > Kampanie online > Jak poprawić jakość reklamy Google Ads? Sprawdź nasze rozwiązania

Wynik jakości Google Ads ma realny wpływ na skuteczność kampanii. Znając i poprawiając ten parametr, możesz zoptymalizować swoje reklamy pod kątem lepszej skuteczności, uzyskać wyższy oczekiwany współczynnik klikalności i zwiększyć ROAS. Jak wynik jakości reklamy Google Ads wpływa na sprzedaź i jak go poprawić?

Wynik jakości w Google Ads.

Co to jest wynik jakości Google Ads?

Wynik jakości Google Ads to kluczowy wskaźnik kampanii, który znacząco wpływa na koszt i trafność reklamy. Wynik pomaga oszacować skuteczność Twoich reklam, stron docelowych, a także dobranych fraz kluczowych. Im wyższy wynik jakości, tym trafniejsza jest reklama i strona docelowa, co prowadzi do niższych kosztów kliknięcia reklam i osiągania lepszych miejsc docelowych w wynikach wyszukiwania. Dbanie o wynik jakości kampanii reklamowych jest niezwykle istotne, ponieważ bezpośrednio wpływa on na skuteczność reklam i zwrot z inwestycji ROAS.

Wynik jakości ma ogromny wpływ na wyświetlenie reklamy użytkownikowi. Najprościej możemy porównać ten parametr do oceny zdolności kredytowej, która ma wpływ na to, czy kwalifikujesz się do pożyczki, a także na wysokość Twojego oprocentowania. Podobnie wynik jakości Google będzie wpływał na skuteczność reklam PPC i kwotę, jaką płacisz za każde kliknięcie.

Co ma wpływ na wskaźnik jakości?

Narzędzie diagnostyczne, jakim jest wskaźnik jakości, zależy od kilku istotnych czynników. Na to, w którym miejscu na stronie wyników wyszukiwania wyświetlają się reklamy Google Ads, ma wpływ m.in.:

  1. Przewidywany współczynnik klikalności (CTR) – określa częstość kliknięć w reklamę w stosunku do liczby wyświetleń. Im wyższy CTR, tym lepiej oceniana jest reklama.
  2. Trafność reklamy – treść, odpowiednie dopasowanie fraz kluczowych oraz dostosowanie do intencji odbiorcy ma wpływ na pozycję Twojej reklamy.
  3. Jakość strony docelowej – Google ocenia, jak użytkownicy zachowują się na stronie docelowej po kliknięciu reklamy. Krótki czas ładowania, przyjazny UX, czytelny układ strony, wartościowa treść mają także wpływ na wynik jakości Google Ads.

Powyższe składowe są klasyfikowane w przedziałach: „Powyżej przeciętnej”, „Przeciętnie” lub „Poniżej przeciętnej”. Na ocenę końcową ma wpływ porównanie z innymi reklamodawcami, których kreacje wyświetliły się w sieci reklamowej na podstawie dokładnie tego samego słowa kluczowego w ciągu ostatnich 90 dni.

Pamiętaj, że wynik jakości reklam Google ma także wpływ na to, ile zapłacisz za kampanię w wyszukiwarce Google. Koszt kliknięcia reklamy wyższej jakości, jest zazwyczaj niższy od kosztu kliknięcia kreacji z gorszym wynikiem.

Skala wskaźnika jakości w Google Ads

Wskaźnik trafności reklamy Google Ads dostępny jest na poziomie słowa kluczowego i wyraża się w przedziale od 1 do 10, gdzie 1 oznacza wynik najgorszy, a 10 najlepszy. Im wyższa jakość reklam, tym lepszy rezultat w wynikach wyszukiwania.

Skala wskaźnika jakości Google Ads.

Jak poprawić wyniki jakości Google Ads?

Ponieważ wynik jakości wpływa na to, gdzie i jak często pojawiają się Twoje reklamy, ważne jest, aby stale optymalizować kluczowe parametry.

  • Analiza słów kluczowych – trafnie dobrane słowa kluczowe, które dodajesz do swoich kampanii, w tym frazy typu long-tail, mogą przyczynić się do zwiększenia płatnego ruchu.
  • Grupowanie słów kluczowych – podziel słowa kluczowe na precyzyjne grupy, które można skutecznie powiązać z konkretnymi kampaniami reklamowymi.
  • Wykluczające słowa kluczowe – stale analizuj, identyfikuj i wykluczaj nieistotne wyszukiwane hasła, które marnują Twój budżet.
  • Grupa docelowa – dobierz odpowiednią grupę odbiorców.
  • Wyższy przewidywany współczynnik klikalności (CTR) – testuj różne teksty reklamy PPC i wybierz te bardziej dostosowane do Twoich indywidualnych grup reklam. Skuteczniejsze reklamy uzyskują wyższy CTR, co jest jednym z najlepszych sposobów na poprawę wyniku jakości.
  • Strona docelowa – przygotuj treści na strony docelowe, które będą nasycone słowami kluczowymi, jakie wykorzystujesz w reklamach. Frazy powinny łączyć się bezpośrednio z grupami reklam i zapewniać spójną komunikację.

Analiza słów kluczowych

Każda kampania w panelu Google Ads powinna być poprzedzona dokładną analizą produktów i usług przedsiębiorstwa. Na ranking reklamy mają wpływ odpowiednio dobrane słowa kluczowe nie tylko na stronie docelowej, ale również w tekście reklam. Aby poprawić wynik jakości, dostosuj treści reklamy do intencji wyszukiwania użytkownika poprzez zastosowanie słów kluczowych. Dzięki temu kreacja kampanii reklamowej będzie zawierała odpowiedź na zapytanie użytkownika w sieci wyszukiwania.

Narzędzie do wyszukiwania fraz kluczowych, źródło: Senuto

Aby poprawić trafność reklam, sprawdź w planerach słów kluczowych najchętniej poszukiwane słowa kluczowe przez potencjalnych odbiorców. W treści reklam uwzględnij nie tylko wyrażenia generyczne (frazy bardziej ogólne, charakteryzujące się dużą liczbą wyszukiwań, ale niskim potencjałem konwersji), ale także słowa kluczowe z tzw. długiego ogona. Są mniej popularne, jednak mogą znacznie poprawić wynik jakości reklamy, ponieważ zazwyczaj bardzo dobrze konwertują.

Słowa kluczowe do reklam Google Ads możesz opracować, dzięki takim narzędziom jak:

  • Planer słów kluczowych
  • Senuto
  • Semstorm
  • Ahrefs
  • AnswerThePublic
  • UbberSuggest

Analiza słów kluczowych w AnswerThePublic.

Grupowanie słów kluczowych i grupy reklam

Grupy reklam w kampanii pozwalają uporządkować słowa kluczowe w logiczne grupy tematyczne lub semantyczne, co także ma wpływ na wynik jakości Google Ads. W kampanii możesz stworzyć wiele grup reklam, a każda z nich powinna zawierać zestaw fraz kluczowych. Wskazane jest tworzenie osobnego tekstu reklamy dla każdej grupy reklam.

Grupy reklam, źródło: Google.

Dodając grupy tematyczne fraz kluczowych, upewnij się, że:

  • nie zawierają znaków interpunkcyjnych,
  • nie zawierają numeru telefonu,
  • nie zawierają adresów URL,
  • ich długość nie przekracza 20 znaków.

Grupowanie jest jednym z czynników, który może poprawić wynik jakości reklamy w wynikach wyszukiwania.

Wykluczające słowa kluczowe

Tego rodzaju frazy zapobiegają wyświetleniu reklamy, kiedy użytkownik szuka określonego słowa, wpisując je w wyszukiwarce. Dzięki wykluczeniom, unikniesz marnowania budżetu na frazy, które nie konwertują. W wykluczającym dopasowaniu przybliżonym reklam Google Ads chodzi o ustawienie słów kluczowych w taki sposób, aby nie dopuścić do wyświetlania reklamy w przypadku wyników wyszukiwania zawierających każde słowo wyrażenia kluczowego w dowolnej kolejności. Twoja reklama może wciąż się wyświetlić, jeśli pojawią się niektóre ze słów kluczowych.

Wykluczające słowo kluczowe w dopasowaniu przybliżonym. Źródło: Google

Grupa docelowa a wynik jakości

Zgodność reklamy i dobry wynik jakości zależy także od odpowiednio dobranej grupy docelowej. Segmentacja odbiorców, do których reklamy Google Ads są skierowane, to proces dzielenia grupy docelowej na bardziej zdefiniowane segmenty na podstawie różnych kryteriów, takich jak demografia, zainteresowania, zachowania czy lokalizacja geograficzna.

Spróbuj poprawić wynik jakości, uwzględniając różne dane, takie jak:

  • wiek
  • demografia
  • płeć
  • zainteresowania

Poprawę trafności reklamy możesz wykonać, wspierając się danymi z Google Analytics.

Dane grupy docelowej z Google Analytics.

Wyższy przewidywany współczynnik klikalności (CTR)

Click Through Rate (CTR) wskazuje, jak często użytkownicy klikają w Twoją reklamę. Jeśli reklama miała na przykład 5 kliknięć i 100 wyświetleń, to CTR wyniesie 5%. To niezwykle istotny element, który ma wpływ na końcowy wynik jakości kampanii i pozwala ocenić jej skuteczność. Jak zadbać o wyższy CTR?

  • Sprzedażowy tekst reklamy – zwiększa prawdopodobieństwo kliknięcia. Pozwala przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów i zachęcić użytkownika do przejścia na Twoją stronę. Możesz przeprowadzać testy A/B, dzięki czemu wybierzesz najskuteczniejszą wersję.
  • Treść reklamy zawiera słowa kluczowe – frazy kluczowe są najważniejszym czynnikiem w określeniu, czy Twoja reklama będzie wyświetlana w odpowiedzi na konkretne zapytania potencjalnych użytkowników. Dane słowo kluczowe w treści reklamy zwiększa jej skuteczność i szansę na dotarcie do docelowej grupy odbiorców.
  • Unikalne korzyści oferowane przez Twój produkt lub usługę – tzw. Unique Value Proposition, które wyróżnia Twoją firmę, na przykład darmowa wysyłka, wydłużony czas zwrotu (30 dni lub 60 dni), szybka wysyłka, gratisy dodawane do produktu.

Reklama Google Ads.

  • Oferta ograniczona czasowo – informacja o ograniczonej czasowo ofercie to jeden ze sposobów, aby poprawić efektywność reklam. Promocyjna cena czy krótka wyprzedaż pomoże zoptymalizować wynik jakości.
  • CTA – zachęty do działania czyli Call To Action powinny przekonywać użytkownika do kliknięcia w reklamę. Mogą to być słowa, takie jak: „Kup”, „Dowiedz się więcej”, „Zamów”, „Przeglądaj”, „Zarejestruj się”, „Uzyskaj wycenę”. Wypróbuj różne zachęty do działania.

Jaki powinien być oczekiwany współczynnik CTR na koncie Google Ads? Według badania WordStream średni współczynnik kliknięć we wszystkich branżach wynosi 3,17% dla wyszukiwania i 0,46% dla reklam display. Poszczególne wyniki współczynnika klikalności są zależne także od konkretnej branży, w niektórych z nich konkurencja jest znacznie większa. Można powiedzieć, że kampanie reklamowe, które osiągają wyniki na poziomie 5% są niezwykle skuteczne.

Średni wynik CTR w Google Ads w zależności od branży.

Ocena jakości strony docelowej

Ocena jakości strony docelowej ma ogromny wpływ na wyższy wynik jakości. Google bierze pod uwagę szybkość ładowania się strony docelowej, dostosowanie treści do intencji użytkownika, stopień nasycenia fraz oraz UI lub UX. Optymalizacja strony docelowej pomoże osiągnąć wyższe wyniki konwersji.

 

Dodatkowo, ze względu na to, że lawinowo rośnie liczba użytkowników mobilnych, Google kieruje się zasadą mobile first. To podejście sprawia, że projektowanie strony docelowej powinno zaczynać się od wersji mobilnej, która jest następnie dostosowywana do większych ekranów. Robot indeksujący Google nadaje priorytet indeksowaniu mobilnej wersji treści witryny internetowej, a nie jej wersji na komputery stacjonarne. Co znacznie wpływa na widoczność w wyszukiwarce.

Strony docelowe możesz testować za pomocą narzędzia Google Optimize.

Podsumowanie – wynik jakości reklam

Powyższe informacje na temat wyniku jakości reklamy Google Ads powinny pomóc Ci osiągnąć lepsze wyniki Twoich kampanii. Pamiętaj, że kiedy użytkownik kliknie reklamę, dopiero zaczyna swoją ścieżkę zakupową, która może zakończyć się konwersją. Jeżeli chcesz poprawić wynik jakości Twojej reklamy, zadbaj o odpowiednie dopasowanie słów kluczowych, stronę docelową: wyższą prędkość ładowania witryny oraz jej dostosowanie do urządzeń mobilnych, postaraj się także poprawić wskaźnik CTR, pracując nad treścią reklamy i grupami docelowymi. Wszystkie te czynniki mają wpływ na końcowy wynik quality score.

Mateusz Laskowski

Mateusz Laskowski

Junior Performance Specialist

W Fabryce Marketingu pracuje w dziale Performance, gdzie zajmuje się kampaniami płatnymi. Prowadzi kampanie reklamowe klientów w panelach Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads, Twitter Ads czy YouTube Ads. Bierze udział w tworzeniu ofert dla klientów oraz przygotowuje dedykowane strategie marketingowe.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Co to jest marketing sensoryczny i jak pobudzać zmysły klienta?

    Kuszący zapach wypieków, aromat kawy w sklepie Starbucks, możliwość dotyku produktów w salonach Apple’a, sposób podania potraw przez wykwintną...

    Czym jest omnichannel marketing?

    Z perspektywy klienta marka powinna zawsze dostarczać spójnych komunikatów. W dzisiejszych czasach, kiedy odbiorcy, aby dokonać zakupu, wykorzystują...

    Dlaczego kampanie brandowe Google Ads są ważne?

    Marketerzy walczą o rozpoznawalność brandu za pomocą wielu form reklamy. Kampanie zasięgowe pozwalają nam osiągnąć bardzo dobre rezultaty,...

    Wymiary grafik social media

    Niezależnie od tego, czy jest to klasyczna grafika produktowa, zdjęcie lifestyle’owe, wideo, czy popularny mem – treści...