Przejdź do

Remarketing

Kampanie domykające sprzedaż

Prowadząc działania reklamowe, takie jak Google Ads czy pozycjonowanie, sprowadzasz użytkowników na Twoją stronę internetową lub aplikację mobilną. Kampania remarketingowa ma za zadanie wesprzeć te działania reklamowe. Zwiększa częstotliwość kontaktu użytkownika z Twoją reklamą, co przekłada się na większą sprzedaż.

Często dzieje się tak, że część produktów online klienci kupują impulsywnie. W przypadku dużej grupy wykonują wiele porównań. Ponowne wyświetlanie reklamy internautom, którzy odwiedzili już Twoją stronę, pozwala znacząco zwiększyć efektywność sprzedażową działań internetowych.

Dla kogo są kampanie remarketingowe?

Na pytanie: „Kiedy warto stosować remarketing?” odpowiedź jest prosta – zawsze! Niezależnie od tego, czy prowadzisz e-commerce, czy oferujesz stacjonarne kursy językowe, nie powinieneś pozwalać potencjalnym klientom o sobie zapomnieć.

Podstawowe kampanie remarketingowe są zbiorem działań, które mają na celu ponowne sprowadzenie użytkownika na daną stronę internetową. Adresowane są do wszystkich potencjalnych klientów – bez względu na to, jak długo przebywali na Twojej stronie oraz jakimi produktami się interesowali. Pomagają też także wypracować bliższą relację na linii klient–sprzedawca.

W związku z tym na remarketing powinien zdecydować się każdy posiadacz strony internetowej lub aplikacji mobilnej, któremu zależy na zwiększeniu częstotliwości kontaktu klienta z marką.

Na czym polega remarketing?

Remarketing, według najprostszej definicji, to działania marketingowe skierowane do użytkowników, którzy odwiedzili już Twoją stronę internetową lub aplikację mobilną. Ich „lista” ustalana jest na podstawie ciasteczek.

Pliki cookie odpowiedzialne są za zbieranie informacji na temat użytkownika. Poza tym umożliwiają wyświetlanie mu reklam w różnych kanałach. Należy jednak pamiętać, że ciasteczka mają ograniczony czas, w którym „istnieją”. Znikają albo po jego upływie, albo po wyczyszczeniu historii przeglądarki.

W przypadku kampanii remarketingowej istotne są dwa czynniki: dopasowanie kreacji do konkretnej grupy użytkowników na podstawie ich aktywności w witrynie oraz ściśle zdefiniowane okno konwersji.

Przykładem może być kampania remarketingowa hotelu. Lepiej, żebyśmy unikali reklamowania się użytkownikowi, który dopiero co wrócił z wakacji. Ograniczenie liczby wyświetleń reklam remarketingowych pozwala nam uniknąć irytacji i niezadowolenia użytkowników.

W kampaniach płatnych remarketing realizujemy przede wszystkim w dwóch ekostystemach: GoogleFacebook. Do tego dochodzą dwa modele: standardowydynamiczny, przeznaczony głównie dla e-commerce.

Rodzaje remarketingu:

Remarketing standardowy

Remarketing standardowy jest idealnym rozwiązaniem dla wszystkich posiadaczy wersji on-line swojego biznesu lub niewielkich sklepów internetowych. Umożliwia on kierowanie reklamy zarówno do wszystkich użytkowników witryny, jak i do poszczególnych segmentów (na przykład takich, którzy odwiedzili konkretną kategorię lub wykonali jakieś działanie). Kampanie bywają jednak wymagające pod względem wizualnym – model ten narzuca konieczność utworzenia odpowiednich kreacji graficznych.

Remarketing dynamiczny

Remarketing dynamiczny jest bardziej zaawansowaną formą remarketingu, szczególnie pod względem technicznym. Jak sama nazwa wskazuje, reklamy są tworzone dynamicznie (inaczej: automatycznie), na podstawie produktów i usług przeglądanych przez użytkowników. Do konfiguracji niezbędna jest pomoc programisty lub web developera, z kolei na kreacje graficzne wystarczą gotowe już zdjęcia produktów dostępne na stronie.

Remarketing – działania:

Zbieranie danych

Przed uruchomieniem kampanii remarketingowej musisz pozyskać bazę odbiorców. Zrobisz to za pomocą ciasteczek, czyli plików cookie, służących do śledzenia użytkowników internetu. Pomogą Ci one dowiedzieć się, kto odwiedza Twoją witrynę i w jaki sposób się zachowuje. Dzięki uzyskanej bazie będziesz w stanie dotrzeć do potencjalnych klientów.

Precyzyjne określenie grupy remarketingowej

Dzięki temu, że reklama kierowana jest do użytkowników, którzy znają już Twoją markę, masz pewną wiedzę o tym, kto jest Twoim klientem, jakie ma potrzeby i czego poszukuje.

Dopasowana reklama

Korzystając ze strategii remarketingu dynamicznego, możesz dotrzeć do konkretnego klienta z doskonale dopasowaną reklamą. Jeśli dany użytkownik przeglądał na przykład suknie wieczorowe, to zobaczy reklamę zawierającą właśnie te suknie wieczorowe lub sugerowane dodatki (np. torebki lub buty).

Standardowy remarketing pozwoli Ci również sformułować odpowiedni komunikat reklamy. Dzięki niemu trafisz do osób, które przejrzały Twoją ofertę, ale nie wysłały formularza kontaktowego. Właśnie w ten sposób stworzysz przekaz, który przekona klienta, a w efekcie – sfinalizuje sprzedaż.

Dzięki dobrze spersonalizowanemu przekazowi użytkownik z większym prawdopodobieństwem wróci na Twoją witrynę, a sprzedaż przez Internet wzrośnie.

7 korzyści, jakie przyniesie Twojej firmie remarketing

Remarketing przyniesie Twojej firmie wielowymiarowe korzyści. Oto najważniejsze z nich.

1. Poprawa konwersji, czyli pożądanego działania użytkownika

Wszystkie działania marketingowe mają na celu przede wszystkim jedno – napędzanie konwersji. Przekazy remarketingowe kierowane do właściwych osób we właściwym czasie przełożą się na wyższy współczynnik finalizacji transakcji, znacząco poprawiając konwersję.

2. Zaistnienie w umysłach konsumentów

Ze względu na fakt, że przed podjęciem decyzji zakupowej wiele osób porównuje ceny i czyta opinie o produktach, tylko nieliczny odsetek dokonuje konwersji podczas pierwszej wizyty na stronie. Remarketing to najlepszy sposób, aby przypomnieć potencjalnym klientom, że oferujesz usługi, których szukają. Jedną z najważniejszych cech remarketingu jest bowiem możliwość wyświetlania reklam na podstawie wcześniejszych działań odwiedzającego. Przemyślane wdrożenie kampanii remarketingowej sprawi, że użytkownicy, którzy odwiedzili sklep chcąc nie chcąc nie zapomną o Twojej marce (nawet jeśli nie dokonali zakupu).

3. Zbudowanie większej świadomości i rozpoznawalności marki

Remarketing pozwala utrzymać głębszą więź z odbiorcami i zbudować pozytywny wizerunek marki. Kiedy klient zetknie się z reklamą wiele razy, Twój brand stanie się dla niego bliższy i bardziej przyjazny. Wielokrotna ekspozycja przekazu sprawi także, że gdy następnym razem będzie szukał podobnych produktów lub usług, w pierwszej kolejności pomyśli właśnie o Tobie.

4. Wyższy zwrot z inwestycji

Remarketing pozwala skoncentrować działania promocyjne na klientach, którzy już wykazali zainteresowanie. Przekłada się to na znacznie wyższy zwrot z inwestycji.

5. Możliwość dotarcia do klientów konkurencji

Reklamy remarketingowe pojawią się w przeglądarce potencjalnego klienta, który odwiedzi Twoją stronę internetową lub wyszuka określone słowo kluczowe. Kampania remarketingowa pozwoli więc dotrzeć do osób, które odwiedziły inne strony internetowe silnie związane z Twoim produktem, takie jak strony Twojej konkurencji.

6. Możliwość precyzyjnego dotarcia do osób zainteresowanych Twoimi produktami

Jednym z najważniejszych elementów marketingu jest dotarcie do właściwej grupy odbiorców. Jeśli odbiorcy nie są otwarci na to, co sprzedajesz, Twoje wysiłki marketingowe pójdą na marne. Dzięki remarketingowi precyzyjnie namierzysz tych, którzy odwiedzili stronę i chcą kupić konkretny produkt. A to jeden z najważniejszych elementów przekucia ich w aktywnych kupujących. Z tego powodu remarketing jest doskonałą strategią dotarcia do idealnej grupy potencjalnych klientów.

7. Możliwość tworzenia spersonalizowanych komunikatów

Realizując kampanie remarketingowe, możesz filtrować, modyfikować i personalizować swoje działania, aby dopasować każdą reklamę do zwyczajów odwiedzającego witrynę świadomego klienta. Z powodzeniem wykorzystasz więc reklamy, aby zaoferować specjalną zniżkę (lub inny benefit) grupie użytkowników, którzy mieli konkretne doświadczenia w serwisie. W ten sposób potencjalni użytkownicy będą mieli większą motywację do powrotu na Twoją stronę i sfinalizowania procesu zakupowego.

Czy w remarketing powinny zainwestować wszystkie firmy?

Remarketing to strategia marketingowa, którą mogą (a właściwie powinny) wykorzystywać wszystkie firmy — zarówno te działające na skalę lokalną, jak i również globalną. Niezbędnym warunkiem efektywności działań powinien być jednak dostatecznie duży ruch na stronie. Tylko wtedy będziesz miał szansę „złapać” potencjalnych klientów i skierować do nich przekaz.

Jak szybko osiągniesz efekty z kampanii remarketingowej?

To, jak szybko osiągniesz efekty z działań remarketingowych, zależy od wielu czynników. Są to m.in.: specyfika branży, w której działasz, właściwy wybór parametrów kampanii, rodzaj komunikatu zawartego w przekazie czy atrakcyjność reklam graficznych. W założeniu remarketing jest jednak strategią, która zapewnia szybkie rezultaty.

Remarketing — jakich błędów unikać?

Chcesz realizować skuteczne działania remarketingowe, które przełożą się na realny wzrost konwersji?

1. Nie rezygnuj z mierzenia rezultatów

Aby osiągnąć najlepsze wyniki, musisz regularnie testować wyświetlanie reklam i mierzyć efekty swoich kampanii. Takie działania pozwalają precyzyjnie ocenić, co w kampaniach działa świetnie, a co nieco gorzej i co za tym idzie — wprowadzić kluczowe dla efektywności zmiany. Brak weryfikacji rezultatów może skutkować inne tylko stratą pieniędzy, ale także zmarnowaniem ogromu szans na przekucie odwiedzających stronę w aktywnych klientów. Do testowania i mierzenia efektów kampanii możesz wykorzystać Google Ads i Google Analytics.

2. Nie poprzestawaj na tym samym przekazie

Powszechnie zakłada się, że osoba, która nie dokonała transakcji, może potrzebować dodatkowej zachęty w postaci powtórzenia i/lub bardziej przekonujących komunikatów. Może tak być. Jednak w wielu przypadkach osoby te naprawdę zebrały wszystkie szczegóły i zdecydowały, że nie skorzystają z usług konkretnego sprzedawcy. Aby wygenerować impuls zakupowy i zmotywować potencjalnych klientów do finalizacji transakcji, daj użytkownikom więcej powodów, aby o Tobie pamiętali. W jaki sposób? Reklamy graficzne wzbogać czymś szczególnym. Może to być rabat, darmowa dostawa czy dodatkowy produkt.

3. Rozsądnie retargetuj osoby, które już kupiły

Marnowanie pieniędzy na retargetowanie osób, które dokonały już konwersji, to częsty błąd. W końcu, dlaczego ktoś miałby chcieć zobaczyć reklamę czegoś, co już kupił? Ze względu na niewielkie prawdopodobieństwo, że osoby te podejmą jakiekolwiek działania, retargetowanie istniejących klientów obniży Twoje wskaźniki klikalności. Dobrym rozwiązaniem jest wyłączenie z wszystkich kampanii osób, które dokonały konwersji w ciągu ostatnich 7-14 dni (chyba że retargetowanie ma na celu up selling lub cross selling).

4. Nie przesadzaj z częstotliwością przekazu

Wyświetlanie reklam w sieci wyszukiwania, w aplikacjach mobilnych i innych kanałach może wydawać się nieprzyjemne i natrętne, jeśli użytkownik widzi je wszędzie. Jeśli nie ustalisz limitów częstotliwości, klienci mogą odnieść wrażenie, że Twoja marka ich śledzi. Jeśli tak właśnie będzie, przekazy wydadzą się im natrętne i irytujące, a Ty osiągniesz odwrotny od zamierzonego efekt. Dobrą zasadą jest niepokazywanie tej samej reklamy więcej niż dwa razy. Zamiast tego warto zainwestować w szerszy arsenał przekazów i umiejętnie je mieszać. Mogą być to reklamy z referencjami, drobnymi okazjami (takimi jak darmowa wysyłka lub 10% zniżki) oraz rekomendacjami najlepiej sprzedających się produktów.

5. Nie tylko krótkoterminowo

Remarketing często uważa się za strategię krótkoterminową, przeznaczoną dla osób, które porzuciły koszyk zakupowy lub niedawno odwiedzających witrynę. W pogoni za pozyskiwaniem nowych klientów sklepu internetowego często pomija się więc pielęgnowanie lojalności. Kierowanie działań remarketingowych do osób, które ostatni raz odwiedziły witrynę nawet rok temu, jest nie tylko możliwe, ale w wielu przypadkach także zasadne.

6. Nie zapomnij o personalizacji przekazu

Remarketing w sieci reklamowej Google trafia do wszystkich użytkowników, którzy odwiedzili Twoją witrynę. Działania będą więc skierowane do osób, które już wcześniej trafiły na stronę za pośrednictwem innych kanałów — po obejrzeniu reklam displayowych, interakcji na portalach społecznościowych, kliknięciu w reklamę Google adwords, otrzymaniu wiadomości e-mail, a także poprzez wyszukiwanie organiczne i wizyty bezpośrednie. Aby maksymalnie wykorzystać potencjał tego narzędzia, zastanów się, jakie komunikaty widzieli i bazuj właśnie na nich, tworząc kampanie remarketingowe według kanałów lub zestawów kanałów.