Pozycjonowanie – co to i jak działa
Pytanie, które często nurtuje naszych klientów brzmi: w jaki sposób dostać się na topowe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zrealizować swoje marketingowe KPI? Odpowiedź jest prosta: optymalizując stronę pod kątem technicznym, merytorycznym i tworząc angażujące treści, publikując gościnnie na portalach tematycznie zbliżonych do Twojego. Pozycjonowanie jest częścią SEO, które skupia się przede wszystkim na ostatnim z wymienionych elementów – na działaniach nie związanych bezpośrednio z Twoją stroną internetową, a bardziej ze stworzeniem i optymalizacją strategii linkbuildingowej (SEO off-site).
Istotne jest tworzenie artykułów dotyczących usług/produktów oferowanych przez daną firmę. Należy umieszczać je nie tylko na swojej stronie, ale także dbać o publikacje gościnne na portalach, blogach i forach. Zwróć uwagę, aby linki prowadzące do Twojej strony miały atrybut „dofollow” (przekazywały moc SEO do Twojego serwisu), pochodziły z różnych źródeł i nie miały charakteru sponsorowanego lub spamowego. Publikacje powinny być unikalne i angażujące na tyle, żeby zachęcały użytkowników do ich udostępniania – tu możecie przeczytać jak napisać dobry tekst na bloga. Wszystkie treści muszą być odpowiednio zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych i posiadać link kierujący do Twojej strony. Im bardziej zróżnicowane są źródła, z których hiperłącza prowadzą do Twojej witryny, tym lepiej.
Optymalizacja częścią SEO, czyli popracuj na swojej stronie
Na odpowiednie wyniki wpływa nie tylko samo pozycjonowanie strony, ale również jej techniczna i merytoryczna optymalizacja. Do elementów optymalizacji, czyli działań „on-site” (na stronie) witryny można zaliczyć:
- nasycenie tekstów frazami kluczowymi;
- prawidłowe rozmieszczenie nagłówków Hx;
- dodanie meta tagów do każdej ze stron;
- linkowanie wewnętrzne.
- To tylko kilka z przykładów, ponieważ konkretne działania dla danej strony wskaże wykonany audyt SEO strony www.
Wdrożenie obu tych strategii (on i off-site SEO) ma wpływ na wzrost pozycji strony w wynikach wyszukiwania, co przełoży się na większość widoczność, a to natomiast może oznaczać zarobek dla właściciela witryny. Należy pamiętać, że pozycjonowanie stron funkcjonuje w każdej branży i z tej formy promocji korzystają zarówno firmy, które dopiero powstały, jak i te istniejące na rynku od dekad.
Czy pozycjonowanie jest skuteczne?
Pozycjonowanie jest jedną z bardziej skutecznych metod promocji, ale do prowadzenia działań potrzebna jest właściwa strategia oraz budżet na konkretne procesy. Strategia powinna być przemyślana pod kątem pozycjonowania strony lokalnie oraz w szerszej perspektywie. Dotyczy to głównie fraz, np. „skup samochodów Poznań” – fraza lokalna oraz „skup samochodów” – fraza ogólnopolska. Na jej widoczność ma również wpływ geolokalizacja, personalizacja wyników, jednak to odpowiednia optymalizacja i linkbuilding sprawi, że nasza witryna na dane słowo kluczowe będzie wysoko.
Istotna jest również grupa odbiorców, do których kierujemy naszą ofertę z produktem lub usługą (firmy/osoby prywatne/obie opcje), zakres działania (wykonywanie usługi w siedzibie firmy/u Klienta/zdalnie) oraz godziny pracy. Może mieć to znaczenie przy pozycjonowaniu zakładu wulkanizacyjnego, który jest otwarty w ciągu dnia oraz pogotowia wulkanizacyjnego działającego głównie nocą oraz w święta.
Pozycjonowanie elementem marketingu internetowego
Pozycjonowanie to tylko jeden z elementów, które mogą być sposobem na promocję w Internecie. Występuję ono obok popularnej kampanii reklamowej Google Ads, email marketingu oraz mediów społecznościowych, a kanały te często się ze sobą przenikają, by wspomagać promocję firmy.
Wykorzystanie jednego z nich, albo wszystkich, zależy od obranej strategii promocji, o której wspomnieliśmy wyżej. Popularnym połączeniem jest pozycjonowanie słów kluczowych oraz promowanie ich w płatnej kampanii Ads.
Dobre pozycjonowanie wymaga czasu
Należy podkreślić, że wyniki pozycjonowania nie będą widoczne od razu. Proces ten jest długotrwały i pozwala na stopniowe wzbijanie się witryny na kolejne strony wyszukiwarki aż do top10, czyli na pierwszą stronę wyników. Czas trwania procesu związany jest z tym, że Google chce serwować swoim użytkownikom takie strony, które spełnią ich oczekiwania. Aby zapewnić Google, że to właśnie Twoja strona jest tą właściwą odpowiedzią – należy zbudować zaufanie wyszukiwarki do witryny, a to wymaga czasu.
Nie można podać też konkretnego terminu albo przedziału czasowego, jaki jest potrzebny na pozycjonowanie danej frazy. Czasami jest to tydzień, a innym razem potrzeba na to kilku miesięcy. Wszystko zależy od słowa kluczowego i jego konkurencyjności.
Zdobywanie pozycji w Google lub innej wyszukiwarce internetowej, wymaga wiele czasu i zaangażowania zarówno ze strony domu mediowego jak i klienta. Jedynie ściśle ze sobą współpracując można liczyć na realne efekty. Dzięki nim, Twoja strona internetowa, nie tylko będzie widoczna na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania Google, a co ważniejsze, wzrośnie liczba użytkowników pozyskanych organicznie. Zazwyczaj większy ruch = większa sprzedaż lub rozpoznawalność marki. Naszym zdaniem, na pytanie czy pozycjonowanie jest skuteczne, można odpowiedzieć dwoma słowam. Tak, jest.