Przejdź do
baner_under_the_fold 8

Jak dobierać influencerów do kampanii?

Strona główna > Czytelnia > Content > Jak dobierać influencerów do kampanii?

Kampanie marketingowe z influencerami mogą być bardzo efektywne i przy okazji efektowne. Aby tak było, dobór influencerów do kampanii powinien opierać się o konkretne czynniki, a nie intuicję. Którymi czynnikami się kierować, jak selekcjonować influencerów i jakie czynności wykonać jeszcze przed wyborem influencera?

Kampanie z influencerem – od czego zacząć

Zanim zaczniemy szukać odpowiednich influencerów, to musimy sobie zadać jedno bardzo ważne pytanie: co chcemy za ich pomocą osiągnąć?

Oczywiście pierwszą odpowiedzią jest „sukces”, ale na czym miałby on polegać: na zwiększeniu zasięgów? Na (ro)zbudowaniu bazy fanów? Na zebraniu leadów? Na sprzedaży produktów? Jeśli tak, to ilu? Czy może na zwiększeniu świadomości marki? Jak widać, odpowiedź nie jest taka prosta – jednak to od niej trzeba zacząć.

Pozostaje nam także ustalenie, do kogo będziemy tę kampanię kierować – czyli nasza grupa docelowa. Po jej określeniu trzeba wykonać research i sprawdzić, jacy influencerzy w niej działają i jakimi opiniami się cieszą. Na dobrą sprawę ten ruch może nam znacznie zawęzić krąg potencjalnych influencerów i ułatwić pierwszą selekcję.

Mega, makro czy mikroinfluencerzy?

Trzeba wiedzieć, że nie każdy influencer działa tak samo. Częstym błędem w myśleniu o influencerach jest stereotyp, że wykonują oni podobną pracę co celebryci, a „jakość influencera” zależy od liczby jego followersów. Otóż nie – liczba polubień nie ma już wiele wspólnego ani z realnymi zasięgami, ani tym bardziej ze sprzedażą – a nadal jest nadużywana; z tego powodu Instagram ukrywa liczbę polubień na kontach, aby ograniczyć traktowanie tej liczby jak wyroczni czy miejsca w rankingu. Social media profesjonalizują się, stawiając na autentyczność przekazu i osoby influencera – dlatego dziś podstawowym kryterium jest engagement rate, tj. realne zaangażowanie fanów.

W generalnym ujęciu można powiedzieć, że im więcej followersów (idących np. w setki tysięcy lub nawet miliony, co w Polsce udaje się garstce osób), tym niższe zaangażowanie ich followersów. Dzieje się tak dlatego, że megainfluencer i jego wizerunek oddala się od przeciętnego wizerunku swojego followersa, zbliżając się do świata celebrytów – czyli kogoś z zupełnie innego, odległego dla tych followersów świata. Trzeba jednak zaznaczyć, że megainfluencerzy dobrze się nadają do budowania wizerunku i świadomości marki.

Z kolei makroinfluencerzy są kimś „pomiędzy” megainfluencerami prowadzącymi nierzadko życie celebryty i będący rozpoznawalnymi, a mikroinfluencerami mającymi małe i koherentne, nierzadko bardzo zżyte ze sobą społeczności. Jeżeli więc zależy nam na pewnej rozpoznawalności lub zasięgach, których mikroinfluencerzy nam nie dadzą, to makroinfluencerzy będą dobrym wyborem.

Kampanie z influencerem a influencer marketing 2.0

Jeśli megainfluencerom bliżej do celebrytów, to mikroinfluencerzy stoją dokładnie po drugiej stronie skali: mają od 1000 do 100 000 followersów, ale za to bardzo zaangażowanych. Można zaryzykować nawet stwierdzenie, że to właśnie mikroinfluencerzy są istotą zjawiska influencerów, ponieważ mają realny wpływ na opinię śledzących ich ludzi, zazwyczaj mają z nimi bezpośrednią relację, a ich społeczności są bardzo spójne i oddane.

Tworzenie kampanii z mikroinfluencerem ma wiele zalet – a jedną z nich jest to, że są oni zazwyczaj wyspecjalizowani w jakiejś dziedzinie. Rzadko kiedy są to blogi czy vlogi lifestylowe w wydaniu „wszystko i nic” – zamiast tego tworzą oni content na temat książek, kosmetyków, motoryzacji czy parentingu. Jeżeli mamy produkt, który jest mocno sprofilowany pod konkretnego użytkownika lub działamy w jakiejś niszy – to mikroinfluencerzy będą dla nas świetnym wyborem.

Kampanie z influencerem – jak znaleźć dobrych influencerów?

Dobór influencera do kampanii wymaga dokładnej wizji tego, co chcemy osiągnąć, ale także researchu influencera, który będzie w stanie ją zrealizować. Szukając odpowiedniego influencera, powinniśmy szukać przede wszystkim punktów stycznych z misją i filozofią naszej marki, a także z oferowanym przez nas produktem. Kiedy już zrobimy listę influencerów spełniających to kryterium, to powinniśmy sprawdzać komentarze i dyskusje na ich stronach, grupach i social mediach. Im więcej i im bardziej merytoryczne, tym lepiej. Warto wziąć pod uwagę wcześniejsze współprace influencera – ich brak może oznaczać albo niechęć samego zainteresowanego do takich kampanii, albo niską atrakcyjność dla innych marek (choć nigdy nie wiemy, czy influencer miał w ogóle jakieś propozycje). Ostatnimi krokami będzie sprawdzenie analityki każdego z nich i napisanie do nich z ofertą współpracy.

Kontakt z influencerem

Dopiero kiedy będziemy wiedzieli, czego oczekujemy od naszej kampanii i kto potencjalnie mógłby ją zrealizować (z obopólną korzyścią – pamiętajmy o zasadzie win-win), to możemy napisać do influencera. Choć może to być kuszące, to lepiej nie pisać bardzo skonkretyzowanych scenariuszy współpracy, a jedynie nakreślić pomysł i zobaczyć, jak influencer się do niego odniesie. Może być i tak, że zaproponuje jakiś inny pomysł, który będzie bardziej spójny z jego działalnością – a o to nam przecież chodzi.

Czy warto angażować influencerów do kampanii?

Zdecydowanie warto – jednak jak widać, nie jest to zadanie ani proste, ani szybkie, a robiąc to bez wcześniejszego doświadczenia, podejmujemy pewne ryzyko. Zdecydowanie lepiej przeznaczyć na to trochę więcej czasu i porządnie się do takiej kampanii przygotować – a poświęcony czas z pewnością zaowocuje.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Ile kosztuje pozycjonowanie (SEO)?

    Koszt SEO, czyli inaczej pozycjonowania, powinien być wliczony w budżet marketingowy każdej firmy, która oczekuje ruchu z wyszukiwarki,... 

    Ile kosztuje kampania w Google Ads?

    Dobrze poprowadzone kampanie Google Ads pozwalają na skuteczne dotarcie do naszej grupy odbiorców. Nie mają jednak stałego cennika,... 

    Ile kosztuje reklama na Facebooku?

    Koszt reklamy na Facebooku to najczęściej zadawane pytanie w kontekście prowadzenia kampanii reklamowych na tej platformie.... 

    Spadki pozycji witryny – jakie są przyczyny i co możesz zrobić?

    Na co dzień dążymy do zwiększenia pozycji strony w wyszukiwarce. Zdarza się jednak, że pozycje zamiast rosnąć, to spadają....