Przejdź do
Strona główna > Czytelnia > SEO > Case study SEO

Case study SEO

Wstep:

Na przełomie marca i kwietnia 2016 roku zgłosił się do nas klient z branży rozrywkowej. Serwis był jednym z pierwszych polskich radio internetowych, istniejącym od 2007 roku. W 2012 roku została stworzona ostateczna wersja layout strony, a także dopracowano algorytm łączący style i gatunki. Do 2013 roku serwis miał wypracowaną, mocną pozycję, zapewniającą mu ruch organiczny i konwersje. Od 2013 roku ruch drastycznie spadał. Na taką sytuację miały wpływ czynniki wewnętrznych (np. niedopracowane treści na stronie) i  zewnętrznych: między innymi wzrost konkurencji. W związku ze spadkiem klient zdecydował się na SEO. Pozycjonowanie rozpoczęliśmy od audytu serwisu internetowego zdiagnozowaliśmy problemy, a także wdrożyliśmy rozwiązania pozwalające na odrobienie strat.

Problem:

Na przestrzeni 3 lat (od 2013 do 2016 roku) ruch organiczny spadł o 2/3.
spadek ruchu organicznego

Cele:

Podstawowym celem kampanii było przywrócenie ruchu organicznego, niebrandowego mierzonego za pomocą Google Search Console. Celem dodatkowym była zwiększona konwersja w postaci zalogowania się do serwisu lub słuchanie radia online.

Czynniki utrudniające odniesienie sukcesu:

W pierwszej kolejności został wykonany audyt SEO serwisu www. Na jego podstawie, jako przyczynę spadku ruchu organicznego, niebrandowego, podejrzewamy nałożenie kary typu Panda (nie możemy tego potwierdzić, klient nie dostał powiadomienia o karze w Google Search Console). Powodowała ją nieaatrakcyjna, zduplikowana treść.  Dało nam to jasną informację, że dużą część pracy nad serwisem stanowić będzie praca z tekstami.
Na spadek pozycji i negatywną ocenę jakości treści  miały wpływ  blogi umieszczone na serwisie. Każdy z użytkowników zakładających konto, mógł stworzyć swojego bloga, na którym umieszczał linki wychodzące do swojej strony internetowej. Przed wprowadzeniem zmian w algorytmach był to bardzo popularny sposób na budowanie pozycji pozycjonowanej strony – pozyskiwanie dużej ilości linków z mocnego serwisu. Podjęto decyzję biznesową, że blogi zostaną zlikwidowane – wydarzyło się to przed podjęciem współpracy z Nami. Pierwotnie, ruch z blogów, za pomocą przekierowania 301 został skierowany na stronę główną. Okazało się, że jest to błędne rozwiązanie i zdecydowaliśmy wspólnie na ich całkowite usunięcie.
Kolejnym czynnikiem utrudniającym odzyskanie ruchu były nieprzyjazne adresy URL. Występujące w nich znaki specjalne utrudniały nawigację w serwisie zarówno użytkownikom jak i GoogleBotom. Nie zawierały słów kluczowych, nie były zoptymalizowane wystarczająco, a więc nie wskazywały co jest istotą danej podstrony.
Ostatnim elementem, który określiliśmy jako kluczowy w próbie odzyskania pozycji było nagromadzenie money keywords –  słowa kluczowe, na które pozycjonował się serwis Wykorzystywano takie frazy jak radio czy radio internetowe co miało negatywny wpływ na rankowanie serwisu w wyszukiwarce Google.

Wprowadzone rozwiązania:  

Jako podstawę do pracy nad pozycją serwisu określiliśmy zmianę strategii doboru i eksploatacji fraz kluczowych. Zrezygnowaliśmy z fraz generycznych, money keywords na rzecz tych, o bardziej lifestylowym charakterze. Pozycjonując się na takie frazy jak „muzyka do…” czy „muzyka na…” odbudowaliśmy wizerunek radia internetowego jako aktualnego, towarzyszącego użytkownikowi w każdym momencie dnia i życia. Dodatkowo zdecydowaliśmy się na pozycjonowanie long tail – z wykorzystaniem fraz kluczowych składających się z więcej niż 3 wyrazów.
Po ustaleniu strategii doboru fraz kluczowych i ich listy, przyszedł czas na ich wykorzystanie. Stworzyliśmy ponad 400 nowych, wysyconych frazami kluczowymi, treści. Odpowiadały one na potrzeby użytkowników, opisywały realną zawartość danej podstrony, a więc dawały szanse na pozycjonowanie serwisu w Google. Słowa zostały również wykorzystane w nagłówkach h1/h2/h3, które zostały prawidłowo oznaczone.
Dodatkowo frazy kluczowe zostały wykorzystane także w meta tagach. Wysycenie nimi tagów title miało wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce, natomiast atrakcyjnie sformułowane tagi description miały cel sprzedażowy – zachęcały użytkowników do skorzystania z serwisu, zarejestrowania się na nim lub słuchania radia bez rejestracji.
Zmieniliśmy także adresy URL na przyjazne. Znaki specjalne zastąpiliśmy frazami kluczowymi. Ułatwiło to użytkownikom korzystanie z serwisu, a także odnotowaliśmy większą ilość wejść na stronę docelową konkretnego kanału z długiego ogona.
Dużym odciążeniem dla serwisu były przekierowania 301 ze starych blogów. Strony zostały zamknięte i zastąpiono je komunikatem o błędzie 404. Dzięki takiemu zabiegowi pozycjonowana strona  przestała być serwisem o charakterze spamerskim, a moc SEO pozostaje w serwisie.
Ostatnim elementem pracy nad pozycją serwisu była przebudowa struktury odnośników kierujących do serwisu w nagłówkach serwisów zależnych w grupie kapitałowej. Stamtąd także usunęliśmy frazy generyczne i zastąpiliśmy je brandem.
infografika/casestudy

Efekty:

Kampania systematycznie spełnia swoje założenia. Na przestrzeni roku baza słów kluczowych w TOP 50 zwiększyła się o 75 tysięcy, natomiast w TOP10 zanotowaliśmy wzrost o 7 tysięcy fraz.
infografika/casestudy/wzrost ruchu
Odzyskaliśmy ok 90% utraconego ruchu z marca 2013 r. (stan na 03.2017 – do dziś odnotowujemy comiesięczny, kilkuprocentowy wzrost sesji.)
infografika/casestudy/wzrost ruchu
W styczniu 2017 w Google Analytics zostały zdefiniowane dodatkowe cele. Dzięki zebranym danym wiemy, że osiągnęliśmy wzrost konwersji o 1/3 w postaci uruchomienia online poszczególnych stacji radiowych.

Pozostałe najnowsze artykuły

Jak dobierać influencerów do kampanii?

Kampanie marketingowe z influencerami mogą być bardzo efektywne i przy okazji efektowne. Aby tak było, dobór influencerów do kampanii... 

Jak wykorzystać YouTube w influencer marketingu?

Jak prowadzić influencer marketing na YouTube?  Gdzie najlepiej prowadzić influencer marketing w 2020 roku? Choć Facebook cały czas... 

Jak pozyskać leady na FB?

Pozyskiwanie leadów, czyli zdobywanie kontaktów do osób lub firm zainteresowanych naszą usługą czy produktem, można realizować na wiele sposobów.... 

Jak wprowadzić nagłówki i metatagi na stronie? WordPress, Joomla, Shoper i PrestaShop (poradnik)

Nagłówki Z wprowadzaniem nagłówków w różnego rodzaju CMS sprawa jest dosyć prosta – dziś we wszystkich edytorach tekstu, również...