Przejdź do

Copywriting

Czy widziałeś stronę internetową bez tekstu? A może posty w mediach społecznościowych, które nie mają żadnej treści? Nie? My również. Jak się jednak okazuje – nie wystarczy też napisać tam czegokolwiek. Trzeba stworzyć przekaz, który będzie skuteczny i pomoże Ci osiągnąć zamierzone efekty.

To właśnie tu do gry wchodzi copywriting. Napisz do nas, a pomożemy Ci stworzyć tekst, który wygeneruje sprzedaż i przełoży się na zyski Twojej marki.

Czym jest copywriting?

Mówiąc w dużym skrócie – copywriting polega na stworzeniu przekazu, który przekona odbiorców do zakupu lub do wykonania zaplanowanej przez Ciebie czynności.

Samo to słowo może wywoływać różne skojarzenia – od wymyślania błyskotliwych haseł reklamowych, przez pisanie specjalistycznych artykułów na bloga firmowego, e-booków, notek prasowych, aż po tworzenie treści do postów w mediach społecznościowych.

Copywriting ma bowiem różne oblicza, które zmieniają się w zależności od potrzeb Twojej firmy, grupy docelowej, charakteru produktu czy innych cech. Nie wszystkie z nich są takie jednoznaczne. W końcu w zakres usług copywriterskich wchodzi także tworzenie wspomnianych sloganów reklamowych, scenariuszy filmów reklamowych, spotów radiowych czy całych koncepcji kampanii marketingowych.

Niezależnie od formy, celem copywriterów jest przyciągnięcie uwagi i przekonanie odbiorcy do wykonania pożądanej akcji lub zakupu. W dobie blokowania i niechęci do wszechobecnych reklam ich praca jest więc szczególnie ważna.

Czy copywriting jest dla Ciebie?

Copywriting sprzedaje – często bezpośrednio, czasami buduje jedynie grunt pod sprzedaż – ale nie tylko. Jego zadaniem może być też edukowanie odbiorców czy rozwiązanie ich problemów.

Aby dowiedzieć się, czy copywriting sprawdzi się także w Twojej firmie, zobacz, co o jego funkcjach piszemy poniżej. Jeśli Twoja strona internetowa, newsletter lub profil w social mediach realizują przynajmniej jedną z nich, to usługi copywriterów są właśnie dla Ciebie.

Edukacja klientów i rozwiązywanie ich problemów

Klienci korzystają z wyszukiwarki Google przede wszystkim w celu rozwiązania swoich problemów i znalezienia odpowiedzi na nurtujące pytania. Zastanawiając się nad zakupem jakiegoś produktu, w pierwszej kolejności szukają o nim informacji w internecie.

Marki, które dają użytkownikowi odpowiedzi i rozwiązania, zyskują jego sympatię. Publikując na stronie fachowe teksty o produktach, porady czy przykłady ich zastosowania, pomagasz użytkownikom podejmować decyzje zakupowe, a w efekcie generujesz zysk.

Promocja i sprzedaż produktów lub usług

Głównym celem biznesowym większości marek jest oczywiście sprzedaż. Copywriting jest narzędziem, które pomaga ten cel osiągnąć – i to na różne sposoby.

Zastosowanie treści w celach sprzedażowych jest właściwie nieograniczone: artykuły eksperckie na blogu, angażujące posty publikowane w mediach społecznościowych, interesujące i wartościowe filmy, artykuły sponsorowane czy PR. Wszystkie te treści pomagają Ci sprzedawać Twoje produkty oraz promować markę i jej wartości.

Dbanie o wizerunek marki

Dobrze skonstruowane teksty budują solidny wizerunek marki wśród klientów – zarówno obecnych, jak i potencjalnych. Treści wspierające ten wizerunek są obecne właściwie wszędzie: na stronie internetowej, w mediach społecznościowych, zewnętrznych publikacjach i wszelkich innych materiałach mówiących o Twojej marce.

Warto więc zadbać o to, by przekaz w tych wszystkich miejscach był spójny i dostosowany do specyfiki danego medium. Jednym z elementów copywritingu jest wykreowanie wizerunku eksperckiego, który osiąga się właśnie za pomocą fachowych, specjalistycznych materiałów, budujących pozytywny obraz przedsiębiorstwa.

Pozycjonowanie strony w wyszukiwarce

Treści wartościowe dla użytkownika i odpowiednio zoptymalizowane pod wyszukiwarkę, czyli SEO copywriting, będą systematycznie zwiększać ruch na stronie internetowej. A im więcej odwiedzin, tym większa szansa na sprzedaż.

Chcąc zapewnić marce ruch organiczny z wyszukiwarki, należy zadbać nie tylko o techniczne aspekty strony WWW, ale również o treści na poszczególnych zakładkach i ich systematyczną aktualizację.

Wytyczenie ścieżki klienckiej

W czasach nadmiaru informacji w internecie i mediach oraz niespotykanego wcześniej w historii ludzkości przebodźcowania kluczowe znaczenie ma nie tylko dostarczenie odbiorcy szukanej przez niego treści, ale także poprowadzenie go za rękę przez ofertę przedsiębiorstwa.

W natłoku informacji klienci bardzo szybko się gubią i bez wyraźnych instrukcji nie wiedzą, co robić dalej – i trudno im się dziwić. Copywriting jest więc potrzebny nie tylko do tworzenia atrakcyjnych i przekonujących treści, ale też do zaprojektowania i pomocy w realizacji jasnej, zrozumiałej i ciekawej ścieżki klienckiej.

Jakie treści możemy dla Ciebie napisać?

Wszystkie teksty dostosowujemy do Twojej marki i jej grupy docelowej. Możemy więc tworzyć także zupełnie inne rodzaje treści – byleby tylko pracowały na Twój zysk.

Teksty SEO

Głównym celem tekstów SEO jest zwiększenie ruchu na stronie WWW lub w sklepie internetowym. Są to więc m.in. materiały publikowane na poszczególnych zakładkach, opisy kategorii i produktów czy artykuły blogowe.

Aby tworzyć skuteczny SEO copywriting, na początku przeprowadzamy dokładną analizę potencjału słów kluczowych. Na tej podstawie określamy strategię content marketingową, obejmującą m.in. plan tekstów, a w następnym kroku – ich napisanie, publikację i optymalizację pod kątem fraz kluczowych.

E-booki

Pisanie e-booków to skuteczny sposób na osiągnięcie celów biznesowych i wizerunkowych, których potrzebuje Twoja firma. Dzięki nim możesz edukować swoich odbiorców, zachęcać ich do skorzystania z oferty czy pozyskiwać kontakty do potencjalnych klientów zainteresowanych marką i jej produktami. Aby pisanie e-booków było skuteczne, powinny być one profesjonalnie przygotowane. I właśnie tu pomocne będą usługi zawodowego copywritera.

Artykuły PR

Wszelkie informacje prasowe i artykuły PR to efektywne narzędzia umożliwiające informowanie mediów o działalności firmy oraz jej osiągnięciach. Rozgłos medialny może być dla Twojej firmy dobrym sposobem na relatywnie tanią promocję i poszerzenie grupy odbiorców zainteresowanych Twoją ofertą.

Tego typu treści powinny być więc skonstruowane w sposób, który zainteresuje nimi dziennikarzy. Publikacje w mediach bardzo często kończą się lukratywnymi kontraktami i nowymi klientami – co doskonale świadczy o tym, że warto w nie inwestować.

Social media copywriting

Media społecznościowe są dziś jednym z podstawowych narzędzi realizujących cele marketingowe – i to niezależnie od branży. Trudno jednak wyobrazić sobie posty w social mediach bez przemyślanej i dopasowanej do odbiorców treści. W końcu to właśnie ona – poza przyciągającymi wzrok grafikami – decyduje o tym, czy przekonasz do siebie swoich odbiorców.

Tworzenie postów na social media ściśle łączy się z copywritingiem, który – zwłaszcza tutaj – musi być tworzony na bardzo wysokim poziomie, z dużą dozą wyczucia i smaku. W końcu social media mają to do siebie, że przebijając się przez niezliczone ilości postów konkurencji, trzeba też nawiązać dobrą relację z odbiorcami, którzy są wyczuleni na jakikolwiek fałsz. Nie jest to łatwe…

Copywriting kreatywny

Z pewnością nie raz i nie dwa spotkałeś się z hasłami, które raz usłyszane, zapadły Ci głęboko w pamięć. Być może był to napis na produkcie, hasło w reklamie telewizyjnej, a może po prostu ciekawa i przykuwająca uwagę nazwa kosmetyku. Żadne z powyższych nie powstałoby bez copywritingu kreatywnego. To właśnie dzięki niemu tworzone są nieszablonowe, oryginalne nazwy i hasła, które w wielu przypadkach – niczym dialogi z kultowych filmów – przechodzą do języka codziennego.

Oferty sprzedażowe, landing pages, maile sprzedażowe

Jednym z najważniejszych rodzajów treści tworzonych według zasad copywritingu są wszelkie teksty sprzedażowe. Stosujemy je w różnych miejscach: w e-mailach, listach ofertowych czy na tzw. landing pages, czyli stronach przeznaczonych do sprzedaży jednego, konkretnego produktu. Teksty sprzedażowe zazwyczaj wieńczą ścieżkę zakupową klienta – powinny pełnić więc funkcję bezpośredniej zachęty do zakupu produktu.

Napisz do nas

Zdajesz sobie sprawę z tego, że copywriting jest jednym z filarów marketingu internetowego, ale nie wiesz, jak go zastosować? Napisz do nas – pokażemy Ci, jak skuteczny copywriting może zwiększyć Twoją sprzedaż i stworzymy treści przekładające się na Twój zysk.

Ile kosztują wartościowe treści?

Profesjonalny copywriting generuje zyski, więc trudno tu mówić o ponoszeniu kosztów. Wydatki na copywriting powinno się traktować jak inwestycję.

Cena copywritingu jest uzależniona od bardzo wielu czynników, takich jak:

cel, jaki ma osiągnąć,

zakres pracy,

wielkość Twojej firmy i skala jej działania,

wielkość bazy klientów,

liczba i jakość konkurencji,

dotychczasowe działania.

Zupełnie inaczej cennik copywritingu przedstawia się w przypadku strony internetowej –wizytówki, inaczej w przypadku e-commerce z rozbudowanym blogiem i regularnym newsletterem z promocjami, a jeszcze inaczej, gdy trzeba zaplanować kampanię reklamową w internecie, TV czy outdoorze.

5 mitów na temat copywritingu

Choć zawód copywritera jest coraz bardziej popularny, a sama jego nazwa dla większości osób, nawet niezwiązanych z branżą, powinna być znajoma, z różnych przyczyn narosło wokół niego wiele błędnych skojarzeń, które często stawiają go w złym świetle. Z tego powodu postanowiliśmy obalić kilka mitów, które pomogą Ci zrozumieć, co naprawdę robią copywriterzy i dlaczego ich praca jest tak istotna dla branży marketingowej.

MIT#1 Copywriting to plagiat

Mit ten wziął się najprawdopodobniej od skojarzeń z angielskim słowem „copy”, które w najczęściej używanym polskim tłumaczeniu oznaczać będzie „kopia” lub „kopiować”. Jednak w omawianym kontekście rozumienie tego wyrazu w ten sposób nie jest najtrafniejsze. W content marketingu słowo „copy” będzie odnosić się bowiem do ogólnie pojętej treści, czyli po prostu materiałów promocyjnych w formie pisemnej. Praca copywritera nie polega więc na owianym złą sławą kopiuj-wklej, a błędne rozumienie pierwszej części nazwy tego zawodu bardzo często powoduje opisywane tutaj wątpliwości. Tekst napisany przez profesjonalnego copywritera powinien być przede wszystkim unikalny i jak najlepiej dopasowany do stylu komunikacji, jaki obrała Twoja firma.

MIT#2 Copywriting to lekka i łatwa praca

Nic bardziej mylnego i być może po obaleniu mitu #1 jest to dla Ciebie już dużo bardziej zrozumiałe. Jeśli stworzenie oryginalnego i skutecznego tekstu byłoby sprawą tak banalną, to mógłby robić to w zasadzie każdy. A zawód copywritera z pewnością dla każdego nie jest. I w tym momencie pomocne będzie podważenie jeszcze jednego, często powtarzanego stwierdzenia, że copywriter tylko pisze.

Owszem, pisanie jest istotną częścią jego pracy, jednak to tak naprawdę jedna z ostatnich czynności potrzebnych do stworzenia wartościowej treści. Kluczowe znaczenie dla unikalnego i chwytliwego tekstu ma bowiem umiejętnie przeprowadzony wcześniej research. Copywriter nie jest przecież ekspertem z każdej dziedziny, dlatego przed rozpoczęciem samego pisania musi jeszcze poświęcić dużo czasu na rozeznanie się w danej tematyce i trendów, jakie panują w branży jego klienta. Następną kwestią jest też zrozumienie potrzeb i wnikliwa analiza przedsiębiorstwa, dla którego powstaje tekst, tak aby wczuć się i jak najlepiej oddać język, którym się posługuje. Praca copywritera to więc nie tylko dobry warsztat, ale też wszechstronność, kreatywność i duża intuicja.

MIT#3 Teksty copywritera mają wychwalać produkt

Zacznijmy od tego, że ludzie przeważnie nie lubią, gdy próbuje im się bezpośrednio „wciskać” jakiś produkt. Z drugiej strony spora część z nas lubi jednak sprawiać sobie przyjemność większymi lub mniejszymi zakupami. Co to oznacza dla doświadczonego copywritera? To, że ludzie na ogół lubią kupować, jednak na swoich zasadach – gdy mogą sami ocenić, czy dany produkt jest dla nich wartościowy, a nie gdy ktoś stara się im to wmówić.

Przesadne wychwalanie opisywanej rzeczy może więc przynieść zupełnie odwrotny skutek. Profesjonalny copywriter powinien przede wszystkim skupić się na zrozumieniu produktu lub usługi, poznaniu grupy docelowej – jej potrzeb, obaw i języka, którym się posługuje. Dobrym kierunkiem pośredniej sprzedaży może być też napisanie artykułu, którego celem jest zwiększenie świadomości i wiedzy na temat oferowanej rzeczy, na przykład w formie poradnikowej – taki zabieg pozwala na zbudowanie trwalszej więzi pomiędzy klientem a marką.

MIT#4 Copywriterzy mają jedną optymalną liczbę znaków ze spacjami

Niestety, w dalszym ciągu, nawet poza branżą marketingową, zakłada się, że im więcej słów, tym lepiej. Nie jest to prawda. Dobry artykuł nie musi mieć wcale 2500-5000 znaków ze spacjami. Tekst powinien mieć tyle, ile potrzeba na wyczerpanie tematu, bez zbędnego „lania wody”. Jego optymalna długość jest uzależniona od wielu czynników, np. miejsca publikacji, potencjalnego odbiorcy i samego zagadnienia. Nie warto silić się na uzyskanie polecanej przez internetowych ekspertów objętości – lepiej pisać krócej, a z sensem.

MIT#5 SEO to najważniejszy aspekt copywritingu

Owszem, SEO to ważny wyznacznik przy pisaniu tekstów reklamowych – stosując się do pewnych zasad i określając najważniejsze frazy kluczowe, możesz w prosty sposób zwiększyć ruch na swojej stronie internetowej. Dobry copywriter pamięta jednak, że optymalizacja tekstu nie jest najważniejszą kwestią, bo ma on trafić przede wszystkim do ludzi, nie algorytmu wyszukiwarek internetowych. Nawet jeśli za sprawą wysokiego pozycjonowania potencjalny klient wejdzie na Twoją stronę, musi jeszcze chcieć na niej pozostać i przede wszystkim wrócić na nią w przyszłości. Przeczytanie przesadnie wydłużonego artykułu, który jest sztucznie nasycony odpowiednią ilością słów kluczowych, raczej go do tego nie zachęci.

Jak wygląda u nas proces tworzenia tekstów?

Tak naprawdę copywriting jest już tylko realizacją wcześniejszej, bardzo intensywnej pracy koncepcyjnej.

Zanim postawimy pierwsze słowo, dokładnie zapoznajemy się z Twoją ofertą – jej mocnymi punktami i wartościami, które może dać klientom. Oprócz tego staramy się poznać i zrozumieć Twoją grupę docelową. Ustalamy strategię działań, dzięki której żadne słowo nie jest przypadkowe.

Powierzając nam zadanie stworzenia skutecznych i atrakcyjnych treści, które będą pracowały na Twoją markę, oszczędzasz czas i unikasz potencjalnych strat, które mógłbyś ponieść, tworząc teksty samemu lub zlecając je przypadkowemu, niesprawdzonemu copywriterowi.

Przekonaliśmy Cię, że marketing internetowy i copywriting to nie tak banalne zagadnienie, jakby się to mogło wydawać? Chcesz sprawdzić, co możesz zyskać dzięki współpracy z profesjonalną agencją mediową? Sprawdź naszą ofertę!