Influencer Marketing
Efektywne kampanie z influencerami
Influencer Marketing to niezwykle popularna i szybko rozwijająca się branża. Bazuje przede wszystkim na zaufaniu odbiorców do swoich ulubionych twórców, którzy przyciągają do siebie tysiące, a nawet setki tysięcy osób. W ten sposób budują swoją społeczność, tworzą z nią niemal realne relacje i – chcąc nie chcąc – stają się influencerami.
Internetowym rekomendacjom wierzymy już prawie tak samo jak rekomendacjom osobistym – od bliskich czy znajomych osób. W związku z tym coraz bardziej spada nasze zainteresowanie popularnymi reklamami typu: pop-up, display czy baner.
Czym jest Influencer Marketing?
Influencer Marketing to w ostatnich latach jedna z najbardziej popularnych form marketingu internetowego. Polega na wykorzystywaniu swego rodzaju więzi i zaufania, którym odbiorcy darzą swoich ulubionych twórców – czy to internetowych, czy po prostu znanych i wpływowych, przynajmniej w obrębie danej społeczności. Tych twórców określa się mianem influencerów, którzy – w dużym skrócie – potrafią wywierać wpływ na opinię innych ludzi i tworzą z nimi swego rodzaju relacje. Dzięki temu są w stanie osiągać lepsze wyniki niż niejedna kampania reklamowa o wysokim budżecie.
Robiąc zakupy, chcemy mieć pewność, że dokonujemy wyboru najlepszego z możliwych. Z roku na rok kupujemy coraz bardziej świadomie, w związku z czym wolimy wybierać produkty czy usługi marek, o których wiemy już nieco więcej i które darzymy zaufaniem. Nie musi być ono zależne od naszych doświadczeń; może być budowane właśnie przez influencerów o podobnych do naszych upodobaniach czy zainteresowaniach.
Można zatem stwierdzić, że Influencer Marketing jest odpowiedzią na potrzebę otrzymywania rekomendacji ze strony wiarygodnych osób. Tymi osobami są influencerzy, których można już zestawić z niejedną gwiazdą wielkiego formatu, przewijającą się w reklamach puszczanych między programami w telewizji.
Jak tworzyć kampanie z influencerami?
Skutecznie prowadzony influencer marketing wymaga opracowania odpowiedniej strategii. Dzięki temu kampanie influencerskie mogą mieć stosunkowo przewidywalne wyniki i sprawny, uporządkowany przebieg, a sami influencerzy mogą realnie wpływać na decyzje zakupowe swoich odbiorców. Jak wygląda opracowywanie takiej strategii i przygotowanie kampanii influencer marketingowej?
1 Określenie Twoich celów
Na pierwszym etapie zastanów się, jaki jest Twój cel i jakie efekty chcesz osiągnąć. Dzięki temu uzyskamy niezbędną wiedzę, która pomoże zarówno nam, jak i Tobie obrać właściwy kierunek dalszych działań. Wybierzemy media, dostosujemy narzędzia, dobierzemy odpowiednich influencerów i przeprowadzimy kampanię tak, by osiągnęła wszystkie zamierzone przez Ciebie cele.
2 Ustalenie grupy odbiorców
Stworzymy profil odbiorcy, na którym najbardziej Ci zależy. Wspólnie określimy lub doprecyzujemy, kto należy do Twojej grupy docelowej. Na tej podstawie wybierzemy skuteczny, najbardziej efektywny oraz dostosowany do Twoich celów i potrzeb sposób komunikacji. Dobierzemy media oraz influencerów, którzy najpewniej sprawdzą się w danej grupie docelowej. Dzięki temu przestaniesz „błądzić” i dotrzesz do osób potencjalnie zainteresowanych tym, co masz im do zaoferowania, a co za tym idzie – bardziej skorych do sfinalizowania sprzedaży.
3 Wybór właściwych influencerów
Sporządzimy listę influencerów, którzy – naszym zdaniem – najbardziej pasują do Twojej kampanii. Sprawdzimy, jak angażują swoich odbiorców oraz jaki sposób przekazu preferują. Przy pomocy specjalistycznych narzędzi zweryfikujemy również ich zasięgi. Dzięki temu w Twojej kampanii wezmą udział sami rzetelni, kompetentni i wartościowi influencerzy, którzy tworząc swoją społeczność, mają wśród jej członków wiele do powiedzenia – i to także w Twoim imieniu.
4 Dobór odpowiedniego kanału
Social media czy tylko blogi? A może video marketing na YouTube? Wybór właściwego kanału pozwoli na precyzyjne dotarcie influencera do Twoich odbiorców. Zależy m.in. od tego, kto należy do Twojej grupy docelowej, jakie działania prowadzi dany influencer oraz jakie są Twoje cele. Warto wiedzieć, że w influencer marketingu nie ma kanałów lepszych i gorszych – wszystko zależy bowiem od Twojego produktu, strategii, sposobu promocji produktu i wymienionych wyżej czynników.
5 Określenie KPI i stworzenie kampanii
KPI (Key Performance Indicators) to Kluczowe wskaźniki efektywności, czyli po prostu określenie wskaźników, które pokazują, czy kampania jest skuteczna. Każda kampania może mieć inne wskaźniki: może to być sprzedaż, zasięgi, ale także liczba reakcji, wysłanych wiadomości czy pozostawionych komentarzy. Określenie KPI pomaga także w ustaleniu działań (inaczej będzie wyglądała kampania, gdy jej celem będzie sprzedaż, a inaczej, gdy za wskaźnik ustalimy zwiększenie zaangażowania fanów na profilu influencera).
Oprócz stworzenia, prowadzenia i nadzorowania kampanii możemy zająć się także dodatkowymi czynnościami, takimi jak odpowiadanie na wiadomości fanów czy organizowanie promocji i konkursów. Dzięki temu zaoszczędzisz dużo czasu, a my będziemy nad wszystkim czuwać.
Jakie korzyści płyną z Influencer Marketingu?
Dzięki twórcom internetowym dowiadujemy się o najnowszych produktach interesujących nas marek, a także o aktualnych promocjach. Często nawet dzieje się tak, że to influencerzy oferują nam różnego rodzaju zniżki czy bony rabatowe, które dostają od firm – i to właśnie w ramach współpracy z markami.
Influencer Marketing pozwala więc przede wszystkim generować zasięgi i zwiększać świadomość marki. Oryginalne kampanie na YouTubie, w social mediach czy po prostu recenzje blogerskie to nowoczesne produkty promocyjne, umożliwiające marce zaistnienie, wyróżnienie się i dotarcie do grupy docelowej z ciekawym, angażującym oraz skutecznym przekazem.
Kampanie YouTube, reklama na TikToku, reklama na Snapchacie czy reklama na Facebooku to nasza codzienność. Prowadzimy zarówno mniej, jak i bardziej skomplikowane kampanie – w wielu kanałach i na różnych płaszczyznach. Jesteśmy na bieżąco z tym, co dzieje się w social mediach. Wiemy też, w jaki sposób trafiać do każdego typu i generacji odbiorców – w tym także do milenialsów i pokolenia Z. To właśnie ich w internecie jest najwięcej; to oni stanowią większą część fanów, widzów czy obserwatorów popularnych influencerów. Teraz – za pośrednictwem swoich ulubionych twórców – mogą poznać i sprawdzić również to, co Ty i Twoja marka macie im do zaoferowania.