Przejdź do

Czym jest Data-Driven w SEO i jak wykorzystać go podczas pozycjonowania?

Strona główna > Czytelnia > SEO > Czym jest Data-Driven w SEO i jak wykorzystać go podczas pozycjonowania?

Data-Driven Marketing ma dziś większe znaczenie niż kiedykolwiek. Według brytyjskiego dziennika „The Economist” dane są motorem napędowym dla cyfryzacji i najcenniejszym surowcem XXI wieku.

Posiadanie dużej ilości danych oraz umiejętność ich analizowania i wyciągania trafnych wniosków pozwalają zdobyć przewagę nad konkurencją w niemal każdej dziedzinie marketingu – również w procesie pozycjonowania. Jak wykorzystać Data-Driven na potrzeby SEO? Wyjaśniamy!

Definicja Data-Driven Marketing

Data-Driven Marketing to marketing oparty na danych. Planowanie strategii promocyjnej oraz komunikacji marki opiera się na rzetelnie zebranych informacjach dotyczących trendów konsumenckich, zamiast polegać na domysłach lub intuicji.

Marketerzy biorą pod uwagę przede wszystkim zachowania klientów i użytkowników, ich reakcje na kierowane do nich działania i komunikaty, a także informacje na ich temat (np. wiek, płeć, zainteresowania, zawód).

Statystyki dotyczące grupy odbiorców na Facebooku (zrzut ekranu)

Oprócz tego marketerzy wykorzystują dane dostarczane przez firmy trzecie.

Zalety Data-Driven Marketingu

Data-Driven Marketing różni się od tradycyjnych działań promocyjnych, choć w obu przypadkach cele są takie same.

Wielu specjalistów do spraw marketingu twierdzi, że budowanie strategii na podstawie danych jest o wiele skuteczniejsze niż opieranie się na przypuszczeniach. Według statystyk udostępnionych przez Forbes, aż 64% dyrektorów ds. marketingu przyznaje, że Data-Driven Marketing ma kluczowe znaczenie w gospodarce.

Do największych zalet takiego modelu działania zaliczyć można:

Skuteczne targetowanie

Aby prowadzić skuteczne działania promocyjne, marka musi wiedzieć, kim jest jej potencjalny klient. Opisanie persony marketingowej pozwala nie tylko na przygotowanie skutecznej kreacji reklamowej, ale również na skierowanie jej na odpowiednie kanały cyfrowe – tam, gdzie z dużym prawdopodobieństwem spotkać można docelowych odbiorców.

Dzięki podejściu Data-Driven możliwe jest precyzyjne poznanie potencjalnego klienta, co umożliwia skuteczne opracowanie strategii targetowania.

Niższe koszty

Kierowanie komunikatów marketingowych do osób, które rzeczywiście mogą być nimi zainteresowane pozwala zoptymalizować koszty. Inaczej mówiąc, nie przeznaczasz zasobów finansowych (i czasowych) na pozbawione sensu działania, które i tak nie przyniosą zysku.

Wysoka skuteczność

Dane z narzędzi analitycznych to rzetelne źródło informacji na temat tego, co podoba się potencjalnym klientom, a co im przeszkadza. Opieranie się na nich przy budowaniu czy modyfikowaniu istniejącej już strategii pozwala zwiększyć skuteczność prowadzonych działań.

Lepsze zrozumienie odbiorców

Data-Driven Marketing pozwala poznać nie tylko zachowania konsumentów, ale również ich potrzeby, przyzwyczajenia, problemy i cele.

A im lepiej poznasz grupę docelową, tym bardziej spersonalizowane działania możesz do niej kierować. To bardzo istotne, ponieważ aż 80% klientów jest bardziej skłonnych do zakupu, jeśli marka zapewnia spersonalizowane doświadczenia (Invoca).

Data-Driven w procesie pozycjonowania

Data-Driven w SEO to model działania, polegający na wykorzystywaniu danych do planowania i realizowania strategii zwiększania widoczności strony w wyszukiwarce. Takie podejście może przynieść wiele korzyści, na przykład zwiększyć skuteczność i obniżyć koszty!

Jak wykorzystać koncepcję Data-Driven Marketing w kampanii SEO?

Data-Driven Marketing w kontekście dobierania słów kluczowych

Potencjalny klient znajduje interesujące go produkty na wiele różnych sposobów, ale kluczową rolę w procesie zakupowym odgrywa wyszukiwarka. Z tego względu podstawę kampanii SEO stanowią frazy.

Zgodnie z podejściem Data-Driven ich wybór powinien opierać się na podstawie danych pochodzących z narzędzi analitycznych, takich jak Planer słów kluczowych od Google, Google Trends, Ahrefs czy Ubersuggest.

Analiza słów kluczowych za pomocą narzędzia Ubersuggest (zrzut ekranu)

Chodzi tu jednak nie tylko o wolumen wyszukiwania, ale również o potencjał komercyjny (na podstawie Cost Per Click), konkurencyjność czy sezonowość.

Google Trends – analiza frazy kluczowej (zrzut ekranu)

Click Through Rate dla meta danych

Tytuły i opisy stron widoczne w SERP-ach wpływają na pozycję w rankingu, a jednocześnie na zachowanie użytkowników. Meta dane mogą zarówno przyciągnąć uwagę internauty i zachęcić do wejścia na stronę, jak i zniechęcić.

Istnieje kilka zasad i rekomendacji Google na temat tworzenia tych elementów, jednak dopasowanie się do nich nie zawsze pozwala uzyskać najlepsze efekty. Tutaj z pomocą przychodzi Data-Driven.

Korzystając z bezpłatnych narzędzi Google, takich jak Search Console czy Analytics, możesz zweryfikować, jakie rozwiązania w obszarze meta danych zwiększają współczynnik klikalności, a które powodują utratę zainteresowania użytkowników już na poziomie wyników wyszukiwania (SERP).

W narzędziu Search Console cenne dane znajdziesz w zakładce Skuteczność.Menu w narzędziu Google Search Console (zrzut ekranu)

Statystyki dotyczące widoczności i ruchu w Google

Analiza skuteczności i efektywności działań w obszarze SEO opiera się w głównej mierze na monitorowaniu pozycji oraz ruchu organicznego z Google. W końcu wysokie miejsce w rankingu jest jednym z najważniejszych celów pozycjonowania.

Analizując wskaźniki takie jak średnia pozycja, ruch desktopowy i mobilny, najczęściej odwiedzane podstrony czy liczba wyświetleń, możesz zweryfikować, czy obrana strategia przynosi zamierzone efekty.

Wszystkie statystyki dotyczące ruchu i widoczności w Google znajdziesz oczywiście w Search Console i Analytics, jednak możesz też skorzystać z narzędzi spoza ekosystemu Google np. Ahrefs, Senuto, Semrush.

Data-Driven w link buildingu

Podejście Data-Driven w link buildingu polega na analizowaniu zarówno backlinków własnej domeny, jak i profilu linkowego konkurencji.

Jeśli Twój branżowy rywal pozyskuje 100 odnośników w miesiącu, a Ty tylko 5, to niestety Twoje szanse na wyprzedzenie go w Google są niewielkie (przy założeniu, że optymalizacja pozostałych elementów jest na podobnym poziomie).

Do wdrożenia skutecznych działań w tym zakresie oczywiście niezbędne są dane. Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na takie wskaźniki jak:

  • liczba odsyłających domen i liczba backlinków – im więcej linków zwrotnych, tym lepiej, jednak warunek jest taki, że muszą być one naturalne i pochodzić z wiarygodnych, autorytatywnych domen.Naturalność w kontekście link buildingu oznacza m.in. zróżnicowanie źródeł. Jeśli do Twojej strony prowadzi 50 linków, ale wszystkie pochodzą z tej samej domeny, Google może uznać to za manipulację rankingiem;
  • Domain Rating – to wskaźnik, który określa jakość domeny pod względem jej profilu backlinków. Jest autorskim wskaźnikiem firmy Ahrefs i to właśnie w tym narzędziu możesz go sprawdzić. Im wyższy DR, tym lepiej;Sprawdzanie Domain Rating za pomocą narzędzia Ahrefs (zrzut ekranu)
  • Anchor text – tekst zakotwiczenia linku ma ogromne znaczenie. W tym przypadku ważna jest również dywersyfikacja. Nie wszystkie backlinki powinny korzystać z anchorów opartych na głównym słowie kluczowym. Należy stosować również adresy URL, frazy brandowe, neutralne wyrażenia oraz frazy z długiego ogona.Anchor text swoich linków sprawdzisz m.in. w narzędziu Semrush.

Data-Driven Marketing a content

Data-Driven Marketing dotyczy też contentu, a jak wiadomo, treści są jednym z najważniejszych elementów w procesie pozycjonowania witryny. Jak wykorzystać dane w tym obszarze?

Oprócz wspomnianej wcześniej analizy słów kluczowych warto monitorować to, jak internauci reagują na poszczególne rodzaje treści. Możesz to zrobić, sprawdzając wyświetlenia, liczbę udostępnień, komentarze itp.

Ale to nie wszystko. Data-Driven w kontekście content marketingu polega również na analizowaniu grupy docelowej, a następnie tworzeniu treści, która z dużym prawdopodobieństwem zainteresuje odbiorców.

Niezbędne jest też analizowanie danych dotyczących konkurencji. W SEO chodzi m.in. o to, aby wyprzedzić innych w wyszukiwarce. Tutaj sprawdzą się takie narzędzia jak np. Surfer SEO, który analizuje content wybranych konkurentów, a następnie tworzy plan tworzenia treści.

Inne wskaźniki istotne dla pozycjonowania

Liczba sesji, pozycja, CTR czy linki to nie wszystko. Data-Driven Marketing obejmuje analizowanie wielu innych wskaźników. Należy je wybierać na podstawie określonego celu oraz potrzeb. W kontekście pozyskiwania ruchu i klientów z wyszukiwarki znaczenie mają również:

  • Współczynnik konwersji

Jedną z najważniejszych miar sukcesu w Internecie jest liczba konwersji, dlatego w marketingu opartym na danych nie sposób pominąć tego wskaźnika. Konwersja, czyli akcja, którą wykonuje użytkownik wpływa bezpośrednio lub pośrednio na zyski.

Jeśli Twoja witryna osiąga wysoką pozycję w SERP-ach i do tego generuje sporo kliknięć, ale współczynnik konwersji jest na bardzo niskim poziomie, to należy doszukiwać się problemu m.in. w technicznych rozwiązaniach na stronie, aspektach wizualnych lub przyciskach CTA.

  • Współczynnik odrzuceń

Bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń informuje o tym, jak wielu użytkowników opuściło witrynę bez wykonania na niej żadnej akcji.

Jego wartość nie ma bezpośredniego przełożenia na pozycję w rankingu, jednak istnieją podejrzenia, że dla Google nie jest on bez znaczenia – w końcu wyszukiwarka kładzie duży nacisk na zadowolenie użytkownika i optymalizację pod kątem UX.

Jak wykorzystać dane z kampanii PPC w strategi SEO?

Jako źródło danych w modelu Data-Driven mogą służyć narzędzia analityczne, narzędzia SEO, ale również raporty w social mediach oraz informacje z kampanii PPC w systemie Google Ads.

Dane z płatnych kampanii Google są niezwykle przydatne do oceny skuteczności fraz kluczowych w kontekście pozycjonowania. Kampanie te charakteryzują się elastycznością, umożliwiając swobodne dostosowanie strategii w przypadku, gdy określone słowo kluczowe nie przynosi oczekiwanych rezultatów.

W przypadku SEO wygląda to nieco inaczej – jeśli frazy kluczowe okażą się nieskuteczne, modyfikacja będzie czasochłonna, a na efekty trzeba będzie czekać przez kolejne kilka miesięcy.

Data-Driven Marketing – podsumowanie

Marketing oparty o dane można uznać za jedną z najskuteczniejszych strategii promocyjnych i biznesowych dla niemal każdej firmy. Dzięki gromadzeniu, analizowaniu i wyciąganiu wniosków z pozyskanych informacji możliwe jest ustalenie skuteczności prowadzonych działań, poznanie potrzeb grupy docelowej, a także zoptymalizowanie kosztów.

Dzięki temu, że kierujesz komunikaty marketingowe do odpowiednich osób, masz pewność, że budżet przeznaczony na strategię nie zostanie przepalony.

Pamiętaj jednak, że kluczowe znaczenie mają tutaj poprawna analiza zgromadzonych danych oraz trafne wyciąganie wniosków.

Przemysław Paruszewski

Przemysław Paruszewski

Senior SEO Specialist

Od 8 lat związany z Fabryką Marketingu. Tworzy dynamiczne strategie SEO oparte na gruntownej analizie danych. Specjalizuje się w optymalizacji on-page SEO, strategiach content-marketingowych oraz planowaniu działań marketingowych.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Co to ROI i w jaki sposób można je policzyć?

    Wskaźnik ROI oznacza wartość lub zysk, jaki możesz osiągnąć po dokonaniu inwestycji początkowej. Obliczanie ROI pozwoli Ci podejmować...

    Marketing B2B – kompleksowa wiedza na ten temat

    Marketing jest podstawą w większości firm działających na rynku, niezależnie od tego, czy jej potencjalnymi klientami są osoby...

    Analiza marketingowa – co to jest? Jak ją wykorzystać?

    Marki, które chcą odnosić sukcesy, muszą dobrze rozumieć rynek oraz dysponować odpowiednią wiedzą zarówno o swojej konkurencji, jak...

    Jak budować lojalność klienta? – sprawdź nasze sposoby

    Na dzisiejszym nadmiernie nasyconym rynku miliardy rozmaitych marek nieustannie konkurują o uwagę konsumentów. Klienci od świtu do zmierzchu...