Przejdź do

Innowacyjne metody performance marketingu dla branży e-commerce

Strona główna > Czytelnia > SEM > Innowacyjne metody performance marketingu dla branży e-commerce

Marketing internetowy jest niezwykle obszerną dziedziną. Wśród elementów, które się na niego składają, są m.in. SEO i SEM. Choć są to dwa różne kanały, to jednak mają wiele cech wspólnych. Ich zadaniem jest pozyskiwanie ruchu na stronie poprzez wykorzystywanie słów kluczowych, a także dążenie do sprzedaży produktów, większego zaangażowania odbiorców, zwiększonego ruchu na kanałach społecznościowych, czy wzrostu w odwiedzinach sklepu internetowego.

Podstawą działania obu form marketingu jest też znajomość grupy docelowej. Z tych podobieństw oraz wzajemnego oddziaływania na siebie często wynika problem. Jest nim odpowiedzenie sobie na pytanie, czy dana strategia przynosi konkretne efekty działań. Jednak możliwości branży e-commerce potrafią zaskakiwać. Marketing efektywnościowy, czyli performance marketing to forma działań, których podstawowym zadaniem jest przynoszenie korzyści. I nie mowa tu jedynie o czystym zysku. Czy wiesz, jak korzystać z możliwości, które daje ten model reklamy i co możesz dzięki niemu osiągnąć?

9aca3ee3-edbb-4ec0-8fd4-1a24ab54405d

Czym jest performance marketing i co warto wiedzieć na jego temat?

Marketing efektywnościowy można opisać jako zestaw działań reklamowych, które podejmowane są w celu zachęcenia odbiorcy do wykonania danej czynności. Niekoniecznie musi być to zakup w sklepie internetowym. Równie dobrze, celem może być wypełnienie ankiety, pobranie e-booka lub rejestracja w newsletterze. Wszystko zależy od oczekiwań reklamodawcy. Performance marketing to jedna z tych form reklamy, gdzie płatność odbywa się na zasadzie widoczności efektów. Kampanie performance nastawione są na mierzalny skutek i konkretne wyniki w ramach założonego budżetu.

Wkroczenie Internetu na rynek marketingowy sprawiło, że na utarte szlaki trafiło tornado. Przy okazji wywracając wiele koncepcji i założeń do góry nogami. Podobnie, jak w przypadku gwałtownych zjawisk atmosferycznych, najpierw zapanowała cisza. Do promocji wykorzystywano mailingi oraz banery reklamowe. Nowoczesne koncepcje pojawiły się wraz z biegiem czasu. I na początku tarasowały sobie drogę na sam szczyt, spychając na boczny tor wszystko, co napotkały na swojej drodze. Stare metody jednak nie przepadły na zawsze. Przeszły ewolucję, która napędzana była nowymi możliwościami zarówno automatyzacji przekazu, jak i personalizacji reklam.

Cele performance marketingu

Jak wspomnieliśmy, performance marketing nastawiony jest na osiąganie konkretnych rezultatów poprzez zachęcenie użytkownika do wykonania określonej czynności. Podstawą wybrania celów w takiej sytuacji jest odpowiedzenie sobie na kilka podstawowych pytań. Jednym z nich jest – co chcesz uzyskać? Czy chcesz, aby odwiedzający Twój sklep dokonywali zakupów? Zależy Ci na tym, aby rejestrowali konto i zapisywali się do newslettera? A może chcesz rozkręcić swoje Social Media i potrzebujesz subskrypcji? Na czym bardziej Ci zależy? Założeń może być wiele. Wśród nich:

  • Pozyskanie leadów,
  • Wypełnienie formularza kontaktowego,
  • Przejście na landing page,
  • Polubienie profilu w Social Media,
  • Kliknięcie bannera reklamowego,
  • Rejestracja na wydarzenie,
  • Pobranie aplikacji mobilnej.

Różne formaty reklamowe znajdą zastosowanie dla innych rodzajów biznesu. Działa to na takiej samej zasadzie jak wybranie odpowiedniego celu. Podstawą jest dopasowanie podejmowanych działań do rodzaju działalności, jaką prowadzisz, a także do grupy docelowej oraz Twoich osobistych założeń. Wiesz już, co to performance marketing. Nadszedł czas na poznanie nowych trendów, które sprawiają, że popularność tego rodzaju marketingu internetowego stale rośnie.

Jakie są cele marketingu efektywnościowego?

Performance marketing – przykłady wykorzystywania tej formy reklamy

Działania performance opierają się na możliwościach, jakie daje marketing internetowy. W ramach prowadzenia kampanii reklamowej możliwe jest korzystanie z różnych kanałów i strategii. Podstawą jest po prostu nastawienie na konkretne wyniki i zyski. Co jest zaliczane do najczęstszych działań marketingu efektywnościowego? Między innymi:

•      Tworzenie newsletterów

•      Marketing afiliacyjny

•      Tworzenie blogów tematycznych

•      Reklama natywna

•      Influencer marketing

•      Reklama Google Ads

•      Pozycjonowanie stron

•      Treści sponsorowane

•      Współpraca z porównywarkami cenowymi

•      Prowadzenie kont w mediach społecznościowych

Działania z zakresu performance marketingu

Performance marketing w e-commerce – optymalizacja i usprawnianie prowadzonych działań

W ramach performance marketingu w e-commerce nie wystarczy dążenie do ustalonych wcześniej celów. Prawidłowe funkcjonowanie strony internetowej jest czymś więcej niż realizacją planu. Przede wszystkim jest to reagowanie na zmieniającą się rzeczywistość. Między innymi poprzez dopasowanie strategii do aktualnych wymogów, a także zmieniających się oczekiwań zarówno obecnych klientów, jak i potencjalnych. Jednym z najważniejszych założeń, jakie prezentuje marketing efektywnościowy, jest zdobycie odbiorców, którzy zainteresowani są danymi produktami lub usługami. I sprzedaż ich przy wykorzystaniu jednego z dostępnych kanałów online, np. sklepu internetowego.

W przypadku marketingu performance w e-commerce cele muszą być jasno wytyczone i mierzalne. A dostosowywanie się do zmieniających się trendów naturalne. Kolejnym czynnikiem wyróżniającym ten rodzaj marketingu, jest fakt, że w przeciwieństwie do standardowych kampanii reklamowych kampania performance powinna działać ciągle. Jakie innowacyjne metody marketingu efektywnościowego warto poznać?

Strategia marketingowa - co da Ci performance marketing?

Innowacje w ramach performance marketingu

Wielokrotnie wspominaliśmy, że kampanie performance marketingowe to w dużym stopniu podążanie za nowymi trendami i wymaganiami klientów. Jeszcze kilka lat temu, do najważniejszych działań prowadzonych w ramach performance marketingu zaliczały się kampanie prowadzone w Google. Obecnie, priorytety się zmieniają. Generacja Z pokazała, że ogromną rolę w marketingu efektywnościowym odgrywają media społecznościowe. W tym np. Instagram i TikTok. To jest niezwykle obfite źródło potencjalnych klientów. Prognozy pokazują, że to właśnie te ścieżki marketingu będą rozwijały się najbardziej, podbijając współczynnik klikalności i generując konwersje.

Choć może nie wydarzyć się to jeszcze w 2023 roku, to zdecydowana większość marketingowców doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że dojdzie do usunięcia third-party cookies. A przecież to właśnie „ciasteczka” były jednym z najważniejszych elementów w przypadku performance marketingu. Dlatego, już teraz warto rozpocząć poszukiwania alternatyw. Kolejnym – aczkolwiek nie nowym tematem w kwestii innowacyjności performance marketingu w e-commerce jest prowadzenie spójnej komunikacji z klientem. Niestety w dalszym ciągu wiele firm ma z tym kłopoty. Warto rozpocząć pracę nad tym aspektem w ramach ustalenia kluczowych wskaźników efektywności spójnych zarówno dla działań marketingowych, jak i wizerunkowych.

Innowacyjnym pomysłem jest też zaprzestanie patrzenia na platformy marketplace wyłącznie jak na pośrednika w sprzedaży. Parę lat temu tego typu serwisy traktowane były wyłącznie jak porównywarki cen. Okazuje się jednak, że obecnie coraz częściej transakcja zamykana jest w obrębie danej platformy.

Marketing efektywnościowy i formy rozliczenia

Marketing efektywnościowy, jak sama nazwa wskazuje, jest nastawiony na konkretne efekty. Osoba zlecająca płaci wyłącznie za uzyskane efekty. Dzięki temu system rozliczeń jest wyjątkowo przejrzysty. Do wyboru jest kilka opcji, aby mierzyć skuteczność performance marketingu:

•     CPC, cost-per-click, jako opłata za kliknięcie, np. w baner lub link reklamowy przenoszący na stronę docelową;

•      CPO, cost-per-order, czyli opłata za złożenie zamówienia;

•      CPC, cost-per-call, czyli opłata za zrealizowane połączenie telefoniczne;

•      CPA, cost-per-action, czyli opłata za wykonane działanie, np. skorzystanie z formularza zapytań;

•      CPL, cost-per-lead, czyli opłata za pozyskanie danych od klienta;

•      CPS, cost-per-sale, czyli opłata za wygenerowaną sprzedaż.

Który model rozliczania będzie najlepszy? Nie ma jednego konkretnego wyboru, który moglibyśmy polecić. Zależy to bowiem od wielu czynników. Między innymi od założeń, oczekiwań, budżetu reklamowego oraz innych prowadzonych działań marketingowych. Najlepiej w tym celu skontaktować się ze specjalistami, którzy marketing efektywnościowy znają od podszewki. W Fabryce Marketingu pracownicy mają na swoim koncie profesjonalne i przynoszące wymierne korzyści kampanie reklamowe.

Formy rozliczenia w marketingu efektywnościowym

Działania performance – nawiązanie współpracy z influencerami

Choć do wyboru jest wiele różnych form marketingu efektywnościowego, które stosowane są od wielu już lat, to warto na bieżąco być również z nowościami. Jednym ze sposobów na dotarcie do większej rzeszy odbiorców jest ostatnimi czasy nawiązanie współpracy z popularnymi i rozpoznawalnymi influencerami, które tworzą angażujący content marketing. Osoby te aktywnie działają na takich platformach jak Instagram, TikTok czy YouTube. Ta forma reklamy wbrew pozorom jest wyjątkowo łatwo do zmierzenia, jeśli chodzi o rezultaty. Chociażby przyznanie kodu rabatowego w określonej formie pokaże, ilu klientów trafiło do Ciebie z polecenia influencera i pozwoli ocenić skuteczność kampanii w postaci konkretnej sprzedaży.

Podsumowanie – performance marketing na najwyższym poziomie, dzięki mierzalności wyników

Wielu przedsiębiorców działających na rynku e-commerce obawia się powierzania prowadzenia kampanii marketingowych zewnętrznym firmom. Często składane obietnice bez pokrycia generowały ogromne koszty i brak rezultatów.

Performance marketing to forma reklamy, której można zaufać bezgranicznie. W tym wypadku opłacane są wyłącznie rezultaty, a nie puste słowa. Dlatego zarówno zleceniodawcy, jak i zleceniobiorcy zależy na jak najlepszych wynikach. Specjalistyczne firmy, takie jak nasza, mają dostęp do profesjonalnych narzędzi i ogromnej bazy wiedzy. Dzięki temu na bieżąco monitorowane są wszystkie wyniki. W razie konieczności reakcja w zmianie strategii jest niemal natychmiastowa.

Mateusz Butkiewicz

Mateusz Butkiewicz

Performance Specialist

Od półtora roku pracuje w Fabryce Marketingu w Teamie Mediowym. W zespole jest odpowiedzialny za optymalizację działań marketingowych i wzmacnianie wyników kampanii reklamowych. Jako Performance Specialist, posiada szeroką wiedzę na temat platform reklamowych i narzędzi. Jest na bieżąco z trendami w dziedzinie reklamy cyfrowej i stale dostosowuje swoje działania do zmieniających się warunków rynkowych, by utrzymać wysoką wydajność prowadzonych kampanii.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Co to ROI i w jaki sposób można je policzyć?

    Wskaźnik ROI oznacza wartość lub zysk, jaki możesz osiągnąć po dokonaniu inwestycji początkowej. Obliczanie ROI pozwoli Ci podejmować...

    Marketing B2B – kompleksowa wiedza na ten temat

    Marketing jest podstawą w większości firm działających na rynku, niezależnie od tego, czy jej potencjalnymi klientami są osoby...

    Analiza marketingowa – co to jest? Jak ją wykorzystać?

    Marki, które chcą odnosić sukcesy, muszą dobrze rozumieć rynek oraz dysponować odpowiednią wiedzą zarówno o swojej konkurencji, jak...

    Jak budować lojalność klienta? – sprawdź nasze sposoby

    Na dzisiejszym nadmiernie nasyconym rynku miliardy rozmaitych marek nieustannie konkurują o uwagę konsumentów. Klienci od świtu do zmierzchu...