Przejdź do

Sztuczna inteligencja w marketingu: jak może pomóc Twojemu biznesowi?

Strona główna > Czytelnia > Marketing > Sztuczna inteligencja w marketingu: jak może pomóc Twojemu biznesowi?

Globalne badanie PwC wykazało, że do 2030 roku artificial intelligence wygeneruje dla światowej gospodarki aż 15,7 biliona dolarów. Chcemy czy nie, AI coraz bardziej rozgaszcza się w naszej rzeczywistości i wywiera mocny wpływ na przeróżne obszary życia – w tym na marketing. Jeśli jeszcze nie korzystasz ze sztucznej inteligencji w swoim biznesie, lepiej zacznij to robić, bo presja ze strony konkurencji będzie coraz większa. W tym artykule przedstawimy pomysły na to, jak wykorzystać AI do działań marketingowych. Zapraszamy do lektury!

Definicja marketingu AI

Marketing AI to wykorzystywanie sztucznej inteligencji (np. uczenia maszynowego, przetwarzania języka naturalnego) do projektowania, planowania i realizowania działań marketingowych. Celem jest przede wszystkim zwiększenie skuteczności prowadzonych strategii, ale też obniżenie kosztów, usprawnienie procesów oraz poprawa relacji z klientami i potencjalnymi klientami.

Marketing opierający się na sztucznej inteligencji to obecnie jeden z największych trendów w cyfrowym świecie. Nie jest już tylko koncepcją, nad której skutecznością się dywaguje, a w pełni ugruntowaną branżą, jaką współczesne firmy zdecydowanie powinny się zainteresować, jeśli nie chcą zginąć na tle konkurencji.

facebookCat-1680×399-1

Jakie działania marketingowe możesz powierzyć sztucznej inteligencji?

AI już teraz ma bardzo szerokie zastosowanie w marketingu, ale marketerzy nadal poszukują nowych rozwiązań, które jeszcze bardziej poprawiłyby wydajność prowadzonych działań. W przyszłości z pewnością możemy spodziewać się jeszcze inteligentniejszych i kreatywniejszych rozwiązań, ale na razie skupmy się na podstawach. Jak AI może pomóc Twojemu biznesowi? Oto kilka pomysłów:

Analiza danych

Analiza danych jest jednym z głównych obszarów, w których wykorzystuje się sztuczną inteligencję. Nowoczesne narzędzia oparte na AI pomogą Ci m.in.:

  • szybko i skutecznie zbierać informacje na temat grupy docelowej,
  • przeglądać i analizować szerokie bazy danych,
  • prognozować wyniki kampanii na podstawie danych historycznych,
  • poznać reakcje odbiorców na prowadzone działania marketingowe,
  • monitorować skuteczność kampanii na podstawie wybranych wskaźników.

Generowanie treści

Jeden z najgorętszych tematów ostatnich kilkunastu miesięcy. Miliony wątków na temat tego, czy sztuczna inteligencja zabierze pracę content creatorom, mówią same za siebie. Jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie nadal nie ma, ale pewne jest, że generatory treści już teraz mocno zmieniły content marketing. Nie zachęcamy do oddelegowania AI całego procesu tworzenia tekstów, jednak wykorzystanie narzędzi takich jak słynny już ChatGPT może ten proces ułatwić i przyspieszyć.

Generatory treści oparte na sztucznej inteligencji są w stanie:

  • zaproponować tematy wpisów blogowych,
  • stworzyć treści do meta title i description,
  • stworzyć napisy do filmów,
  • stworzyć treści na potrzeby e-mail marketingu,
  • pomóc w opracowaniu postów na media społecznościowe.

Personalizacja treści

Dobra strategia marketingowa to taka, która jest przede wszystkim dopasowana do docelowego odbiorcy, czyli spersonalizowana. Dzięki temu potencjalny klient ma poczucie, że reklama czy e-mail skierowane są właśnie do niego, a to może poprawić jego doświadczenia związane z marką, a w konsekwencji zwiększyć lojalność i pozytywnie wpłynąć na decyzje zakupowe.

Personalizacja treści to kolejny pomysł na wykorzystanie sztucznej inteligencji w marketingu. Dzięki odpowiednim narzędziom AI marki w łatwy sposób mogą:

  • zmieniać treść reklamy w zależności od etapu lejka sprzedażowego lub działań wykonanych przez użytkownika (np. inna treść zostanie skierowana do osoby, która porzuciła koszyk zakupowy i inna do osoby, która dokonała zakupu);
  • umieszczać w swoich komunikatach dane odbiorcy (np. imię i nazwisko w wiadomości e-mail);
  • proponować odbiorcom treści zgodne z ich zainteresowaniami i potrzebami (tak jak robi to np. Spotify czy Netflix).

SEO

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych jest częścią marketingu… bardzo ważną częścią. A dzięki sztucznej inteligencji możesz ten często skomplikowany i pracochłonny proces sobie ułatwić.

Specjaliści ds. SEO wykorzystują narzędzia AI m.in. do:

  • generowania słów kluczowych,
  • optymalizacji treści pod kątem wymagań wyszukiwarek,
  • tworzenia meta tytułów i meta opisów,
  • niektórych działań z zakresu optymalizacji technicznej,
  • analizy konkurencji,
  • analizy zachowań potencjalnych klientów,
  • budowania profilu linków,
  • analizowania ruchu w witrynie.

Chatboty i obsługa klientów

Działania marketingowe to nie tylko wyświetlanie reklam, wysyłanie newslettera i tworzenie treści zachęcających do skorzystania z oferty. Marketing to też dbanie o doświadczenia klientów, budowanie z nimi pozytywnej relacji i odpowiadanie na ich potrzeby.

Chatboty oparte na sztucznej inteligencji to doskonały sposób na jakościową obsługę klienta w świecie digital i zapewnienie pozytywnych doświadczeń.

Takie narzędzia mogą:

  • wchodzić w interakcję z klientami,
  • odpowiadać na pytania i rozwiązywać problemy bez pomocy człowieka (i to 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu),
  • zbierać istotne informacje na temat potrzeb grupy docelowej,
  • generować leady.

Automatyzacja działań

Kolejny pomysł na zastosowanie AI w strategii marketingowej to korzystanie z narzędzi do automatyzacji działań. Takie rozwiązanie pozwala nie tylko ujednolicić głos marki, ale także zwiększyć wydajność kampanii i poprawić jej jakość w szerokim znaczeniu, usprawnić prowadzone procesy, a także zaoszczędzić czas.

Narzędzia do automatyzacji marketingu, oparte na AI pomogą Ci w:

  • zarządzaniu kampaniami e-mailowymi (personalizacja, tworzenie list odbiorców, wysyłanie wiadomości, poznawanie zachowań odbiorców),
  • planowaniu i publikowaniu postów w mediach społecznościowych,
  • generowaniu leadów sprzedażowych.

Sztuczna inteligencja a influencer marketing

Sztuczna inteligencja już od jakiegoś czasu wywiera wpływ na wszystkie rodzaje marketingu – w tym marketing afiliacyjny i… influencer marketing, który jest obecnie jedną z najchętniej wykorzystywanych strategii.

W tym obszarze Twoja firma może wykorzystać narzędzia AI do:

  • znalezienia odpowiednich influencerów do współpracy (takich, którzy najbardziej pasują do profilu marki),
  • analizy danych dotyczących skuteczności kampanii,
  • wykrywania fałszywych followersów.

chatboty AI

Największe korzyści marketingu AI

Działania marketingowe powinny przede wszystkim realizować założone cele, ale kluczowe znaczenie ma też to, jakim kosztem będzie się to odbywać. Dobra strategia charakteryzuje się więc również korzystnym stosunkiem kosztów do zysków. Czy sztuczna inteligencja pozwala to osiągnąć? Tak, a przynajmniej takie jest założenie (między innymi). Oto największe korzyści wdrożenia marketingu AI:

Zwiększenie zwrotu z inwestycji (ROI)

Śledzenie reakcji odbiorców, budowanie strategii na podstawie szerokiej bazy danych, personalizacja treści, ulepszanie kampanii w czasie rzeczywistym – wszystko to sprawia, że firma może osiągnąć większy zwrot z inwestycji w porównaniu do działań bez wykorzystania sztucznej inteligencji.

Zwiększenie sprzedaży produktów

Narzędzia AI wykorzystane w kampaniach marketingowych czy też bezpośrednio w obszarze e-commerce (np. chatboty w witrynie) mogą przyczynić się do zwiększenia sprzedaży i wzrostu współczynnika konwersji. Na to składa się wiele aspektów, m.in.: lepsza obsługa klienta, kierowanie skutecznych, spersonalizowanych przekazów zachęcających do zakupu, a także budowanie lojalności.

Redukcja kosztów

Powierzenie niektórych zadań sztucznej inteligencji, czyli budzące postrach zastąpienie pracownika maszyną, naturalnie oznacza też redukcję kosztów. Niektóre powtarzalne działania można oddelegować narzędziom, które zrobią to szybciej, taniej, a często nawet lepiej od nas.

Oszczędność czasu

Kwestia zastąpienia człowieka maszyną wiążę się również z oszczędnością czasu. Automatyzacja działań marketingowych takich jak np. personalizowanie i wysyłanie wiadomości e-mail sprawia, że zamiast poświęcać czas i energię na żmudne zadania, można skupić się na innych aspektach związanych z prowadzeniem biznesu.

Poprawa relacji z klientami

Personalizowanie treści marketingowych w czasie rzeczywistym to doskonały sposób nie tylko na zwrócenie uwagi potencjalnych klientów, ale też na poprawę relacji i zdobycie lojalności. A lojalny i zadowolony klient powinien być Twoim priorytetem, ponieważ utrzymanie go jest tańsze niż zdobycie nowego. Na szczęście narzędzia oparte na sztucznej inteligencji pomogą Ci to osiągnąć.

Trzeba też wspomnieć, że oprócz wyżej wymienionych korzyści marketing AI ułatwia również realizowanie innych określonych celów marketingowych i biznesowych, takich jak np. zwiększenie świadomości marki czy budowanie pozytywnego wizerunku.

Podsumowanie

Środowisko marketingu jest bardzo dynamiczne, a żeby pozostać w grze, trzeba na bieżąco dopasowywać się do zmian i trendów. Obecnie na absolutnym topie jest sztuczna inteligencja, której nie można lekceważyć. Odpowiednio wykorzystane narzędzia AI są w stanie unieść marketing na wyższy level i przynieść firmie mnóstwo korzyści.

Magdalena Talanda

Magdalena Talanda

Marketing & PR Specialist

W Fabryce Marketingu zajmuje się budowaniem wizerunku marki poprzez tworzenie strategii marketingowych, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z mediami, komunikowanie się z partnerami biznesowymi, a także organizowanie eventów branżowych.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Pozycjonowanie PrestaShop w 8 prostych krokach – poradnik

    PrestaShop ma 0,8% udziałów rynkowych z liczbą sklepów przekraczającą barierę 100 tysięcy – jako jedyna platforma e-commerce spoza „ścisłej...

    Jak zbudować lojalność widzów poprzez content na YouTube?

    Druga najbardziej popularna wyszukiwarka na świecie, źródło setek kreatywnych pomysłów oraz doskonały sposób na generowanie dochodów....

    Wprowadzenie do domów mediowych – co to takiego i jakie są ich główne funkcje?

    Dom mediowy, lub inaczej agencja mediowa, umożliwia realizację rozbudowanych strategii reklamowych oraz osiąganie zaawansowanych celów marketingowych...

    Marketing emocjonalny – jak wykorzystać emocje i wartości ludzkie w komunikacji marketingowej?

    Zig Ziglar, amerykański trener sprzedaży, powiedział kiedyś: „Ludzie nie kupują, kierując się logiką. Kupują, kierując się emocjami”....