Możesz być pewna jednego – dobrze prowadzony blog potrafi przełożyć się na znaczące zyski. Pomaga zbudować i wzmocnić wizerunek marki, stworzyć społeczność dookoła niej. Wniosek jest jeden, z biznesowego punktu widzenia, w prawie każdej branży warto prowadzić bloga. Zdradzamy przepis na dobre i angażujące teksty.
Znajdź swój własny punkt widzenia
Współcześnie powstaje wiele treści poruszające ten sam temat. Znajdzie się wielu specjalistów od diet, książek czy wizerunku. Jeżeli chcesz, żeby Twój blog wyróżniał się na tle konkurencji, powinieneś poszukać czegoś, co odróżni Cię od innych internetowych twórców. Może to być odmienny punkt widzenia, sposób jego prezentacji czy charakterystyczna forma językowa.
Określ swoją grupę docelową
Jeżeli nie będziesz wiedziała kto jest Twoim klientem, nie będziesz w stanie odpowiedzieć na jego potrzeby. Dlatego bardzo ważne jest określenie grup docelowych, tzw. person marketingowych, z którymi zamierzamy się komunikować. Zupełnie inaczej dobierzesz treść i formę przekazu marketingowego do 18-latków, a kompletnie inaczej do osób, które ukończyły 50 rok życia. Inaczej będziemy pisali do kobiet, inaczej do mężczyzn.
Praktycznie każdy detal – praca, płeć, wiek czy zainteresowania, powinny wpływać na Twoją strategię komunikacji biznesowej. Im lepiej znasz i rozumiesz Klienta, tym łatwiej będzie Ci się z nim porozumieć. Określenie cech grupy docelowej pomaga nie tylko podczas tworzenia contentu, a także przy wyborze kanałów jego dystrybucji.
Uniwersalność tekstu
Pracując nad treściami, staraj się, aby były one maksymalnie neutralne. Ułatwi Ci to dystrybucję przy wykorzystaniu różnych kanałów, a to z kolei umożliwi dotarcie do szerszego grona odbiorców. Teksty neutralne, tak zwane evergreenowe, można dowolnie adaptować. Są podstawą do tworzenia postów na bloga, wpisów na Facebooku czy wideo. Używając zróżnicowanych form przekazu, takich jak gify, zestawienia czy infografiki nie tylko nadasz charakter komunikacji, a także wzmocnisz swoją pozycję eksperta.
Pamiętaj o SEO
Artykuły blogowe mają ogromny wpływ na SEO. Pamiętaj o wykorzystywaniu w nich słów kluczowych, dobieraniu odpowiednich nagłówków, czy wykorzystywanie grafik.
Tagi title i description najlepiej tworzyć na bieżąco, podczas pisania tekstu i opublikować je równolegle. Sprawi to, że będą pracowały na korzyść Twojej strony od początku jej istnienia. W celu optymalizacji tekstów pod kątem SEO polecamy wtyczkę Yoast SEO. Jej obsługa jest intuicyjna, a znacząco ułatwia optymalizowanie tekstu pod SEO.
Oczywiście należy dobrze zrównoważyć SEO oraz jakość tekstu. Każdy kto czyta dużo w Internecie, zdaje sobie sprawę jak fatalne są treści przesadnie wysycone frazami kluczowymi. Znacząco tracą na jakości i nie ma przyjemności z ich czytania.
Dobierz dobry tytuł
Tytuł musi być przede wszystkim chwytliwy. To właśnie on determinuje czy potencjalny klient w ogóle przeczyta tekst, który napisaliśmy, czy też go zignoruje. Oprócz tego dobrze, aby zawierał słowa kluczowe.
Najlepiej sprawdzają się te zawierające pytania lub wykorzystujące liczebniki. Warto również sprecyzować temat samego wpisu. To znaczy nie odnosić się do ogólnej sytuacji, ale jakieś konkretnej. Tak jak w przykładzie poniżej:
„Jak skutecznie zgubić zbędne kilogramy chorując na Hashimoto?”
Nie tylko radzimy jak schudnąć, ale poruszamy to w konkretnym kontekście. Dlatego z jednej strony ograniczamy ilość osób, których może zainteresować nasz artykuł, a z drugiej strony jasno określamy grupę odbiorców.
Oprócz tego dobrze sprawdzają się listy, z wymienionymi wcześniej liczebnikami:
„Poznaj 11 sposobów jak zgubić zbędne kilogramy chorując na Hashimoto”
„Oto 13 tricków, dzięki którym zapomnisz o zbędnych kilogramach”
Być może zwróciło Twoją uwagę użycie takich liczb jak 11 lub 13 w tytule. Nie przez przypadek. Amerykańscy naukowcy udowodnili, że okrągłe liczby, w przypadku treści poradnikowych sprawdzają się gorzej. Wyglądają jak dobrane na siłę, a więc podważają wartość merytoryczną poradnika. A to obniża ilość osób chętnych do zapoznania się z artykułem.
Postaw na jakość
Twórz takie teksty, które sama chciałbyś przeczytać i z których sama mogłabyś się czegoś nauczyć. Algorytmy Google chętniej serwują użytkownikom takie strony, które potencjalnie będą odpowiedzią na ich potrzeby. Wniosek jest prosty. Publikowane treści muszą mieć dużą wartość merytoryczną i powinny zaspokajać ciekawość klientów.
Publikowany tekst powinien mieć jasny podział na wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Dobrą praktyką jest podział rozwinięcia śródtytułami. Ułatwią one odbiór treści i pozwolą skupić się użytkownikowi na informacjach, które są dla niego najważniejsze. Używając akapitów zwiększysz ilość światła pomiędzy tekstem, będzie bardziej czytelny.
Rzecz jasna to treść sprawi, że czytelnik będzie do Ciebie wracał, jednak dobrze dobrana grafika, zachęci do czytania i przełoży się na komfort użytkownika.
Eksperymentuj z formą
Publikując na blogu powinieneś pamiętać, że istnieje wiele form artykułów, które możesz tworzyć. Eksperymentuj i szukaj takiej formy przekazu, która będzie Ci najbardziej odpowiadała. Wywiad, felieton, Q&A czy case study – każda z tych form pozwoli Ci na pokazanie tego samego tematu w zupełnie inny sposób. Jeżeli nie tylko opiszesz dany produkt, a także pokażesz jego zastosowanie, zachęcisz klienta do zakupu.
Przedstawiliśmy elementy, które naszym zdaniem
ułatwiają pracę nad tekstami blogowymi, jednak powinniśmy Cię ostrzec. Będzie ona długa i żmudna. Na początku najprawdopodobniej Ci nie wyjdzie. Możemy zdradzić, że zanim byliśmy na tyle zadowoleni z tego tekstu, żeby go opublikować – poprawialiśmy go kilka razy. Życzymy powodzenia!