Pozycjonowanie stron w Norwegii
Norwegia fascynuje Polaków. Ten skandynawski kraj oferuje dużo atrakcyjnych perspektyw biznesowych dla polskich przedsiębiorców. Na rynku norweskim niektóre branże, jak na przykład budownictwo i logistyka są zresztą silnie obsadzone, a wręcz zdominowane przez Polaków.
Aby osiągnąć sukces na terenie Norwegii w usługach, handlu hurtowym lub branży e-commerce, należy przygotować zgodną z oczekiwaniami tamtejszych odbiorców stronę internetową i zadbać o jej wysoką pozycję w wyszukiwarce Google za sprawą przemyślanych działań SEO. Nieduży ludnościowo kraj w połączeniu z dość niszowym charakterem języka norweskiego sprawia, że na efekt promocji Twojego biznesu nie musisz długo czekać. Poznaj specyfikę pozycjonowania stron w Norwegii. Dowiedz się, czym różni się od SEO w Polsce oraz jak podejść do link buildingu. Zapraszamy do lektury poradnika na temat pozycjonowania stron w Norwegii.
Komu i dlaczego opłaca się pozycjonowanie stron w Norwegii?
Polacy chętnie znajdują zatrudnienie na norweskim otwartym rynku pracy i stanowią w tym leżącym w północnej części Europy państwie największy odsetek obcokrajowców. Lokalne usługi są tam często oferowane przez naszych rodaków, co z pewnością ułatwia start biznesu w tym kraju.
Populacja Norwegii to niespełna 5,5 miliona obywateli, za to aż 98% spośród nich posiada stały dostęp do internetu. Zasoby naturalne, przede wszystkim ropa naftowa i gaz ziemny sprawiają, że Norwegia jest jednym z najbogatszych państw świata i charakteryzuje się zamożnym społeczeństwem – to ważny potencjał dla Twojej firmy niezależnie od branży.
W Norwegii największą popularnością cieszy się wyszukiwarka Google z wynikiem przekraczającym 95% internautów. Zwiększenie ruchu na stronie można więc uzyskać poprzez skupianie swoich działań wokół pozycjonowania stron właśnie tam. Oprócz tego, norweski rynek reklamowy wyróżnia się silną pozycją serwisu Kvasir. Jego specyfikę stanowią usługi lokalne.
Link building na norweskim rynku
Trudno osiągnąć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Google, pomijając linki zwrotne. Jeśli chodzi o ich pozyskiwanie, możliwości są tu podobne jak w Polsce. W grę wchodzą promocja w social mediach, artykuły sponsorowane, współpraca z portalami zewnętrznymi lub marketing afiliacyjny.
Wyzwanie polega na tym, że link building jest w Norwegii nawet kilkukrotnie droższy niż w Polsce, bo w tym kraju ogólnie panują znacznie wyższe ceny. Optymalizacja strony kosztem działania off-site w postaci linkowania może nie przynieść oczekiwanych rezultatów.
Pozycjonowanie lokalne na norweskim rynku nie tylko w Google
Chociaż w Norwegii Google zdecydowanie dystansuje pod względem popularności pozostałych wyszukiwarek internetowych, istnieje tam pewna specyfika, która może mieć newralgiczne znaczenie dla Twojej firmy. Norwegowie chętnie korzystają również z tamtejszego serwisu Kvasir. Co prawda cechuje on się stosunkowo niewielkimi zasięgami, ale zdominował rynek norweski, jeśli chodzi o lokalne oferty. Dla wielu Norwegów stanowi po prostu pierwszy wybór w poszukiwaniu pobliskich propozycji. Chcąc zwiększyć współczynnik konwersji, zadbaj o swoją obecność również tam.
Pozycjonowanie stron na norweskim rynku e-commerce
Norweski rynek e-commerce działa bardzo sprawnie, choć nie jest duży w porównaniu do największych krajów Europy. Wystarczy wspomnieć, że przeciętny Norweg wydaje około 6 000 zł rocznie na zakupy w sieci. To ogromna szansa na zwiększone przychody sklepu stawiające na cross-border commerce. O czym pamiętać, gdy naszym celem jest promocja sklepu internetowego wśród norweskich klientów?
Pozycjonowanie stron w Norwegii – wskazówki dla sklepów internetowych:
· Popularność wersji desktop – przystępując do pozycjonowania stron w Norwegii, należy pamiętać, że blisko 65% tamtejszych internautów wciąż wybiera komputery. Zaledwie 1/3 Norwegów przegląda sieć głównie przy pomocy smartfona.
· Promocja na Facebooku – jeśli chodzi o wsparcie sklepów w mediach społecznościowych, warto wybrać Facebooka, który pod względem popularności dystansuje inne social media. 64% Norwegów korzysta głównie z Facebooka.
· Wysokie zaufanie do płatności online – aż 94% mieszkańców Norwegii ma zaufanie do internetowych płatności, co jest bardzo wysokim wynikiem w skali europejskiej.
Ile może kosztować pozycjonowanie stron w Norwegii?
Norweskie frazy kluczowe są stosunkowo mało konkurencyjne, co przekłada się na szybsze efekty i niższe koszty. Z drugiej strony należy liczyć się z dużymi wydatkami na norweski link building oraz stworzenie treści w tym języku, do czego prawdopodobnie niezbędna okaże się współpraca z doświadczonym w content marketingu native speakerem.
Które branże warto pozycjonować? Budownictwo, odnawialne źródła energii oraz IT charakteryzują się w tym kraju ogromnym popytem. Powszechny dostęp do sieci i duża siła nabywcza stwarzają również atrakcyjne perspektywy dla biznesu e-commerce. Pozycjonowanie w Norwegii może się więc okazać prawdziwym strzałem w dziesiątkę z punktu widzenia polskich przedsiębiorstw, szukających kolejnych szans na rynkach zagranicznych!