Przejdź do

Content Marketing

Content is King” – to zdanie było pisane i powtarzane tak często, że dla wielu osób straciło już swoje znaczenie. Być może nie wiesz, że było ono tytułem eseju napisanego przez Billa Gatesa w 1996 roku. Dlaczego o tym wspominamy? Bo już pod koniec XX wieku Gates doskonale wiedział, że Internet to nie tylko narzędzie, to rewolucja. Że „szerokie możliwości dla większości firm obejmują dostarczanie informacji lub rozrywki. Żadna firma nie jest zbyt mała, aby w tym uczestniczyć”. To nie zmieniło się do dzisiaj. Wielkie i mniejsze firmy korzystają z treści, by zwiększyć swoją widoczność, wykreować wizerunek ekspercki czy zyskać zaufanie odbiorców. Dlatego właśnie content marketing jest jedną z najbardziej popularnych i skutecznych strategii. Magia słów działa, choć trzeba wiedzieć, jak ją przywołać.

Jednak słowa oczarowują nas nie od końca XX wieku, a znacznie, znacznie dłużej. To nie Bill Gates stoi za zrozumieniem potrzeby komunikowania się. Ta sztuka doskonalona jest już od bardzo dawna. Już od czasów prehistorycznych ludzie dążyli do porozumiewania i przekazywania swoich historii. Początkowo w formie rysunkowej, następnie pisemnej, a obecnie – całkowicie dowolnej. Posługiwać się można każdym rodzajem komunikatu – od tekstów, artykułów, przez raporty i podcasty, aż do obrazków oraz infografik. Ogranicza nas tylko wyobraźnia, a Internet daje możliwość docierania ze swoim przekazem do osób potencjalnie nim zainteresowanych. Dzięki korzystaniu z content marketingu, a zatem świadomego używania wszelkiego rodzaju treści, by aktywizować potencjalnych klientów, możemy zwiększyć zaangażowanie w relacje z marką, wzbudzić zaufanie klienta, zwiększyć ruch na stronie, a co za tym idzie – także widoczność w Google.

Content marketing to coś więcej, niż tworzenie treści. To kreowanie odczuć, emocji, historii. A to właśnie one najlepiej sprzedają.

Czym tak naprawdę jest content marketing?

Content marketing to strategia, której korzenie sięgają do roku 1895. Pomimo że na przestrzeni tak wielu lat wprowadzona została do ogromnej ilości mniejszych i większych firm, nadal niektórzy twierdzą, że pisanie tekstów na blogu nie wystarczy, by przyciągnąć klienta. Wyjaśnimy może zatem, czym jest content marketing i dlaczego jest to coś znacznie większego, niż prowadzenie firmowego bloga. Strategia content marketingowa opiera się na wszelkiego rodzaju treściach, jednak wywodzi się ze zrozumienia potrzeb samego odbiorcy – osoby, do której chcesz dotrzeć ze swoim produktem.

Content marketing nie opiera się na przypuszczeniach, ale na analizie danych – przede wszystkim słów kluczowych i tematów. Za pomocą odpowiednich narzędzi możliwe jest zidentyfikowanie potrzeb użytkowników i dopasowanie treści marki bezpośrednio do nich. Tak, słowo „strategia” nie jest tu użyte na wyrost. Content marketing musi bazować również na analizie działań konkurencji – które słowa kluczowe sprawdzają się u nich, a które nie i przede wszystkim dlaczego tak jest. Jak zatem widzisz, nie jest to tylko wrzucanie postów na blogu firmowym. Strategia content marketingowa jest dużo bardziej rozbudowana.

Dla kogo jest content marketing?

Content marketing, jak mówił Gates, jest odpowiedni dla każdej firmy – niezależnie od jej rozmiarów. Prawdopodobnie jednak zastanawiasz się, czy technika stosowania wartościowych treści sprawdzi się akurat w Twojej branży.

Działania content marketingowe przeznaczone są przede wszystkim dla tych firm, którym zależy na budowaniu długotrwałej relacji z użytkownikami. Content marketing jest jednym z najlepszych narzędzi do tworzenia społeczności skupionych wokół konkretnej marki. Spójrz chociażby na to, co robi Nike. Oni nie sprzedają butów czy koszulek sportowych, ale produkty, które umożliwiają odbiorcom dołączenie do pewnego grona. Nike kreuje społeczność inkluzywną właśnie poprzez stosowanie strategii content marketingowych. Ty również, poprzez publikację treści (często wspartych opinią influencera) możesz sprowokować użytkowników do aktywności. Oczywiście wpływa to na generowanie zasięgu i rozpoznawalności wśród internautów, dlatego efekty content marketingu z łatwością zauważysz w danych. Dobrze przemyślana kampania content marketingowa może wywołać efekt wirusowy, w wyniku którego użytkownicy będą samodzielnie rozprzestrzeniać treści publikowane przez Twoją firmę.

Marketing treści wskazany jest również dla tych, którzy pozycjonują swoją stronę internetową. Niezależnie od tego, czy prowadzisz stronę marki osobistej, czy też e-commerce, prawdopodobnie zależy Ci na tym, by wyświetlać się na pierwszej stronie Google. Po wpisaniu słów kluczowych związanych z Twoją branżą, zapytań dotyczących produktu, jego montażu czy specyfikacji, użytkownik otrzyma wszystkie niezbędne odpowiedzi właśnie od Ciebie. A produkt będzie tuż obok, by dodać go do koszyka. Dzięki unikalnym i atrakcyjnym, ale także wyczerpującym temat artykułom, rośnie zainteresowanie Twoją marką nie tylko wśród bezpośrednich odbiorców, ale również w wyszukiwarce Google. Pamiętaj, że roboty też lubią długie, wartościowe treści – właśnie te pisane z myślą o ludziach, którzy poszukują informacji.

Jeżeli chcesz osiągnąć większy ruch na Twojej stronie internetowej, większą widoczność w Google i większe zaufanie klienta do Twojej marki, to content marketing jest właśnie dla Ciebie. Widzisz zatem, że niezależnie od branży czy też charakteru Twojej strony, możesz skorzystać na wprowadzeniu działań content marketingowych bezpośrednio w ramach witryny i w mediach społecznościowych.

Co w ramach content marketingu możemy dla Ciebie zrobić?

Wybierając dla swojej marki strategię content marketingową musisz liczyć się z tym, iż tworzenie contentu nie należy do najłatwiejszych zadań. Tym zajmują się zwykle specjaliści, którzy na pisaniu zjedli już zęby i doskonale wiedzą, co zrobić, by zwrócić uwagę, wzbudzić emocje i zachęcić do zakupów. Co my możemy zrobić dla Ciebie i Twojej marki, by skutecznie wprowadzić content marketing w Wasze szeregi?

Prowadzenie bloga firmowego

Jeśli interesuje Cię, co w zakresie content marketingu robią inne marki, prawdopodobnie doskonale wiesz, że większość z nich tworzy firmowe blogi, które stanowią świetną bazę wiedzy dla klienta. My też to robimy. Bo to naprawdę działa! Blog firmowy to jeden z najlepszych sposobów na zbudowanie wizerunku eksperckiego marki, przy jednoczesnym wytworzeniu naturalnego ruchu na stronie. Użytkownicy będą kierować się na bloga po wpisaniu w Google odpowiedniego słowa czy zapytania – my się o to postaramy! Po otrzymaniu odpowiedzi na pytanie mogą odejść bądź też zostać na stronie dłużej. Niezależnie od tego, możemy działać dalej, by zmienić zwykłego odbiorcę w klienta.

W social mediach też jest miejsce na content

strategii content marketingowej nie musi chodzić tylko o długie artykuły czy landing page. To także miejsce na krótsze, luźniejsze treści, które tworzone są zgodnie z miejscem dystrybucji contentu. Social media są niezwykle istotnym elementem życia każdej marki. Nawet jeśli zakupy nie odbywają się bezpośrednio na Facebooku czy Instagramie, odpowiednia działalność na tych platformach może znacząco zwiększyć Twoją sprzedaż. Jak? Poprzez budowanie społeczności wokół marki. Pamiętaj, że prawdziwą magią dobrego contentu jest tworzenie zaufania do marki.

Treści tworzone z myślą o pozyskiwaniu leadów

To rozumie się samo przez siebie. Skuteczna kampania content marketingowa prowadzi do zwiększenia zaufania klientów do Twojej marki, a co za tym idzie, zwiększonej konwersji. Jeżeli w celu pobrania stworzonych przez Ciebie informacji, użytkownik musi podać maila – Twoja baza kontaktów szybko się poszerza. Dlatego jedną z najpopularniejszych treści jest właśnie e-book czy case study, które mogą być interesujące dla użytkownika/przyszłego klienta. W tym celu możemy stworzyć dla Ciebie atrakcyjny landing page. Jednak to nie wszystko. Również Twoja strona powinna być zbudowana z myślą o pozyskiwaniu leadów. Dlatego jeśli odbiorca wejdzie na bloga firmowego, zgodnie z wpisanym przez siebie zapytaniem, powinien mieć możliwość zapisania się do newslettera poprzez pop-up czy formularz. Widzisz, jak wiele dróg contentowych zapewnia Twojej marce więcej wartościowych leadów?

Wybór strategii tematycznej i influencerów

strategii content marketingowej nie musi chodzić wyłącznie o treść, ale również o sposób jej podania. Dlatego właśnie na podstawie briefu możemy dobrać dla Ciebie influencerów, którzy są w zgodzie z misją i wizją marki. Dzięki nim przekażesz treści poza swoją stroną i social mediami, korzystając z siły przekazu osób docierających bezpośrednio do Twojej grupy odbiorców. Oczywiście zajmiemy się też określeniem tematów i charakteru publikowanych treści – zgodnie z tone of voice marki. Pamiętamy o tym, że w kampanii content marketingowej liczy się spójność przekazu, zarówno tego tworzonego i publikowanego przez nas, jak i tego, który publikowany jest przez inne kanały. Wszystkie treści muszą tworzyć kompatybilną całość.

Plan dystrybucji i promocji treści

kampanii content marketingowej liczy się treść, ale przecież ktoś jakoś musi ją zobaczyć, prawda? Dlatego właśnie zajmujemy się ustaleniem, w jaki sposób najlepiej dotrzeć do Twojej grupy docelowej. W tym celu konieczne jest poznanie samej grupy i oczywiście person, które uosabiają klientów idealnych. Dzięki nim będziemy wiedzieć, jak, kiedy i gdzie publikować, a także jaki rodzaj contentu będzie najbardziej odpowiedni dla Twojej grupy. Dystrybucję treści również bierzemy na siebie!

Od tworzenia treści do analityki

Z punktu widzenia biznesowego musisz mieć nie tylko metodę reklamowania się, docierania do odbiorcy, ale też analizowania danych, które jasno powiedzą Ci, że te działania są prawidłowe. Dlatego właśnie analiza jest nieodłącznym elementem każdej kampanii content marketingowej. Ustalimy key performance indicators (KPI), które najlepiej określą, czy idziemy z naszymi treściami w dobrym kierunku. Dodatkowo zajmiemy się wybraniem odpowiednich dla Twojej marki słów kluczowych, które wyszukiwane są przez użytkowników zainteresowanych produktem lub usługą marki. Pomogą nam w tym profesjonalne narzędzia analityczne, z których korzystamy w swojej pracy.

To oczywiście nie wszystko, co w ramach content marketingu możemy dla Ciebie zrobić. Napisz do nas, by dowiedzieć się więcej na temat tego, co możemy razem zdziałać. A jeśli nadal nie masz pewności, czy content marketing to odpowiednia strategia dla Twojej marki, nie przestawaj czytać.

Treść, czyli clou content marketingu

To, co kryje się pod słowem treść, najczęściej rozumiemy jako słowa – element artykułu czy posta w social mediach. Jednak treść to znacznie szersze pojęcie, które trzeba zrozumieć dogłębnie, by rzeczywiście działania marketingowe mogły być prowadzone na większą skalę i w zgodzie z potrzebami klientów. Najczęściej używanymi narzędziami content marketingowymi są materiały kontekstowe, czyli poradniki, opisy produktów czy też usług, artykuły na blogu, artykuły sponsorowane, raporty (case study), testymoniale, infografiki, a nawet quizy i sondaże. Wszystkie te elementy są treściami, które marka kreuje świadomie z myślą o swoim kliencie.

Kolejną dużą grupą narzędzi CM są materiały mailingowe. Tak, również newslettery, e-booki czy e-magazyny podlegają pod działania contentowe. Obecnie content marketing istnieje szeroko też w mediach społecznościowych. I mowa tu nie tylko o postach, ale też video, grafikach i memach. Narzędzia content marketingu to również tworzone na potrzeby strony widgety czy aplikacje marki, a nawet gry. Treść to wszystko, co otacza nas w Internecie. Nic więc dziwnego, że Bill Gates stwierdził, iż content jest królem.   

Co content marketing oznacza dla Twojego przedsiębiorstwa?

Jeśli obawiasz się, że tworzenie treści nie przyniesie Ci żadnych korzyści, pomyśl przez chwilę o wykreowanej przez siebie personie – modelowym kliencie. Czego szuka w Internecie? Jakie są jego obawy i pragnienia? W jaki sposób Ty możesz rozbudzić w nim owe pragnienia i rozwiać obawy? Tu właśnie pojawia się content marketing z poradami na temat użytkowania produktów, możliwościami, które daje i problemami, na które właśnie te produkty mogą być odpowiedzią. Tu ogromne znaczenie mają emocje, ale również bardzo dokładna analiza danych, które zapewnia nam sam potencjalny klient – wyszukiwanych przez niego haseł, trendujących tematów, artykuły najczęściej czytane u konkurencji.

Pamiętaj, że w zależności od charakteru Twojego przedsiębiorstwa i branży dobierzemy odpowiednią strategię działań i najlepsze sposoby na tworzenie oraz docieranie za pomocą treści do Twojej grupy docelowej. Możesz jednak spodziewać się tego, że pomyślimy wspólnie nad założeniem bloga na Twojej stronie internetowej. To jest bowiem jeden z najlepszych sposobów, aby zwiększyć organiczny ruch, przekierować go w odpowiednie miejsca (na przykład strony produktowe) i nakłonić odbiorców do zostawienia kontaktu bądź dokonania zakupu – w zależności od tego, czego od niego oczekujemy. Wartościowy content jest w stanie zdziałać naprawdę dużo. Zresztą, za chwilę Ci o tym opowiemy.

Co content marketing może dla Ciebie zrobić?

Przemyślaną, dobrze wyegzekwowaną i zrealizowaną strategią content marketingową możesz ugrać wiele. Gdyby było inaczej, prawdopodobnie tak wiele marek nie korzystałoby z tego rozwiązania. Spójrz na Ikeę, Nike, Netflix, IBM… wymieniać można by naprawdę długo. Jak marketing treści może jednak pomóc Twojej firmie?

Content marketing to strategia, której głównym zadaniem jest przyciąganie uwagi odbiorców i angażowanie ich. Przekłada się to na wiele wymiernych korzyści. Bezpośrednio jest to:

zwiększenie ruchu na stronie,

dłuższy czas spędzony przez użytkownika na stronie,

zwiększenie zaangażowania w social mediach.

Oczywiście w content marketingu chodzi o coś więcej, niż dłuższą ekspozycję użytkownika na treść. W dłuższej perspektywie liczy się przecież przede wszystkim sprzedaż. Jak ta strategia jest w stanie zwiększyć wyniki sprzedaży?

Wartościowy content doceniany jest nie tylko przez użytkowników, ale i przez roboty Google. To wpływa na lepszy domain rating i pozycję na stronie wyników wyszukiwania. A stąd już blisko do kliknięcia linka przez potencjalnego klienta.

• Content marketing to nie tylko artykuły na blogu firmowym. To również opisy kategorii i produktów, które mają zaangażować odbiorcę emocjonalnie i nakłonić go do zakupu.

Przy założeniu, że dojdzie do zakupu, moc content marketingu działa dalej – za pomocą e-maila z podziękowaniem czy też kolejnych wiadomości kierowanych do klienta, który ma do Ciebie wrócić.

To oczywiście jeszcze nie wszystko, co może zrobić dla Ciebie content marketing.

Content marketing a zaufanie i rozpoznawalność

Dzięki strategii content marketingowej możesz nie tylko wpłynąć na zwiększenie sprzedaży, ale również na wykreowanie wizerunku marki, na jakim Ci zależy. Content marketing nierzadko jest wykorzystywany także jako narzędzie mogące naprawić wizerunkową klapę czy też wesprzeć duże zmiany zachodzące w firmie. W jaki sposób to działa? Content marketing, jak już doskonale wiesz, polega w dużej mierze na wsłuchiwaniu się w potrzeby odbiorców i odpowiadaniu na nie. Jeśli działasz prężnie jako ekspert w swojej dziedzinie, służąc pomocą, odpowiadając na pytania, doradzając i tworząc materiały mogące wesprzeć klientów, przyczyniasz się nie tylko do zwiększenia ruchu na stronie, ale właśnie do budowania swojego wizerunku eksperckiego. To z czasem oczywiście będzie procentować – zaufanie odbiorców zawsze przekłada się na zwiększenie sprzedaży. Wszelkie statystyki pokazują wyraźnie, że zaufanie jest jednym z kluczowych parametrów wpływających na zachowanie klienta. Praca włożona w kampanie content marketingowe szybko może więc przynieść zauważalne efekty, zarówno pod kątem rozpoznawalności marki, jak i sposobu jej postrzegania.

Zadanie content marketing w lejku sprzedażowym

Co jeszcze jest istotne w kampanii content marketingowej? Te działania mogą stanowić świetnie zorganizowaną całość bądź też być częścią czegoś większego. O czym mowa? Oczywiście o lejku sprzedażowym – kontrolowanej ścieżce, po której każdego dnia kroczy Twój przyszły klient. Jakie jest zadanie content marketingu w ramach lejka sprzedażowego czy też lejka marketingowego? Tę metodę możemy wykorzystać właściwie na każdym kroku. Idealnie sprawdzi się na górze lejka, zwracając uwagę przyszłych klientów i zwiększając świadomość na temat produktu bądź nawet samej marki. To pierwszy moment, w którym odbiorca ma kontakt z Twoją firmą. Tu zatem jest miejsce zarówno na reklamę, jak i na te elementy, które mogą wzbudzić zaufanie użytkownika. Możemy wykorzystać do tego wartościowe treści, takie jak artykuły na blogu, poradniki czy webinary tworzone z myślą o osobach potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą. W tym miejscu odbiorca staje się leadem – udało się zwrócić jego uwagę i zaangażować do działania.

Teraz czas na wzbudzenie pożądania. Za pomocą content marketingu udało nam się przyciągnąć uwagę i wzbudzić zainteresowanie, jednak to właśnie pożądanie może sprawić, że przyszły klient rzeczywiście zapragnie skorzystać z Twojej oferty. Jak wpisuje się w to content marketing? W tym miejscu konieczne jest stworzenie treści, które początkowo pokazują problem odbiorcy, a następnie rozwiązują go za pomocą usługi czy produktu. Tak rodzi się pożądanie. Content bazujący na storytellingu będzie wzbudzać szczególną uwagę odbiorców.

Ostatnim elementem lejka jest nie tylko dokonanie zakupu, ale również utrzymanie klienta. Jeśli korzystasz z content marketingu, istnieje duża szansa, że ten wróci do Ciebie, chociażby ze względu na zaufanie, jakim darzy Twoją markę. To jednak nie wszystko. Zadbaj o komfort klienta, zrozumienie jego potrzeb i uczuć – przygotuj dla niego FAQ, w którym znajdzie odpowiedzi na wszelkie pytania i social proof, który potwierdzi, iż zakup był dobrym wyborem.

Pamiętaj, że celem strategii content marketingowych jest nie tylko konwersja, ale zyskanie klienta na długi czas. Klienta, który obdarzy markę zaufaniem. To plan długofalowy, który – w przeciwieństwie do innych działań marketingowych – ma stworzyć społeczność, a nie pojedyncze jednostki, które zrobią zakupy w Twoim sklepie czy na stronie i zapomną o istnieniu marki. Dlatego też warto wprowadzić content marketing do gamy swoich działań.