Przejdź do
baner_under_the_fold 8

Jak wybrać cel reklamowy i jaki ma on wpływ na efekty kampanii na Facebooku?

Strona główna > Czytelnia > Facebook > Jak wybrać cel reklamowy i jaki ma on wpływ na efekty kampanii na Facebooku?

Zastanawiałeś się kiedyś, jak ustawić kampanię na Facebooku, aby realizowała wybrane przez Ciebie cele kampanii reklamowej? System reklamowy Facebooka to potężne narzędzie, oferujące szerokie możliwości docierania do odbiorców i zamieniania ich w klientów. Warto je maksymalnie wykorzystać. Rozpoczynając tworzenie reklam na Facebooku, w pierwszej kolejności wybierz właściwy cel reklamowy – to przede wszystkim od niego zależy sposób, w jaki będą reagować odbiorcy. Na który się zdecydować i jakie będzie to miało przełożenie na wyniki kampanii? Podpowiadamy w artykule.

Dlaczego warto dobrze przemyśleć cel kampanii reklamowej?

Zanim omówimy poszczególne rodzaje celów reklamowych, które możesz zrealizować dzięki kampanii reklamowej na Facebooku, wyjaśnimy, dlaczego precyzyjne określenie celu jest tak ważne.

Po pierwsze i najważniejsze – wiedząc, dokąd zmierzasz i jakie cele kampanii chcesz osiągnąć, będziesz mógł precyzyjnie monitorować postępy, weryfikować kluczowe wskaźniki efektywności i oceniać rezultaty działań. Dzięki temu będziesz w stanie na bieżąco korygować niedoskonałości, osiągając jeszcze lepsze rezultaty.

Po drugie – precyzyjnie określając cel, zapewnisz swojej marce niezbędne paliwo do rozwoju. W działaniach reklamowych położysz bowiem nacisk na konkretne płaszczyzny, które są punktem zapalnym, wymagającym ulepszenia. Może to być np. wzrost sprzedaży, wzrost świadomości marki czy większe zaangażowanie odbiorców.

Po trzecie, lecz nie mniej istotne: precyzyjnie określone cele kampanii reklamowej będą kluczowym źródłem informacji dla algorytmów serwisu. Na podstawie wskazanych przez Ciebie parametrów algorytm wyświetli reklamy ściśle określonej grupie osób. Jeśli już na starcie błędnie określisz cel, przekaz nie trafi tam, gdzie powinien. A to oznacza, że nie osiągniesz rezultatów, na których najbardziej Ci zależy.

Wniosek? Precyzyjne określenie celu pomoże Ci osiągnąć mierzalne, satysfakcjonujące rezultaty, maksymalnie wykorzystać potencjał kampanii reklamowej Facebook i optymalnie spożytkować przeznaczony na działania reklamowe budżet. Jakie cele kampanii możesz więc wybrać?google (1)

Cele reklamowe Facebook

Dostępne na Facebooku cele reklamowe podzielone zostały na trzy sekcje:

  • Świadomość,
  • Działania,
  • Konwersja.

W kolejnych akapitach przyjrzymy się im nieco bliżej.

Świadomość marki

„Świadomość” to cel kampanii reklamowej nastawiony na zwiększanie zainteresowania Twoją marką, produktem lub usługą wśród potencjalnych klientów, a także dotarcie do jak największej liczby osób. W tej części masz do wyboru dwa bardziej sprecyzowane cele reklamowe: rozpoznawalność marki oraz zasięg. Czym się różnią?

Rozpoznawalność marki

Dzięki temu celowi kampania reklamowa zostanie wyświetlona osobom, które z największym prawdopodobieństwem będą zainteresowane produktami i usługami Twojej firmy i zatrzymają się przy nich. Oznacza to, że reklama zostanie zaprezentowana tym osobom z wybranej przez Ciebie grupy docelowej, co do których algorytm Facebooka uzna, że zwrócą na nią uwagę. Model rozliczeń zakłada tu opłatę za 1000 wyświetleń reklamy, a w statystykach kampanii znajdziesz też tzw. szacowany wskaźnik zapamiętania, określający w przybliżeniu liczbę osób, które będą pamiętały Twoją reklamę przez co najmniej 2 dni od wyświetlenia. Taki cel to skuteczny sposób na budowanie świadomości, rozpoznawalności i pozytywnego wizerunku marki.

Zasięg

To cel, który warto wybrać, jeśli zależy Ci na dotarciu do jak największej liczby nowych użytkowników. W tym przypadku, inaczej niż przy celu „rozpoznawalność marki”, możesz też określić częstotliwość wyświetlania reklamy tym samym odbiorcom, np. 1 wyświetlenie na 5 dni. Kampania reklamowa również jest rozliczana w systemie CPM (za 1000 wyświetleń); daje też możliwość ustalenia maksymalnej stawki, jaką chcesz zapłacić za tę liczbę wyświetleń.
Warto pamiętać, że oba cele z sekcji „Świadomość” nie przyniosą dużej ilości kliknięć, komentarzy, lajków czy innych reakcji pod postami. Do tego, by angażować użytkowników, służą bowiem cele z sekcji „Działania”.

kampanie_facebookprzezroczyste2

Działania

Najbardziej rozbudowana sekcja „Działania” zawiera aż 6 różnych celów: ruch, aktywność, instalacje aplikacji, wyświetlania filmu, pozyskiwanie kontaktów, wiadomości. Tutaj znajdziesz odpowiedni cel, jeśli chcesz skierować ruch z Facebooka np. na stronę firmową lub do e-sklepu, a także jeśli zależy Ci na zwiększeniu liczby polubień swojej witryny na Facebooku.

Ruch

Jeden z najczęściej wybieranych celów reklamowych – pozwala na przekierowanie odbiorców do miejsca docelowego poza Facebookiem (zwykle jest to strona w internecie lub aplikacja mobilna) bądź na nim (chodzi o czat w Messengerze). Reklamę możesz zoptymalizować na kilka sposobów: pod względem jak największej liczby kliknięć, wyświetleń lub unikatowego zasięgu dziennego (1 osoba zobaczy tę samą reklamę najwyżej 1 raz w ciągu dnia). To najprostsza metoda, aby uzyskać dużą liczbę wejść na stronę WWW. Najlepiej sprawdzają się tutaj reklamy karuzelowe, prezentujące poszczególne oferowane produkty lub usługi albo statyczne reklamy z jednym obrazem.

Aktywność

Kolejny z bardzo popularnych i skutecznych celów reklamowych na Facebooku. Pod szyldem „Aktywność” kryją się trzy bardziej szczegółowe cele: polubienia strony, aktywność dotycząca postów (czyli lajki, reakcje, komentarze i udostępnienia) oraz reakcje na zaproszenie na wydarzenia. Do promocji możesz wykorzystać zarówno opublikowane już posty, jak i takie kreacje, które stworzysz bezpośrednio w Menedżerze Reklam i które nie będą widoczne na profilu (tzw. dark posty).

Instalacje aplikacji

Reklama z tym celem kieruje odbiorców bezpośrednio do sklepu, gdzie mogą pobrać i zainstalować naszą aplikację. Co ważne, jeśli chcesz, by Facebook optymalizował taką kampanię pod względem liczby instalacji aplikacji, musisz ją zintegrować z systemem reklamowym Facebooka, korzystając z Software Developer Kit, czyli zestawu narzędzi dla deweloperów. W innym przypadku reklama będzie automatycznie optymalizowana pod maksymalną liczbę kliknięć.

Wyświetlenia filmu

Cel stworzony, by przy jak najniższym koszcie uzyskać jak najwięcej wyświetleń filmu trwających powyżej 10 sekund. Tu również nie uzyskasz wielu kliknięć, za to możesz sprawić, że znaczna grupa osób obejrzy Twoje wideo. Warto jednak pamiętać, że kluczowe do zatrzymania użytkownika są pierwsze 3 sekundy filmu, a także o tym, że wiele osób ogląda na Facebooku filmy bez dźwięku (jeśli w filmie zawarta jest czyjaś wypowiedź, dobrze sprawdzą się napisy). Sam Facebook sugeruje, że oprócz klasycznych filmów promocyjnych dobre wyniki osiągają filmy z eventów, przedstawiające historie klientów albo kulisy powstawania produktów. Wniosek – aby na dłużej zatrzymać uwagę odbiorców, wideo powinno być interesujące i intrygujące.

Pozyskiwanie kontaktów

Pozwala na pozyskanie kontaktów (np. adresów e-mail, numerów telefonów) osób zainteresowanych Twoją firmą, produktem lub usługą. Stworzenie reklamy z tym celem wymaga dodatkowego formularza, za pomocą którego zainteresowane osoby będą mogły przekazać Ci swoje dane. Cel ten daje możliwość stworzenia bazy, którą następnie można wykorzystać do bezpośredniego kontaktu z potencjalnymi klientami.

Wiadomości

Dzięki reklamie z tym celem zachęcisz odbiorców do rozpoczęcia konwersacji w Messengerze, co również pozwala na zdobycie nowych kontaktów, a docelowo może zakończyć się transakcją. Reklama może też mieć formę wiadomości rozsyłanej do osób, które już wcześniej kontaktowały się z Twoim fanpage’em za pomocą Messengera.

Obszar kompozycji 1

Zwiększaj konwersje

To grupa celów najbardziej bezpośrednio nastawionych na sprzedaż produktów lub usług. Zawiera 3 różne cele: konwersję, sprzedaż z katalogu, ruch w firmie. Facebook optymalizuje reklamy z tymi celami w sposób mający wygenerować jak największą liczbę transakcji. Z powodzeniem możesz tu stosować ściśle sprzedażowe teksty i obrazy.

Konwersje

Aby skorzystać z tego celu, musisz najpierw skonfigurować piksel Facebooka lub zdarzenia w aplikacji. Bez tego Facebook nie będzie w stanie ocenić skuteczności reklam i dobrze ich zoptymalizować. W zależności od potrzeb, konwersją może być np. dodanie produktu do koszyka, przejście do kasy czy wysłanie formularza. Aby maksymalnie efektywnie wykorzystać ten cel, strona WWW lub e-sklep powinny posiadać już pewną historię i określoną liczbę dotychczasowych konwersji – na podstawie tych danych algorytm Facebooka wyświetli reklamę potencjalnie najbardziej zainteresowanym użytkownikom.

Sprzedaż z katalogu

Cel stworzony przede wszystkim dla sklepów internetowych posiadających w ofercie dużą liczbę produktów. Umożliwia wczytanie do Menedżera Reklam pliku z katalogiem produktów i wyświetlanie dynamicznych reklam na podstawie wskazanych kryteriów. Mogą to być przykładowo reklamy przypominające użytkownikom, że dodali określone produkty do koszyka, ale nie sfinalizowali transakcji, albo tzw. reklamy śledzące, kiedy Facebook wyświetla im produkty ostatnio oglądane w e-sklepie.

Ruch w firmie

Ruch w firmie to cel „lokalny”, pozwalający na promocję stacjonarnych sklepów lub oddziałów firmy. Facebook wyświetli reklamę osobom znajdującym się w określonej odległości od sklepu lub oddziału. Ten cel możesz też wykorzystać np. podczas targów branżowych lub innych eventów, na których wystawiasz swoje produkty i usługi. Kieruj wówczas reklamę do ścisłego grona osób, które mogą akurat przechodzić obok.

Reklama na Facebooku, czyli wyznaczanie celu kampanii

Wybór celu nierzadko ma wpływ na wyniki całej kampanii. Dlatego ważne jest, aby dokładne przeanalizować swoje oczekiwanie względem konkretnego modelu reklamowego. Przed rozpoczęciem działań ustal, do kogo chcesz dotrzeć ze swoją treścią oraz jakie efekty zamierzasz osiągnąć – choć wydaje się to banalne, w rzeczywistości ustawienie odpowiedniego targetu skutecznie generuje ruch na stronie, pomaga w pozyskiwaniu leadów, wspiera sprzedaż i buduje wizerunek firmy, a przecież na tym zależy Ci najbardziej.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Storytelling bez tajemnic: co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz go wykorzystywać?

    Storytelling (inaczej marketing narracyjny) to jedna z najskuteczniejszych technik stosowanych w marketingu. Za pomocą ciekawych historii można...

    Persona marketingowa – kim jest i do czego służy?

    Kim jest persona marketingowa? Zanim zaczniesz wprowadzać jakikolwiek produkt lub usługę na rynek, powinieneś odpowiedzieć sobie na najważniejsze...

    Jak wybrać cel reklamowy i jaki ma on wpływ na efekty kampanii na Facebooku?

    Zastanawiałeś się kiedyś, jak ustawić kampanię na Facebooku, aby realizowała wybrane przez Ciebie cele kampanii reklamowej? System reklamowy...

    Jak stworzyć skuteczną reklamę na Facebooku w 2022

    Facebook to zdecydowanie najpopularniejszy serwis społecznościowy – zgodnie z wynikami badań Mediapanel, tylko w lutym 2022 roku...