Co to jest Real Time Marketing? – przykłady RTM

Real Time Marketing to niezwykła szansa dla każdej marki na to, by zaistnieć w świadomości konsumentów. Wystarczy dobry refleks, szybki czas reakcji oraz kreatywny pomysł, aby opublikowany post zyskał miliony wyświetleń i komentarzy. Dlaczego warto promować swoje produkty za pomocą RTM i o czym pamiętać, decydując się na tę formę reklamy?

Zaangażowanie odbiorców i grupy docelowej zawsze było priorytetem dla specjalistów od marketingu. Wraz z nadejściem czasów ekonomii uwagi, budowanie relacji jest jeszcze trudniejsze. Odbiorcy stają się coraz bardziej obojętni na komunikaty marketingowe, co oznacza, że marketerzy muszą cały czas podnosić sobie poprzeczkę. Nie wystarczy tylko tworzenie kreatywnych treści – teraz powinny być one publikowane w czasie rzeczywistym. Real Time Marketing to duże wyzwanie dla działów kreacji. Jak radzą sobie z nim najlepsi?

Real Time Marketing – definicja

Real Time Marketing, czyli marketing czasu rzeczywistego, to strategia błyskawicznego reagowania w kanałach cyfrowych na bieżące wydarzenia. Media społecznościowe sprawiły, że marketing w czasie rzeczywistym stał się dostępny praktycznie dla każdego marketingowca i warto wykorzystać go w swojej strategii. Real Time Marketing pozwala markom budować komunikację opartą nie tylko na aktualnych wydarzeniach, ale także popularnych trendach.

RTM to uzupełnienie bardziej tradycyjnego podejścia marketingowego, w którym działania reklamowe są realizowane według ściśle zaplanowanej strategii. Poprzez nawiązanie w odpowiednim czasie do ciekawych dla odbiorców wydarzeń, Real Time Marketing pozwala na budowanie relacji i tworzenie treści, które zostaną zapamiętane przez klientów.

Przykłady Real Time Marketingu w mediach społecznościowych

Media społecznościowe działają tu i teraz, co pozwala markom błyskawicznie reagować na wydarzenia, pytania klientów i trendy. Ciekawe przykłady Real Time Marketingu najczęściej znajdziemy właśnie w social mediach.

Laguny grasujące w Krakowie

13 kwietnia 2021 r. jeden z inspektorów Krakowskiego Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami odebrał telefon od mieszkanki Krakowa, która dramatycznie prosiła o pomoc w zabraniu z pobliskiego drzewa zwierzęcia określanego jako „lagun”. Inspektor, podejrzewając, że może chodzić o legwana, pojechał z odsieczą. Jak się okazało, na drzewie nie znajdowało się dzikie zwierzę, a croissant. Publikacja tak spodobała się internautom, że wpis zyskał gigantyczne zasięgi, a liczne marki nawiązywały do tej historii, tworząc wizerunek laguna ze swoich produktów.

Lagun na drzewo

Temat w odpowiednim momencie podchwyciły największe sklepy spożywcze, publikując w mediach społecznościowych (głównie na Facebooku) swoją wersję laguna i zwiększając tym samym zaangażowanie odbiorców. Real Time Marketing z lagunem realizował m.in. Lidl, Aldi czy Biedronka.

Lagun reklamaLagun maślanyLagun reklama

Oreo świeci w ciemnościach Super Bowl

Super Bowl, czyli finałowy mecz o mistrzostwo w futbolu amerykańskim zawodowej ligi National Football League (NFL), to najważniejsze sportowe wydarzenie w Stanach Zjednoczonych. Szacuje się, że finał ogląda ponad 120 mln telewidzów! W 2013 podczas wydarzenia, na które czekają miliony Amerykanów, niespodziewanie zgasły światła. Zespół social media Oreo natychmiastowo zareagował, tworząc zabawny post na Twitterze z obrazkiem częściowo zaciemnionego ciasteczka Oreo i podpisem: „Nie ma prądu? To nie problem. W ciemności także możesz maczać”. Produkty marki Oreo przed zjedzeniem są bardzo chętnie przez Amerykanów namaczane w mleku, do czego w publikacji nawiązała firma. Real Time Marketing w wykonaniu Oreo zyskał gigantyczny zasięg organiczny, odbiorców tak rozbawił ten wpis, że bardzo chętnie udostępniali go dalej w internecie.

Oreo reklama

Szybki czas reakcji i trafny przekaz sprawiły, że do dziś post z Super Bowl wskazuje się jako jeden z najlepszych wpisów RTM.

Młodzieżowe Słowo Roku

Aktualne wydarzenia, takie jak Młodzieżowe Słowo Roku, to doskonała okazja do zwiększenia zaangażowania użytkowników w social media. Wydawnictwo Naukowe PWN każdego roku organizuje plebiscyt, w którym to internauci decydują o tym, jakie słowa znajdą się na podium. Wiele brandów wykorzystuje ten konkurs w swojej strategii, bacznie obserwując wyniki, a następnie tworząc content, nawiązujący do wygranego słowa w działaniach RTM. Tak było m.in. ze słowem „Śpiulkolot”, które wygrało plebiscyt w 2021 r. W ramach reakcji Real Time Marketingu tworzono wpisy nawiązujące do produktów brandów i nagrodzonego słowa.

Śpiulkolotnik kreatywna reklamaKreatywna reklama Ikea

Zalety Real Time Marketingu (RTM)

Możliwość reakcji na linii konsument-marka w ramach RTM to ogromna szansa dotarcia zarówno do stałych klientów, jak i nowych użytkowników bez konieczności ponoszenia ogromnych nakładów finansowych. Przygotowanie grafiki i opublikowanie postu na Twitterze, Instagramie czy Facebooku to koszty rzędu kilkudziesięciu złotych. Sprawne dodanie aktualności i jej kreatywne opracowanie może znacznie zwiększyć zasięg organiczny marki.

RTM pozwala także firmom na bardziej osobiste angażowanie się w relacji z klientami. Może również zwiększyć świadomość marki, lojalność klientów i sprzedaż. Ponadto, ten rodzaj marketingu może pomóc firmom wyprzedzić konkurencję poprzez szybszy czas reakcji na bieżące wydarzenia, które zainteresowały konsumentów.

Jakie cechy ma dobry Real Time Marketing?

Real Time Marketing opiera się na kilku głównych elementach.

  • Kreatywność – najważniejszy punkt, który wyróżnia kampanie marketingu czasu rzeczywistego. Ponieważ działania te są zwykle nieplanowane, marki muszą być w stanie wymyślić oryginalne treści w mgnieniu oka.
  • Szybka reakcja – ze względu na dynamiczny charakter marketingu czasu rzeczywistego, szybkość jest kluczem do sukcesu. Marki muszą być w stanie błyskawicznie i efektywnie tworzyć kreacje, przy zachowaniu wysokiej jakości.
  • Nawiązywanie do aktualnych trendów – celem RTM jest nawiązanie do popularnych wydarzeń. Warto więc śledzić to, co dzieje się w innych mediach.
  • Przewidywanie potrzeb klientów – tworząc przekaz wykorzystujący Real Time Marketing, marki muszą przewidywać, czego konsumenci chcą i potrzebują w danym momencie. Wymaga to od działów marketingu głębokiego zrozumienia swoich klientów, warunków rynkowych i obecnych trendów, co pozwoli tworzyć w internecie odpowiednie treści, które zainteresują użytkowników.
  • Elastyczność – najlepsze kampanie marketingu czasu rzeczywistego to takie, które można szybko dostosować do zmieniających się okoliczności, aby w każdej chwili zaskoczyć i zaciekawić odbiorców.
  • Stała gotowość – budowanie wizerunku marki będącej zawsze na czasie, wymaga stałej gotowości do podjęcia działania. Najpopularniejsze przykłady Real Time Marketingu pokazują, że publikowanie postów może być konieczne w każdej chwili. Przykładowo Oreo skorzystało z Twittera, a później opublikowane grafiki były obecne w prawie całym internecie. To oznacza, że jeśli Twoja marka chce stosować RTM, powinna mieć możliwość przygotowania kreacji niezależnie od pory dnia.
  • Odpowiednie przesłanie – Real Time Marketing wymaga, aby tworzony content nawiązywał do aktualnych trendów, wydarzeń lub rozmów toczących się w danym momencie.

Dlaczego Real Time Marketing jest tak skuteczny?

RTM jest niezwykle skuteczny, ponieważ daje marce pretekst do wykorzystania trendów i dyskusji w autentyczny sposób, jednocześnie zwiększając widoczność i zasięg organiczny. Poprawnie wdrożony Real Time Marketing wpływa korzystnie na SEO, zwiększa świadomość marki, wzmacnia zaangażowanie oraz może wspomagać sprzedaż.

Warto także podkreślić, że wyniki wyszukiwania w SERP-ach priorytetowo traktują aktualne informacje. Wykorzystanie Real Time Marketingu pozwala tworzyć treści, które mają dużą szansę na to, aby trafić na najwyższe pozycje w wyszukiwarce Google.

Oskary wyszukiwarka

Trendy online zmieniają się szybko, a rynek cyfrowy jest bardzo nasycony, dlatego w obecnych czasach marketerom może być niezwykle trudno dotrzeć do swojej publiczności. Real Time Marketing doskonale sprawdzi się jako narzędzie pozwalające na dotarcie do klientów, poprzez bezpośrednią interakcję i odchodzenie od tradycyjnych przestrzeni reklamowych. W czasach ekonomii uwagi RTM pozwala specjalistom od marketingu pokonać cyfrowy szum i zapewnić spersonalizowane doświadczenia, które odpowiadają zainteresowaniom i potrzebom klientów.

Swego rodzaju personalizacja w Real Time Marketingu pozwala marce wyróżnić się i nawiązać kontakt z odbiorcami w sposób, który uznaje ich za ludzi, a nie tylko klientów. To wszystko sprawia, że interakcje z użytkownikami są bardziej autentyczne, a kreatywne i szybko opublikowane posty marki mogą stać się w sieci wiralem.

RTM Marketing – jak być na bieżąco?

Real Time Marketing wymaga stałego monitorowania i szybkiego reagowania na aktualne wydarzenia. Aby tworzyć angażujące treści, które nawiązują do istostnych informacji, warto wspomagać się dostępnymi na rynku narzędziami. Poniżej znajdziesz narzędzia wspierające marketing w czasie rzeczywistym.

Google Trends w Real Time Marketingu

Google Trends to bezpłatne narzędzie Google, które umożliwia analizę trendów wyszukiwania. Analizując trendy, możesz mieć na oku bieżące wydarzenia. Z kolei analiza historyczna popularnych tematów pozwoli Ci wyciągnąć wiele wniosków, które mogą mieć kluczowe znaczenie, na przykład dla planowania publikacji artykułów czy prowadzenia skutecznej kampanii marketingowej. Korzystając z Google Trends, możesz znaleźć przydatne statystyki dotyczące tematów, które Cię interesują.

Wyniki

Google Alerts

Google Alerts to bezpłatna usługa Google, która pozwala monitorować sieć i śledzić bieżące wydarzenia w poszukiwaniu nowych treści pasujących do określonego zapytania. Wystarczy utworzyć alert, aby w czasie rzeczywistym otrzymywać na adres e-mail wiadomości zawierające linki do treści, które mają związek z obserwowanym przez nas tematem. Bieżące zdarzenia mogą być wysyłane na nasz adres maksymalnie raz dziennie, raz w tygodniu lub natychmiast po pojawieniu się nowych treści. Ta usługa pozwala zadbać o szybkość reakcji.

Przykład alertu

Trendy – jak skutecznie monitorować social media?

W mediach społecznościowych często znajdziemy sekcję z trendującymi hashtagami. To doskonałe rozwiązanie, które może wspierać Real Time Marketing. Wyświetlane trendy są określane przez algorytm i domyślnie dostosowywane do użytkownika. Algorytm identyfikuje tematy, które są aktualnie popularne, a nie te, które były popularne przez jakiś czas. Dzięki temu planowanie działań w social media jest dużo prostsze, a tworzenie treści może uwzględniać popularną tematykę.

Browse Wyszukiwarka

Monitoring sieci

Monitoring sieci to doskonałe wsparcie szybkiego reagowania na najnowsze wydarzenia. Na rynku dostępne są liczne narzędzia, które umożliwiają śledzenie dowolnie zdefiniowanych tematów. Wystarczy wybrać słowa, frazy lub hashtagi, które chcesz śledzić. Mogą to być nazwy Twojej marki, produktów, konkurencji, a także wiadomości związane z Twoją branżą. Wszystkie aktualności zobaczysz w udostępnionym przez twórcę narzędzia panelu. Warto wykorzystać je w strategii marki.

Brand24

Do monitorowania marki i działań Real Time Marketingu możesz użyć np. Brand24, BuzzSumo czy Hootsuite.

Podsumowanie – Real Time Marketing

Sama nazwa wskazuje na to, że Real Time Marketing to przede wszystkim szybkość reakcji. Marketing w czasie rzeczywistym wymaga od marketerów ciągłej czujności, kreatywności i umiejętności szybkiego podejmowania decyzji. Jeżeli chcesz zaistnieć z Twoją marką na tym polu, koniecznie miej oczy dookoła głowy – RTM zazwyczaj jest potrzebny wtedy, kiedy najmniej się tego spodziewasz.

Senior Marketing & PR Specialist

Zdjęcie profilowe

Jako Senior Marketing&PR Specialist zajmuje się tworzeniem i realizacją strategii marketingowych i komunikacyjnych. Jest też odpowiedzialny za budowanie wizerunku marki poprzez prowadzenie mediów społecznościowych. Jego kompetencje obejmują również planowanie kampanii marketingowych, analizę rynku w celu zwiększenia rozpoznawalności i pozytywnego postrzegania firmy na rynku.

Senior Marketing & PR Specialist

Zdjęcie profilowe

Jako Senior Marketing&PR Specialist zajmuje się tworzeniem i realizacją strategii marketingowych i komunikacyjnych. Jest też odpowiedzialny za budowanie wizerunku marki poprzez prowadzenie mediów społecznościowych. Jego kompetencje obejmują również planowanie kampanii marketingowych, analizę rynku w celu zwiększenia rozpoznawalności i pozytywnego postrzegania firmy na rynku.

formularz kontaktowy

    Nie wybrano pliku

    Skąd o nas wiesz