Przejdź do

Pozycjonowanie stron w Norwegii

Norwegia fascynuje Polaków. Ten skandynawski kraj oferuje dużo atrakcyjnych perspektyw biznesowych dla polskich przedsiębiorców. Na rynku norweskim niektóre branże, jak na przykład budownictwo i logistyka są zresztą silnie obsadzone, a wręcz zdominowane przez Polaków.

Aby osiągnąć sukces na terenie Norwegii w usługach, handlu hurtowym lub branży e-commerce, należy przygotować zgodną z oczekiwaniami tamtejszych odbiorców stronę internetową i zadbać o jej wysoką pozycję w wyszukiwarce Google za sprawą przemyślanych działań SEO. Nieduży ludnościowo kraj w połączeniu z dość niszowym charakterem języka norweskiego sprawia, że na efekt promocji Twojego biznesu nie musisz długo czekać. Poznaj specyfikę pozycjonowania stron w Norwegii. Dowiedz się, czym różni się od SEO w Polsce oraz jak podejść do link buildingu. Zapraszamy do lektury poradnika na temat pozycjonowania stron w Norwegii.

Komu i dlaczego opłaca się pozycjonowanie stron w Norwegii?

Polacy chętnie znajdują zatrudnienie na norweskim otwartym rynku pracy i stanowią w tym leżącym w północnej części Europy państwie największy odsetek obcokrajowców. Lokalne usługi są tam często oferowane przez naszych rodaków, co z pewnością ułatwia start biznesu w tym kraju.

Populacja Norwegii to niespełna 5,5 miliona obywateli, za to aż 98% spośród nich posiada stały dostęp do internetu. Zasoby naturalne, przede wszystkim ropa naftowa i gaz ziemny sprawiają, że Norwegia jest jednym z najbogatszych państw świata i charakteryzuje się zamożnym społeczeństwem – to ważny potencjał dla Twojej firmy niezależnie od branży.

W Norwegii największą popularnością cieszy się wyszukiwarka Google z wynikiem przekraczającym 95% internautów. Zwiększenie ruchu na stronie można więc uzyskać poprzez skupianie swoich działań wokół pozycjonowania stron właśnie tam. Oprócz tego, norweski rynek reklamowy wyróżnia się silną pozycją serwisu Kvasir. Jego specyfikę stanowią usługi lokalne.

Pozycjonowanie stron internetowych w Norwegii – najważniejsze wskazówki

Pod kątem SEO rynek norweski nie różni się znacząco od polskiego. Zasadniczo pozycjonowanie stron w norweskiej wyszukiwarce Google, więc w języku norweskim może okazać się prostsze niż w Polsce, a tym bardziej w porównaniu do witryn anglojęzycznych, ze względu na stosunkowo niewielką konkurencję. Z drugiej strony pozycjonowaniu stron towarzyszą jeszcze inne aktywności, które w Norwegii działają nieco inaczej, czego przykładem jest utrudniony dostęp do krajowych domen.

Pozycjonowanie stron Norwegia — lokalna domena tylko dla biznesu

Nie da się ukryć, że widoczność strony internetowej, a tym bardziej jej odbiór przez potencjalnych klientów będą lepsze, gdy witryna zyska norweską domenę. Mieszkańcy Norwegii przywiązują do tego sporą wagę, podobnie zresztą jak obywatele innych krajów skandynawskich, zatem posiadanie domeny .no jest niezwykle opłacalne.

Problem w tym, że nie każdy może ją uzyskać. Aby skorzystać z tej opcji, musisz być właścicielem norweskiej firmy i posiadać specjalny numer identyfikacyjny. To pewne utrudnienie i szukając nowych klientów w tym państwie na szerszą skalę, rzeczywiście należy pomyśleć o otwarciu tam biznesu.

Pozycjonowanie strony w Norwegii – naturalne wyniki wyszukiwania górą w pozycjonowaniu lokalnym i globalnym

Norwegowie raczej nie lubią reklam, a przynajmniej nie tak bardzo, jak przedstawiciele innych nacji. Płatna promocja przynosi w tym kraju ograniczone efekty, a większe zaufanie potencjalnych klientów budzą organiczne wyniki wyszukiwania. Efekty pozycjonowania strony mogą więc przyjść znacznie szybciej na norweskim Google niż jego polskim odpowiedniku, co jeszcze bardziej zachęca do pozycjonowania swojej strony w Norwegii. Zależność dotyczy zarówno pozycjonowania lokalnego, jak i globalnego.

Pozycjonowanie stron w Norwegii – większe znaczenie treści niż formy

Oprócz widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania, należy oczywiście zadbać o to, aby była ona atrakcyjna dla odbiorców w Twojej branży. W Norwegii, podobnie jak w innych krajach skandynawskich, duże znaczenie mają prostota oraz intuicyjny layout. Czytelne i potwierdzone informacje dostępne w treści strony z pewnością zrobią wrażenie na Norwegach.

Pozycjonowanie strony w Norwegii pod kątem słów kluczowych

Ustaliliśmy już, że w Norwegii duże znaczenie ma prosta komunikacja, co należy uwzględnić, dobierając słowa kluczowe. Charakterystyczne dla tamtejszego internetu i mediów społecznościowych są krótkie, pojedyncze frazy. Słowa kluczowe stwarzają jednak pewne wyzwanie. Ich konkurencyjność jest zazwyczaj niska, ponieważ oprócz języka głównego, Norwegowie używają grupy regionalnych dialektów.

Bokmål to język popularny w mowie i piśmie, którym posługuje się ponad 80% obywateli. Z kolei wersja Nynorsk pojawia się głównie w piśmie. Słowa kluczowe pochodzące z regionalnych dialektów przydadzą się natomiast w lokalnym pozycjonowaniu, a do ich doboru konieczna jest dość zaawansowana wiedza lingwistyczna i geograficzna.

Link building na norweskim rynku

Trudno osiągnąć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Google, pomijając linki zwrotne. Jeśli chodzi o ich pozyskiwanie, możliwości są tu podobne jak w Polsce. W grę wchodzą promocja w social mediach, artykuły sponsorowane, współpraca z portalami zewnętrznymi lub marketing afiliacyjny.

Wyzwanie polega na tym, że link building jest w Norwegii nawet kilkukrotnie droższy niż w Polsce, bo w tym kraju ogólnie panują znacznie wyższe ceny. Optymalizacja strony kosztem działania off-site w postaci linkowania może nie przynieść oczekiwanych rezultatów.

Pozycjonowanie lokalne na norweskim rynku nie tylko w Google

Chociaż w Norwegii Google zdecydowanie dystansuje pod względem popularności pozostałych wyszukiwarek internetowych, istnieje tam pewna specyfika, która może mieć newralgiczne znaczenie dla Twojej firmy. Norwegowie chętnie korzystają również z tamtejszego serwisu Kvasir. Co prawda cechuje on się stosunkowo niewielkimi zasięgami, ale zdominował rynek norweski, jeśli chodzi o lokalne oferty. Dla wielu Norwegów stanowi po prostu pierwszy wybór w poszukiwaniu pobliskich propozycji. Chcąc zwiększyć współczynnik konwersji, zadbaj o swoją obecność również tam.

Pozycjonowanie stron na norweskim rynku e-commerce

Norweski rynek e-commerce działa bardzo sprawnie, choć nie jest duży w porównaniu do największych krajów Europy. Wystarczy wspomnieć, że przeciętny Norweg wydaje około 6 000 zł rocznie na zakupy w sieci. To ogromna szansa na zwiększone przychody sklepu stawiające na cross-border commerce. O czym pamiętać, gdy naszym celem jest promocja sklepu internetowego wśród norweskich klientów?

Pozycjonowanie stron w Norwegii – wskazówki dla sklepów internetowych:

·         Popularność wersji desktop – przystępując do pozycjonowania stron w Norwegii, należy pamiętać, że blisko 65% tamtejszych internautów wciąż wybiera komputery. Zaledwie 1/3 Norwegów przegląda sieć głównie przy pomocy smartfona.

·         Promocja na Facebooku – jeśli chodzi o wsparcie sklepów w mediach społecznościowych, warto wybrać Facebooka, który pod względem popularności dystansuje inne social media. 64% Norwegów korzysta głównie z Facebooka.

·         Wysokie zaufanie do płatności online – aż 94% mieszkańców Norwegii ma zaufanie do internetowych płatności, co jest bardzo wysokim wynikiem w skali europejskiej.

Ile może kosztować pozycjonowanie stron w Norwegii?

Norweskie frazy kluczowe są stosunkowo mało konkurencyjne, co przekłada się na szybsze efekty i niższe koszty. Z drugiej strony należy liczyć się z dużymi wydatkami na norweski link building oraz stworzenie treści w tym języku, do czego prawdopodobnie niezbędna okaże się współpraca z doświadczonym w content marketingu native speakerem.

Które branże warto pozycjonować? Budownictwo, odnawialne źródła energii oraz IT charakteryzują się w tym kraju ogromnym popytem. Powszechny dostęp do sieci i duża siła nabywcza stwarzają również atrakcyjne perspektywy dla biznesu e-commerce. Pozycjonowanie w Norwegii może się więc okazać prawdziwym strzałem w dziesiątkę z punktu widzenia polskich przedsiębiorstw, szukających kolejnych szans na rynkach zagranicznych!

Agencja SEO w Warszawie czy pozycjonowanie na własną rękę?

Polepszenie widoczności sklepów internetowych w wyszukiwarce Google to zwykle główny cel właścicieli biznesów. Sprawa jednak nie należy do najprostszych, gdyż bez znajomości aktualnie panujących zasad i reguł można zrobić więcej szkód niż pożytku. Optymalizacja techniczna strony wymaga stałej aktualizacji wiedzy, gdyż algorytmy Google ulegają ciągłym modyfikacjom. Oczywiście nie wyklucza to podejmowania działań samodzielnie, natomiast działając w dłuższej perspektywie, niezbędna wydaje się wiedza i doświadczenie ekspertów z branży, którzy skuteczne pozycjonowanie strony mają w małym palcu.

Wybór należy do Ciebie, przy czym należy pamiętać, że działania SEO obejmują wiele różnych i często skomplikowanych procesów, składających się z wielorakich etapów i koniecznych analiz.

Mówiąc w maksymalnym skrócie: przygotowanie odpowiedniej strategii SEO wymaga dużo wysiłku, począwszy od analizy słów kluczowych, przez optymalizację istotnych elementów na stronie, tworzenie odpowiednio dopasowanych treści (m.in. artykułów blogowych czy opisów kategorii), aż po zdobywanie wartościowych linków.

Mało tego – ogromną rolę odgrywają też czynniki będące „poza stroną”, czyli np. charakterystyka danej branży, specyfika konkretnej firmy oraz poznanie potrzeb i intencji grupy docelowej.

Istotna jest również szczegółowa analiza konkurencji – w końcu dobrze wiedzieć, jakie działania w kwestii pozycjonowania swoich witryn podejmują inne firmy, aby osiągać lepsze wyniki.

Należy być także wyczulonym na aktualizację algorytmów Google, ponieważ może się okazać, że coś, co znakomicie działało do pewnego czasu, nie jest już najlepszą metodą na walkę o większą widoczność.

Wykonanie tych wszystkich kroków wciąż nie gwarantuje szybkiego wzrostu widoczności. Działania z obszaru SEO są zwykle widoczne w długookresowej perspektywie. Zazwyczaj trzeba uzbroić się w cierpliwość i trochę poczekać na spodziewane efekty, lecz po upływie wymaganego czasu dają one wymierne, długofalowe korzyści.

Jeżeli nie chcesz poświęcać czasu na powolne wgryzanie się w tajniki SEO i pozycjonowanie swojej strony metodą prób i błędów, a zamiast tego wolisz skupić się na rozwoju biznesu, oddaj pozycjonowanie w Warszawie w ręce profesjonalistów. Chętnie kompleksowo zajmiemy się tym odpowiedzialnym zadaniem, bazując na wiedzy i doświadczeniu naszych ekspertów oraz profesjonalnych narzędziach do analiz.

Na podstawie audytu strony, zbadania profilu linków oraz analizy konkurencji ustalimy, a następnie wdrożymy optymalną dla Twojego biznesu (i budżetu) strategię działania.

Ile kosztuje pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie wyceniamy zawsze adekwatnie do potrzeb Twojego biznesu, abyśmy wspólnie mogli osiągnąć realne korzyści, z których będziemy zadowoleni.

Działania z zakresu pozycjonowania w każdym przypadku wymagają indywidualnej, kompleksowej analizy. Sprawdzamy nie tylko bieżącą jakość strony, ale także weryfikujemy branżę i poczynania konkurencji. Cena będzie uzależniona od aktualnego stanu witryny i ilości zmian, jakie muszą zostać wprowadzone, by osiągnąć realną poprawę widoczności na tle konkurencji.

SEO czasem może wiązać się ze sporymi wydatkami, ale niewątpliwie jest to inwestycja, a poniesione koszty optymalizacji zwrócą się z wielokrotnością.

Jak długo muszę czekać na efekty optymalizacji?

Pozycjonowanie to proces długofalowy. Nie miej złudzeń, że po wdrożeniu wszystkich działań zaczniesz natychmiastowo osiągać wysokie pozycje w wyszukiwarce.

Polecamy zapoznać się ze sposobami oceny strony używanymi przez algorytm Google. W dużym uproszczeniu roboty sprawdzają treść, jakość, linki wychodzące oraz słowa kluczowe zawarte w tekście. Jeśli będziesz na bieżąco wprowadzać zmiany i starać się udoskonalać swoją witrynę, pamiętając przy tym o zasadach SEO, roboty Google zaczną częściej wchodzić na Twoją stronę, co przełoży się na lepsze pozycje w rankingu.

Na efekty pozycjonowania mają również wpływ następujące czynniki:

specyfika branży, w której prowadzisz biznes;

obrana strategia SEO, która w zależności od celu różni się czasem osiągnięcia konkretnych wyników;

wcześniejsze działania prowadzone na Twojej stronie, które przekładają się na sposób jej postrzegania przez roboty Google;

liczba i jakość linków zewnętrznych prowadzących do witryny;

intensywność działań prowadzonych przez konkurencję.

Czy pozycjonowanie lokalne jest usługą jednorazową?

Zgodnie z tym, co pisaliśmy powyżej — działania SEO to skomplikowane procesy, które są widoczne w długookresowej perspektywie. Optymalizując stronę, chcemy zdobyć lepszą widoczność, ale także ją utrzymać. Aby to osiągnąć, wykonujemy różnorakie analizy oraz inne niezbędne czynności zarówno na stronie (on-site SEO), jak i poza nią (off-site SEO).

Pozycjonowanie strony będzie skuteczne, jeśli pozostanie ona pod stałą kontrolą. Porzucenie czynności monitorowania działań może się wiązać z utraceniem ruchu i pozycji, z czego na pewno skorzysta konkurencja.

Czy agencja SEO, z którą nawiążę współpracę, powinna być z Warszawy?

Lokalizacja agencji SEO nie ma żadnego znaczenia. Optymalizacja strony to usługa, którą można przeprowadzić całkowicie zdalnie. Wybierając firmę, która zajmie się Twoją witryną, lepiej będzie zwrócić uwagę na skuteczność i wyniki niż na położenie biura.