Przejdź do
baner_under_the_fold 8

Lokalne SEO – jak osiągać wysokie pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania Google?

Strona główna > Czytelnia > SEO > Lokalne SEO – jak osiągać wysokie pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania Google?

Lokalne SEO to strategia optymalizacji, która pomoże Twojej firmie być bardziej widoczną w lokalnych wynikach wyszukiwania Google. Inwestując w takie działania, dasz się znaleźć potencjalnym klientom, zbudujesz wizerunek wiarygodnego przedsiębiorcy i wyróżnisz się wśród konkurencji. Chcesz wiedzieć, czym w praktyce jest lokalne SEO i jak osiągnąć wysokie pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania? Zapraszamy do lektury.

Jak wynika z raportu State of Marketing 2021, prawie 46% wszystkich wyszukiwań w Google to wyszukiwania informacji lokalnych, a aż 88% konsumentów, którzy dokonują lokalnego wyszukiwania na swoim smartfonie, odwiedza lub dzwoni do sklepu w ciągu jednego dnia.

Takie dane to niezbity dowód na to, że wysoka pozycja w lokalnych wynikach wyszukiwania jest dziś zdecydowanie ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Powód? Jeśli strona Twojej firmy nie będzie zoptymalizowana pod kątem lokalnego wyszukiwania, możesz zupełnie nieświadomie stracić potencjalnych klientów, gotowych zrobić zakupy właśnie w Twoim sklepie.

Czym jest lokalne SEO?

Lokalne SEO to proces, który pomoże Twojej firmie podnieść pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania Google na danym terenie. Jeśli zoptymalizujesz serwis pod kątem wyszukiwań lokalnych, dasz znać wyszukiwarce Google, że Twoja firma znajduje się w określonym obszarze i chce, by znaleźli ją lokalni klienci. Dzięki temu pokażesz się osobom szukającym dokładnie takich produktów, jakie oferujesz.

mapa_tło

Które firmy najbardziej skorzystają, inwestując w lokalne SEO?

Inwestycja w działania z zakresu lokalnego SEO przyniesie korzyści większości firm posiadającym stacjonarną siedzibę. Lokalne pozycjonowanie nie powinno być wyborem, lecz absolutną koniecznością zwłaszcza dla:

  • firm, które świadczą usługi medyczne – gabinetów lekarskich czy praktyk dentystycznych;
  • kancelarii prawnych;
  • salonów fryzjerskich i kosmetycznych;
  • barów i restauracji;
  • sklepów, piekarni, cukierni;
  • hydraulików, szklarzy i innych tego typu specjalistów;
  • firm świadczących usługi dla zwierząt – groomerów, petsitterów etc.;
  • biur nieruchomości.

Najważniejsze czynniki rankingowe, czyli od czego zależy sukces lokalnego SEO?

Na pewnym poziomie lokalne SEO działa dokładnie tak samo, jak „normalne” wyszukiwanie w Google. To, co czyni je wyjątkowym, to fakt, że Google używa innego zestawu czynników rankingowych, aby uszeregować lokalne wyniki wyszukiwania. Są to:

  • lokalizacja, z której dana osoba szuka dostawcy produktów/usług,
  • cytowanie NAP,
  • posiadanie wizytówki Google Moja Firma,
  • słowa kluczowe używane w profilu Google Moja Firma i w serwisie www,
  • recenzje online,
  • słowa kluczowe użyte w recenzjach online
  • liczba meldunków w danej lokalizacji,
  • liczba udostępnień w mediach społecznościowych,
  • ocena Twojej firmy (w gwiazdkach) w Mapach Google.

Które z nich mają największe znaczenie?

Podczas konferencji Whitespark’s Local Search Summit we wrześniu 2020 roku Darren Shaw ogłosił wstępne wyniki swojego najnowszego badania Local Search Ranking Factors. Wynika z nich, że najważniejszymi pogrupowanymi czynnikami wpływającymi na rankingi pakietów lokalnych są:

  1. Google Moja Firma,
  2. recenzje,
  3. optymalizacja on-page,
  4. linki.

Aby uplasować się w lokalnych wynikach organicznych, najważniejsze obszary, na których należy się skupić to:

  1. optymalizacja on-page,
  2. linki,
  3. zachowanie.

Według ekspertów najważniejszymi czynnikami lokalnego rankingu organicznego są:

  1. jakość linków przychodzących,
  2. ilość wysokiej jakości treści,
  3. słowa kluczowe w anchor text linków przychodzących.

liczydło

Lokalne SEO — od czego zacząć?

Osiągnięcie wysokich pozycji w lokalnych wynikach wyszukiwania Google jest procesem wielowymiarowym, wymagających różnorodnych działań. Oto najważniejsze:

Utwórz wizytówkę Google Moja Firma

Odpowiednio przygotowana wizytówka Google Moja Firma jest podstawą wdrażania lokalnego SEO. Jak wskazuje nazwa – to wizytówka firmy w internecie. Zawiera ona najważniejsze z punktu widzenia potencjalnego klienta informacje – zdjęcia, lokalizację, godziny otwarcia, dane kontaktowe czy recenzje klientów.

Stworzenie wizytówki jest bezpłatne, a decyzję o tym, które pola wypełnić i co za tym idzie – jakie informacje udostępnić internautom, podejmuje sam przedsiębiorca. Aby założyć wizytówkę, wejdź na www.google.pl/business i zaloguj się na swoje konto Google (jeśli nie posiadasz konta Google, musisz najpierw się zarejestrować).

Rada: tworząc wizytówkę Google Moja Firma, zadbaj o to, by wypełnić wszystkie pola, udostępniając odbiorom jak najwięcej informacji o swojej firmie. Niedopracowana i niedbała, może przynieść Twojemu biznesowi zdecydowanie więcej szkody niż pożytku. Natychmiast wywoła bowiem skojarzenia z… kiepską jakością usług.

Wybierz lokalne frazy kluczowe

Niezbędnym elementem lokalnego SEO jest wyselekcjonowanie odpowiednich słów kluczowych, charakterystycznych dla specyfiki lokalnego wyszukiwania. Pierwszym i być może najważniejszym krokiem w ich znalezieniu jest właściwe określenie swojej lokalizacji. Musisz ustalić, które obszary chcesz obrać za cel wyszukiwania lokalnego. W zależności od specyfiki Twojej działalności możesz wybierać słowa kluczowe związane z lokalizacją w pobliżu swojej firmy lub miejscami, do których podróżujesz w celu wykonania usługi.

Kolejny krok to wybór najbardziej trafnych określeń związanych z branżą, w której działasz. Chcąc dotrzeć do osób prowadzących bardziej szczegółowe wyszukiwanie, użyj modyfikatorów:

  • modyfikatory jakościowe – stanowią o jakości Twojego biznesu, produktów czy usług. Obejmują frazy takie jak „najlepszy” lub „top”;
  • modyfikatory okazji – skupiają się na konkretnym wydarzeniu lub punkcie w czasie. Obejmują frazy takie jak „jesień”, „urodziny” lub „Boże Narodzenie”;
  • modyfikatory typu – koncentrują się na specyfice usług, które oferuje Twoja firma. Jeśli zajmujesz się planowaniem imprez w konkretnym miejscu, możesz oferować catering lub salę weselną;
  • modyfikatory specjalne – pomogą wyróżnić Twoją firmę spośród konkurentów, wskazując na unikalne cechy Twoje biznesu, np. wysyłkę tego samego dnia czy możliwość dostarczenia zakupów do domu.

Oto kilka szablonów, które pomogą Ci stworzyć najlepsze słowa kluczowe na potrzeby lokalnego SEO.

  • [rodzaj firmy/produktu/usługi] w Radomiu
  • [rodzaj biznesu/produktu/usługi] Radom
  • Radom [typ biznesu/produktu/usługi]
  • Najlepszy [typ biznesu/produktu/usługi] w Radomiu

Rada: planer słów kluczowych Google zapewni Ci dostęp do danych o liczbie wyszukiwań dla określonych obszarów geograficznych. Aby jeszcze lepiej zaplanować listę lokalnych słów kluczowych, koniecznie z niego skorzystaj.

Pozyskaj linki NAP

Wizytówki NAP to internetowe wizytówki zawierające: nazwę (name), adres (address) i numer telefonu (phone) firmy. Publikowane na lokalnych i branżowych portalach, w serwisach i katalogach, wspierają rozpoznawalność firmy, pomagając osiągać wysokie wyniki w wynikach wyszukiwania oraz pozyskać nowych klientów.

Linki NAP to linki pozyskiwane z wizytówek NAP, wykorzystywane wyłącznie w lokalnym SEO. Warto zdobywać je na stronach posiadających wysoką widoczność w Google. Tę zweryfikujesz przy pomocy narzędzi, takich jak Semstorm czy Senuto.

Do najpopularniejszych i najbardziej uniwersalnych serwisów służących publikacji wizytówek NAP należą:

  • pkt.pl,
  • panoramafirm.pl,
  • targeo.pl,
  • zumi.pl,
  • cylex.pl,
  • misterwhat.pl,
  • bazafirm.org,
  • baza-firm.com.pl,
  • yelp.pl/biz/.

Rada: Chcąc sprawić, by wizytówki NAP realnie wsparły działania SEO, zadbaj o to, aby umieszczone na nich dane były spójne i kompletne. Tworząc wizytówkę:

  • użyj pełnej nazwy firmy, najlepiej takiej, która figuruje w CEiDG lub KRS;
  • użyj pełnej nazwy ulicy;
  • do stacjonarnego numeru telefonu dodaj przedrostek kierunkowy;
  • nie zapomnij o kodzie pocztowym.

Jeśli jakiekolwiek dane Twojej firmy uległy zmianie, koniecznie zaktualizuj wizytówki.

Wykorzystaj potencjał Local Schema Business

Local Schema Business jest rodzajem kodu znacznika danych strukturalnych, który służy do kategoryzowania i definiowania informacji o firmach. Dzięki niemu poinformujesz Google o tym, że prowadzisz lokalny biznes, jak również dasz mu znać, jaki obszar (obszary) obsługujesz.

W ramach słownika schema.org typ LocalBusiness jest podtypem zarówno dla miejsca, jak i organizacji. Posiada także szeroką gamę podtypów, one z kolei mogą być użyte do bardziej szczegółowego zdefiniowania Twojego biznesu.

Główne obszary treści, na których powinieneś się skupić, to:

  • @type;
  • obraz (baner typu obraz);
  • telefon;
  • nazwa (firmy);
  • logo (logo firmy);
  • opis (Twojej firmy i oferty);
  • openingHours (godziny pracy);
  • url;
  • geo (współrzędne długości i szerokości geograficznej);
  • contactPoint (informacje kontaktowe);
  • address (fizyczny adres siedziby).

Lokalne znaczniki schema pomagają lokalnemu SEO na dwa sposoby:

  • pozwalają wyszukiwarkom zrozumieć lokalne znaczenie Twojej firmy;
  • dzięki nim wyszukiwarki mogą wyświetlać wyniki strony firmowej wraz z informacjami typu rich snippet, takimi jak numer telefonu, adres, godziny pracy firmy, oceny, recenzje itp.

Aby utworzyć znacznik Schema dla biznesu lokalnego, przejdź do Google Structured Data Markup Helper. Jeśli chcesz sprawdzić, czy poprawnie skonfigurowałeś snippet kodu, możesz przetestować go w narzędziu Google Structured Data Testing. W przypadku gdy przy wypełnianiu niektórych tagów cokolwiek przeoczyłeś, Google da Ci dodatkowe zalecenia.

Wykonaj optymalizację on-page na stronie

Koncentracja na poprawie pozycji strony w lokalnych wynikach wyszukiwania nie oznacza, że powinieneś zaniedbać klasyczne wskazówki SEO. Kolejnym krokiem, jaki należy wykonać, jest optymalizacja strony internetowej z uwzględnieniem lokalnych fraz kluczowych. Co warto zrobić?

  • Rozsyp słowa kluczowe po całej witrynie.
  • Upewnij się, że Twoja treść zawiera nagłówki (H1, H2, itp.), a w nich słowa kluczowe.
  • Zoptymalizuj znaczniki tytułu, znaczniki alt, znaczniki meta i URL.
  • Regularnie aktualizuj treści.
  • Upewnij się, że Twoja strona ma najszybszą możliwą prędkość ładowania, aby uniknąć wzrostu współczynnika odrzuceń.Zoptymalizuj stronę pod urządzenia mobilne

Większość lokalnych zapytań w Google pochodzi od osób korzystających z wyszukiwarki za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Jeśli strona internetowa będzie dla nich nieczytelna, nie skorzystają z Twoich usług. Optymalizacja serwisu pod kątem smartfonów i tabletów powinna być więc nieodzownym elementem działań firm, które chcą docierać do lokalnych odbiorców.

Proś zadowolonych klientów o recenzje

Zachęcenie klientów do napisania pochlebnych opinii o Twojej firmie pomoże Ci podnieść pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania. Będzie także skutecznym wabikiem, który pozwoli pozyskać kolejnych odbiorców.

marcowy dred2

Podsumowanie

Działania z zakresu lokalnego SEO to najlepszy sposób na zdobycie lokalnych odbiorców. Są także (a przynajmniej powinny być) świetnym wstępem do zbudowania długofalowych relacji konsumenckich. Jeśli doświadczenia klienta będą pozytywne, istnieje bowiem wielka szansa, że wróci do Ciebie ponownie. Zwłaszcza jeśli mieszka lub regularnie bywa w okolicy.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    17 narzędzi SEO do efektywnej analizy strony www

    Analiza strony WWW jest tym etapem pracy, który weryfikuje, czy nasze dotychczasowe działania przynoszą pożądane przez nas rezultaty....

    Evergreen Content – czyli jak generować duży ruch na stronie?

    Zwiększenie ruchu na stronie, przekształcenie odwiedzających w potencjalnych klientów, zbudowanie pozytywnego wizerunku to tylko kilka...

    Reklama w Allegro Ads – co powinieneś wiedzieć?

    Allegro jest najbardziej popularną platformą sprzedażową w Polsce. Obecnie (październik 2021) zrzesza aż 20 mln użytkowników idealnie...

    Lokalne SEO – jak osiągać wysokie pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania Google?

    Lokalne SEO to strategia optymalizacji, która pomoże Twojej firmie być bardziej widoczną w lokalnych wynikach wyszukiwania Google....