Marketing emocjonalny - jak wykorzystać emocje i wartości ludzkie w komunikacji marketingowej?

Zig Ziglar, amerykański trener sprzedaży, powiedział kiedyś: „Ludzie nie kupują, kierując się logiką. Kupują, kierując się emocjami”. To właśnie dlatego tak wiele marek sięga w swoich działaniach po marketing emocjonalny, czyli celowe użycie komunikatów perswazyjnych, które odwołują się do ludzkich emocji, aby nawiązać głębokie więzi z odbiorcami i osiągnąć pożądany rezultat.

Czym jest marketing emocjonalny?

Marketing emocjonalny to każde działanie marketingowe lub kampania, które ma na celu wywołanie u odbiorcy określonych emocji. Emotional marketing opiera się na założeniu, że decyzje zakupu produktów odbywają się na poziomie emocjonalnym. Więź emocjonalna, tworząca się między reklamodawcą a odbiorcami, sprawia, że konsumenci bardziej ufają Twojej marce. Klasyczna definicja określa także, że marketing emocjonalny odnosi się tylko do jednego uczucia (jednej ludzkiej emocji), np. radości, strachu czy złości, która ma wpływ na podejmowanie decyzji.

Branding emocjonalny

Branding emocjonalny kreuje wiele pozytywnych emocji, które klienci mogą łatwo skojarzyć z marką lub produktem. To znacznie więcej niż wykorzystywanie uśmiechniętych twarzy w materiałach marketingowych. Oznacza bezpośrednie odwołanie się do stanu emocjonalnego, problemu, potrzeby lub aspiracji konsumenta. W ramach brandingu emocjonalnego możesz wykorzystać siłę barw czy muzyki. Tworząc logo marki, opakowania produktu czy kolorystykę specjalnej oferty, warto pamiętać o tym, jakie emocje wywołują dane kolory, a następnie uwzględniać tę symbolikę podczas procesu projektowania.

Dlaczego marketing emocji jest tak skuteczny?

1

Twoja marka bardziej zapada w pamięć

Pozytywne skojarzenia sprawiają, że klienci czują się bardziej związani z marką. Dzięki emocjonalnej więzi buduje się z kolei lojalność, co możemy przełożyć na stabilny przypływ przychodów firmy. Tworzenie trwałych relacji z klientami jest fundamentem długoterminowego sukcesu marki i sprzyja podejmowaniu decyzji zakupowych.

2

Większy zasięg organiczny

W dobrze zaplanowanym i skutecznym marketingu emocjonalnym możemy osiągnąć doskonałe efekty. Marki, które oddziałują na emocje klientów, zazwyczaj w swoich kampaniach generują większe zasięgi organiczne. Bardzo często treści są wirusowo udostępniane przez internautów i klientów marki.

3

Wpływ na decyzje zakupowe

Według przeprowadzonych badań aż 31% reklam wywołujących silne emocje odniosło sukces sprzedażowy w porównaniu z 16% reklam, które skupiały się na racjonalnych treściach. Emocjonalna reakcja na reklamę może wpłynąć na podejmowane decyzje oraz zachowania zakupowe dotychczasowych i nowych klientów.

Marketing emocjonalny – najważniejsze zasady dla marki

Poznaj swoją grupę docelową

Expand

Poznaj swoją grupę docelową

Expand

Kampanie, które wzbudzają pozytywne emocje

Słodkie komplementy od Nutelli

Hasło reklamowe Ferrero, które promuje popularny krem czekoladowy brzmi: „Od 50 lat Nutella gości na śniadaniowych stołach rodzin na całym świecie, aby mogły zacząć dzień z uśmiechem”. Marka w swoich reklamach od dawna stawia na promowanie rodzinnych więzi emocjonalnych i bliskich relacji. Ferrero chce przyciągnąć uwagę klientów, przywołując poczucie bezpieczeństwa w reklamach, które często pokazują szczęśliwych rodziców wraz z dziećmi. Rodzinna atmosfera, dobra zabawa i produkt w tle. Marki chcą sprawiać wrażenie, że proponują określony styl życia zamiast towarów.

Pozytywne emocje wywołała także kolejna akcja marki, tym razem przeprowadzona w social mediach kampania #PieknoBezFiltra. Badania pokazują, że 91% dziewcząt w Polsce zmieniało swój wygląd lub używało filtrów i nakładek, aby uzyskać idealne selfie. Dove przygotowało reklamę „Odwrócone selfie”, w której pokazano, jak szkodliwy wpływ na samoocenę nastolatek mają nierealistyczne wizerunki użytkowników w mediach społecznościowych.

Kampania Dove „Prawdziwe piękno”

Marka Dove od wielu lat znacznie wyróżnia się na tle konkurencji. Działania marketingowe brandu bazują na marketingu emocjonalnym, budując pozytywne emocje wśród kobiet. Dove w 2004 r. rozpoczęło kampanię „Prawdziwe piękno”, której celem było promowanie bardziej realistycznego obrazu kobiecego ciała oraz zwalczanie szkodliwych stereotypów związanych z urodą, kreowanych przez media i przemysł kosmetyczny. Strategia marketingowa bazowała na autentyczności i naturalności, a także edukowała odbiorców, zwracając uwagę na ogromny wpływ mediów w kwestii postrzegania ciała i zaniżania samooceny wśród kobiet.

Pozytywne emocje wywołała także kolejna akcja marki, tym razem przeprowadzona w social mediach kampania #PieknoBezFiltra. Badania pokazują, że 91% dziewcząt w Polsce zmieniało swój wygląd lub używało filtrów i nakładek, aby uzyskać idealne selfie. Dove przygotowało reklamę „Odwrócone selfie”, w której pokazano, jak szkodliwy wpływ na samoocenę nastolatek mają nierealistyczne wizerunki użytkowników w mediach społecznościowych.

Język korzyści w marketingu emocjonalnym

Odpowiednie wyrażenia stosowane w naszych komunikatach zachęcają do podejmowania konkretnych działań oraz zmniejszają poczucie ryzyka. Do wsparcia marketingu emocjonalnego możesz użyć następujących sformułowań:

  • Nasi eksperci są zawsze gotowi do pomocy
  • Skontaktuj się z nami – jesteśmy tu, aby Ci pomóc
  • 24/7 wsparcie dla naszych klientów
  • Gwarancja zadowolenia lub zwrot pieniędzy
  • Bezpłatne zwroty w ciągu 30 dni
  • Przeczytaj opinie zadowolonych użytkowników
  • Możesz nam zaufać – tak jak zrobiły to setki zadowolonych klientów
  • Zachęcenie do zapisania się do subskrypcji w serwisie kulinarnym: Dodaj swój adres e-mail, a w zamian otrzymasz moje oryginalne, autorskie przepisy. Obiecuję, że będzie smacznie!
  • Szkoła wyższa zachęca studentów do złożenia dokumentów, informując o braku ukrytych opłat.
  • Informowanie o możliwości rezygnacji z subskrypcji płatnej: Pamiętaj, w każdej chwili możesz wyłączyć płatności automatyczne. Jest to bardzo proste. Poniżej wybierz rodzaj płatności, którą chcesz anulować.

Podsumowanie

Marki wykorzystują branding emocjonalny, aby budować silniejsze, trwalsze i wartościowe relacje z klientami. Dzięki temu mogą wyróżniać się na rynku, zwiększać efektywność kampanii marketingowych i tworzyć pozytywne, długotrwałe doświadczenia wśród konsumentów.

Bartosz Ciemięga

Senior Marketing & PR Specialist

Zdjęcie profilowe

Jako Senior Marketing&PR Specialist zajmuje się tworzeniem i realizacją strategii marketingowych i komunikacyjnych. Jest też odpowiedzialny za budowanie wizerunku marki poprzez prowadzenie mediów społecznościowych. Jego kompetencje obejmują również planowanie kampanii marketingowych, analizę rynku w celu zwiększenia rozpoznawalności i pozytywnego postrzegania firmy na rynku.

Bartosz Ciemięga

Senior Marketing & PR Specialist

Zdjęcie profilowe

Jako Senior Marketing&PR Specialist zajmuje się tworzeniem i realizacją strategii marketingowych i komunikacyjnych. Jest też odpowiedzialny za budowanie wizerunku marki poprzez prowadzenie mediów społecznościowych. Jego kompetencje obejmują również planowanie kampanii marketingowych, analizę rynku w celu zwiększenia rozpoznawalności i pozytywnego postrzegania firmy na rynku.

formularz kontaktowy

    Nie wybrano pliku

    Skąd o nas wiesz