Przejdź do

Marketing wirtualnej rzeczywistości (VR) – czy warto zainteresować się nowym medium?

Strona główna > Czytelnia > Marketing > Marketing wirtualnej rzeczywistości (VR) – czy warto zainteresować się nowym medium?

Przyszłość jest teraz. Każdego dnia możemy przekonać się o tym, dzięki nowej, technologicznej rzeczywistości. Możliwości są naprawdę nieograniczone – od wirtualnych wycieczek, po interaktywne doświadczenia z modelami 3D. Wystarczy założyć okulary VR, by przenieść się do zupełnie innego wymiaru. Wirtualna rzeczywistość pozwoli konsumentom zanurzyć się w świecie wykreowanym przez Twoją markę. Jak możemy zastosować virtual reality w kampaniach reklamowych?

Czym jest wirtualna rzeczywistość?

VR to skrót od rzeczywistości wirtualnej, z ang. virtual reality. Jest to technologia, która przenosi użytkowników w trójwymiarowe, wirtualne i interaktywne środowisko — zazwyczaj za pomocą specjalnych okularów, które mają symulować rzeczywiste wrażenia. Wiele doświadczeń VR pozwala odbiorcom oglądać produkty w 360 stopniach. Firmy mogą skorzystać z technologii VR do demonstrowania i promowania swoich produktów wśród potencjalnych klientów. Wiele branż wykorzystuje również technologię VR, aby przenosić ludzi do miejsc, które dotychczas mogli sobie tylko wyobrazić.

Dlaczego sklepy internetowe powinny używać wirtualnej rzeczywistości?

Współczesny klient e-commerce jest bardzo wymagający. Podejmowanie decyzji zakupowej odbywa się na kilku płaszczyznach, a wykorzystanie tradycyjnej kampanii reklamowej to już od dawna o wiele za mało. Nowe technologie pozwalają zupełnie zaskoczyć odbiorców. Jakie korzyści wiążą się z wykorzystaniem VR przez sklepy online?

  • Podkreślasz swoją pozycję i budujesz zaufanie – wdrożenie wirtualnej rzeczywistości sprzyja budowaniu zaufania wśród konsumentów. Nie każda marka jest skłonna inwestować w VR, a jej dział marketingu nie zawsze ma na to odpowiednie zasoby finansowe.
  • Bogata prezentacja produktów – doświadczenia zakupowe w wirtualnej rzeczywistości są jeszcze bardziej rozbudowane. Wykorzystanie VR pozwala zapoznać się z produktami jeszcze przed dokonaniem zakupu. To bardzo istotny aspekt zwłaszcza w przypadku produktów z segmentu premium, których klient nie może obejrzeć osobiście w sklepie stacjonarnym. Ogromną zaletą technologii VR jest także wierne odwzorowanie realnego świata.
  • Tworzenie bardziej angażujących reklam – pozyskanie nowych klientów bez działań marketingowych jest prawie niemożliwe. Niezależnie od tego, czy marka koncentruje się na sprzedaży w social media, czy na marketingu e-mailowym, jej baza klientów stale rośnie dzięki reklamom. Tylko tak możemy pozostać w pamięci konsumenta. VR marketing pozwala przygotować jeszcze skuteczniejsze kampanie. Łączenie promocji z rozrywką to doskonały sposób dla marketerów, aby wyróżnić firmę w swojej branży.
  • Wyróżnienie się na rynku – wirtualna rzeczywistość to okazja dla Twojego sklepu do tego, aby zapaść w pamięci konsumentów i prześcignąć konkurencję. Jest to kolejny poziom, który możesz osiągnąć w marketingu i swojej kampanii, tak, aby użytkownicy zwrócili na Ciebie uwagę.
  • Wirtualny magazyn – VR to swego rodzaju wirtualny magazyn, który pełni funkcję zastępczą dla towarów fizycznych. To ogromna oszczędność miejsca.

Wirtualna rzeczywistość (VR) a rzeczywistość rozszerzona (AR)

Wiele osób zamiennie używa pojęcia virtual reality (VR) i augmented reality (AR). Jednak są to dwie odmienne technologie. VR zapewnia użytkownikom możliwość przeniesienia się do innego świata. Wystarczy założyć specjalne gogle, takie jak Oculus Rift, które sprawią, że odbiorcy widzą wszystko w trójwymiarze, znajdując się przy tym w kompletnie innym świecie. Tymczasem w AR klienci mogą zobaczyć swoje prawdziwe otoczenie, ale wzbogacone o dodatkowy produkt lub przedmiot. Użytkownik nadal osadzony jest w znanym sobie kontekście, więc jego doświadczenie nie jest aż tak zaskakujące.

Rzeczywistość rozszerzona (AR) to udoskonalona wersja świata rzeczywistego, powstająca dzięki wykorzystaniu informacji cyfrowych wygenerowanych komputerowo. Należą do nich elementy wizualne, dźwiękowe i inne elementy sensoryczne. AR wykorzystuje sprzęt komputerowy i oprogramowanie, takie jak aplikacje, konsole, filmy, ekrany lub projekcje, aby łączyć informacje cyfrowe ze środowiskiem świata rzeczywistego. Często możliwe jest też użycie słuchawek w celu pogłębienia doświadczenia.

Wykorzystanie VR i AR pozwala na eksplorowanie całkowicie nowych, wirtualnych światów, co wpływa pozytywnie na reakcje konsumentów i skuteczność kampanii.

Przykłady zastosowań rozszerzonej rzeczywistości

Wykorzystanie AR przez przedsiębiorstwa pozwala wznieść reklamy i marketing na zupełnie inny poziom, a klientom dostarczyć mnóstwo rozrywki. Jeżeli zastanawiasz się, jak wdrożyć AR lub VR w swojej branży, zapoznaj się z kilkoma inspirującymi przykładami. Wypróbowanie tej technologii może okazać się skuteczne w wielu różnych branżach, od sklepów sprzedających ubrania, po firmy zajmujące się sprzedażą akcesoriów domowych.

Wirtualne przymierzalnie

Szansa wirtualnego przymierzenia ubrań to doskonały sposób na personalizację zakupów i zwiększenie konwersji. Niektóre sklepy już zabrały swoich klientów do przyszłości i oferują możliwość skorzystania z nowoczesnych przymierzalni. Przykładem jest Amazon, który w oparciu o funkcjonalności AR pozwala na przymierzenie butów. Taką szansę daje w smartfonie aplikacja Amazon – pod zdjęciem wybranej pary butów należy zaznaczyć opcję „Wirtualna przymiarka”. Następnie skanujemy kod QR i kierujemy aparat na nasze stopy, aby zobaczyć, jak buty wyglądają z różnych stron.

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Amazon (@amazon)


 

Wirtualna aranżacja wnętrz

IKEA również umożliwia swoim klientom samodzielną aranżację wnętrza, angażując do tego wirtualną rzeczywistość. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi, użytkownicy mogą wypróbowywać różne tkaniny, zmieniać kolor ścian i konfigurować wyposażenie kuchni oraz salonu. Mogą nawet zmienić porę dnia i stworzyć nastrój za pomocą świateł, aby zobaczyć swoje dzieło w zupełnie innej atmosferze.

Wirtualna aranżacja wnętrz ze sklepem IKEA.

Produkty w internecie

AR znajdzie także zastosowanie w prezentacji niemal każdego, dowolnego produktu. W praktyce największe korzyści może czerpać z tego rozwiązania branża, która oferuje użytkownikom produkty premium. Marketing tego segmentu wymaga zawsze większych nakładów, a klient dłużej zastanawia się, nim podejmie decyzję zakupową. Warto więc poszukać dodatkowych argumentów, aby go przekonać. Tak zrobiła kanadyjska marka grilli Broil King, która postawiła na stworzenie i zaprezentowanie modeli grilli w formie augmented reality.

Wirtualne szkolenia

Wiele firm zdecydowało się także wdrożyć VR w formie szkoleń. To rewolucja, która sprawia, że nudne wykłady zamieniają się w ekscytującą podróż po najważniejszych, tematycznych zagadnieniach.

VR w marketingu

VR marketing może obejmować wiele różnych rozwiązań, takich jak filmy czy gry. Nie jesteśmy ograniczeni przez czas antenowy, natomiast musimy uważać na kwestie finansowe. Trzeba pamiętać, że nie każdy będzie mógł skorzystać z tej formy reklamy marki. Po pierwsze VR marketing jest z pewnością bardziej kosztowną opcją niż augmented reality. Ponadto urządzenia potrzebne do odtworzenia gry, takie jak Oculus Rift, są bardzo kosztowne i wymagają mocnego komputera, na który nie każdy może sobie pozwolić. W związku z czym, mniejsze firmy chętniej sięgają po rozwiązania AR, a VR marketing jest realizowany przez największych graczy.

Nikeland

Nikeland, czyli świat marki Nike, pozwala użytkownikom sprawdzić swoje umiejętności podczas rywalizacji w różnych minigrach, takich jak „podłoga to lawa” czy zbijak. Eksperci projektujący Nikeland pozwalają także użytkownikom projektować własne minigry z interaktywnych materiałów sportowych. W cyfrowym świecie zachęca się do kreatywności: gracze za rywalizację są nagradzani błękitnymi wstążkami i złotymi medalami. Wystarczą tylko gogle, kontrolery i dobry internet, aby przenieść się do bajkowego świata Nike.

Nike x Roblox Nikeland

VR w marketingu Samsunga

Od stycznia 2022 r. świetne efekty przyniosła kampania Samsunga. Prawie 120 000 fanów odwiedziło wciągający wirtualny świat stworzony przez koreańską markę. W kampanii wykreowano świat wzorowany na flagowym sklepie Samsunga w Nowym Jorku. 837X zapewnia wyjątkowe przeżycia, które łączą technologię i kulturę, oferując nowe sposoby kontaktu między graczami.

837X Samsung

Zodiakalna wystawa McDonald’s

McDonald’s stworzył salę wirtualnej rzeczywistości prezentującą chińskie znaki zodiaku. Przy tworzeniu wystawy sieć restauracji współpracowała z projektantem Humberto Leonem, amerykańskim projektantem mody i dyrektorem kreatywnym.

Zodiakalna wystawa McDonald's

 

Podsumowanie

Kampania VR w marketingu to zdecydowanie ogromna szansa dla firmy na zaistnienie w świadomości odbiorców. Ze sprzętu do VR można korzystać w dowolnej przestrzeni, podróżując po Google Street View, oglądając filmy lub instalując dowolne aplikacje. Ten rodzaj marketingu daje możliwość obcowania z produktem w zupełnie wyjątkowy sposób, przez co pozwala zwiększyć konwersję. Jest jednak dość drogą formą reklamy, na którą z reguły mogą pozwolić sobie jedynie większe firmy.

Aleksandra Owaczarek

Aleksandra Owaczarek

Junior Marketing & PR Specialist

W Fabryce pracuje na stanowisku Junior Marketing & PR Specialist. Jej obowiązki obejmują tworzenie strategii marketingowych i prowadzenie działań public relations.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Pozycjonowanie PrestaShop w 8 prostych krokach – poradnik

    PrestaShop ma 0,8% udziałów rynkowych z liczbą sklepów przekraczającą barierę 100 tysięcy – jako jedyna platforma e-commerce spoza „ścisłej...

    Jak zbudować lojalność widzów poprzez content na YouTube?

    Druga najbardziej popularna wyszukiwarka na świecie, źródło setek kreatywnych pomysłów oraz doskonały sposób na generowanie dochodów....

    Wprowadzenie do domów mediowych – co to takiego i jakie są ich główne funkcje?

    Dom mediowy, lub inaczej agencja mediowa, umożliwia realizację rozbudowanych strategii reklamowych oraz osiąganie zaawansowanych celów marketingowych...

    Marketing emocjonalny – jak wykorzystać emocje i wartości ludzkie w komunikacji marketingowej?

    Zig Ziglar, amerykański trener sprzedaży, powiedział kiedyś: „Ludzie nie kupują, kierując się logiką. Kupują, kierując się emocjami”....