Przejdź do
baner_under_the_fold 3

Jak pozycjonować sezonowe słowa kluczowe?

Strona główna > Czytelnia > SEO > Jak pozycjonować sezonowe słowa kluczowe?

Ilekroć mówimy o słowach kluczowych dobrze jest sprawdzić, czy podlegają one sezonowości. Sezonowość słów kluczowych to nic innego, jak wzmożone wyszukiwane w określonym czasie. Może to być bardzo istotne przy planowaniu działań SEO – część fraz posiada zmienne otoczenie konkurencyjne.

Rodzaje słów kluczowych

  • Generyki (frazy ogólne) – najczęściej 1–2 wyrazowe frazy (zależnie od branży);
  • Świeżaki – krótkookresowe frazy, które pojawiają się nagle i nagle znikają – zwykle związane z chwilowym trendem;
  • Długotrwałe (evergreen) – słowa kluczowe, które w całym okresie dają stały, nieprzerwany dopływ ruchu organicznego;
  • Produktowe związane – np. z cechą charakterystyczną linii produktowej;
  • Geolokalizacyjne – związane z lokalizacją firmy;
  • Zdefiniowanych przez użytkownika – czyli takich, których nie ma w planerze Google Ads ale wynikają z potrzeby chwili (np. jak oszukać alkomat).

Zawsze warto sprawdzić czy dane słowa kluczowe mają zmienną liczbę wyszukań w czasie – dzięki temu wiemy jaką strategię pozycjonowania dobrać i na czym się skupić przy pozycjonowaniu w danej branży. Słowa kluczowe są najczęściej skorelowane z rzeczywistością biznesową.

Pod kątem sezonowości warto sprawdzić:

  • święta oficjalne i mniej oficjalne;
  • długość i okres na jaki przypadają nieoficjalne „długie weekendy” – np. 10 dni w maju;
  • wydarzenia kulturalne i imprezy – kiedy i gdzie się odbywają;
  • kalendarz siewów (w branży rolniczej), pylenia traw (apteki, lekarze);
  • terminy zapisów do szkół, na kursy, nabór studentów;
  • kiedy studenci wracają do szkół – ważne dla branży nieruchomości…
  • i wszystko, co czyni daną branżę unikalną.

Warto też zasięgnąć informacji od klienta – to on ma największa wiedzę, czy sezonowość występuje w jego branży i potrafi dokładnie określić w jakim czasie ona przypada. Przykładowo w szkołach językowych mamy aż 3 sezony: zapisy na semestr letni, zimowy oraz zapisy na kursy wakacyjne. W branży rolniczej nawozy są kupowane na wiosnę. W kosmetyce olejki do opalania są kupowane przez cały sezon (wyjazdy zimą do ciepłych krajów też wpływa na sezon) natomiast w okresie wiosenno-letnim wszelkiego rodzaju olejki i kremy do opalania są bardzo często kupowane.

Poniższy rysunek przedstawia sezonowość dla fraz: olejek do opalania, krem do opalania oraz balsam do opalania. Wykorzystałem narzędzie Google Trends do zbadania sezonowości na przestrzeni ostatni 5 lat.

1

Jak widać od kwietnia zaczyna się sezon, który oznacza zwiększoną liczbę zakupów danych produktów. Jednocześnie widać też, które frazy mają większą popularność.

W przypadku narzędzia Google Trends warto spojrzeć na słowa kluczowe zyskujące na popularności – może się okazać, że biznesowo będą ciekawym uzupełnieniem fraz, które zostały poddane badaniu. 2W analizowanym przypadku „suchy olejek do opalania” zyskuje na popularności i można zastanowić się na ile, z punktu widzenia biznesowego, jest to fraza mogąca przynieść więcej sprzedaży.

Poniżej bardziej szczegółowy wykres dla sezonowości rocznej – tabelka zaczerpnięta z narzędzia Semstorm:

3

Jak widać w kolumnie „Trendy” mamy określoną sezonowość dla konkretnych miesięcy (kolorowe słupki). W czerwcu zakupy są najczęstsze, ponieważ jest to miesiąc, w którym klienci szykują się do wakacyjnych wyjazdów. Jak wyżej wspomniałem – w branży rolnej sezonowość może objawiać się np.  1-3 miesięcznym wzrostem – przykład dla frazy poniżej:

4

Największy ruch jest kwietniu, a w maju i czerwcu szybko wygasa.

Narzędzia do badania sezonowości?

Jest kilka narzędzi, w których można zbadać czy dane słowa kluczowe podlegają sezonowości.

  • Google Trends;
  • Google Keyword Planner;
  • Senuto;
  • Semstorm.

W przypadku narzędzi płatnych (Senuto i Semstorm) otrzymane wykresy są tak naprawdę danymi pobranymi z Google Plannera. Warto jednak korzystać z płatnych rozwiązań, ponieważ dają one możliwość wykonania kompleksowej analizy.

Jak zaplanować działania dla sezonowego SEO?

Zrozumienie trendów pozwala dobrze zaplanować działania. W celu polepszenia pozycji serwisów, które podlegają sezonowości, należy pogrupować słowa kluczowe.

Oto co warto zrobić:

  • określić, kiedy rozpoczyna i kończy się sezon;
  • sprawdzić branżę i przeanalizować rynek konkurentów;
  • sprawdzić konkurencyjność fraz;
  • określić  liczbę występujących sezonów (wzrostów i spadków, poniżej średniej) dla każdego słowa kluczowego – oddzielnie lub je pogrupować.

Powyższy podział jest przykładowy, ale można dzięki niemu oszacować, kiedy należy zacząć pozycjonowanie poszczególnych słów kluczowych czy też pogrupowanych fraz.

Dla fraz podanych w powyższym przykładzie (w branży kosmetycznej – do opalania) działania SEO warto rozpocząć zaraz po sezonie, aby zdążyć na sezon następny. Przewidywane działania SEO aby skutecznie wypozycjonować się na kolejny sezon letni potrwają ok. 6–8 miesięcy. W przypadku branży rolniczej  powinno wystarczyć 3–4 miesiące i będziemy w Top10.

Jeżeli w planach masz przebudowę serwisu to wdrażanie poszczególnych zmian należy dokładnie zaplanować i „wstrzelić się” poza sezon. W branży turystycznej jest to trudne, jednak w listopadzie ruch jest najmniejszy i tutaj warto planować wszelkie prace.

Jak budować treści dla trendów sezonowych występujących sezonów?

Przede wszystkim należy dokładnie określić, z jakimi wystąpieniami mamy do czynienia – czy słowa kluczowe zawierają nazwy świąt, daty, czas, specyficzne nazwy. Realizując content marketing dla takich słów, musimy uwzględnić następujące rzeczy:

  • słowo kluczowe z datą powinno znaleźć się w TITLE, DESCRIPTON oraz nagłówku H1;
  • treść musi być odpowiednio nasycona słowem kluczowym – tutaj rzekłbym nawet można pokusić się , że należy wykonać  o lekki keyword stuffing, aby takie podstrony wypozycjonować;
  • śródtytuły powinny także zawierać słowo kluczowe – dobrze jest aby taki sródtytuł był pytaniem;
  • artykuł musi być długi, merytoryczny (6–8 tys zzs), z wartościowymi materiałami graficznymi / video mnóstwem zdjęć – jest to szczególnie istotne w przypadku budowania rankingów.

Reasumując – w każdej branży warto przypatrzeć się czy występuje sezonowość oraz w jaki sposób użytkownicy szukają usług czy produktów. Dzięki temu można z wyprzedzeniem zaplanować działania content marketingowe.


    Zapisz się do newslettera

    Pozostałe najnowsze artykuły

    Storytelling bez tajemnic: co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz go wykorzystywać?

    Storytelling (inaczej marketing narracyjny) to jedna z najskuteczniejszych technik stosowanych w marketingu. Za pomocą ciekawych historii można...

    Persona marketingowa – kim jest i do czego służy?

    Kim jest persona marketingowa? Zanim zaczniesz wprowadzać jakikolwiek produkt lub usługę na rynek, powinieneś odpowiedzieć sobie na najważniejsze...

    Jak wybrać cel reklamowy i jaki ma on wpływ na efekty kampanii na Facebooku?

    Zastanawiałeś się kiedyś, jak ustawić kampanię na Facebooku, aby realizowała wybrane przez Ciebie cele kampanii reklamowej? System reklamowy...

    Jak stworzyć skuteczną reklamę na Facebooku w 2022

    Facebook to zdecydowanie najpopularniejszy serwis społecznościowy – zgodnie z wynikami badań Mediapanel, tylko w lutym 2022 roku...