Przejdź do
baner_under_the_fold 4

Czym jest techniczne SEO?  

Strona główna > Czytelnia > SEO > Czym jest techniczne SEO?  

Techniczne SEO jest procesem, w którym analizie zostają poddane aspekty techniczne serwisu. Rekomendacje, które zostają wprowadzone jako wynik audytu SEO, powodują, że wyszukiwarki, a szczególnie Google, lepiej go postrzegają. W przypadku dużego nagromadzenia błędów strony www gorzej rankują w wynikach organicznych.

Techniczna optymalizacja strony internetowej nie jest czymś nowym – narodziła się wraz z Google. Wyszukiwarki do zawsze zwracały uwagę na techniczne aspekty działania i budowy serwisów internetowych. Jednakże te aspekty zaczęły odgrywać olbrzymią rolę z punktu widzenia użytkownika (UX) oraz wydajności (swoich własnych zasobów IT do analizowania danych).

Podstawowe 3 elementy, na które należy zwrócić uwagę to:

  • techniczne SEO – czyli to, w jaki sposób roboty Google przemieszczają się po serwisie, w jaki sposób go analizują, jak go widzą, a potem indeksują, prezentując w swoich wynikach w taki czy inny sposób;
  • on-page SEO – optymalizacja skupiająca się na treści wewnątrz strony internetowej, której zadaniem jest pozyskiwanie jak największego ruchu organicznego;
  • off-page SEO – pozyskiwanie linków do serwisu, promowanie treści w serwisie oraz budowanie brandu z wykorzystaniem różnych technik w tym social media.

tecnczne seo

W przypadku technicznego SEO część elementów jest wspólnych i trzeba je uwzględnić w analizach. Jednak celem jest taka optymalizacja działań, aby polepszyć indeksację i widoczność strony w wynikach organicznych.

Poniżej znajdziesz cztery elementy, które w sumie składają się na techniczny audyt SEO. Omówione zostały też czynniki off-page i on-page ze względu na przenikanie się ich do technicznego SEO.

Indeksacja serwisu w wyszukiwarce

Indeksacja serwisu jest najbardziej krytycznym i najważniejszym czynnikiem w pozyskiwaniu ruchu organicznego. To od tego zależy, czy i jak będzie rankował serwis. Nawet niewielkie błędy w implementacji mogą przynieść ogromne straty.

Informacje na temat swojej strony internetowej oraz tego, jak zachowuje się ona w wyszukiwarce Google, znajdziesz w podstawowym (i darmowym!) narzędziu – Google Search Console.

Roboty indeksujące biorą pod uwagę kilka czynników. Poniżej wytypowaliśmy kilka z nich, na które z pewnością warto zwrócić uwagę:

  • skuteczność – m.in. na jakie słowa kluczowe pojawia się serwis w wyszukiwarce, jakie strony rankują, z jakich urządzeń korzystają użytkownicy;
  • stan – m.in. liczba zaindeksowanych i zablokowanych podstron w serwisie. To właśnie tutaj zweryfikujesz, czy Twój serwis poprawnie indeksuje się w wyszukiwarce;
  • ulepszenia – fragmenty rozszerzone – dodatki, które wzbogacają wyniki wyszukania m.in. pokazują ruch z wykorzystaniem np. FAQ, HOWTO czy innych fragmentów rozszerzonych;
  • mapa strony – element najmniej krytyczny, ale pod kątem technicznego SEO warto go posiadać. To dzięki niemu dowiesz się, jakie witryny są kierowane do indeksacji;
  • rendering – możesz sprawdzić za pomocą różnych narzędzi ale jest to istotne jak wyszukiwarka widzi Twój serwis i jak ją widzi użytkownik. To ważny element, bo pokazuje czy wyszukiwarki w ogóle potrafią „przeczytać” Twój serwis;
  • mobile friendly – dzisiaj strona bez wersji mobilnej nie istnieje. Należy zawsze zweryfikować jak serwis prezentuje się na urządzeniach mobilnych i czy istnieją rzeczy do poprawienia lub też elementy, których wyszukiwarka nie potrafi odczytać;
  • prędkość ładowania – im szybciej tym lepiej – ta maksyma wystarczy za opis tego elementu. Strona musi po prostu ładować się szybko co wpływa na przyjemność korzystania z niej;
  • canonical – jeden z najbardziej krytycznych elementów w serwisie od strony kodu oraz indeksacji;
  • robots.txt – niby niepozorny plik a potrafi skutecznie zablokować dostęp do wielu ważnych podstron;
  • błędy 4xx i 5xx – nagromadzenie tych błędów może skutkować słabą widocznością. Trzeba przeglądać serwis w poszukiwaniu tych błędów i je eliminować;
  • przekierowania 3xx – przekierowania służą np. indeksowaniu nowych podstron. Należy je stosować w ostateczności a w przypadku np. linkowania wewnętrznego – eliminować ich nadmiar;
  • linkowanie wewnętrzne – to od tego elementu zależy jak roboty wyszukiwarek indeksują serwis oraz podstrony. Im więcej linków wewnętrznych tym lepiej. Szczególnie widać to gdy powstają tak zwane sierotki – orphaned pages – do których wyszukiwarki po prostu nie mogą dotrzeć;
  • linkowanie zewnętrzne – czyli linkbuidling – bez tego pozycjonowanie nie istnieje.

Duplikacja treści

Ważnym elementem audytu technicznego jest ocena contentu pod kątem duplikacji treści. Nie mówimy tutaj o jej optymalizacji, tylko o problemie technicznym, jakim jest powielanie tekstów wewnątrz stron internetowych.

Dlatego warto zastanowić się nad tym, w jaki sposób poradzić sobie z duplikacją i spowodować, aby serwis był w całości zaideksowany pomimo takich błędów:

  • canonical / cross-canonical – wskazujemy najbardziej reprezentatywny produkt czy usługę, którą chcemy sprzedawać. Dla przykładu: gdy produkty mają kilka kolorów, możemy zaznaczyć, by indeksował się tylko np. kolor czarny;
  • zbędne podstrony – oceniamy, czy podstrony z powieloną treścią są potrzebne. Jeśli uznamy, że nie, zwyczajnie je usuwamy;
  • unikalność treści – jeśli treść jest unikalna (oryginalna), to będzie się bardzo dobrze indeksować. Jeżeli jest powielona, to warto zastanowić się nad metodą, dzięki której zacznie się indeksować np. system komentarzy lub recenzji.

Jakość treści – content quality

Jakość treści jest bardzo istotnym elementem w kontekście indeksowania oraz rankowania serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania. Podstawowymi elementami, którymi należy się kierować podczas optymalizacji technicznej, są:

  • autorytet (authority) – twórz swój wizerunek eksperta w branży, dziel się wiedzą praktyczną i użyteczną w sposób jasny i zrozumiały dla potencjalnego klienta czy użytkownika;
  • zaufanie (trust) – zbuduj teksty, którym sam jesteś w stanie zaufać. Rzetelne, merytoryczne, fachowe treści potrafią zbudować doskonałe zasięgi. One z kolei przekładają się na indeksację;
  • dopasowanie (relevance) – oznacza uchwycenie właściwego kontekstu przekazywanych treści i prowadzonych działań.

Patrząc przez pryzmat trzech wyżej wymienionych elementów, należy pracować m.in. nad następującymi elementami:

  • Thin content. W dosłownym tłumaczeniu: cienka zawartość. Co to oznacza w praktyce? Nie generuj podstron, które zawierają małą bądź znikomą ilość treści;
  • Title/description. Dbaj o nagłówki META – w końcu to one przykuwają uwagę użytkownika;
  • Słowa kluczowe. Analizuj i buduj treści wokół odpowiednich słów kluczowych. Pisz zgodnie z zasadami językowymi i nie buduj sztucznie brzmiących, wysyconych frazami zdań;
  • Długość i merytoryka treści. Wysokiej jakości, poprawne językowo i ciekawe wizualnie treści, które publikujesz na Twojej stronie, są doskonale postrzegane przez wyszukiwarki;
  • Unikalność treści. Nie kopiuj contentu, ewentualnie cytuj. Własna i oryginalna treść jest lepiej postrzegana przez algorytm Google;
  • Nagłówki Hx. Dbaj o nagłówki, strukturę i ich hierarchię. To dzięki nim pokazujesz użytkownikowi, na co powinien zwrócić uwagę.

Google nie indeksuje ok. 20%–25% podstron. Nagromadzenie stron nieużytecznych pod względem technicznym (np. typu thin content) powoduje, że Google nie indeksuje zarówno tych podstron, jak i innych, na którym najbardziej nam zależy.

Crawl budget – czym jest?

Crawl Budget, czyli budżet na indeksowania strony/serwisu, to czas, jaki wyszukiwarka musi poświęcić na indeksowanie strony Twojej firmy. Wiąże się on również z limitem podstron sprawdzanych przez roboty wyszukiwarki.

Dla przykładu (w dużym uproszczeniu): jeśli masz 1000 stron w serwisie i na każdą robot Google poświęca 1 sekundę – tak by ją zanalizować/zrozumieć i się jej nauczyć, to w sumie na zaindeksowanie całego serwisu poświęca 1000 sekund.

Jeśli istnieje szansa, by ten czas zoptymalizować poprzez wyeliminowanie problemów opisanych powyżej, to można go skrócić np. do 100 sekund. Dla wyszukiwarki oznacza to ogromną oszczędność czasu i zasobów (szczególnie tych IT), więc z pewnością to doceni, poprawiając pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie:

Dobrze zbudowany i prawidłowo wykonany serwis będzie się doskonale indeksował. Im mniej czasu Google poświęci na analizę Twojego serwisu, który będzie prawie bezbłędny, tym lepiej i wyżej będzie rankować.

Poprawne i skuteczne techniczne SEO da Ci więc szansę na osiąganie najwyższych pozycji nawet w najtrudniejszych kategoriach. W przeciwnym razie może to zaprzepaścić. Jeśli sam nie wiesz, jak rozpocząć optymalizację strony w kontekście technicznego SEO, warto skorzystać z pomocy agencji. Specjalista SEO podpowie Ci, jakie działania optymalizacyjne należy wdrożyć, by Twoja witryna internetowa zajmowała wysokie pozycje w rankingach.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Storytelling bez tajemnic: co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz go wykorzystywać?

    Storytelling (inaczej marketing narracyjny) to jedna z najskuteczniejszych technik stosowanych w marketingu. Za pomocą ciekawych historii można...

    Persona marketingowa – kim jest i do czego służy?

    Kim jest persona marketingowa? Zanim zaczniesz wprowadzać jakikolwiek produkt lub usługę na rynek, powinieneś odpowiedzieć sobie na najważniejsze...

    Jak wybrać cel reklamowy i jaki ma on wpływ na efekty kampanii na Facebooku?

    Zastanawiałeś się kiedyś, jak ustawić kampanię na Facebooku, aby realizowała wybrane przez Ciebie cele kampanii reklamowej? System reklamowy...

    Jak stworzyć skuteczną reklamę na Facebooku w 2022

    Facebook to zdecydowanie najpopularniejszy serwis społecznościowy – zgodnie z wynikami badań Mediapanel, tylko w lutym 2022 roku...