Google Tag Manager – co to jest i do czego służy GTM?

Wiele działań marketingowych w internecie opiera się na dobrym poznaniu i zrozumieniu zachowań oraz preferencji swoich klientów. Aby to jednak było możliwe, potrzeba odpowiednich narzędzi śledzących, które dostarczą danych analitycznych. I tutaj pojawia się temat Google Tag Managera.

Na szczęście nie potrzeba w tym celu przebudowywać swojej strony internetowej, co byłoby zarówno kosztowne, jak i pracochłonne, ponieważ można skorzystać z darmowych narzędzi. I jednym z nich jest Google Tag Manager, który pozwala zarządzać kodami śledzącymi (tagami śledzącymi) w witrynie bez potrzeby modyfikowania jej kodu źródłowego.

A to nie koniec dobrych wiadomości, bo nie dość, że narzędzie jest bezpłatne, to dodatkowo stosunkowo proste w implementacji, a wszystko, czego potrzebujesz, to dostęp do swojego konta Google.

W tym artykule podpowiemy, jak zainstalować Google Tag Managera na swojej stronie internetowej oraz jak z niego korzystać.

menedżer google

Menedżer tagów Google – korzyści ze stosowania

Zanim przejdziemy do właściwej części tego poradnika, najpierw kilka słów o tym, dlaczego w ogóle warto zadbać o wdrożenie Google Tag Managera na Twojej stronie internetowej. A korzyści jest przynajmniej kilka.

GTM pozwala nie tylko śledzić zachowania swoich użytkowników i wykorzystywać zebrane dane, ale również ma realne korzyści dla firmy. Oto najważniejsze z nich:

  • Oszczędność czasu i pieniędzy – korzystając z tego przydatnego narzędzia, nie musisz już angażować programistów do zmian w tagach na stronie internetowej, ponieważ możesz przeprowadzić je samodzielnie. Dzięki temu marketing staje się dużo efektywniejszy, gdyż można nie tylko szybciej zbierać i analizować dane, ale również przeprowadzać na ich podstawie skuteczniejsze kampanie internetowe.
  • Lepsza kontrola nad danymi – dzięki elastyczności w konfiguracji różnych tagów możesz analizować różne ścieżki klienta i precyzyjniej śledzić jego interakcje z marką (np. zakupy, kliknięcie podglądu produktów itd.). Zaimplementowany kawałek kodu dostarczy Ci więc wartościowych danych, ale to Ty samodzielnie określasz, które ruchy odbiorców chcesz śledzić.
  • Łatwa integracja z innymi narzędziami – Google Tag Manager współpracuje z różnymi narzędziami analitycznymi, dzięki czemu nie musisz każdorazowo ingerować w kod strony, ponieważ możesz nadzorować je bezpośrednio na poziomie konta. Np. dzięki instalacji piksela Facebooka, który umożliwia przekazanie informacji o aktywności użytkowników na stronie bezpośrednio do Menedżera Reklam Facebooka.
  • Bezpieczeństwo stosowania – to bezpłatne narzędzie pochodzi od renomowanej marki (Google), co już samo w sobie świadczy o wysokiej jakości. Jak ta jakość się objawia? Chociażby możliwością testowania zmian (tryb podglądu) przed ich wdrożeniem, co pozwala wyłapać ewentualne błędy na najwcześniejszym etapie, więc błąd skryptu Javascript może być szybko naprawiony i nie wpłynie na prawidłowe działanie witryny.
  • Kontrola i organizacja – Google Tag Manager pozwala na zarządzanie tagami z jednego miejsca, a jasna struktura konta ułatwia cały proces. Co więcej różne typy kontenerów pozwalają na nadzorowanie z jednego miejsca różnych stron, przy czym każda z nich powinna mieć oddzielny kontener.

Korzyści są zatem niezaprzeczalne, a że nie potrzebujesz specjalistycznej wiedzy programistycznej, to z menadżera tagów Google możesz zacząć korzystać praktycznie od zaraz.

Struktura GTM

Google Tag Manager składa się z hierarchicznie usystematyzowanych elementów, co przekłada się na łatwiejsze zarządzanie tagami – nawet w przypadku rozbudowanych struktur czy nadzorowania różnych stron.

Jak wygląda struktura Tag Managera w Google?

  1. Konto
  2. Kontenery
  3. Tagi, wydarzenia oraz zmienne
  4. Foldery
  5. DataLayergoogle

Konto

Jednostka nadrzędna w Google Tag Managerze i zazwyczaj przypada jedno konto na jedną firmę, co pozwala na bardziej scentralizowane zarządzanie wszystkimi kontenerami i ich najróżniejszymi konfiguracjami i ustawieniami. Tag Manager umożliwia równoczesny nadzór nad różnymi firmami czy stronami, jednak już z niższego poziomu, czyli kontenerów.

google menedżer

Kontenery

W ramach swojego konta można tworzyć różne kontenery, które które zawierają zestaw reguł, tagów oraz skryptów, a jednocześnie pozwalają na wdrażanie kodów śledzących bez ingerencji w kodzie strony.

Tagi, wydarzenia oraz zmienne

Tagi to fragmenty kodu, które służą m.in. do śledzenia konwersji, odpowiadają za gromadzenie danych czy umożliwiają skuteczniejsze przeprowadzanie kampanii online. Co więcej, ich skuteczne wdrożenie automatyzuje wiele procesów marketingowych.

Wydarzenia (inaczej reguły lub z angielskiego triggers) określają, w którym momencie dany tag ma się uruchomić, np. po wyświetleniu strony albo kliknięciu odpowiedniego przycisku. W niektórych przypadkach konieczne może być skonfigurowanie zdarzenia niestandardowego, które pozwala na uruchomienie tagu w bardziej specyficznych sytuacjach, co może przydać się w trakcie kampanii promocyjnej.

Zmienne z kolei to dynamiczne wartości, które pomagają w prawidłowej konfiguracji tagów i mogą dotyczyć wartości transakcji czy adresów URL. Wykorzystanie zmiennych znacząco upraszcza konfigurację GTM, ponieważ pozwala na wielokrotne użycie tych samych wartości w różnych regułach i tagach.

Foldery

Foldery pomagają w lepszej organizacji tagów, reguł GTM oraz zmiennych. Dzięki użyciu folderów można łatwiej zarządzać strukturą skryptów i elementów konfiguracji, co przekłada się na większą przejrzystość całego projektu.

DataLayer

Pod tym hasłem kryje się warstwa danych, czyli miejsce przechowywania dodatkowych informacji do wykorzystania w GTM (np. ID koszyka, status użytkownika).

Kontenery w GTM

Warto poświęcić kilka dodatkowych słów kontenerom GTM, ponieważ stanowią jego serce – to właśnie tutaj przechowywane są wszystkie tagi, reguły oraz zmienne. Co warto więc o nich wiedzieć.

Po pierwsze, każda podstrona powinna mieć swój unikalny kod kontenera, co pozwoli na lepszą organizację pracy i – przede wszystkim – pozwoli uniknąć „konfliktów” pomiędzy różnymi stronami witryny.

Po drugie, możesz importować i eksportować kontenery, co przydaje się m.in. przy migracji strony, a także podczas przenoszenia kodów pomiędzy środowiskiem testowym, a docelowym. Warto pamiętać, że kontenery instaluje się w odpowiednich miejscach kodu strony (w sekcji head i body), aby mogły poprawnie funkcjonować i uruchamiać zaplanowane zdarzenia.

Po trzecie, GTM zapisuje każdą opublikowaną już przez Ciebie wersję kontenera, dzięki czemu w przypadku pojawienia się jakichkolwiek problemów (np. wynikających z wprowadzanych zmian), możesz wrócić do podstawowej formy. Dodatkowo różne wersje kontenera pozwalają na lepsze śledzenie zmian i analizowania ich wpływu na działanie strony.

Kontenery można przypisać zarówno do witryn internetowych, jak i stron typu AMP czy aplikacji iOS lub Android.

google tag manager

Google Tag Manager – poradnik konfiguracji krok po kroku

Jak zatem założyć i skonfigurować Google Tag Manager? Cały proces można zamknąć w kilku krokach.

  1. Załóż konto w Google Tag Manager

To pierwszy i najważniejszy krok. W tym celu odwiedź stronę tagmanager.google.com i zaloguj się na swoje konto Google. Następnie utwórz nowe konto, podając nazwę firmy oraz kraj.

  1. Stwórz pierwszy kontener

Jak wspomnieliśmy, konto GTM może mieć kilka różnych kontenerów, ale zazwyczaj do jednej witryny przypisany jest jeden kontener. Wybierz miejsce jego instalacji (np. strona www lub aplikacja) i kliknij „utwórz”.

  1. Dodaj kod GTM na stronie internetowej

W kolejnym etapie otrzymasz fragmenty kodu, które należy umieścić w odpowiednich sekcjach na stronie (head i body). Jeżeli korzystasz z systemów do zarządzania treścią, możesz skorzystać ze specjalnych wtyczek.

  1. Dodaj pierwszy tag

Nasze doświadczenie pokazuje, że zazwyczaj pierwszymi tagami, są tagi Google Analytics. W celu dodania tagów przejdź do zakładki „Tagi”, wybierz opcję „Nowy”, a następnie dodaj odpowiedni skrypt.

google tag

Google Tag Manager – podsumowanie

Google Tag Manager to świetne narzędzie nie tylko dla analityków internetowych, ale również dla marketerów, bo dzięki niemu możliwe jest szybkie wdrażanie i zarządzanie skryptami bez konieczności ingerowania w kod źródłowy strony – wystarczy wczytać odpowiedni skrypt, aby otworzyć sobie nowe możliwości analityczne.

Co najważniejsze, instalacja GTM jest stosunkowo prosta wymaga jedynie dodania specjalnego kodu do witryny. Jeśli zatem jeszcze go nie używasz – najwyższy czas zacząć!

Media Director

Zdjęcie profilowe

W Fabryce Marketingu pracuje na stanowisku Media Director. Posiada doświadczenie w tworzeniu i prowadzeniu kampanii reklamowych Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads. Współtworzy strategie działań marketingowych, robiąc oferty, mediaplany i estymacje. Realizuje kampanie płatne oraz zajmuje się analityką. Prowadził kampanie dla Blue Media, Orange, T-Mobile, ATAL, Symfonia, Małopolska 2023.

Media Director

Zdjęcie profilowe

W Fabryce Marketingu pracuje na stanowisku Media Director. Posiada doświadczenie w tworzeniu i prowadzeniu kampanii reklamowych Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads. Współtworzy strategie działań marketingowych, robiąc oferty, mediaplany i estymacje. Realizuje kampanie płatne oraz zajmuje się analityką. Prowadził kampanie dla Blue Media, Orange, T-Mobile, ATAL, Symfonia, Małopolska 2023.

formularz kontaktowy

    Nie wybrano pliku

    Skąd o nas wiesz