Przejdź do
baner_under_the_fold 4

Czym jest techniczne SEO?  

Strona główna > Czytelnia > SEO > Czym jest techniczne SEO?  

Techniczne SEO jest to proces, w którym analizie zostają poddane techniczne elementy serwisu. Rekomendacje techniczne, które zostają wprowadzone, jako wynik audytu SEO powodują, że wyszukiwarki, a szczególnie Google, lepiej postrzegają serwis. W przypadku dużego nagromadzenia błędów technicznych strona www gorzej rankuje w wynikach organicznych.

Techniczne SEO nie jest czymś nowym – istniało od zawsze, odkąd istnieje Google. Wyszukiwarki do zawsze zwracały uwagę na techniczne aspekty działania i budowy serwisów internetowych. Jednakże te aspekty zaczęły odgrywać olbrzymią rolę z punktu widzenia użytkownika (UX) oraz wydajności (swoich własnych zasobów IT do analizowania danych).

Podstawowe 3 elementy, na które należy zwrócić uwagę to:

  • Techniczne SEO – czyli to w jaki sposób roboty wyszukiwarek przemieszczają się po serwisie, w jaki sposób go analizują, jak go widzą i postrzegają a potem indeksują prezentując w swoich wynikach w taki czy inny sposób
  • On-Page SEO – czyli optymalizacja skupiająca się na treści wewnątrz serwisu, której zadaniem jest pozyskiwanie jak największego ruchu organicznego
  • Off-Page SEO – czyli pozyskiwanie odnośników do serwisu, promowanie treści w serwisie oraz budowanie brandu z wykorzystaniem różnych technik w tym social media

tecnczne seo

W przypadku technicznego SEO część elementów jest wspólnych i trzeba je uwzględnić w swoich analizach. Jednak celem jest taka optymalizacja działań, aby polepszyć indeksację i widoczność serwisu w wynikach organicznych. Poniżej cztery elementy, które w sumie składają się na techniczny audyt SEO. Omówione zostały też czynniki offpage i onpage ze względu na przenikanie się ich do technicznego SEO.

Indeksacja serwisu w wyszukiwarce

Indeksacja serwisu jest najbardziej krytycznym i najważniejszym czynnikiem w pozyskiwaniu ruchu organicznego. To od tego zależy czy i jak będzie rankował serwis. Nawet niewielkie błędy w implementacji mogą przynieść ogromne straty.

Poniżej wytypowaliśmy kilka elementów, na które warto zwrócić uwagę.

Google Search Console – darmowe i podstawowe narzędzie, w którym znajdziesz informacje na temat swojego serwisu oraz tego jak zachowuje się w wyszukiwarce Google. Szczególnie ważne są następujące elementy:

Skuteczność – m.in. na jakie słowa kluczowe pojawia się serwis w wyszukiwarce, jakie strony rankują, z jakich urządzeń korzystają użytkownicy;

Stan – m.in. liczba zaindeksowanych i zablokowanych podstron w serwisie. To właśnie tutaj zweryfikujesz czy Twój serwis poprawnie indeksuje się w wyszukiwarce;

Ulepszenia – fragmenty rozszerzone – dodatki, które wzbogacają wyniki wyszukania m.in. pokazują ruch z wykorzystaniem np. FAQ, HOWTO czy innych fragmentów rozszerzonych;

Mapy witryny – element najmniej krytyczny, ale warto posiadać mapę strony. To dzięki niej dowiesz się jakie strony są kierowane do indeksacji;

  • Rendering – możesz sprawdzić za pomocą różnych narzędzi ale jest to istotne jak wyszukiwarka widzi Twój serwis i jak ją widzi użytkownik. To ważny element, bo pokazuje czy wyszukiwarki w ogóle potrafią „przeczytać” Twój serwis;
  • Mobile friendly – dzisiaj strona bez wersji mobilnej nie istnieje. Należy zawsze zweryfikować jak serwis prezentuje się na urządzeniach mobilnych i czy istnieją rzeczy do poprawienia lub też elementy, których wyszukiwarka nie potrafi odczytać;
  • Prędkość ładowania – im szybciej tym lepiej – ta maksyma wystarczy za opis tego elementu. Strona musi po prostu ładować się szybko co wpływa na przyjemność korzystania z niej;
  • Canonical – jeden z najbardziej krytycznych elementów w serwisie od strony kodu oraz indeksacji;
  • Robots.txt – niby niepozorny plik a potrafi skutecznie zablokować dostęp do wielu ważnych podstron;
  • Błędy 4xx i 5xx – nagromadzenie tych błędów może skutkować słabą widocznością. Trzeba przeglądać serwis w poszukiwaniu tych błędów i je eliminować;
  • Przekierowania 3xx – przekierowania służą np. indeksowaniu nowych podstron. Należy je stosować w ostateczności a w przypadku np. linkowania wewnętrznego – eliminować ich nadmiar;
  • Linkowanie wewnętrzne – to od tego elementu zależy jak roboty wyszukiwarek indeksują serwis oraz podstrony. Im więcej linków wewnętrznych tym lepiej. Szczególnie widać to gdy powstają tak zwane sierotki – orphaned pages – do których wyszukiwarki po prostu nie mogą dotrzeć;
  • Linkowanie zewnętrzne – czyli linkbuidling – bez tego pozycjonowanie nie istnieje.

Duplikacja treści

Ważnym elementem audytu technicznego jest ocena treści pod kątem jej duplikacji. Nie mówimy tutaj o jej optymalizacji tylko o problemie technicznym jakim jest powielanie tekstów wewnątrz serwisu.

Dlatego zastanowić się nad tym w jaki sposób poradzić sobie z duplikacją i spowodować aby serwis był w całości zaideksowany pomimo takich błędów:

  • Canonical / cross-canonical – wskazujemy najbardziej reprezentatywny produkt czy usługę, którą chcemy sprzedawać. Przykładowo mają kilka kolorów danego przedmiotu możemy wskazać, aby indeksował się tylko np. kolor czarny;
  • Zbędne podstrony – oceniamy czy podstron z powieloną treścią są potrzebne czy nie. Jeśli uznamy, że nie są nam potrzebne zwyczajnie je usuwamy;
  • Unikalność treści – to jest jasne – jeśli treść jest unikalna (oryginalna) to będzie się bardzo dobrze indeksować. Jeśli jest powielona – wymyśl metodę, dzięki której zacznie się indeksować np. system komentarzy lub recenzji;

Jakość treści – content quality

Jakość treści jest bardzo istotnym elementem w kontekście indeksowania oraz rankowania serwisu w wynikach organicznych. Podstawowym elementem, w którym należy się kierować to przygotowując treści to:

  • Autorytet (authority) – buduj Siebie jako eksperta w branży, dziel się wiedzą praktyczną i użyteczną w sposób jasny i zrozumiały dla potencjalnego klienta czy użytkownika;
  • Zaufanie (trust) – zbuduj takie teksty, którym sam jesteś w stanie zaufać. Rzetelne treści, fachowe potrafią zbudować doskonałe zasięgi a to przełoży się na indeksację;
  • Dopasowanie (relevance) – oznacza uchwycenie właściwego kontekstu przekazywanych treści i prowadzonych działań.

Patrząc przez pryzmat 3 wyżej wymienionych elementów należy pracować nad m.in. następującymi elementami:

  • Thin content – cienka zawartość, czyli nie generuj podstron, które zawierają małą bądź znikomą ilość treści;
  • Title/Description – dbaj o nagłówki META ponieważ dzięki nim przykujesz uwagę użytkownika;
  • Słowa kluczowe – analizuj i buduj treści wokół odpowiednich słów kluczowych; pisz zgodnie z zasadami językowymi i nie buduj sztucznych zdań;
  • Długość i merytoryka treści – takie treści, które wyczerpują temat, są doskonale postrzegane przez wyszukiwarki;
  • Unikalność treści – nie kopiuj treści, ewentualnie cytuj. Własna i oryginalna treść jest lepiej postrzegana przez Google;
  • Nagłówki Hx – dbaj o nagłówki, strukturę i ich hierarchię – dzięki temu przekazujesz odpowiednie informacje oraz na co zwrócić uwagę w tekście;

Google nie indeksuje ok. 20%-25% podstron, i nagromadzenie stron nieużytecznych (np. typu thin content) powodują, że Google nie tylko indeksuje tych podstron, ale też podstron, na których nam zależy.

Crawl budget – czym jest?

Crawl Budget, czyli budżet na indeksowania strony/serwisu – jest to czas jaki wyszukiwarka musi poświęcić a indeksowanie Twoje serwisu. Crawl budget jest też związany z limitem podstron sprawdzanych przez roboty wyszukiwarki.

Przykładowo (w dużym uproszczeniu), jeśli masz 1000 stron w serwisie i na każdą robot wyszukiwarki poświęca 1 sekundę, aby zanalizować/zrozumieć i się jej nauczyć, to w sumie poświęca na zaindeksowanie całego serwisu 1000 sekund. Jeśli ten czas zoptymalizować poprzez wyeliminowanie problemów opisanych powyżej to taki czas można skrócić, powiedzmy przykładowo, do 100 sekund. To jest dla wyszukiwarki ogromna oszczędność czasu i zasobów (szczególnie tych IT) i dzięki temu, patrząc na inne serwisu, Twój serwis będzie lepiej traktowany przez wyszukiwarkę.

Podsumowanie:

Dobrze zbudowany i prawidłowo wykonany serwis będzie się doskonale indeksował. A jeśli tak to crawl budget, jakim dysponuje Google na Twój serwis, będzie bardzo krótki – im mniej czasu Google poświęcić na analizę Twojego serwisu, który będzie prawie bezbłędny, tym lepiej i wyżej będzie rankować. Reasumując Techniczne SEO zrobione dobrze – pozwoli ci mieć szansę na osiąganie najwyższych pozycji nawet w najtrudniejszych kategoriach. Zrobione źle tą szansę zaprzepaści.

Autor

Paweł Gontarek – posiada 11-letnie doświadczenie w prowadzeniu projektów SEO. Od 2011 roku Top Contributor (Najlepszy Współtwórca) na forum Google dla Webmasterów. Prowadzi bloga poświęconego branży SEO pod adresem https://www.zgred.pl/, którego odwiedza kilkadziesiąt tysięcy internautów miesięcznie. Działa zarówno na rynku polskim, jak i europejskim, ma na swoim koncie ponad 1000 projektów dla międzynarodowych klientów.


Zapisz się do newslettera

Pozostałe najnowsze artykuły

Pozycjonowanie bloga – kilka prostych sposobów na wyższe pozycje w wyszukiwarce

Blogi istnieją w sieci od ponad 20 lat, a ich rola całkowicie zmieniła się od czasów, gdy stanowiły one formę publicznego... 

LinkedIn Ads – do kogo można kierować reklamy?

Serwis społecznościowy LinkedIn odnotowuje stale rosnącą liczbę użytkowników. Coraz więcej osób oraz firm zakłada tam swoje profile, aby... 

Jak pozycjonować sezonowe słowa kluczowe?

Ilekroć mówimy o słowach kluczowych dobrze jest sprawdzić, czy podlegają one sezonowości. Sezonowość słów kluczowych to nic innego,... 

Czym jest techniczne SEO?  

Techniczne SEO jest to proces, w którym analizie zostają poddane techniczne elementy serwisu. Rekomendacje techniczne, które zostają...