Przejdź do
baner_under_the_fold 2

Ile kosztuje pozycjonowanie (SEO)?

Strona główna > Czytelnia > SEO > Ile kosztuje pozycjonowanie (SEO)?

Koszt SEO, czyli inaczej pozycjonowania, powinien być wliczony w budżet marketingowy każdej firmy, która oczekuje ruchu z wyszukiwarki, ponieważ pozycjonowanie jest dziś jednym z filarów marketingu internetowego i bardzo efektywnym sposobem na bycie widocznym w internecie. Dobra widoczność to z kolei wartościowi klienci i zyski. Jaką sumę należy więc przygotować?

Ile trzeba wydać na SEO?

Na wstępie trzeba jednak zaznaczyć, że pozycjonowanie trzeba traktować jak inwestycję, a nie sam koszt. Zwrotem tej inwestycji powinna być wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania (w Top10 lub nawet w Top3), która zapewni Ci ruch na stronie. W efekcie powinieneś wyjść na zdecydowany plus – choć nie stanie się tak od razu.

Cena pozycjonowania jest zależna od wielu czynników. Najważniejsze z nich to:

  • ilość i jakość konkurencji,
  • dotychczasowe działania konkurencji,
  • branża, w której działasz i jej popularność,
  • dotychczasowe działania Twojej firmy w zakresie pozycjonowania,
  • wielkość i rozpoznawalność Twojej firmy,
  • rodzaj biznesu, jaki prowadzisz,
  • cel Twojej firmy (nie każda firma ma taki sam cel sprzedażowy),
  • zakres planowanych działań SEO.

A to jedynie część czynników; w dodatku dla różnych branż i stron każdy z tych czynników może mieć inną wagę.

Cena pozycjonowania zależy także od tego, czy zlecimy to freelancerowi, czy agencji. U tych pierwszych ceny zaczynają się od ok. 1000 zł, w agencjach – jeszcze raz tyle (w całym artykule operujemy kwotami z października 2020 roku. Są one orientacyjne – każdy projekt wycenia się indywidualnie).

Sytuacja komplikuje się, gdy chcemy wycenić stronę e-commerce – wtedy kwoty należy pomnożyć razy dwa. Bierze się to stąd, że strony sklepów lub portali handlowych są z reguły znacznie bardziej skomplikowane.

Podkreślmy to jeszcze raz – wymienione kwoty to dolne granice, czyli najbardziej optymistyczne warianty, które się oczywiście zdarzają. Zazwyczaj za średniej wielkości strony płaci się kilka tysięcy miesięcznie, za te większe lub bardziej skomplikowane – kilkanaście tysięcy złotych. Przy wycenie tego rzędu warto zastanowić się nad utworzeniem własnego działu SEO lub zatrudnieniem etatowego pracownika, który skupi się wyłącznie na naszej stronie.

W internecie znajdziesz zapewne oferty opiewające na 300–500 zł miesięcznie za pozycjonowanie. Patrząc na wymienione wyżej koszty, warto się zastanowić, czy za taką kwotę jest możliwa wielogodzinna praca nad stroną? Są oczywiście pewne sytuacje, gdy strona nie wymaga wielkiego nakładu pracy lub cel nie jest trudny do osiągnięcia – ale to raczej wyjątki potwierdzające regułę. Inwestowanie kilkuset złotych w pozycjonowanie jest obarczone dużym ryzykiem, że takie kwoty będą po prostu za małe, by osiągnąć cel.

seo

Metody rozliczenia za pozycjonowanie

Na rynku funkcjonuje kilka sposobów rozliczenia za pozycjonowanie:

  • model abonamentowy – polega na miesięcznej opłacie, w ramach której wykonywane są ustalone prace. Ten model jest transparentny, elastyczny i zakłada systematyczną pracę rozłożoną w czasie, co w pozycjonowaniu ma największy potencjał. Nie wywiera także presji na wykonawcy, dzięki czemu nie robi on nieprzemyślanych i ryzykownych ruchów;
  • rozliczenie za efekt – pojawia się coraz rzadziej, choć można się z nim jeszcze spotkać. Niesie ze sobą dość duże ryzyko ze względu na dążenie wykonawcy do jak najszybszego osiągnięcia dużych efektów – a w SEO dobre efekty rzadko kiedy przychodzą szybko. Efekty takich działań mogą być więc widoczne na krótką metę, a na dłuższą takie pozycjonowanie może wręcz zaszkodzić. Opłata też jest mniej transparentna, ponieważ wykonawca może zażyczyć sobie więcej, niż zakładano początkowo, jeśli efekt rzeczywiście będzie duży;
  • model hybrydowy, czyli abonament + dodatek za efekt – z pozoru taki system wygląda bezpiecznie dla klienta, jednak w praktyce może (choć nie musi) mieć wady systemu za efekt przy jednoczesnej opłacie abonamentowej. Nie jest to jednak regułą – zazwyczaj umowy przy tym rodzaju rozliczenia są bardzo dopasowane do konkretnej sytuacji i klienta, więc nie można tego modelu skreślać.

Za co płacę, czyli co wchodzi w zakres pozycjonowania

Oczywiście zakres prac może się znacząco różnić, bo każda strona będzie potrzebować czegoś innego. Wiele zależy od tego, ile pracy zostało już przez Ciebie wykonane. Jednak w pewnym uogólnieniu można to ująć w szablon działań o takiej kolejności:

Audyt i analiza słów kluczowych

Na samym początku zatrudniony SEOwiec lub agencja SEO wykonuje audyt SEO Twojej strony i dotychczasowych działań. Na tym etapie określa się także słowa kluczowe charakterystyczne dla Twojej branży i produktów. Wybiera się też frazy, na które Twoja strona będzie pozycjonowana.

Stworzenie strategii SEO

Strategia SEO to inaczej szczegółowy plan działania. Strategia opisuje, jakie treści na stronę należy napisać, w jakiej ilości, częstotliwości, na jakie tematy i na jakie słowa kluczowe. Określa się też dalsze działania: zdobywanie linków z innych domen, zmiany na stronie (np. w zakresie jej struktury), optymalizacja już istniejących treści i całej strony, oraz – w ramach potrzeb – inne działania.

Tworzenie treści i optymalizacja

Aby Twoja strona zdobywała coraz wyższe pozycje w wyszukiwarce, trzeba stworzyć na nią odpowiednie treści, które zainteresują Twoich odbiorców i zbudują u nich zaufanie wobec Twojej marki: teksty na zakładki strony, opisy produktów, artykuły blogowe itp.

Zdobywanie linków zewnętrznych, czyli link building

Link building jest nie mniej ważnym elementem pozycjonowania niż słowa kluczowe czy tworzenie treści. Jeśli do Twojej strony będą kierować inne strony i serwisy, które mają już wysokie pozycje w Google i cieszą się zaufaniem wyszukiwarki, to część tego uznania automatycznie przejdzie na Ciebie. Jednym z częściej stosowanych sposobów na zdobywanie takich linków jest publikowanie artykułów na serwisach poważanych przez Twoją branżę lub tych ogólnie znanych. Więcej na temat linkowania przeczytasz w naszym artykule o tym, jak pozycjonować sklep internetowy.

Analiza, raportowanie, optymalizacja

Warto też wiedzieć, że w cenie pozycjonowania zawiera się także monitorowanie widoczności Twojej strony. Zatrudniony przez Ciebie SEOwiec lub agencja SEO powinni co miesiąc przesyłać Ci raport pokazujący, co się dzieje z Twoją stroną. Na tej podstawie podejmuje się decyzje odnośnie do kolejnych działań. Oczywiście możesz także sam nadzorować pracę agencji SEO, co skądinąd jest świetnym sposobem na poznanie mechanizmów działania Google i pozycjonowania.

audyt_seo

SEO jest dla mnie za drogie. Co wtedy zrobić?

Może się oczywiście okazać, że cena usług SEO i potrzebny budżet na działania (warto rozróżniać te dwie rzeczy) będą dla Ciebie za wysokie. Czy w takim wypadku wszystko będzie stracone, a Twoja firma skazana na internetowy niebyt?

Oczywiście, że nie.

W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem jest zamówienie jednorazowego audytu Twojej strony i rozpisanie strategii, którą później będziesz wdrażał już samodzielnie. Wbrew pozorom nie jest to trudne – ale wymaga cierpliwości. Rzecz jasna zajmie Ci to więcej czasu i wysiłku, przejdziesz zapewne także większość błędów początkującego SEOwca, a efekty przyjdą później, niż gdyby robiła to agencja – ale samodzielne działanie jest jak najbardziej możliwe. W dodatku możesz się przy tym wiele nauczyć. Koszty takiego audytu rozpoczynają się od 2000 zł netto.

Podsumowanie. To ile konkretnie trzeba zapłacić?

Działania pozycjonujące mogą być złożone i długotrwałe, a tym samym kosztowne. Jednak dobrze prowadzone pozycjonowanie potrafi zdziałać cuda, a poniesione koszty zwrócić się po wielokroć. Dlatego jeśli masz odpowiednie możliwości, to nie warto żałować środków na takie działania.

 

Autor

Mateusz Malinowski - posiada doświadczenie w prowadzeniu ponad 100 projektów SEO. Pracuje w Fabryce Marketingu jako SEO Manager, gdzie jest odpowiedzialny za tworzenie kompleksowych strategii SEO (rynek krajowy i zagraniczny), audytowanie serwisów, rekomendacje content marketingowe pod kątem SEO, proces linkbuilding’u oraz szkolenie klientów. Ponadto zarządza działem SEO oraz Contentu. Wierzy, że dobry klient to klient świadomy, dlatego z przyjemnością i lekkością dzieli się swoim doświadczeniem i wiedzą. Szkolił w takich firmach jak: CodeMedia, Blue Media, Skarbnica Narodowa, El Digital, AW+. Występuje na licznyc meetup’ach.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Ile kosztuje pozycjonowanie (SEO)?

    Koszt SEO, czyli inaczej pozycjonowania, powinien być wliczony w budżet marketingowy każdej firmy, która oczekuje ruchu z wyszukiwarki,... 

    Ile kosztuje kampania w Google Ads?

    Dobrze poprowadzone kampanie Google Ads pozwalają na skuteczne dotarcie do naszej grupy odbiorców. Nie mają jednak stałego cennika,... 

    Ile kosztuje reklama na Facebooku?

    Koszt reklamy na Facebooku to najczęściej zadawane pytanie w kontekście prowadzenia kampanii reklamowych na tej platformie.... 

    Spadki pozycji witryny – jakie są przyczyny i co możesz zrobić?

    Na co dzień dążymy do zwiększenia pozycji strony w wyszukiwarce. Zdarza się jednak, że pozycje zamiast rosnąć, to spadają....