Przejdź do
baner_under_the_fold 3

Jak pozycjonować sezonowe słowa kluczowe?

Strona główna > Czytelnia > SEO > Jak pozycjonować sezonowe słowa kluczowe?

Ilekroć mówimy o słowach kluczowych dobrze jest sprawdzić, czy podlegają one sezonowości. Sezonowość słów kluczowych to nic innego, jak wzmożone wyszukiwane w określonym czasie. Może to być bardzo istotne przy planowaniu działań SEO – część fraz posiada zmienne otoczenie konkurencyjne.

Rodzaje słów kluczowych

  • Generyki (frazy ogólne) – najczęściej 1-2 wyrazowe frazy (zależnie od branży);
  • Świeżaki – krótkookresowe frazy, które pojawiają się nagle i nagle znikają – zwykle związane z chwilowym trendem;
  • Długotrwałe (evergreen) – słowa kluczowe, które w całym okresie dają stały, nieprzerwany dopływ ruchu organicznego;
  • Produktowe związane – np. z cechą charakterystyczną linii produktowej;
  • Geolokalizacyjne – związane z lokalizacją firmy;
  • Zdefiniowanych przez użytkownika – czyli takich, których nie ma w planerze Google Ads ale wynikają z potrzeby chwili (np. jak oszukać alkomat).

Zawsze warto sprawdzić czy dane słowa kluczowe mają zmienną liczbę wyszukań w czasie – dzięki temu wiemy jaką strategię pozycjonowania dobrać i na czym się skupić przy pozycjonowaniu w danej branży. Słowa kluczowe są najczęściej skorelowane z rzeczywistością biznesową.

Pod kątem sezonowości warto sprawdzić:

  • Święta oficjalne i mniej oficjalne;
  • Długość i okres na jaki przypadają nieoficjalne „długie weekendy” – np. 10 dni w maju;
  • Wydarzenia kulturalne i imprezy – kiedy i gdzie się odbywają;
  • Kalendarz siewów (w branży rolniczej), pylenia traw (apteki, lekarze);
  • Terminy zapisów do szkół, na kursy, nabór studentów;
  • Kiedy studenci wracają do szkół – ważne dla branży nieruchomości;
  • I wszystko, co czyni daną branżę unikalną.

Warto też zasięgnąć informacji od klienta – to on ma największa wiedzę, czy sezonowość występuje w jego branży i potrafi dokładnie określić w jakim czasie ona przypada. Przykładowo w szkołach językowych mamy aż 3 sezony: zapisy na semestr letni, zimowy oraz zapisy na kursy wakacyjne. W branży rolniczej nawozy są kupowane na wiosnę. W kosmetyce olejki do opalania są kupowane przez cały sezon (wyjazdy zimą do ciepłych krajów też wpływa na sezon) natomiast w okresie wiosenno-letnim wszelkiego rodzaju olejki i kremy do opalania są bardzo często kupowane.

Poniższy rysunek przedstawia sezonowość dla fraz: olejek do opalania, krem do opalania oraz balsam do opalania. Wykorzystałem narzędzie Google Trends do zbadania sezonowości na przestrzeni ostatni 5 lat.

1

Jak widać od kwietnia zaczyna się sezon, który oznacza zwiększoną liczbę zakupów danych produktów. Jednocześnie widać też, które frazy mają większą popularność.

W przypadku narzędzia Google Trends warto spojrzeć na słowa kluczowe zyskujące na popularności – może się okazać, że biznesowo będą ciekawym uzupełnieniem fraz, które zostały poddane badaniu. 2W analizowanym przypadku „suchy olejek do opalania” zyskuje na popularności i można zastanowić się na ile, z punktu widzenia biznesowego, jest to fraza mogąca przynieść więcej sprzedaży.

Poniżej bardziej szczegółowy wykres dla sezonowości rocznej – tabelka zaczerpnięta z narzędzia Semstorm:

3

Jak widać w kolumnie „Trendy” mamy określoną sezonowość dla konkretnych miesięcy (kolorowe słupki). W czerwcu zakupy są najczęstsze, ponieważ jest to miesiąc, w którym klienci szykują się do wakacyjnych wyjazdów. Jak wyżej wspomniałem – w branży rolnej sezonowość może objawiać się np.  1-3 miesięcznym wzrostem – przykład dla frazy poniżej:

4

Największy ruch jest kwietniu, a w maju i czerwcu szybko wygasa.

Narzędzia do badania sezonowości?

Jest kilka narzędzi, w których można zbadać czy dane słowa kluczowe podlegają sezonowości.

  • Google Trends
  • Google Keyword Planner
  • Senuto
  • Semstorm

W przypadku narzędzi płatnych (Senuto i Semstorm) otrzymane wykresy są tak naprawdę danymi pobranymi z Google Plannera. Warto jednak korzystać z płatnych rozwiązań, ponieważ dają one możliwość wykonania kompleksowej analizy.

Jak zaplanować działania dla sezonowego SEO?

Zrozumienie trendów pozwala dobrze zaplanować działania. W celu polepszenia pozycji serwisów, które podlegają sezonowości, należy pogrupować słowa kluczowe.

Oto co warto zrobić:

  • Określić, kiedy rozpoczyna i kończy się sezon;
  • Sprawdzić branżę i przeanalizować rynek konkurentów;
  • Sprawdzić konkurencyjność fraz;
  • Określić  liczbę występujących sezonów (wzrostów i spadków, poniżej średniej) dla każdego słowa kluczowego – oddzielnie lub pogrupować je.

Powyższy podział jest przykładowy, ale można dzięki niemu oszacować, kiedy należy zacząć pozycjonowanie poszczególnych słów kluczowych czy też pogrupowanych fraz.

Dla fraz podanych w powyższym przykładzie (w branży kosmetycznej – do opalania) działania SEO warto rozpocząć zaraz po sezonie, aby zdążyć na sezon następny. Przewidywane działania SEO aby skutecznie wypozycjonować się na kolejny sezon letni potrwają ok. 6-8 miesięcy. W przypadku branży rolniczej  powinno wystarczyć 3-4 miesiące i będziemy w top10.

Jeżeli w planach masz przebudowę serwisu to wdrażanie poszczególnych zmian należy dokładnie zaplanować i „wstrzelić się” poza sezon. W branży turystycznej jest to trudne, jednak w listopadzie ruch jest najmniejszy i tutaj warto planować wszelkie prace.

Jak budować treści dla trendów sezonowych występujących sezonów?

Przede wszystkim należy dokładnie określić, z jakimi wystąpieniami mamy do czynienia – czy słowa kluczowe zawierają nazwy świąt, daty, czas, specyficzne nazwy. Realizując content marketing dla takich słów musimy uwzględnić następujące rzeczy:

  • Słowo kluczowe z datą powinno znaleźć się w TITLE, DESCRIPTON oraz nagłówku H1;
  • Treść musi być odpowiednio nasycona słowem kluczowym – tutaj rzekłbym nawet można pokusić się , że należy wykonać  o lekki keyword stuffing, aby takie podstrony wypozycjonować;
  • Śródtytuły powinny także zawierać słowo kluczowe – dobrze jest aby taki sródtytuł był pytaniem;
  • Artykuł musi być długi, merytoryczny (6-8 tys zzs), z wartościowymi materiałami graficznymi / video mnóstwem zdjęć – jest to szczególnie istotne w przypadku budowania rankingów.

Reasumując – w każdej branży warto przypatrzeć się czy występuje sezonowość oraz w jaki sposób użytkownicy szukają usług czy produktów. Dzięki temu można z wyprzedzeniem zaplanować działania content marketingowe.

Autor

Paweł Gontarek – posiada 11-letnie doświadczenie w prowadzeniu projektów SEO. Od 2011 roku Top Contributor (Najlepszy Współtwórca) na forum Google dla Webmasterów. Prowadzi bloga poświęconego branży SEO pod adresem https://www.zgred.pl/, którego odwiedza kilkadziesiąt tysięcy internautów miesięcznie. Działa zarówno na rynku polskim, jak i europejskim, ma na swoim koncie ponad 1000 projektów dla międzynarodowych klientów.


Zapisz się do newslettera

Pozostałe najnowsze artykuły

Pozycjonowanie bloga – kilka prostych sposobów na wyższe pozycje w wyszukiwarce

Blogi istnieją w sieci od ponad 20 lat, a ich rola całkowicie zmieniła się od czasów, gdy stanowiły one formę publicznego... 

LinkedIn Ads – do kogo można kierować reklamy?

Serwis społecznościowy LinkedIn odnotowuje stale rosnącą liczbę użytkowników. Coraz więcej osób oraz firm zakłada tam swoje profile, aby... 

Jak pozycjonować sezonowe słowa kluczowe?

Ilekroć mówimy o słowach kluczowych dobrze jest sprawdzić, czy podlegają one sezonowości. Sezonowość słów kluczowych to nic innego,... 

Czym jest techniczne SEO?  

Techniczne SEO jest to proces, w którym analizie zostają poddane techniczne elementy serwisu. Rekomendacje techniczne, które zostają...