Przejdź do
baner_under_the_fold 3

Co to jest kampania PPC?

Strona główna > Czytelnia > SEM > Co to jest kampania PPC?

Każdy z nas zetknął się z reklamami PPC – najpewniej w postaci linków sponsorowanych na początku wyników Google i nie tylko. Ten rodzaj reklam wbrew pozorom nie wymaga ogromnego budżetu (takie wrażenie mogą tworzyć pojawiające się w kampaniach duże marki wyświetlane przez bardzo długi czas), a ciekawie i odpowiednio zastosowany może przynieść dużo wartościowego ruchu na stronę. Na czym polegają reklamy PPC i kiedy warto je zastosować?

Reklama PPC – na czym polega?

Płatność w reklamie PPC pobierana jest dopiero po jej kliknięciu, płaci się więc za efekt, a nie za same wyświetlenia. Stąd też jej nazwa – PPC to skrót od Pay Per Click; inna jej nazwa to CPC, czyli Cost Per Click. Dobrze znanym przykładem reklamy PPC jest Google Ads, czyli w kampaniach linków sponsorowanych, wyświetlanych przed wynikami organicznymi i po nich, w miejscu, gdzie wybiera się kolejne strony wyników Google. Podobny system reklamowy jest obecny także w popularnych platformach social media, takich Facebook, Twitter, LinkedIn czy Reddit.

Oprócz strony wyników Google, reklamy PPC wyświetlają się także na stronach partnerów Google (czyli tak naprawdę większości dużych i znanych stron), jako reklamy display – w postaci grafik z boku lub w innych miejscach ekranu. Reklama graficzna może być skutecznym wsparciem dla tradycyjnej reklamy w sieci wyszukiwania. W tym przypadku także mamy możliwość precyzyjnego określenia grupy odbiorców, np. za pomocą określenia zainteresowań użytkownika. Dzięki temu baner pokaże się odpowiednim osobom, chętnym do zapoznania się z ofertą naszej firmy. Reklamy PPC pojawiają się także przed wynikami jako produkty sklepowe – z ceną i zdjęciem.

Koszt kampanii PPC – od czego zależy?

Koszt reklamy PPC opiera się o system aukcyjny. Polega to na tym, że ustawiamy maksymalny koszt, jaki jesteśmy w stanie wydać na jedno kliknięcie, a następnie bierzemy udział w licytacji o koszt kliknięcia z naszymi konkurentami, którzy uruchomili reklamę w tej samej branży. Koszt każdego kliknięcia będzie więc uzależniony od wielu czynników: konkurencyjności branży, popularności słów kluczowych, jakości strony, do której kieruje link z reklamy, naszych wcześniejszych wyników w Google czy dopasowanie naszych słów kluczowych do treści reklamy i strony. Te reklamy, które osiągną najlepszy wynik, pojawią się jako pierwsze w wynikach.

Jeśli nie ustawimy maksymalnej stawki, to Google określi stawki automatycznie i będzie ją optymalizował na podstawie takich informacji jak pora, lokalizacja, używane urządzenia i inne.

Z tego względu warto nie tylko używać Planera Słów Kluczowych Google, ale również dbać o dobrą pozycję naszej strony i nie traktować reklam PPC jako narzędzia, które za opłatą wyręczy nas od pozycjonowania. W przypadku kiepsko prowadzonej i pozycjonowanej strony takie działanie będzie działać na krótką metę i będzie bardzo kosztowne. Reklamy PPC i standardowe pozycjonowanie nie są dla siebie alternatywami, ale powinny się zazębiać.

Kiedy warto stosować reklamę PPC?

Uruchomienie stałej kampanii w Google Ads z linkiem do naszej strony wydaje się najbardziej oczywistym zastosowaniem reklamy PPC. Może to być jednak bardzo kosztowne i nie zawsze jest niezbędne.

Ale reklamy PPC mogą się nam bardzo przydać w innych sytuacjach – również wtedy, gdy nie dysponujemy ogromnym budżetem.

  •  Przygotowaliśmy dobrą stronę www, ale dopiero wchodzimy na rynek i chcemy się szybko na nim „wybić”. Możemy wtedy uruchomić reklamę PPC w kontekście naszego najważniejszego produktu lub w ogólnym kontekście dla naszej branży. Nawet jeśli nie uzyskamy wielu wejść, to przynajmniej będziemy przez pewien czas widoczni w wynikach i zbudujemy tym świadomość naszej marki.
  • Jeśli nasze działania mają charakter lokalny, np. dla danego miasta i najbliższej okolicy (i nie są to największe miasta w Polsce), to Google Ads może być bardzo dobrym rozwiązaniem. Firmy działające lokalnie często nie mają dużej konkurencji – a jeśli do tego będziemy mieli lepszą stronę od naszej konkurencji, to możemy uzyskać niski koszt kliknięcia. Trzeba się jednak upewnić, czy rzeczywiście działamy w takich warunkach – są bowiem branże ściśle uzależnione od pewnych miejsc i działające lokalnie (na przykład pensjonaty nad morzem i w górach czy firmy z branży górniczej na Śląsku) – w takiej sytuacji konkurencja może być bardzo duża.
  • Wyprzedaż lub reklama sezonowa. Reklama PPC w Google Ads będzie dobrym rozwiązaniem, gdy uruchomimy ją na krótki czas, aby promować produkty czy usługi sezonowe lub związane z jakąś datą. Dobrym przykładem jest reklama prezentów walentynkowych uruchomiona na początku lutego czy reklama usługi wypełniania pitów uruchomiona w połowie kwietnia.
  • Innym ciekawym zastosowaniem reklamy PPC jest uruchomienie jej przed rozpoczęciem pozycjonowania strony. Reklamy PPC można łatwo analizować i poprawiać – dzięki temu możemy bardzo szybko sprawdzić, czy wybrane przez nas słowa kluczowe faktycznie przynoszą ruch, a jeśli nie, to na bieżąco je poprawiać. Choć będzie trzeba na takie testy wydać trochę pieniędzy, to dowiemy się, na które słowa kluczowe warto pozycjonować dalej stronę. Standardowymi działaniami SEO dowiedzielibyśmy się tego po nieporównywalnie dłuższym czasie.

Istota dobrej kampanii PPC

Jeżeli chcemy, aby reklama PPC nie pochłaniała dużego budżetu i była efektywna, należy skupić się na jej kreatywnym wykorzystaniu. Uwzględnijmy przy tym to, czym zajmuje się firma, dla której przeprowadzimy taką kampanię, na jakim jest etapie i jakie ma cele oraz jaką ma konkurencję – bowiem im większa konkurencja, tym stawka za kliknięcie bywa droższa, ponieważ w aukcji bierze udział więcej podmiotów. Wbrew pozorom, stworzenie reklamy tylko po to, aby cały czas wyświetlała link do naszej strony i rekompensowała słabą pozycję strony w wyszukiwarce – wcale nie jest najlepszym rozwiązaniem. A już na pewno nie najtańszym.

Uruchomioną kampanię, niezależnie od jej celu, warto testować i poprawiać, a oprócz tego równolegle pracować nad pozycjonowaniem strony. Pamiętajmy, że reklamy PPC i działania SEO nie są alternatywą – ale uzupełnieniem.

Autor

Natalia Kossakowska - Media Specialist. Z Fabryką Marketingu związana od 2019 roku. Doświadczenie zdobywa przy prowadzeniu działań mediowych, ustawianiu kampanii online oraz tworzeniu contentu.


Zapisz się do newslettera

Pozostałe najnowsze artykuły

Jak nadzorować efekty pracy agencji SEO?

„Nadzór” efektów pracy agencji SEO może kojarzyć się ze źle pojętą kontrolą. Oczywiście pilnowanie zleconej i opłaconej pracy... 

Darmowe porady SEO – kiedy można im ufać? Czyli o powstawaniu naszego SEObooka

Mówi się, że jeśli coś jest darmowe, to nie warto z tego korzystać. W przypadku darmowych porad dotyczących SEO problem... 

Persona marketingowa – kim jest i do czego służy?

Kim jest persona marketingowa? Zanim zaczniesz wprowadzać jakikolwiek produkt lub usługę na rynek, powinieneś odpowiedzieć sobie na najważniejsze... 

Jak stworzyć skuteczną reklamę na Facebooku w 2020

W Polsce Facebook to numer jeden wśród portali społecznościowych z reklamowym potencjałem. Serwis ten jest platformą dynamiczną –...