Kampanie Programmatic Buying i RTB
Mózg człowieka potrzebuje pół sekundy, żeby się zakochać. Często jest to decyzja nieracjonalna, a obiekt zainteresowań nie spełnia naszych oczekiwań. Kampania programmatic buying, a w szczególności Real Time Bidding, w 75 milisekund potrafi ocenić, czy użytkownik strony internetowej jest zainteresowany Twoim produktem. I tylko jeżeli jest przystępuje do licytacji przestrzeni reklamowej/wyświetla mu reklamę.
Dla kogo są kampanie programmatic buying i RTB?
Programmatic buying gwarantuje automatyczne, skuteczne i szybkie dotarcie spersonalizowanej reklamy do wybranej grupy odbiorców w sieci. Jest to model przeznaczony dla największych marek, gotowych inwestować w reklamę.
Jak działają kampanie programmatic buying?
Na podstawie danych o skuteczności algorytmy dostosowują strategię zakupu przestrzeni reklamowej w zależności od wybranego celu kampanii – inna jest strategia zakupowa dla kampanii nakierowanej na sprzedaż, a inna dla kampanii nakierowanej na maksymalizację zasięgu i rozpoznawalności marki.
Real Time Bidding jest technologią, która ma w maksymalnie dużym stopniu integrować i scalać procesy zakupowe. Dąży do automatyzacji niemal każdego procesu – od łączenia kontrahentów, poprzez wystawienie oferty, ustalenie ceny, nadzór nad kampanią i jej optymalizację, aż po rozliczenia finansowe i płatność. Decyzję o tym, która reklama zostanie wyświetlona, podejmuje system aukcyjny. Wygrywa ten, kto zaoferuje najwyższą stawkę. Licytacje przeprowadzane są osobno dla każdej odsłony, a zakup i emisja reklamy odbywa się w czasie rzeczywistym i trwa mniej niż sekundę.
Dzięki technologii programmatic buying jesteśmy w stanie docierać do konkretnych konsumentów – dopełniając planowanie kontekstowe, wzmacniając remarketing, osiągając lepsze efekty kampanii. Dodatkowo wskaźnik kliknięć w reklamę wyświetlaną w modelu programmatic buying jest dwukrotnie wyższy w porównaniu do zwykłej e-reklamy.
Czym różni się programmatic buying od RTB?
Wymienione wyżej terminy często idą ze sobą w parze. W związku z tym można odnieść wrażenie, że są synonimami, które stosuje się zamiennie. W praktyce jednak mają odmienny zakres znaczeniowy. Warto doprecyzować tę kwestię, aby uniknąć ewentualnych nieporozumień.
W tym przypadku należy traktować technologię programmatic jako nadrzędne pojęcie. Sprowadza się ono do tworzenia automatycznych i spersonalizowanych kampanii reklamowych. Z kolei RTB stanowi jedną z dostępnych metod wykorzystania tego rozwiązania. Nie jest to jednak jedyna dostępna opcja. Kampanie RTB posiadają kilka alternatywnych sposobów zakupu, które mogą być zastosowane w zależności od Twojego zapotrzebowania.