Przejdź do
baner_under_the_fold-8-2048×486

Evergreen Content – czyli jak generować duży ruch na stronie

Strona główna > Czytelnia > Content > Evergreen Content – czyli jak generować duży ruch na stronie

Zwiększenie ruchu na stronie, przekształcenie odwiedzających w potencjalnych klientów, zbudowanie pozytywnego wizerunku – to tylko kilka z wielu korzyści, jakie przyniesie Twojej marce Evergreen Content. Dziś wyjaśnimy, czym jest w praktyce. Podpowiemy także, jak go tworzyć i w jaki sposób takie evergreenowe przekazy wspierają działania SEO.

Kiedy Donald Trump w 2016 roku wygrał wybory, New York Times natychmiast poinformował o tym fakcie. Ze względu na to, że był jednym z pierwszych portali, które to zrobiły, odnotował ogromny wzrost ruchu. To „szaleństwo” trwało jednak jedynie kilka miesięcy. Gdy ludzie zaczęli godzić się ze zwycięstwem Trumpa, nie byli już zainteresowani tematem i przestali wyszukiwać w internecie frazy typu „Donald Trump wygrywa wybory”. Jak nietrudno zgadnąć – ruch do tego artykułu spadł tak gwałtownie, jak wzrósł.

Za każdym razem, kiedy publikujesz tego rodzaju treści i są one szeroko udostępniane, możesz w początkowej fazie obserwować szybki wzrost ruchu, określany jako „skok nadziei”. Z biegiem czasu, gdy zainteresowanie użytkowników maleje, ruch przeradza się w „płaską linię braku”. Takie tendencje wrzucają Cię automatycznie do kołowrotka, który… nigdy się nie kończy. Aby utrzymać wysoki ruch w serwisie, musisz nieustannie publikować (publikować, publikować, publikować…) – niczym biegający w kółko chomik. Jeśli tego nie robisz, informacje na Twojej stronie się dezaktualizują, a ruch w serwisie automatycznie spada.

To, co pozwoli przerwać to błędne koło, a przy okazji nie pozbawi Cię wysokich pozycji w Google, to właśnie Evergreen Content.

Sunflower

Czym jest Evergreen Content?

Słowo evergreen to zlepek dwóch pochodzących z języka angielskiego słów – „zawsze” (ever) i „zielony” (green). W pierwotnej definicji tego terminu oznacza roślinę, która pozostaje zielona i żywa przez cały rok. Jest odporna na trudne warunki środowiskowe i długowieczna. W jaki sposób to budzące przyjemne skojarzenia określenie definiuje treści?

Evergreen Content to użyteczne dla użytkowników treści, które pozostają aktualne mimo upływu czasu i napędzają ruch w serwisie jeszcze długo po publikacji. Tak samo jak odporne na zmienne czynniki zewnętrzne długowieczne rośliny – pozostaje świeży, żywy, wartościowy i przynosi użytkownikom uniwersalne, realne wartości.

6 najpopularniejszych formatów evergreen content

Zastanawiasz się, jakie formy contentu spełniają wskazane wyżej wymagania?

Oto najpopularniejsze z nich:

  • poradniki,
  • recenzje produktów,
  • rankingi,
  • porównania,
  • słowniki,
  • case study.

Nie są to oczywiście wszystkie formy, w jakich możemy spotkać uniwersalne treści. Podobnymi cechami będą się charakteryzować także przepisy czy instrukcje obsługi.

Czym nie jest Evergreen Content?

Abyś mógł jeszcze lepiej zrozumieć specyfikę tego rodzaju treści, wskażemy kilka przykładów tekstów, które nie są uniwersalne i dezaktualizują się w miarę upływu czasu.

Są to:

  • artykuły informacyjne;
  • statystyki lub raporty, które zawierają dane mogące ulec zmianie;
  • teksty sezonowe (dotyczące np. odbywających się cyklicznie wydarzeń);
  • artykuły skupiające się na popkulturze lub aktualnych trendach, np. w branży mody.

Takie treści nie są Evergreen Contentem.

Jak tworzyć Content Evergreen?

Chcesz stworzyć wiecznie zielone video, artykuł lub case study? Podpowiemy Ci, jak krok po kroku możesz to zrobić.

Krok 1: znajdź wiecznie zielone tematy

Znalezienie tematów, które za chwilę się nie zdezaktualizują, polega na trzymaniu się z dala od modnych zagadnień „na czasie” i skupieniu się na tematach o stałym potencjale ruchu w wyszukiwarkach. Chcąc działać w ten sposób, musisz przeprowadzić badania słów kluczowych.

Krok 2: znajdź słowa kluczowe o dużym wolumenie wyszukiwania

Zrób burzę mózgów, aby znaleźć tematy, które chciałbyś poruszyć i które zainteresują Twoich czytelników. Wprowadź je do Eksploratora Słów Kluczowych Ahrefs (lub jakiegokolwiek innego narzędzia słów kluczowych według własnego wyboru), po czym spójrz na ich wolumeny wyszukiwania. Czy mają wystarczający potencjał?

Krok 3: sprawdź trendy w czasie

Słowo kluczowe może mieć przyzwoity wolumen wyszukiwania, ale musisz się upewnić, że temat jest wiecznie żywy. Dzięki narzędziom takim jak Google Trends możesz łatwo sprawdzić, czy dane zagadnienie zyskuje, czy traci na popularności w czasie.

Krok 4: upewnij się, czy intencje wyszukiwania są spójne

Intencje wyszukiwania to cel, jaki przyświeca osobie wyszukującej podczas wpisywania zapytania do Google. Jeśli intencja wyszukiwania dla słowa kluczowego jest niejasna lub prawdopodobnie się zmieni, w rankingach może być sporo zmienności. W takim przypadku, nawet jeśli Twój post jest technicznie „aktualny”, Google może nie postrzegać go jako aktualnej reprezentacji tego, co ludzie chcą zobaczyć. A Twoje rankingi ucierpią.

Zanim stworzysz jakikolwiek fragment treści, sprawdź więc wykres historii rankingów w Eksploratorze Słów Kluczowych. Jeśli intencje są niejasne, SERP-y będą niestabilne – czyli strony będą skakać w rankingach.

Krok 5: stwórz treści

Utrzymanie statusu evergreen w oczach wyszukiwarek takich jak Google oznacza bycie najlepszym wynikiem dziś, jutro i za wiele miesięcy. Zadbaj więc o to, by przekaz był poprawny, uniwersalny, przyjazny SEO i użyteczny dla odbiorcy.

Apple

7 wskazówek, jak maksymalnie wykorzystać potencjał Evergreen Contentu

Oto sprawdzone wskazówki, które sprawią, że Twoje treści będą jeszcze bardziej efektywne:

  1. Personalizuj. Tworząc uniwersalny content, skup się na treściach, które stanowią wartość dla Twojej grupy docelowej. Zanim rozpoczniesz, dowiedz się, jakie problemy mają Twoi potencjalni klienci, z jakimi wyzwaniami się zmagają, jakie wartości wyznają i co ich inspiruje. Bez gruntownego przygotowania, Twoje działania będą przypominać… zabawę w berka po omacku.
  2. Wybierz właściwe słowa kluczowe. Najtrudniejszą częścią tworzenia świeżego, ponadczasowego contentu pozostaje fakt, że wiele najpopularniejszych tematów branżowych zostało już poruszonych. I to zazwyczaj dziesiątki, a nawet setki razy. Jeśli tak jest również w Twoim przypadku, powinieneś poszukać słów kluczowych o długim ogonie z niezłym potencjałem i nie tak dużą konkurencją. Dzięki temu treści będą bardziej wartościowe, a prawdopodobieństwo osiągnięcia wysokich pozycji w Google znacznie wzrośnie.
  3. Optymalizuj zgodnie z dobrymi praktykami SEO. Jeśli znalazłeś najlepsze słowa kluczowe… dobrze je wykorzystaj. Dodaj tekst alt do obrazów, umieść słowo kluczowe w tytule, adresie URL i w całym tekście. Pamiętaj jednak, by nie upychać ich na siłę – tekst ma być przede wszystkim użyteczny dla użytkownika i naturalny w odbiorze. Nie zapomnij także połączyć hiperłączem powiązanych artykułów evergreen.
  4. Zadbaj o czytelność tekstu. Nic tak nie odstrasza czytelnika, jak długie ściany tekstu, do tego napisane małą czcionką w kolorze mieszającym się z tłem. Taka treść jest męcząca oraz trudna do skonsumowania i zdecydowanie nie spełnia swojej funkcji. W tworzeniu wiecznie żywego contentu nie ma na to miejsca! Jeśli chcesz, aby Twoje treści stale generowały ruch, zadbaj o poprawne formatowanie. Korzystaj z nagłówków, dziel tekst na krótkie sekcje, wyróżniaj najważniejsze fragmenty i stosuj elementy przełamujące nudę.
  5. Pisz dla początkujących. Jeśli jesteś prawdziwym wyjadaczem w branży, w której się specjalizujesz, i masz potrzebę dzielenia się swoją wiedzą, twórz content dla początkujących. Eksperci z reguły nie przeszukują sieci, chcąc znaleźć ogólne informacje. Ty z kolei chcesz przecież generować wiecznie zielone treści dla dużej i powtarzającej się grupy odbiorców. Tworząc treści, unikaj więc nadmiernie technicznego języka – i to nie tylko dlatego, że początkujący często nie rozumieją. Zgodnie ze znaną zasadą – jeśli Twój czytelnik poczuje się głupszy od Ciebie, marne szanse na to, że zechce odwiedzić Twój blog ponownie.
  6. Zabezpiecz tekst przed dezaktualizacją. Unikaj poruszania tematów, na które uwaga społeczeństwa kierowana jest wyłącznie ze względu na aktualne wydarzenia. Za kilka miesięcy internauci o nich zapomną, przez co Twój wiecznie żywy content przestanie być taki żywy. To jednak nie wszystko. Pamiętaj, aby nie używać sformułowań typu dwa miesiące temu lub w ubiegłym roku. To jasne, że za jakiś czas taka informacja przestanie być aktualna, więc konieczne będzie odświeżenie treści. Aby nie dokładać sobie pracy, pisz tak, żeby w jak największym stopniu zabezpieczyć się przed dezaktualizacją.
  7. Daj czytelnikom możliwość udostępniania treści. Czy Twoi czytelnicy mogą łatwo podzielić się treścią w na swoich profilach w mediach społecznościowych lub udostępnić ją w inny sposób.

Co warto zrobić z Evergreen Contentem, aby w pełni wykorzystać jego potencjał?

Jeśli napisałeś i opublikowałeś w serwisie znakomity artykuł evergreen, nie możesz – a przynajmniej nie powinieneś – spoczywać na laurach. Chcąc maksymalnie wykorzystać potencjał takiej formy, podejmij wysiłek, żeby wyróżnić swoje treści. Dzięki temu staną się natychmiast widoczne i dostępne dla odwiedzających stronę. Możesz to zrobić na kilka sposobów:

  • zbuduj na swojej stronie internetowej podstronę z przewodnikami szkoleniowymi (opcjonalnie – skierowane do początkujących w branży);
  • wyeksponuj Evergreen Content na pasku bocznym bloga lub w banerze na stronie głównej;
  • wznawiaj cyklicznie (opcjonalnie – z aktualizacjami) posty, które cieszyły się największym zainteresowaniem odbiorców. W ten sposób wygenerujesz większy ruch;
  • stwórz podstronę z samouczkami i poradnikami, jak zacząć. Nazwij ją „zacznij tutaj”. Taki nagłówek zwróci uwagę odbiorców i skutecznie ich zaintryguje;
  • we wszystkich wykorzystanych przez Ciebie kanałach mediów społecznościowych zbuduj kampanię wokół zielonych treści.

Paper

Czy wiecznie żywe treści trzeba ponownie promować?

Wszyscy znamy ten wytarty frazes, że content is a king! Z jednej strony jest w tym sporo prawdy, jednak z drugiej – nie należy skupiać się wyłącznie na tworzeniu treści. Bo choćby nie wiadomo jak dobre były, bez skutecznej promocji nie osiągną tak dużego sukcesu, do jakiego mają potencjał.

Jeśli wiec content jest królem, to promocja królową. Dotyczy to również treści wiecznie żywych, przy czym trzeba pamiętać, że jednorazowa promocja nie wystarczy. Ważne jest regularne przypominanie odbiorcom o utworzonym dawno temu tekście czy materiale wideo na przykład za pomocą mediów społecznościowych. Dzięki temu nie tylko utrzymasz lojalność obecnych odbiorców, ale również dotrzesz do szerszej publiczności.

Wiecznie zielony content a różnicowanie treści

Poleganie wyłącznie na treściach tekstowych nie jest dobrym pomysłem, ponieważ nie pozwala wykorzystać pełnej siły, jaka drzemie w wiecznie żywym contencie. W strategii należy uwzględnić różne rodzaje treści. Obecnie ogromną skuteczność wykazują materiały wideo – są łatwe w odbiorze, a informacje w nich przekazywane szybciej zapadają w pamięć, jednak warto korzystać ze wszystkich dostępnych formatów. Mowa tu zarówno o tekstach, filmach, grafikach, jak i nagraniach głosowych.

Pamiętaj, że Twoi odbiorcy mogą mieć zróżnicowane wymagania i potrzeby. Jeśli chcesz zwiększyć wydajność wiecznie zielonego contentu, zadbaj o to, aby każdy mógł skonsumować go na swój ulubiony sposób.

Dlaczego strony evergreen należy aktualizować?

W świecie SEO mentalność „ustaw i zapomnij” nie ma racji bytu. Nawet jeśli wiecznie zielone treści nie powinny mieć daty ważności, nowe odkrycia, wyniki badań i raportów oferują doskonałą okazję do aktualizacji strony – niezależnie od jej tematu.

Aby treść pozostała przyjazny czytelnikom i wyszukiwarce Google, zadbaj o regularne aktualizacje. Dlaczego to ważne? Kiedy masz wiele treści skupionych wokół podobnych słów kluczowych, wyszukiwarki uznają Cię za autorytet.

Aktualizowanie contentu i daty publikacji jest więc sprawdzoną strategią, dzięki której treści pozostaną na szczycie pierwszej strony SERP-ów. To jednak nie wszystko. Utrzymując aktualność i świeżość, możesz uniknąć scenariusza, w którym konkurent będzie uzurpował sobie prawo do zajęcia Twojego miejsca w rankingu.

Taką strategię docenią także Twoi czytelnicy – nawet jeśli temat będzie uniwersalny, z pewnością bardziej zaufają Twoim treściom, gdy będziesz odwoływał się do najnowszych badań lub gdy po prostu data publikacji artykułu będzie w miarę aktualna. Gdy już zyskasz zaufanie takich osób, istnieje też większa szansa, że odwiedzą Twoją stronę również w poszukiwaniu odpowiedzi na inne pytania.

Jak aktualizować treści evergreen?

To, że konieczne jest odświeżanie informacji zawartych w artykule czy materiale wideo jest oczywiste. Ale czy tylko na tym polega aktualizacja wiecznie zielonych treści? Otóż zdecydowanie nie. Oprócz wkładu merytorycznego istotne jest też aktualizowanie contentu w taki sposób, aby spełniał on najświeższe wymagania wyszukiwarki.

Wszyscy wiemy, jak dynamiczne jest środowisko SEO. Google aktualizuje swoje algorytmy niemal nieustannie. To znaczy, że nawet jeśli temat jest uniwersalny, treść może w pewnym momencie przestać spełniać swoje zadanie ze względu na brak optymalizacji pod kątem najnowszych wymagań SEO.

Evergreen Content – możliwości w SEO

Wykorzystując podstawowe słowa kluczowe, napędzasz ruch w wyszukiwarkach. Korzystając z badań słów kluczowych i optymalizując strony Evergreen content pod kątem SEO, poprawiasz własną pozycję w Google. To z kolei zwiększa Twój autorytet, generuje coraz to większy ruch i pomaga zdobywać nowych klientów.

Szczegółowe, dogłębne i pouczające treści są też linkowane przez inne strony. Jest to więc dobre rozwiązanie, jeśli chcesz zdobyć jakże ważne linki prowadzące do Twojej witryny.

Zalety Evergreen Contentu

Wśród najważniejszych korzyści płynących z publikowania w serwisie tego typu treści wymienia się:

  • możliwość podwyższenia pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania Google;
  • stały strumień czytelników;
  • wysoki poziom ruchu organicznego na stronie;
  • stałe generowanie ruchu przy niewielkim nakładzie czasowym i finansowym;
  • silne relacje z obecnymi klientami;
  • wartość dla odwiedzających (umiejętności i wiedza);
  • więcej backlinków;
  • lojalność klientów;
  • autorytet w branży;
  • generowanie leadów.

Podsumowując, wiecznie żywe treści to doskonała strategia marketingowa, pozwalająca wycisnąć z contentu wszystko, co tylko możliwe, i to niewielkim kosztem. Jednak swoje zadanie będzie spełniała tylko wówczas, gdy odpowiednio się nią zajmiesz. Pamiętaj, że nawet uniwersalne treści trzeba aktualizować.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w tworzeniu skutecznej strategii, skontaktuj się z nami. Pomożemy Ci utrzymać przy życiu Twoje treści!

Aleksander Stempowski

Aleksander Stempowski

SEO Specialist

Aleksander Stempowski – SEO Specialist. Doświadczony w analizowaniu stron www oraz aplikacji komórkowych, kompleksowym prowadzeniu projektów SEO i ASO, a także w tworzeniu audytów SEO i UXowych.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Co to ROI i w jaki sposób można je policzyć?

    Wskaźnik ROI oznacza wartość lub zysk, jaki możesz osiągnąć po dokonaniu inwestycji początkowej. Obliczanie ROI pozwoli Ci podejmować...

    Marketing B2B – kompleksowa wiedza na ten temat

    Marketing jest podstawą w większości firm działających na rynku, niezależnie od tego, czy jej potencjalnymi klientami są osoby...

    Analiza marketingowa – co to jest? Jak ją wykorzystać?

    Marki, które chcą odnosić sukcesy, muszą dobrze rozumieć rynek oraz dysponować odpowiednią wiedzą zarówno o swojej konkurencji, jak...

    Jak budować lojalność klienta? – sprawdź nasze sposoby

    Na dzisiejszym nadmiernie nasyconym rynku miliardy rozmaitych marek nieustannie konkurują o uwagę konsumentów. Klienci od świtu do zmierzchu...